Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень




Скачати 284.75 Kb.
НазваІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень
Сторінка1/3
Дата конвертації03.03.2013
Розмір284.75 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы
  1   2   3

ІКААПУ

Інформ

Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України
Інформаційний бюлетень

7(53)

2005 рік




Упорядник: Петро Картавий 40034 м.Суми, вул. Інтернаціоналістів, 22, кв.376

тел.дом. (0542) 606-310, службовий 607-605 Email: pkаrtаvyj@su.ukrtеlecom.net


Новини одним рядком:

22 травня – концерт “Koбzar forever” у м. Канів на площі Свободи з нагоди дня перепоховання Т.Шевченка в Україні

^ 27-29 травняфестиваль авторської пісні (АП) у Святогорську Донецької області

28-31 травня – фестиваль мономистецтв “Розкуття” у Хмельницькому

^ 3-5 червня – 17-й фестиваль АП у Курську, Росія

16 червня – концерт-закриття сезону 2004/2005 клубу авторської пісні “Арсенал” у Києві
26-28 червня фестиваль “Майдан. Время Визбора” на базі відпочинку заводу ім. Малишева в Занках, під Харковом.


Петро Картавий
^

Про індивідуальність у творчості бардів



Хто не знає, що багато школярів із часом утрачають інтерес до навчання. Дослідники цього явища дають рекомендації вчителям і не зустрічав доступних пояснень, як бути дітям та їхнім батькам у такій ситуації. Навчання ефективне, коли обидві сторони співпрацюють, інакше – це важка і нецікава робота, результат якої не знання, а оцінка, інколи завищена, як відплата батькам за увагу до вчителя. Перша вчителька вчить нас не тільки грамотності, а й самостійно вирішувати задачі життя. Важливо, щоб крім опіки, вона ще й ставилась до кожного як до особистості та заохочувала розвиток здібностей, і вчила учнів позбуватись слабостей. Якщо така робота не проводилась, то далі при викладанні предметів різними вчителями учням важко застосувати попередньо набуті знання. Допитливі швидко долають такі труднощі, а в решти зникає бажання вчитися. Учитель може зацікавити їх працювати додатково, щоб навчити самостійно шукати рішення у складних ситуаціях. Це потрібно вміти при навчанні у ВУЗах та подальшій діяльності.
^

У кожного автора свої проблеми зростання



За рівнем підготовки бардів можна поділити на тих, хто в дитинстві отримав музичну освіту та самоуки, що самотужки опановують ази, частіше як акомпанемент до власних віршів. Барди 60-х років ішли саме таким шляхом. Частка тих, хто виступає на фестивалях АП, студенти музичних та філологічних факультетів ВУЗів. Перші більше приділяють увагу музичному супроводу, а в других досконаліші вірші. Оскільки бард одноосібно виконує функції поета, композитора, виконавця, тому перевага однієї складової над іншими може порушувати гармонійність твору. Добре, коли музиканти відвідують поетичну студію, а мовники – музичну. Потрібно знати, що професіональні навички, підсилюючи твори, змінюють чуття автора, а, самовдосконалюючись, головне – не зруйнувати природність пісні.

Простацтво – це іще не простота.

Шукання форми – це іще не поза.

Лиш фанатичний пошук дороста

до простоти митця і віртуоза.

(Ліна Костенко)

Іноді у конкурсах фестивалів АП дебютують люди середнього віку, які вперше виносять на суд журі та глядачів свої твори. Час пісенного “дозрівання” у кожного автора свій. Молодим співчувають, бо розуміють як складно без досвіду та навичок створити досконалу пісню. До старших придивляються. Слухачі хочуть зрозуміти, для чого досвідчена людина вийшла на сцену, і що цікаве хоче вона сказати. Запам’яталися виступи “дебютантів-ветеранів”: киянина Семена Каца у 1974 році, дуету з Дніпропетровська Володимир Ткач – Сергій Полянський та Івана Васьківа з Івано-Франківська у 1999 році, Сергія Руднєва з Черкас у 2000 році.

Подивимось, як впливає місце проживання автора на популярність його пісень. У 60-х роках рушійна роль у формуванні жанру АП належала носіям свободи – студентам і туристам, яких багато у великих містах. Та не тільки величина міст і наявність творчої еліти визначали поширення самодіяльної пісні. Із 1965 року у середньому за кількістю населення Севастополі в приладобудівному інституті під егідою туристського клубу “Гермес” проводилися концерти бардів та менестрелів, де познайомився з АП. Пізніше утворився і пісенний клуб (один із перших у СРСР), який знищила влада, бо там співали пісні, що руйнували ідеологію будівників комунізму. Заснували цей клуб не корінні севастопольці, а вихідці з інших міст Криму та Півдня України, і коли вони роз’їхались, від клубу не залишилось сліду. При організації бардами концертів потрібен глядач, тут перевага у великих міст.

Столиця з провінцією у бардівській Україні уживаються мирно. Київ проводить велику кількість концертів АП, а делегацію України на фестиваль СНД “Петербузький акорд” у 2004 році комплектували із представників областей, бо їздили за власні кошти. Київ не спішить стати бардівською столицею, хоча на фестивалях, що називалися “українськими”, у журі були в основному кияни, як і більшість переможців конкурсу. Причина організаційної слабкості столиці – у відсутності грошей на проведення заходів для бардів – нічого ділити, а шукати кошти немає бажаючих. Відсутність координаційного центру позбавляє авторів із регіонів, де слабо розвинута бардівська інфраструктура, можливості обмінюватися інформацією, враженнями та вести пошук. Якщо цей процес затягнеться, то знову втратимо творчий зв’язок поколінь. Регіональні фестивалі не вирішують проблем руху.

Реакція учасників, хто не отримав нагород у конкурсах АП, різна. Одні жаліються на необ’єктивність журі, інші шукають власні помилки. Учасники фестивалю СНД говорили про упередженість москвичів, хоча делегація України серйозно до поїздки не готувалась. Майстри повинні розуміти відповідальність своєї ролі. Здивували члени журі на Всесоюзному фестивалі АП у Києві в 1990-му році. Двох учасниць першого туру вони назвали лауреатами (Москва, Мінськ), звільнивши їх від участі у другому турі, де визначали переможців. Коли Андрій Козловський із Вологди заспівав “Грустную песню”, популярну серед молодих бардів, то дивився на членів журі, і бачив, як скривилася Вероніка Доліна з Москви. Щоб виступити у другому турі, Андрій пройшов відбір у майстерні. Переможцем конкурсу він не став, а звання лауреата йому присудило альтернативне журі. Козловський зрадів, коли побачив збірку його віршів і пісень, видану в Сумах. Побажали йому успіхів та не переживати за результати конкурсу. Претензій у нього не було, висловив тільки жаль, що журі не сприйняло пісню, із якою хочу познайомити тих, хто її не чув.
^ Грустная песня
Белого облака серая тень

Падает в поле, давно опустевшее…

Скажут: добился всего, что хотел.

И возразить бы – да нечего, нечего.

Правды вчерашней слабеют огни,

Нынешней веры – возможности скромные.

Жизнь разобьет нас на «мы» и «они»,

Вспомнится злое, забудется доброе.
Горькие спутники в долгие дни –

Мысли печальные, листья осенние.

Мы не одни, даже если одни,

И в одиночестве нет нам спасения.

Строим, как в детстве, дворец из песка:

Вот и уходите… Жаль – вы мне дороги.

Время снежинкой коснется виска,

Вспомнится злое, забудется доброе.
Слышишь, раздался последний звонок –

Зритель уйдет и опустится занавес.

Кто-то остался и ждет за окном,

Ради него я попробую заново.

Будто бы яблони вновь расцвели,

Будто бы птицы опять возвращаются…

Вот уж и я исчезаю вдали,

Вот уж другой в той дали появляется.

Проблеми виживання жанру та роль бардів у художньому осмисленні життя
Самодіяльна (авторська) пісня зародилась як інформативне джерело Великої Зони (СРСР), де кожна видана книга проходила жорстку цензуру. Друкування творів за кордоном без спеціального дозволу переслідувалось, а частина поетів та письменників за свою діяльність потрапила за грати. Самодіяльна пісня – рух аматорів, на який вплив репресивних органів до 1968 року був слабким тому певний час барди вільно співали антирадянські пісні і набули визнання у колі інтелігенції, яка прагнула свободи. Потім КДБ разом із комсомолом узяло під контроль клуби самодіяльної пісні (КСП) та організовані ними концерти й фестивалі. Розпочалася епоха пісень із підтекстом, у яких часто не було художньої цінності, але на це мало звертали увагу, бо то був ковток свободи для допитливих. На деякий час проведення фестивалів АП заборонили, а після впровадження “гласності” їх знову відродили під контролем ідеологів та спецслужб. Майже у кожній області проводили фестивалі АП, фінансуючи їх через комсомол. Багато історичних таємниць відкрилось суспільству й пісні бардів втратили монополію протесту та інформативності.

Коли ведуть дискусію про виживання або зникнення АП, то не усвідомлюють, що пісня не вмирає, а змінює форму. Повинна вмерти спроба заткнути рота вільним співцям-бардам, як колись Кобзарю.
А пісня наростала в засланні.

А пісня грати розбивала вщент.

Правдивій пісні передзвін кайданів –

то тільки звичний акомпанемент.

(Ліна Костенко)

Для стимуляції творчості початківцям важливо побачити виступ або почути у запису спів корифеїв. Жителям великих міст простіше збирати та обмінюватися піснями на концертах, зльотах, фестивалях. Сучасні засоби зв’язку Інформаційний бюлетень №7 (53) 2005 рік – 2 –

полегшили доступ до джерел інформації, але вони не замінять живе спілкування, що відбувається на фестивалях. При бажанні житель будь-якого населеного пункту може знайти в інтернеті положення та відвідати фестиваль. Хто живе у містечках, мало втрачає часу на дорогу, але й коло цікавих співрозмовників там менше. Оптимально, коли молоді вчаться або працюють у центрах культури, а отримавши творчий заряд та знайомство з цікавими людьми повертаються на малу батьківщину, де реалізують свій досвід. Переїхавши з Києва, “імпортував” у Суми авторську пісню у формі концертів, клубу, фестивалів та допомагаю бардам з інших міст України.

Рано чи пізно, але суспільство повернеться до осмислення того, що відбулося на нашій землі. Українська література ХХ-го століття виплекала плеяду талановитих майстрів. Доля багатьох із них трагічна, бо трагічним був час для тих, хто не пристосовувався до вимог кон’юнктури, а залишився митцем при будь-яких обставинах.



“Чуєш, батьку?

Чую синку!..”

Пропадали ж люди ні за гріш.

Передсмертно лаявся Косинка.

Божеволів у тюрмі Куліш.

Курбас ліг у ту промерзлу землю!

Мовчимо.

Пнемося в багет.

Як мовчанням душу уяремлю,

то який же в біса я поет?!

(Ліна Костенко)
Нове покоління молоді схильне до рок-музики, де пісні ритмічні і можна танцювати на концертах. Мало хто з бардів зрозумів вимоги часу, коли потрібні динамічно-емоційні пісні, а не “подражаніє минулому”. Майже не використовують такий прийом як художня експресія, щоб у слухача забивало дух від почутого, і виникало бажання заглиблюватися у зміст пісні та більше знати. Ветерани можуть сказати, що на фестивалях “Оберіг” та “Червона Рута” у 1989-1993 роках така концепція була частково реалізована, але хто з молоді Сходу та Півдня України про це знає? У молодих бардів немає розкутості, коли потрібно писати та співати щиро, і не боятися докорів та зневаги обивателя. Час усе розставить на свої місця.
Історію культури рідної землі потрібно знати
Пропоную вірші, які характеризують приховану в архівах, а раніше заборонену частку нашої літератури 20-го століття. Відкрити поетично-меморіальний блок хочу віршем волиняка Олександра Смика.
МЕТАМОРФОЗИ
Безробіття кругом, безробіття:

Ніби в дулю скрутили кулак,

Непотрібен став цензор із Літу,

Бо працює увесь ГУЛАГ.

Він в архіві поводився чемно,

Від духовності він аж зачах.

«Ось Тютюнник, а ось Винниченко…» –

Пропонує з сльозами в очах.

«Ось Блакитний… ні, просто Блакитний

Ось Свідзінський, а ось Йогансон…»

Пропонує люб’язно: “Прочтітє,

Как поет мнє понравілся он”.

Я імен не стрічав половину,

Я питаю: “Якого рожна?..

Скільки будеш мені, Україно,

Відкривати “нові” імена?!”

Заховали історію в схрони

І дугою зігнули талант,

Від такої ваги заборони

До землі нахилився Атлант.

Він від болю кусав звислі вуса –

Важко втримати небо зневір –

Шепотів невідомого Стуса

І хрипів, мов затравлений звір.
З оригінальними оповіданнями Григорія Косинки барди України знайомі мало. Хочу познайомити читачів із віршами відомих поетів, присвячених Косинці.

Інформаційний бюлетень №7 (53) 2005 рік – 3 –

Василь Голобородько
Побачення з Косинкою
Письменнику Григорію Косинко, сьогодні я Вас відразу

впізнав у натовпі – такого синього костюма

я ще ні в кого не бачив.

І хоч я з Вами не був знайомий,

я відразу впізнав, що то Ви.

Я не буду Вам називати себе, просто один

з сьогоднішнього

натовпу, тільки от, може, той хто Вас упізнав.

Пробачте, що я турбую Вас своїми розмовами,

але невідомо, чому я знаю, що Ви помилилися,

прийшовши на цей бенкет,

де Вас ніхто не впізнає.

Чи, може, Ви помилилися,

прийшовши в бенкетну залу замість вокзалу?

Але які б функції не несло це приміщення,

в ньому ненадійна стеля,

і вона може впасти.

Не вірите?

Чи, може, Ви думаєте, що ця стеля літає,

щоб було над нами небо?
^ Любов Забашта
КРИК

Присвячується Григорію КОСИНЦІ
Ти приходиш до мене щоночі

В ту хвилину, як вічно я сплю,

Заглядаєш в заплакані очі

І шепочеш: «Не плач, я люблю!..»

Д.ЗАГУЛ

О, той Жовтневий палац на горі!

Звучить Косинки крик мені у ньому,

Коли, буває, я іду додому

Із СПУ о пізній вже порі.
Як він кричав, як бунтував у ніч:

– За що? Мене? Творця і селянина?

Я не напився ще з твоїх, кохана, віч,

Я лиш збагнути встиг, що я – людина…
О, зоряна моя! Невже кінець?

Невже позаздрив нашій хтось любові?

Не надививсь я в очі барвінкові

І не наслухавсь стуку двох сердець…
Збагнув за мить усе своє життя,

Своє село і золоту Софію,

Де спить в цю мить його любов і мрія…

Отак безглуздо вмерти без пуття?
– Мене? На розстріл?.. Я так мало жив!

Не надививсь на рідну Україну!

Не долюбив тебе, мою єдину!

Барвінку мій, блакитне диво з див…
Прощайте, друзі!

Чуєте? Мене

Кати ведуть на розстріл…

Проклинаю!

Вас, чорні судді, вашу люту зграю,

І наша смерть – вам здарма не мине!

м.Суми, 8-20 травня 2005 року

Інформаційний бюлетень №7 (53) 2005 рік – 4 –
  1   2   3

Схожі:

Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Житомирський обласний відкритий фестиваль авторської пісні біля багаття «мі-сі-соль»
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
«арт-сузір’Я» представляє театр пісні «Больно далеко» у Київському будинку актора
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Вільний мікрофон” у Палаці культури (ПК) Дніпропетровського націон університету (дну)
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Труфанової “А будет это так ”, відкриття 4-го сезону у Київському будинку актора
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Недвижимая тень от микрофона:, спектакль пам’яті В. Висоцького у Націон музичній академії
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Ксп “Арсенал” присвячений Довлету Келову «Забудем про печали» у Київському цхтт “Печерськ”
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
«арт-сузір’Я» представляє Володимира І юлію Каденко“История и песня” у Київському буд актора
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
«Время семечек» концерт Дениса Блощинського І групи «Неспроста» у київському клубі “Пивна Бочка”
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Свідомо спотворювалась та замовчувалась правдива інформація, щоб тримати людей під ідеологічним контролем. Та ті, хто це робив як...
Інформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської Пісні України Інформаційний бюлетень iconІнформ Інформаційно-аналітично-координаційне Агентство Авторської...
Розвинені особи, крім материнської, володіли й іншими мовами. Службисти пристосовувались до вимог чужих культур, відриваючись від...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка