Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту




Скачати 109.11 Kb.
НазваБорис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту
Дата конвертації28.06.2013
Розмір109.11 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы
Тема: Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий і творчий шлях. Багатогранність таланту.

Мета: ознайомити учнів з біографічними даними життя і творчості Бориса Дмитровича Грінченка, розширити коло знань учнів про багатогранну діяльність цієї особистості, вчити учнів самостійно опрацьовувати нову інформацію, виділяти найголовніше, розвивати комунікативну (РЗМ), соціальну (робота в групах), полікультурну (розширення кругозору), інформаційну (вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел) компетенції, синтез та аналіз мислення учнів, їх увагу та уяву, зв’язне мовлення, виховувати ціннісне ставлення до себе, до ближніх, до держави, виховувати на уроках української літератури конкурентоспроможну особистість з високим рівнем життєвих компетенцій.

Методи: проектні технології з використанням інтерактивних вправ

Прийоми: розповідь, бесіда, пояснення тощо

Обладнання: комп’ютерне устаткування, проектор, установочні диски, портрет Б.Д.Грінченка, роздатковий матеріал, таблиці тощо.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Підготовка кабінету до уроку, наявність потрібного обладнання, оформлення.

Перевірка присутності учнів, відмітка у журналі.

ІІ. Зацікавлення учнів, повідомлення теми, мети та завдань уроку.

  1. Ігровий момент (рольова гра) Стук у двері кабінету. Заходить хлопець з листівкою.

  • Мені наказано передати цю листівку до кабінету № 9. Розпишіться та отримайте.

Напис на конверті: «Для наступних поколінь…»

Викладач відкриває лист і починає читати:

«Вітаю Вас, мої любі учні!

Ви неодмінно маєте прочитати цей лист, адже в ньому розкрито все моє життя, переживання та діяльність. Багатогранна діяльність. Все, що встиг, я зробив, а далі…все за Вами.

«Я зрікся мрій. Поважний і спокійний. Собі сказав: мені не треба їх. Повинність – ось той владар добродійний, Що збереже мене від муки і лих …»

Викладач. Давайте з вами згадаємо, кому належать ці рядки?

Який поет наполегливо доводить , що літератор здатен запалювати себе на працю щодня, систематично, а не напливами, розглядає натхнення не як «божественний дар», а як властивість в мозку, невід’ємну від титанічної праці …»

Унікальним прикладом майже надлюдської працьовитості може служити Іван Франко, але й він неодноразово висловлював подив тим, як широко розгорнув Б. Грінченко свою літературно – громадську діяльність та яку невтомність при цьому виявив. Обравши собі замолоду долю « робітника без відпочинку», Борис Дмитрович за свій короткий вік написав дуже багато художніх, наукових, публіцистичних творів, з яких надруковано лише частину.

«Дитячі літа мої пройшли на хуторі Вільховий Яр Харківського повіту Харківської губернії, де й народився 9 грудня 1863 року, а також на хуторі Кути (Долбино) тієї ж губернії, куди родина приїхала у середині 70 - х років».

Викладач. Перед нами непроста загадка: як міг він, син відставного штабс - капітана, дворянина, у власності якого було кільки десятин землі та водяний млин, так рано перейнятися турботами простого люду та зрозуміти свою з ним спільність?

«Батько мене спрямовував виключно на « панську» стезю – наполегливо силкувався запроваджувати «панське» життя в домі (дарма, що й сам не цурався простої роботи … В дійсності наша сім'я бідувала, і грудочка цукру чи бублик були для нас великими розкошами. Так само й цілі чоботи. Лише у вісімнадцять років, коли я одержав дозвіл на вчителювання, «одна добра душа» подарувала мені довгохаляві чоботи). Він категорично заказував нам вживати «мужицьке наріччя». Як свого часу й у батька С. Руданського, вимога тут була принципова: розмовляти виключно « по – благородному.

Матір моя - Поліксенія Миколаївна, дочка полковника Ліхтарьова (походила з російської сім’ї ).

Навчився читати я років з п’яти. Моїми «першими вчителями літературними» були: В. Скотт, Дж. Байрон, В.Гюго, О. Кольцов… Ледь навчившись читати, починаю і власну літературну працю … Розпочав я « шести років з віршів», а невдовзі взявся до «видання на своєму хуторі кількох журналів», вміщуючи в них також «оповідання», «наукові розвідки », твори інших жанрів, якими докучав, крім членів своєї сім’ї, також дідові Андрієві – старому пічникові, що жив у нас зі своєю сліпою бабою Галькою.

Що ж стосується усвідомлення моєї національної приналежності, то цьому процесові сприяли, в першу чергу, постійні й близькі контакти з простими селянами. Всупереч батьковій забороні, вже змалку я знав їхню мову, знайомий був зі світом народної поетичної творчості та обрядовості. Ось чому рядки прочитаного мною на тринадцятому році «Кобзаря» Т. Шевченка лягли вже на попередньо підготовлену для мого засвоєння душу, хоч враження від цієї книжки можна було порівняти хіба що з потужним електричним розрядом … З того «Кобзар» став моїм особистим «євангелієм», а сам Шевченко «зробивсь мені і до сього дня зостається пророком». Саме завдяки Шевченкові «у 13 років я зробився тим, чим єсть.

Під впливом Шевченкового слова я, як, до речі, й десятки інших літераторів, став писати по – українськи … Для товаришів – школярів починаю тепер «видавати», крім російського, також український журнал. Вірші, повісті, драми, критичні розвідки, навіть складав «саловар український» - такою різноманітною була літературна «всячина», що нею юним захопився. Зверніть увагу, що вибухає це захоплення якраз і в 1876 році, пам’ятному для українського письменства лиховісним Емським циркуляром.

Школярська аудиторія, на інтерес якої випробував свою початківську творчість, зазнаючи натомість «чимало глузування, а часом і кари», складалася з учнів Харківської реальної середньої школи. Тут, починаючи з одинадцяти років, вчився, причому доля розпорядилася так, що став цей навчальний заклад єдиним, куди я міг потрапити. А до знань був я спраглим юнаком. І цю школу не випало закінчити: на п’ятому році навчання був з неабияким «шумом» виключений з неї і припроваджений до в’язниці …

«Совершенно под гипноз освободителей» , як згадував батько, потрапив п’ятнадцятирічним. Виявлялася моя революційна діяльність в читанні і розповсюдженні забороненої політичної літератури … У харківській в’язниці перебував півтора місяця.

Відомо, якими фатальними наслідками обернулося це ув’язнення в подальшій моїй долі: віднині я позбавлявся права здобути не те що вищу, а й середню освіту; з цього часу й до кінця життя потрапив під недремне жандармське око; тяжкі тюремні умови спричинили невиліковну хворобу – сухоти, яка, зрештою, і вкоротила мені віку…

Любов до рідного краю і народу розгорілася в моєму серці з такою силою, що заради їх добра і слави я пішов би на будь – який найнебезпечніший крок, аби … аби лише хоч на крихту бути впевненим, що це принесе користь. Треба працювати для народу, освічувати його соціально й національно, будити в ньому самосвідомість, нести «світло в темні хати».

Склавши екстерном іспити на звання народного учителя, я домігся того, що в листопаді 1881 року мене було «якимсь чудом пущено вчителем на село». Віднині саме з педагогічною нивою і пов’язав я свої народолюбні плани, віддавши їй, за винятком 1886 – 1887 років, коли працював земським статистом Херсонської губернської управи, понад десять років життя. Через переслідування за демократичні погляди перші три роки мусив змінити три школи в різних селах. Довший час вдалося затриматися лише в с. Олексіївка, де з осені 1887 по вересень 1893 року вчителював у приватній школі».

Викладач. Знайдемо у доробку Б. Грінченка роздуми про особистість народного вчителя та його взаємини з учнями, різного роду методичні рекомендації, складені ним «Українську граматику до науки читання й писання» та читанку «Рідне слово». Пише й художні твори. І. Франко підтримав молодого письменника: друкував його твори в журналах і збірках, які видав у Львові.

"Початок нового періоду в моєму житті і творчості збігся з черговими пошуками мого пристановища. Ще в січні 1884 року, одружуючись з М. Загірньою, я писав їй, що змушений кидати її «в життя важкої праці, в життя бійки за щоденний шматок хліба».

Врешті – решт, черговим місцем, до якого я прибився, виявився Чернігів, де з початку 1894 року зайняв посаду діловода оціночної комісії губернського земства, а з 1898-го - секретаря земської управи. Так почалася моя нова «неволя канцелярська», що змушувала мене витрачати хист на підрахунки і переписування паперів.

Невдовзі по приїзді до Чернігова я став в очах губернських властей небезпечною особою. Довелося зазнати й жандармських обшуків. Інкримінувалося мені не що інше, як українська діяльність: мовляв, пише твори українською мовою, по – українському виховує дочку, має зв’язки з небезпечними особами (зокрема, засланими до Сибіру та з галичанами), видає по – українськи книжки для народного читання … Привертає, зокрема, увагу дедалі зростаюча тривога жандармерії з приводу зміцнення стосунків з М. Коцюбинським. Так само викликало стурбованість те, що я сидів в управі за одним столом з В. Самійленком. Жандармерія напала на слід Чернігівської української громади, яка надавала грошову допомогу радикальним виданням Галичини, виступала проти цензурної заборони українських видань і тяжкого стану українського театру. Активну участь у роботі громади брали В. Самійленко, М. Загірня. Здійснив неможливе в ті часи – заснував видавництво, в якому друкував народноосвітні книжки про різні явища природи, інші країни, досягнення техніки. Видав ряд художніх творів українських письменників. І. Франко схильний був вважати, що організація мною чернігівського видавництва є «найважнішою моєю заслугою». Велику роботу разом з дружиною провів по впорядкуванню знаменитої колекції відомого збирача української старовини В. Тарновського, в якій були й речі, що належали Т. Шевченкові.

Після звільнення з Чернігівського земства ми з дружиною переїхали до Києва, де я уклав «Словарь української мови». Хоч матеріали до нього почав збирати ще Пантелеймон Куліш, а згодом – цілий ряд письменників та фольклористів, про те він був ще не повний і майже зовсім не опрацьований. Працюючи по 11 – 12 годин на добу, з допомогою дружини я значно доповнив, підготував і здав у видавництво чотири томи «Словаря…», який був відзначений другою премією М. Костомарова, присвоєною мені, як упорядникові, Російською імператорською Академією наук, та дістав високі оцінки вітчизняних і зарубіжних фахівців.

З надією сприйняв перші «подуви весни» - революцію 1905 року і тяжко пережив її поразку. Великих страждань мені завдала трагічна доля єдиної доньки Насті, яка була також українською письменницею. За участь у революційному русі вона була ув’язнена, захворіла на туберкульоз. Я добився звільнення її за станом здоров’я - під домашній арешт. Невдовзі вона померла, а за нею і її маленький син. Громадське й особисте горе підкосило моє здоров’я , і я виїхав на лікування в Італію… Прощавайте, шановні мої учні».

Викладач. Помер 6 травня 1910 року. Тіло покійного перевезено до Києва і тут поховано.

Б. Грінченко збагатив українську літературу численними віршами, байками, оповіданнями, повістями, п’єсами. Особливо цінними для нас є збірка його поезій «Під хмарним небом», «Пісні та думи», повісті «Сонячний промінь» і «На розпутті», дилогія « Серед темної ночі» й «Під тихими вербами».

Тяжких випробувань зазнав видатний український письменник в умовах самодержавства. Та не щастило його спадщині й після подій 1917 року. Якщо в перші пореволюційні роки деякі твори Грінченка ще були надруковані, то за часів культу особи Сталіна на них накладено повну заборону, бо їх творця облудно затавровано назвиськом український буржуазний націоналіст. Ім’я письменника в літературознавчих працях можна було згадувати лише в негативному плані. Тільки з початку 60-х років твори Грінченка почали видаватися знову, а його літературна, громадська й культурна діяльність оцінена правдиво.

ІІІ. Проведення інтерактивних вправ.

Інтерактивна вправа № 1 «Характеристика багатогранності особистості Бориса Дмитровича Грінченка»

Людина Борис Дмитрович Грінченко, історик

педагог

Батько організатор видань

Чоловік критик

Письменник мовознавець

публіцист фольклорист етнограф

Інтерактивна вправа № 2 «Визначення напрямів діяльності Бориса Дмитровича Грінченка»
Борис Дмитрович Грінченко



життєва літературна громадянська


IV. Вивчення нового матеріалу уроку (презентаційний матеріал № 1, 2, 3)

Захист учнівських проектів.

Інтерактивна вправа № 3

Намалюйте схему і заповніть її: "Борис Грінченко - людина феноменальної працездатності".


№ п/п

Інтегративні якості

Моральність

Інтелект

Почуття

Воля

1

Ціннісно-орієнтовані

Чесність

Об'єктивність

Совісність

Мужність

2

Практичні













3

Характерологічні















Інтерактивна вправа № 4

Створити модель гармонійно розвиненої особистості на прикладі діяльності Б.Грінченка
Модель гармонійно розвиненої особистості на прикладі діяльності Б. Грінченка

Має високий рівень загально- людської культури

Може приймати рішення й нести відповідальність за нього, упевнена в собі

Уміє жити в суспільстві, співпрацювати в суспільчтві

Здатна розв'язувати життєві проблеми


Усвідомлює необхідність учитися (розвиватися) впродовж усього життя



V. Узагальнення вивченого матеріалу

Проведення тестування

1. Де народився Б. Грінченко?
А) на хуторі Веселий поділ
Б) в селі Веселівка Новомиргородського району
В) на хуторі Вільховий Яр поблизу села Руські Тишки

2. У 1874-1879 роках Б. Грінченко навчається:
А) у Харківському реальному училищі
Б) Дрогобицькій гімназії
В) Львівській братській школі

3. Які іспити Грінченко склав у Харківському університеті?
А) Іспити на звання народного журналіста
Б) іспити на звання народного вчителя
В) іспити на звання почесного поета

4. Учителював у селах:
А) Кіровоградщини, Сумщини, Катеринославщини
Б) Харківщини, Кіровоградщини, Сумщини
В) Катеринославщини, Сумщини, Харківщини

5. Інтенсивна літературна діяльність Грінченка розпочалася з:
А) 1881 року
Б) 1889 року
В) 1856 року

6. З 1894 року Грінченко працює:
А) в Чернігівському губернському земстві
Б) в Харківській духовній школі
В) у Северодонецькому повітовому училищі

7. Найяскравіший період творчого злету письменника і вченого припадає на:
А) перші 15 років життя
Б) останні 30 років життя
В) останні 15 років життя

8. Неміцне здоров`я письменника підірвалося (захворювання)туберкульозом і особливо похитнулося після:
А) народження маленького хворого сина Максима
Б) смерті дочки-революціонерки Насті та її маленького сина
В) смерті жінки Галини та їхнього маленького сина

9. У зв`язку з погіршенням здоров`я він їде на лікування:
А) до Італії
Б) до Німеччини
В) до Австрії

10. Де помер Грінченко?
А) в м. Оспедалетті
Б) в м. Вінниці
В) в с. Веселівка

11. Коли помер письменник?
А) 6 червня 1910 року
Б) 6 травня 1910 року
В) 8 березня 1913 року

12. Де похований Борис Грінченко?
А) на Байковому кладовищі у Києві
Б) у Каневі
В) у Італія, де лікувався

П Р А В И Л Ь Н І В І Д П О В І Д І:

1В 2А 3Б 4В 5А 6А 7В 8Б 9А 10А 11Б 12А

Моральні настанови за творчістю Б. Грінченка

1881 «Доки» - Не мовчи, кажи правду.

1881 «До праці» - Праця – твоє життя. Працюй, твори – ти – геній.

1885 «Під Вербами» - Перше кохання не забувай!

Оповідання «Олеся» - Кожин повинен боронити свій край, не шкодуючи життя.

«Грицько» - Не лишай друга в біді.

«Дзвоник» - Умій долати труднощі.

«Каторжна» - Ніколи нікого ображай.

«Украла» - Ніколи не кради.

Перегляд відео вірша «Весняні сонети. Сонет І» Бориса Грінченка

VI. Підведення підсумків уроку: виставлення оцінок, домашнє завдання. Написати твір – есе на одну із тем:

а) Б.Грінченко не піднявся у своїй творчості до соціально-художнього мислення, що характеризувало його сучасників.
б) Проза Б.Грінченка - суперечливе явище тогочасної літературної доби.
в) Оповідання й повісті Б.Грінченка ставлять його до ряду класиків рідної літератури.
г) Розкрити суть поняття "Хто воює, той герой".
д) Ваше розуміння словосполучення: "Громада - великий чоловік".

Схожі:

Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту icon1. «Сонце російської поезії». (Олександр Пушкін. Життєвий І творчий...
Тема «Сонце російської поезії». (Олександр Пушкін. Життєвий І творчий шлях митця.) Реалізація проекту «Подорож до Росії за часів...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconЖиттєвий І творчий шлях Василя Стуса
Шевельов Ю. ”Трунок І трутизна”. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст. – К. 1994 –...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту icon«Вплив батьківського ставлення на життєвий шлях дитини»
Теоретичний аналіз проблеми впливу батьківського ставлення на життєвий шлях старшокласника 5
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconПоет-лірик Олександр Олесь
Складним І суперечливим був життєвий І творчий шлях талановитого українського поета-лірика Олександра Олеся, який увійшов у літературу...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconПоет-лірик Олександр Олесь
Складним І суперечливим був життєвий І творчий шлях талановитого українського поета-лірика Олександра Олеся, який увійшов у літературу...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconПоет-лірик Олександр Олесь
Складним І суперечливим був життєвий І творчий шлях талановитого українського поета-лірика Олександра Олеся, який увійшов у літературу...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconКонспект відкритого уроку з предмету «світова література»
Тема: "Оноре де Бальзак. Життєвий І творчий шлях. Бальзак І україна. «Людська комедія» грандіозна енциклопедія життя Франції першої...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconОлесь Гончар. Життєвий І творчий шлях. Роман- трилогія «Прапороносці»,...
Навчальна -    Ознайомити учнів з життєвим І творчим шляхом письменника, його громадською діяльністю. Схарактеризувати образи головних...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconЖиттєвий І творчий шлях м. О. Шолохова
Социалистический реализм это искусство правды жизни, понятой и осмысленной художником. А если сказать еще проще, то по моему, искусство,...
Борис Дмитрович Грінченко. Життєвий І творчий шлях. Багатогранність таланту iconТема. Портрет бунтівника. Життєвий І творчий шлях Роберта Льюїса Стівенсона. Мета
Мета: познайомити учнів з основними фактами біографії Р. Л. Стівенсона, спонукати до знайомства з творчістю письменника, розвивати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка