Програма "Розвиток творчого мислення" (для учнів 3-5 класів)




Скачати 286.85 Kb.
НазваПрограма "Розвиток творчого мислення" (для учнів 3-5 класів)
Сторінка1/3
Дата конвертації10.07.2013
Розмір286.85 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы
  1   2   3
Програма

"Розвиток творчого мислення" (для учнів 3-5 класів)
Автор:

Мажара Людмила Іванівна,

практичний психолог

Новоолександрівського навчально-виховний комплексу «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок»

Згурівського району
Анотація. Програма "Розвиток творчого мислення" спрямована на розвиток основних якостей мислення та творчої уяви учнів 3-5 класів. Програма дозволяє сформувати в учнів витримку, наполегливість, самокритичність, уміння керувати процесами творчості, нестандартно вирішувати проблемні ситуації.
^ Пояснювальна записка

Програма "Розвиток творчого мислення" розрахована на учнів 3-5 класів.

Мета програми: формування та розвиток творчого мислення учнів 3-6 класів, надання можливості творчого саморозкриття учнів.

^ Завдання програми:

- розвиток якостей мислення: глибини, критичності, гнучкості, самостійності;

- формування в учнів умінь керувати процесами творчості;

- формування таких якостей особистості як витримка, наполегливість, самокритичність;

- покращення навичок комунікативного спілкування учнів;

- тренування емоційної виразності і відкритості почуттів;

- розвиток вміння нестандартно вирішувати складні ситуації.

У програму занять входять задачі, ігри, вправи, спрямовані на розвиток п’яти операцій:

- пізнання, як процесу сприйняття, впізнання, усвідомлення, розуміння інформації;

- пам’яті, як механізму збереження і відтворення інформації;

- дивергентного продуктивного мислення, яке служить засобом породження оригінальних ідей і самовираження (задачі з великою кількістю правильних відповідей);

- конвергентного продуктивного мислення, яке проявляється у вирішенні задач, які мають одну єдину вірну відповідь;

- оцінюючого мислення, як інструменту розвитку незалежних суджень.

У системі занять кожна з п’яти описаних вище операцій може застосовуватись у відношенні:

а) фігуративної інформації (наглядно-образної);

б) символічної інформації, із “замісниками” предметів;

в) семантичної інформації – вербальні ідеї, які передаються за допомогою слів чи зображення;

г) поведінкової інформації, – яка умовно об’єднує думки, почуття, настрої, бажання дітей, взаємовідносини між ними;

Кожне заняття спрямоване на розвиток показників:

  • вербальної творчості;

  • продуктивної творчості;

  • уяви і фантазії;

  • комунікативних умінь.

Структура занять

  1. Розминка – задачі-жарти, ігри-хвилинки чи вправи на розвиток узгодженості групи.

  2. Теоретичний матеріал.

  3. Вправи на розвиток основних якостей.

  4. Домашнє завдання.

  5. Підсумок заняття – відпрацювання навичок рефлексії, підведення підсумків занять (оцінка загального емоційного стану групи). Релаксація.

Тривалість кожного заняття: 40 хвилин.

Зміст програми
1. Пам’ять. Алгоритми пам’яті. Типи пам’яті. (Гра „Фільм із слів-образів”. Етюд на ауторелаксацію „Слухаємо себе”.

2. Продовження. Гра „Що на що схоже?” Поняття про асоціації. Гра „На що схожі цифри?” Гра „Хто більше слів утримає в пам’яті?” Гра „Анаграми”. Релаксація „Гора з плеч”.

3. Як ми бачимо світ? Чи уважно я дивлюсь на світ? Гра „Так, ні”. Роль спостережливості. Вправа „Довільне спостереження навколишнього середовища”. Гра „Шерлок Холмс”. Гра „Пошук предметів за заданими ознаками”. Пантоміма для спостережливих. Ауторелаксація „Обличчя засмагає”.

4. У світі загадок і символів. Символи давньоукраїнського декоративного мистецтва. Гра „Кмітливість”. Гра „Пошук предметів за заданими ознаками”. Психогімнастика „Подарунок на день народження”. Гра „Пофантазуй і закінчи малюнок”. Метаграма. Таблиця. Герб. Колективне малювання. Релаксація „Чарівний сон”.

5. Що таке інформація? Як можна передати інформацію? Що таке знак? Способи передачі інформації: словесний (усний), писемний, невербальний. Знаки і їх значення. Гра „Намалюй і розшифруй”. Гра „Виявлення позитивних і негативних якостей одного і того ж явища”. Гра „Домалюй картинку”. Гра „Що зайве?” Релаксація „Зніми втому”.

6. Що таке ієрогліф? Історія писемності. Малюнкове, ієрогліфічне, фонетичне письмо. Гра „Ізографи”. Гра „Слова”. Гра „Перевтілення”. Релаксація „На березі моря”.

7. У світі чисел. Що таке шифр? Ребус. Старовинна народна нумерація. Гра „розшифруй”. Гра „Слова”. Релаксація „Дерево”.

8. Притчі, казки. 20 елементів казкових історій (Дж. Родарі). Метод контрольних питань. Гра „Вчимося придумувати казку”. Гра „Казка і дійсність”. Вправа „Вчимося змальовувати характер героя”. Релаксація „Райдуга”.

9. Фантазування. Перевтілення. Сприйняття світу очима іншої людини, тварини, рослини і неживої істоти. Гра „Крокодил і мавпа”. Вправа „Барабан–скрипка”. Вправа-малюнок „Кіт, півень, рибка – як вони бачать себе у сні”. Релаксація „Гра з піском”.

10. Колір і його значення. Колорит. Кляксографія. Казка про олівців-братів і пензлик. Вправа-малювання „Відчуття і колір, форма і лінії”.

11, 12. Біоніка. Ігри із журналу „Бібліотека вчителя початкових класів”.

Заняття 1

Тема: Пам’ять звичайна і незвичайна. Алгоритм пам’яті.

Мета:

- ознайомити з проблемою розвитку мислення;

  • ознайомити з типами пам’яті; визначити ведучий тип пам’яті у кожного учня;

  • розглянути послідовність процесів, які забезпечують процедуру запам’ятовування;

  • вивчення способів запам’ятовування з використанням уяви, асоціацій.

Обладнання: схеми, роздатковий матеріал.

Очікувані результати: діти засвоять навчальний матеріал і в подальшому будуть розвивати своє творче мислення.

^ Хід заняття

Вступ. Здавна людство намагалося осмислити, проникнути в сутність творчості. Першими об’єктами вивчення були люди науки і мистецтва. Аналізувалися їх щоденники, листи, вислови. Виділили дві стадії творчого процесу: перша – довготривала (роздуми) розмірковування над фактами і явищами, що вивчались; друга – „просвітлення” плюс інтуїтивно прийняті рішення. Дослідник Томас Едісон так визначав процес творчості: „Відкрит-тя – це 99% поту і один відсоток натхнення”.

І. Етап. Ритуал представлення:

1. Ім’я + настрій.

Психолог. Кожен назвіть своє ім’я і скажіть про те, який у вас зараз настрій, що ви відчуваєте.

  1. ^ Розминка «Відтвори слово» .

Мета: підготувати дітей до подальшої роботи. Розвивати мислення.

Психолог. Хлопчик розрізав листок паперу з написаним словом на дві частини і прибрав нижню частину. Відтворіть слово.


ІІ. Етап. Інформаційне повідомлення .

Психолог пояснює дітям, що таке запам’ятовування, як можна цей процес зробити легшим.
Пам’ять

Серед божеств Древньої Греції, що втілювали різні сили природи і людські якості, є богиня пам’яті – Мнемозина.

Кохання царя богів Зевса принесло їй дев’ять дочок – дев’ять муз покровительок різних наук і мистецтв. У цьому міфі глибокий зміст. Пам’ять, дійсно, першоджерело будь-якої розумової діяльності – наукової, художньої, навчального процесу.

В основі пам’яті – універсальна для живої матерії особливість запам’ятовувати сліди раніше сприйнятих подразників, зберігати їх і в певних умовах відтворювати.

^ Типи пам’яті

Образи художники

1. Зорова

Слова теоретики, мислителі
2. Слухова Слова

3. Кінестетичні відчуття моторно-рухові

4. Комбінована

Алгоритм пам’яті

(послідовність процесів, які забезпечують процедуру запам’ятовування)

1. Сприйняття




2. Запис




3. Збереження



4. Відтворення

Визначення типу пам’яті методом відтворення по-різному сприйнятих слів: зорово, зі слуху і комбінованими способами. В якості матеріалу для запам’ятовування психолог використовує чотири ряди слів:
І (Для зорового) ІІ (Для запам’ятовування на слух)

літак дерево тролейбус гуска

чайник свічка лампа обруч

метелик коробка груша будинок

руки журнал олівець папуга

двері малина буря листок

ІІІ (Моторно-слухового) IV (Комбінованого)

пароплав калач вовк весло

собака ліс бочка загадка

парта гриб ковзани жупан

чоботи жарт самовар прогулянка

тарілка сорочка молоток книга

ІІІ. Етап. Вправи, ігри.

Інтерактивна вправа «Гра Сам собі режисер».

Мета: розвивати творчу уяву.

Психолог. Уявіть фільм, у якому беруть участь слова-образи. Слова можна побачити, почути, поторкати, відчути на смак і запах. Це допоможе вам запам’ятати найрізноманітніші слова, а для того, щоб запам’ятати їх по порядку, уявіть собі, що слова – це персонажі якої небудь історії. Подивіться як це робить Катя. Запам’ятовуйте слова разом з нею:

верблюд, журнал, вітер, гвоздика, ніч, капелюх.

Дитина: Фільм. „... Я бачу, як по пустині йде верблюд. Він знаходить журнал і починає його розглядати. Вітер перевертає сторінку, а там намальована велика червона гвоздика.

Я бачу, як починає швидко темніти, і наступає ніч. Верблюд лягає спати і йому сниться капелюх.”
ІV.Етап. Домашнє завдання.

Психолог. Придумайте фільм і намалюйте його. За опорними словами:

журавель, стрічка, портфель, вікно, цукерка, човен.
V.Етап. Підведення підсумків заняття.

Психолог. Що вийшло? Що сподобалось? Про що хотілось би дізнатися ще? Які ви отримали знання? Де в житті ви їх можете застосувати?
VІ. Етап. Етюд на ауторелаксацію „Слухаємо себе”.

Психолог. Діти, сядьте в зручну позу, на протязі 1-2 хвилин закрийте очі, розслабтеся і „прислухайтеся до себе”, ніби загляньте в себе і подумайте: що відчуває кожен, який у вас настрій.
Заняття 2

Тема: Пам’ять звичайна і незвичайна. Алгоритм пам’яті (продовження)

І. Етап. Ритуал представлення:

1. Ім’я + настрій.

Психолог. Кожен назвіть своє ім’я і скажіть про те, який у вас зараз настрій, що ви відчуваєте?

Розминка.

Психолог. У якому положенні треба поставити літеру замість питання?



ІІ. Етап. Перевірка домашнього завдання.

Психолог. Давайте розглянемо малюнки, які ви намалювали вдома. Які сюжети ви до них придумали?
ІІІ. Етап. Вправи, ігри.

2. Гра „Що на що схоже?”

Мета - розвивати асоціативне сприймання навколишніх предметів.

Психолог дає завдання: напишіть назву предметів, які мають хоч яку-небудь схожість з намальованими. (Додаток № 1).

^ 3. Гра „На що схожі цифри?”

Мета - формувати асоціативні поняття.

Психолог. Подивіться на малюнок. Кожна цифра на щось схожа, наприклад:

„трійка – морська хвиля, вуса.

„п’ятірка” – корабель, змія.

Намалюйте до кожної цифри свою картинку (від 1 до 5).

Подивіться навкруги - і ви побачте, як багато оточуючих вас предметів схожі на цифри.

^ 4. Гра „Хто більше?”

Мета - тренувати моторно-слухову пам’ять.

Психолог. Я вимовляю слово так, як воно пишеться і вказую на когось із граючих. Той на кого я вказую повинен повторити це слово, і добавити своє, вказуючи на іншого учня. Він повторює ті слова, що були вже сказані і добавляє своє і т. д. слова добавляються до тих пір, доки вони утримуються в пам’яті. Виграє той, хто зумів утримати більше слів в пам’яті.

^ 5. Гра „Анаграми”

Мета - розвивати логічне мислення учнів.

Психолог. Прочитайте вірно слова і виберіть зайве:
А П Н И С Е Л Ь – апельсин К О Х Й Е – хокей

Я Ш В И Н – вишня С Н І Е Т – теніс

Т А С У П А К – капуста І Ж И В Т – живіт

А К А Ч К Б О – кабачок Л У Ф О Б Т – футбол

А Н А Д М И Р Н – мандарин И Р К С Б И Т – стрибки
ІV.Етап. Домашнє завдання.

Психолог. Намалювати до цифр (від 5 до 9) малюнки.
V.Етап. Підсумок заняття.

Психолог. Про що ви дізнались на занятті? Коли в житті ви їх можете використати?

^ Релаксація „Квітучі троянди” (ауторелаксація і саморегуляція).

Психолог. Сядьте спокійно, зручно. Закрийте очі, зробіть декілька глибоких вдихів і видихів. Розслабтесь. Уявіть кущ троянд з великою кількістю квітів і пуп’янків, які ще не розпустились. Уявіть собі промінець сонця, який зігріває троянди.

Тепер уявіть себе з трояндою… з цілим трояндовим кущем… Усвідомте, що ви міцно зв’язані з землею, сонцем, повітрям… Вони живлять вас… Ваше листя і квіти ростуть, вбираючи в себе енергію і тепло сонячного проміння…

Ви відчуваєте спокій, тепло, енергію… (пауза).

Відкрийте очі і відчуйте себе розквітлою, свіжою, трояндою.
Заняття 3

Тема: Як ми бачимо світ? Чи уважно я дивлюсь на світ? Спостережливість. Увага (концентрація, об’єм, розподілення, переключення, стійкість).

Мета:

- прослідкувати роль спостережливості в житті людини;

- ознайомити з характеристиками уваги;

- розвивати спостережливість і уміння читати „мову” тіла;

- розвивати довільну увагу і кмітливість.

Обладнання: м’яч, картки з назвами дій,

Хід заняття

І. Етап. Ритуал представлення:

1. Ім’я + настрій.

Психолог. Опишіть свій настрій. Що ви зараз відчуваєте?(Діти відповідають).

К. Д. Ушинський казав, що увага – це „ті двері, через які проходить все, що входить в душу людини з оточуючого світу”.

ІІ етап. Перевірка домашнього завдання.

Психолог. Давайте розглянемо малюнки, які ви намалювали вдома. (Діти показують малюнки і пояснюють своє бачення цифр).

ІІІ етап. Вправи, ігри.

Розминка.

Психолог. На кожне питання дайте швидку відповідь „так” чи „ні” . Відповідає той, кому я кинула м’яч. Потім м’яч повертаєте мені.

1) Метал горить? 2) Риба плаває?

3) Собака літає? 4) Газета з металу?

5) Осел говорить? 6) Горобець бігає?

7) Хлопчик їсть хліб? 8) У річці плаває кит?

9) На сосні ростуть яблука? 10) У холодильнику гріють суп?

^ Вправа „Довільне спостереження оточуючого середовища”

Мета - розвивати довільну увагу і спостережливість.

Психолог. Я прошу одного з учнів вийти в коридор на 1-3 хвилини і запам’ятати як можна більше предметів і їх якостей.

Повернувшись, учень називає побачене.

Психолог. Прошу учня вийти ще на кілька хвилин в коридор. Що нового ти побачив? (Задаю питання про два-три предмета і їх якості, які учень не назвав. Даю можливість їх роздивитися.

Психолог.(Коли учень повернувся у клас запитую). Чи з’явився інший предмет? Дай йому характеристику.

Психолог. Отже, довільна увага має велике значення для людини. Вона допомагає збагатити свої знання про оточуючий світ, помітити багато цікавого.

Згадаємо, як Шерлок Холмс „екзаменував” свого друга Ватсона.

^ Гра „Шерлок Холмс”

Мета - формувати навички спостережливості, розвивати увагу.

Психолог. Пограємо у гру „ Шерлок Холмс”. Вибираємо дитину, яка грає роль відомого дитиктива. Шерлок Холмс уважно розглядає одяг п’яти гравців, зовнішній вигляд, відвертається. Гравці змінюють що-небудь у зовнішньому вигляді. Шерлок Холмс повинен знайти, що змінилося. (почати з 3-4 змін і постійно збільшувати їх число).

^ Гра „Пошук предметів за заданими ознаками”

Мета - розвивати уяву і асоціативне мислення.

Психолог. Я називаю ознаку. Потрібно назвати слова, які відповідають названим ознакам .Наприклад: жовтий, яскравий – світло, сонце, лампа;

солодкий, легкий – життя, запах, перемога.

  • пухнастий, зелений; - прозорий, голубий;

  • сильний, добрий; - гладенький, чорний, тихий;

  • черствий, чорний; - світлий, легкий, блискучий.

Вправа «Пантоміма для спостережливих»

Мета - розвивати спостережливість, уяву.

Психолог. Ви отримуєте завдання на листочках із вказаною дією, яку вам потрібно показати у вигляді пантоміми. Показуємо пантоміми, а діти відгадують, що означає кожна.( Прості дії – причесатися, умитися, почистити зуби, їсти фрукти, наливати чай, підніматися по східцях, читати книгу. Потім показати складні дії: прибирати в квартирі, прогулюватися пляжем, накривати на стіл і т. п.)
ІV етап. Домашнє завдання

Психолог дає завдання дітям намалювати тишину.
V етап. Підсумок заняття.

Психолог. Отже, на сьогоднішньому занятті ми з вами вчилися виконувати пантоміми на основі спостережень з життя, також перевірили наскільки ви спостережливі. Де в житті ви можете застосувати ці знання?

Релаксація „Обличчя засмагає”

Психолог. Сядьте на стільчик зручно, розслабтесь, закрийте очі, підніміть обличчя догори.

Уявіть собі літній теплий день… Ви сидите в шезлонзі і підставляєте своє обличчя ласкавому промінню сонця… Тепло… Спокійно… Приємно… Ви відчуваєте як проміння сонця лоскочуть ваші щічки, намагаються зазирнути у ваші примружені очі… Ви бачите колір цих променів: білий, жовтогарячий, рожевий…

Ваше обличчя набирає золотавого відтінку, ніжиться під променями літнього дня… (пауза). Засмагає надає привабливості і енергії.

Ви відкриваєте очі і відчуваєте себе відпочившим і засмаглим.


Заняття 4

  1   2   3

Схожі:

Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconБукви гри Мета
Мета: розвиток зорової І слухової пам’яті; розвиток уяви; розвиток творчого мислення; відпрацювання навичок спілкування в навчально-ігровій...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconФормування базової культури сучасної особистості, розвиток інтелектуальних...
Формування базової культури сучасної особистості, розвиток інтелектуальних здібностей молоді, творчої індивідуальності, творчого...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconУ 5 класі Інформатика вивчатиметься за програмою «Інформатика. Навчальна...
«Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н. В., Ломаковська...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconУрок №1 Тема. Суміжні кути
Мета. Розкрити зміст поняття суміжних кутів; розвиток пізнавальних здібностей, творчого мислення; виховувати увагу учнів, старанність;...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconВитяг з додатку 2 до листа
«Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н. В., Ломаковська...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconПрограма психодіагностичного забезпечення навчально- виховного процесу учнів 5 -Х класів
Мета: діагностика І розвиток пізнавальної сфери, інтелектуальної та творчої обдарова­ності
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconДля учнів 1-4 класів
Мета: удосконалювати обчислювальні навички учнів, уміння розв’язувати нестандартні завдання, порівнювати числа; розвивати мислення,...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconРекомендації для педагогів у роботі з дітьми з особливими потребами...
Мислення – пізнавальний процес психічного опосередкованого відображення властивостей об’єктів та явищ навколишнього світу
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconНавчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
О. Завадського, Ю. О. Дорошенка та Ж. В. Потапової. Тому дана програма є логічним продовженням згаданої програми для 9 класу І для...
Програма \"Розвиток творчого мислення\" (для учнів 3-5 класів) iconФакультативний курс для учнів 5-х та 6-х класів загальноосвітніх...
Від того, якими будуть наші діти, багато в чому залежить наше майбутнє та майбутнє нашої країни. Тому з метою виховання екологічної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка