Скачати 337.01 Kb.
|
Хто володіє інформацією, той володіє світом. Уїнстон Черчілль, прем’єр-міністр Великобританії. Ці слова є основою у роботі нашої бібліотеки. Особливо актуальний цей вислів сьогодні - у час інноваційних технологій. У Національній доктрині розвитку освіти одним із провідних напрямків визначено «впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві». Бібліотека школи, поєднуючи в собі багатогранні функції дитячої, юнацької та спеціальної педагогічної бібліотеки, сьогодні активно розвивається як інформаційно-методичний, культурно-освітній, інформаційно-бібліографічний центр. Нова школа і новий навчальний процес вимагають нових форм і методів роботи від бібліотек загально-освітніх навчальних закладів. Реформування системи роботи шкільних бібліотек тісно пов'язане з процесами їхньої інформатизації та комп'ютеризації. Шкільна бібліотека повинна демонструвати учневі всеосяжне багатство наявних інформаційних технологій. Саме перед шкільним бібліотекарем стоїть завдання об'єднати всіх учасників навчально-виховного процесу в справі виховання інформаційно компетентної особистості. Для інтенсифікації процесу обробки інформації недостатньо мати суперсучасну комп'ютерну техніку, важливо володіти ще й інформаційною культурою. Дитина повинна вільно орієнтуватися в інформаційному просторі, творчо підходити до розв'язання певної проблеми. Комп'ютеризована шкільна бібліотека є центром виховання інформаційної культури молодого покоління. У результаті підключення шкіл до комп'ютерних мереж у дітей відкривається доступ до практично необмеженої кількості інформаційних джерел. Комп'ютер повинен існувати в бібліотеці як реальний інструмент для найповнішого розкриття фонду та забезпечення інформаційних потреб учнів і вчителів при необмеженій кількості звертань. Проблема, над якою працює наш заклад: «Формування основних компетентностей учнів через використання інноваційних технологій навчання в умовах сучасного реформування освіти». Саме тому велику увагу ми приділяємо комп’ютеризації нашого закладу. Комп’ютеризація закладу допоможе нам успішно вирішити цю проблему. З приводу розв’язання питання шкільна бібліотека тісно співпрацює з учнівським та педагогічним колективом закладу. ^ виховання всебічно розвинутої особистості та підготовка дитини до активної й успішної творчої діяльності. Для формування навичок роботи з комп'ютером, використання мультимедійних технологій у роботі шкільної бібліотеки для вчителів проведено науково-практичний семінар на тему: «Впровадження комп'ютерних технологій у роботу шкільних бібліотек». На семінарі розглядалися такі питання: • Комплексна автоматизація бібліотечної діяльності на основі новітніх інформаційних технологій. • Практичне ознайомлення з пакетом комп'ютерних програм «EXCEL». Оновлюється освіта, впроваджуються нові програми, технології навчання, але головним залишається вміння учнів вчитися, вміння самостійно знаходити інформацію, оцінювати її, обробляти, аналізувати, використовувати та створювати якісно нову. Тому шкільні бібліотеки потребують розширення технічних засобів. У бібліотеці нашого закладу створено комп'ютеризоване місце для читачів. У НВО № 9 робота бібліотеки спрямована на виконання таких завдань:
Застосування мультимедійного обладнання при проведенні бібліотечних уроків, книжкових виставок, усних журналів дає змогу більш яскраво та наочно ознайомити дітей із різноманітною інформацією. Так при ознайомлені дітей з творчістю українських та зарубіжних письменників ефективним є використання електронних книжкових виставок. «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…» Ця виставка використовується при проведені Шевченківських днів у закладі. Подібні виставки використовуємо на уроках української та зарубіжної літератури, виховних заходах. (Додаток 1 Книжкова виставка, присвячена творчості Т.Г. Шевченка та М.В.Гоголя). Використання ілюстрацій до книжок на екрані, електронних довідників, атласів зробить вікторину, конкурс або книжкове свято сучасним і цікавим. Так проведення літературної вікторини, присвяченої Шевченківським дням, та вікторини з зарубіжної літератури «Юні поети» викликало великий інтерес учнів до творчості поета та написання власних віршів. (Фото 1) Усе більше вчителів та учнів урізноманітнюють навчальний процес мультимедійними презентаціями до певних тем з географії, історії, біології та інших предметів, матеріали до яких допомагають знаходити й бібліотекар при наявності необхідної бази. Нові інформаційні технології дозволяють розв'язати деякі проблеми зберігання фондів і обслуговування, тобто задоволення потреб користувачів. Вони дають можливість збільшити обсяг інформації, яка збирається та зберігається, прискорювати пошук, надають можливість розширити діапазон функцій бібліотек, подолати просторові й часові бар'єри і, отже, зробити більш доступною інформацію, яка міститься в фондах бібліотек у будь-якому місці земної кулі. Навчити читачів орієнтуватися у світі інформації, користуватися джерелами інформації, знати, де і як можна підібрати необхідну літературу з певної теми - це основне завдання у вихованні інформаційної культури. У навчанні цієї грамотності значна роль належить використанню матеріалів новітніх засобів інформації: електронних дисків, відео- та аудіокасет, глобальної мережі Інтернет, інших сучасних медіа-ресурсів. Нещодавно бібліотека придбала унікальні диски з медіа-словниками, електронними атласами для курсу географії та історії (Географія України: для 8-9 класів; Економічна і соціальна географія світу: для 10-11 класів; Географія материків та океанів: 7 кл.; Атлас з історії України: 5, 8 кл., Атлас із всесвітньої історії: 8, 9 кл.), програмно-методичні комплекси з математики, фізики, хімії, англійської мови, інформатики, з курсу «Людина, суспільство і світ». Ці диски можуть бути гарною допомогою як учителям при підготовці та проведенні уроків із використанням комп'ютерної техніки, так і учням, які можуть у читальному залі попрацювати з цими дисками. За допомогою програми «EXCEL» ведеться робота зі створення електронного каталогу, здійснюється друкування каталожних карток. Створена та постійно поповнюється база даних статей періодичних видань, яка допомагає в тематичному пошуку інформації. За допомогою програми «EXCEL» створена база даних читачів бібліотеки (вчителів, учнів). Створено електронну версію картотеки підручників та інвентарних книг, що суттєво полегшує облік підручників і книг та підрахунок фонду підручників і фонду книг. Також створено алфавітну картотеку назв періодичних виданнях. Ця картотека допомагає швидше та якісніше обслуговувати читачів бібліотеки, надавати бібліографічні довідки. Пакет комп'ютерних програм «EXCEL» може використовуватися у локальній мережі школи і дає можливість читачеві замовляти книжки за допомогою комп'ютера, користуватися базою даних бібліотечного каталогу. У бібліотеці планується робоче місце читача, обладнане комп'ютером та принтером. Для повноцінного використання програмного пакету і для надання різної інформації читачеві на базі сучасних телекомунікаційних технологій бібліотека підключена до системи Інтернет. Велику увагу приділяємо роботі по безпечному використанню мережі Інтернет. З цього приводу проводяться місячники «Безпечний ІНТЕРНЕТ». Поради для батьків та учнів з цього приводу розміщені на сайті шкільної бібліотеки. (http://librarynvo9.ucoz.ru). Ефективними є бібліотечні заняття з учнями на тему «Пошук інформації за допомогою комп'ютера». Під час заняття учні вчаться самостійно шукати інформацію за допомогою комп'ютера, ознайомлюються з різними джерелами інформації, визначають кращого ерудита, вони зрозуміли, що для них інформаційні технології відкривають доступ до інформації, а значить до знань, дають зовсім нові можливості для навчання і творчості, залучають до цінностей світової культури. Поява комп'ютера в шкільній бібліотеці викликає багато суперечок, але, здається, вже ні в кого не виникає сумнівів, що він є гарною альтернативою книжці. Досить часто електронна машина сприймається як зло, як дорога та шкідлива розвага. Між тим, очевидно - зло полягає не в самому комп'ютері, а в його неправильному використанні. Як показує досвід, під час роботи з комп'ютером у багатьох дітей проблем технічного характеру не виникає. Тому завданням бібліотеки залишається не тільки забезпечення можливостей доступу читачів до інформаційних ресурсів, але й виховання інформаційної культури, перетворення бібліотеки на центр інтелектуального розвитку дитини. Все це досягається різними формами роботи, починаючи від індивідуальних і групових занять із виховання бібліографічної комп'ютерної грамотності та завершуючи впровадженням цільових комплексних програм. Бібліотеки має не тільки допомогти учневі разом із учителем засвоїти шкільну програму, але й доповнити знання, закласти в кожній дитині основи незалежного користувача бібліотеки, який упевнено працює з різноманітними джерелами інформації, виховати людину, яка цінує не тільки свої думки і погляди, але й інформацію, що є у суспільному користуванні. Основною ідеєю роботи зі школярами, на мій погляд, має бути закладання ставлення до бібліотеки як до невичерпного джерела інформації. Успіхи в розвитку обчислювальної техніки, електронних засобів зберігання та відтворювання інформації сприяють активному впровадженню нових технологій у бібліотеці. Читачам бібліотеки стає доступним гігантський обсяг інформації і баз даних, комп'ютеризовані архіви довідники та енциклопедії. Комп'ютеризована бібліотека сьогодні виконує особливу місію забезпечує читачам оперативний доступ до світових інформаційних ресурсів і одночасно центром формування інформаційної культур читача. Пріоритети застосування новітніх технологій у шкільній бібліотеці:
Важливе місце в загальній структурі навчального закладу посідає шкільна бібліотека. Вона бере на себе важливу функцію: допомогти педагогам, учням і батькам у формуванні творчої, соціально активної особистості. «Комп'ютеризована шкільна бібліотека — центр виховання інформаційної культури підростаючого покоління, інформаційно-методичний центр» У 2007 р. в нашій школі почав діяти проект «Комп'ютеризована шкільна бібліотека — центр виховання інформаційної культури підростаючого покоління, інформаційно-методичний центр». Сучасний навчальний процес на 70 % складається із самоосвітньої діяльності. Це означає, що в кожного учасника навчально-виховного процесу повинен бути вільний доступ до інформації. На мою думку, бібліотека, яка традиційно реалізує цю функцію, має стати не просто місцем зберігання інформації, а й надавати послуги із сучасних інформаційних джерел. Визначаючи напрями роботи, ми виходимо з того, що ця робота повинна охопити всі сфери діяльності, усі процеси, які відбуваються в школі. Тема впровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес стала системоутворюючим початком у практичній діяльності адміністрації, бібліотекарів, учителів та учнів. Модель бібліотеки, яку обрала школа, відповідає логіці та закономірностям процесу навчання, де новим інформаційним технологіям приділяється особлива роль, адже комп'ютер дає можливість для реалізації власної творчої діяльності як учителям, так і учням. Унікальність та інноваційний потенціал: активно впроваджує в практичну діяльність інформаційні технології, метод проектів, інтелект-карти, застосовує різні форми роботи. Постійно розвиваючи інтерес до предмета, включає у свої уроки дидактичні ігри й ігрові моменти, цікаві прийоми самоконтролю учнів. Мета проекту: створення комп'ютеризованої шкільної бібліотеки як центру виховання інформаційної культури підростаючого покоління та умов для максимального використання комп'ютерної техніки в навчальному та виховному процесі. Завдання проекту:
відкриття доступу до практично необмеженої кількості інформаційних джерел: книг, газет, журналів, довідкових видань, електронної бібліотеки, комп'ютерних програм, каталогів;
Проект «Комп'ютеризована шкільна бібліотека — центр виховання інформаційної культури підростаючого покоління, інформаційно-методичний центр» спрямований на реалізацію завдань, поставлених перед освітою у Національній доктрині розвитку освіти. Інформаційна культура — це складова частина загальної та фахової культури сучасної людини. Навчити дитину вільно орієнтуватися в інформаційному просторі повинна школа. Потрібно максимально використовувати комп'ютерну техніку в навчальному та виховному процесі, а не лише на уроках інформатики. Створення інформаційно-методичного центру у бібліотеці школи допоможе вчителям і учням мати постійний доступ до інформаційних ресурсів, адже комп'ютер має бути в бібліотеці не як самоціль чи гарна іграшка, а як реальний інструмент для найповнішого розкриття фонду та забезпечення інформаційних потреб учнів і вчителів при необмеженій кількості звертань. |
![]() | Впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний... Використання комп’ютерних технологій у навчально-виховній І проектній діяльності | ![]() | І. Наукове обґрунтування обраної теми «впровадження інформаційно – компютерних технологій навчання на уроках в початковій школі як засіб підвищення пізнавальної активності... |
![]() | Краснодонський професійний торгово-кулінарний ліцей В період бурхливого впровадження комп'ютерних технологій у всі сфери діяльності людського суспільства виникає необхідність креативного... | ![]() | Робочі таблиці ббк для шкільних бібліотек На жаль, до шкільних бібліотек України вони практично не потрапили. Крім того, розроблені в Росії, ці таблиці не завжди відповідають... |
![]() | Робочі таблиці ббк для шкільних бібліотек На жаль, до шкільних бібліотек України вони практично не потрапили. Крім того, розроблені в Росії, ці таблиці не завжди відповідають... | ![]() | «Інтернет ресурси, якими користуються студенти другого курсу куп нану» Але розвиток та впровадження сучасних комп'ютерних технологій відбувається настільки швидко, що не завжди вдається вчасно зрозуміти... |
![]() | Потреби сучасного життя зумовлюють пошуки нових форм організації... Використання комп'ютерних технологій та Інтернету є одним із інноваційних засобів вивчення літератури, який дозволяє стимулювати... | ![]() | Навчальна література 0 загальний відділ Злобін, Г. Г. Основи інформатики, комп'ютерної техніки І комп'ютерних технологій для студентів економічних спеціальностей: підручник... |
![]() | «Впровадження нових інформаційних технологій у практиці викладання... Вони надають інформацію в зручній для учнів формі – у вигляді графіків, таблиць, діаграм, екранних картинок, а також для статичної... | ![]() | Використання ікт на уроках української мови та літератури Вступ Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, будь-яких електронних пристроїв), а отже, поява... |