Уроку: допомогти учням осмислити




Скачати 51.72 Kb.
НазваУроку: допомогти учням осмислити
Дата конвертації04.02.2014
Розмір51.72 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Інформатика > Урок
Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі”

( за романом О.Гончара „Собор”)

Мета уроку: допомогти учням осмислити роль і місце собору у долі людей; ствердити думку про те, що собор у романі – символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу і людства в цілому; розкрити філософське значення роману; його злободенність духовно-історичну цінність; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які обговорюються; розвивати творчий потенціал, виховувати почуття патріотизму, моральної чистоти, глибокої духовності.

Обладнання: портрет О.Гончара; ілюстрації соборів на комп’ютерах: Троїцький собор у Новомоськовську на Дніпропетровщині, Святогірський монастир; Всехсвятський, Миколаївська церква м. Артемівськ; фотографії зруйнованих соборів у м. Артемівську. Тести різнорівневі, завдання для творчих груп, поезії

С. Решетової (місцевої поетеси), Л.Костенко, у запису – дзвони собору.

Тип уроку: проблемний семінар

На дошці: портрет О.Гончара „Собори душ своїх бережіть, друзі”
^ ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент

Вмикаються монітори комп’ютерів із зображенням соборів звучать дзвони собору. На фоні дзвонів слова учителя:

В якому храмі помолитись Богу?

В якому, люди, поки ще не пізно?

^ В які, скажіть, вдарити нам дзвони,

Щоб припинить душі лиху руїну?
Ось саме цю „душі лиху руїну” намагався викрити ще в далекі шістдесяті роки ХХ ст. О.Гончар, створивши роман „Собор”. Серед тогочасного „благополуччя” поява цього роману викликає гнів у чиновників різних рангів, і на 18 років було роман вилучено з літературного процесу. Не заборонено, ні! Приковано! Та „зона зла” вже була безсила чинити опір надалі – і сьогодні ми вчитуємось у роман, вчимося його мудрості.

(Учитель оголошує тему і мету уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вчитель: Шановні діти! Ви усі прочитали роман, і я вам пропоную відповісти на тестові питання:

3 учні – на середній рівень (по 0,5 б. оцінювання)

2 учні – отримують завдання: користуючись додатковими матеріалами і алгоритмом складання тесту, скласти тест і варіанти відповіді.

2. Робота з класом:

Гра: інтерв’ю з письменником.

Вчитель: Уявіть собі, що ви – письменник. Я – кореспондент

(Пояснення терміна „інтерв’ю” (це слово французького походження) – розмова журналіста з політичним, громадським або іншим діячем.
Питання для інтерв’ю:

  1. Який тип людини, які її якості вас приваблюють?

  2. Що ви завжди цінували у житті і людях?

  3. Що ви мали на увазі під собором?

  4. Викриваючи руйнацію, про що ви мріяли?

  5. Чому в романі постійно співіснують давній дев`ятибанниий собор – шедевр ХVІІІ ст. і монумент титану праці? Що ви хотіли сказати цими образами – символами?

  6. Якою була ваша реакція на те, що роман 18 р. замовчувався?

(Перевірка і оцінювання тих, хто відповідав на питання тестів і складав тести)
ІІІ. Робота в групах

  1. Відділ літературознавства

  2. Краєзнавчий відділ

  3. Відділ маркетингу


Завдання для груп:

Літературознавці

  1. Яким постає собор у романі?

  2. Як ставляться до собору зачіплянці?

  3. Як ви ставитесь до ідеї В.Лободи щодо зруйнування собору?

  4. Що символізує собор?

Відділ маркетингу

  1. Чи потрібні сьогодні старовинні собори?

  2. Погоджуєтесь ви з В.Лободою у тому, що більше користь для людей буде якщо на місці собору буде ринок або шашлична?


У процесі полеміки учні доходять висновку: собор є символом духовної суті людського життя, сучасного, минулого та цілих поколінь. „Собор” відкриває нам свою мудрість: усі вчинки, і великі, й незначні, народжуються у душі, благословляються у її соборі.

Значить: ось що головне – собор душі! І від того, які святині вона вміщує і проповідує, залежить і життя, і доля. Сьогодні перед вами, випускниками, стоїть важливе питання: як правильно обрати свій шлях, щоб потім усе життя не каратися за помилку. „Собор” підказує: керуйся дороговказом святинь собору своєї душі, відчуй, чого від тебе очікують люди, мобілізуй свої здібності й можливості – і твори добро!

А зараз я пропоную Вам уявити, що Ви – відоме видавництво. Вам необхідно зробити рекламу роману О.Гончара „Собор” для продажу за кордоном. Зробіть рекламу, користуючись папкою, закладеною у комп’ютерах. Від кожної групи я запрошую по 3 учні.
ІV. Підсумок уроку

Вчитель: Роман „Собор” вразив душу багатьох людей. Не дивно, а зовсім природно, що про нього відгукнулася поетеса – наша землячка, колишня вчителька С.А.Решетова

(учениця читає напам’ять поезію С.Решетової „Собори душ своїх бережіть...”)
Бережіть собори своїх душ

І тоді, як нікого любити.

Храм душі облудами не руш,

Бо тебе прокляттям вкриють діти.
Бережіть собори у душі –

Світлий день не промине ніколи.

До джерела мудрості спішіть,

Щоб байдужість не замкнула коло.
Бережіть собори у душі

І тоді, як розпач серце здушить.

Злі слова хай будуть вам чужі,

І собор врятує ваші душі,
Бережіть собори у душі –

Не покине у біді надія.

І на чистих аркушах пишіть

Світлі думи і пречисті дії.
Бережіть собори своїх душ...
Вчитель: Як ви розумієте рядки з вірша „Собор врятує ваші душі...”

(учні пояснюють)

Вчитель: Цю ж тему піднімає і поетеса Л.Костенко у поезії „Життя іде, і все без коректур”

(читають діти поезію напам’ять)
Життя іде і все без коректур.

І час летить, не стишує галопу.

Давно нема маркізи Помпадур,

І ми живем уже після потопу.

Не знаю я, що буде після нас,

В які природа убереться шати.

Єдиний, хто втомлюється, - час.

А ми живі, нам треба поспішати.
Зробити щось, лишити по собі,

А ми, нічого, - пройдемо, як тіні,

Щоб тільки неба очі голубі

Що землю завжди бачили в цвітінні.
Щоб ці ліси не вимерли, як тур,

Щоб ці слова не вичахли, як руди.

Життя іде і все без коректур,

І як напишеш, так уже і буде.
Але не бійся прикрого рядка,

Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.

Не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,

Бо в цьому схибиш – то уже навіки.
Вчитель: Як ви розумієте „Людині бійся душу ошукать...”?
Лунають дзвони соборів
Вчитель: Любі друзі! Ви стоїте на порозі дорослого життя. Я бажаю Вам, щоб ви збудували „собор своєї душі” і боялися ошукати душу людині.
V. Д/З: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”.

Схожі:

Уроку: допомогти учням осмислити iconУрок засвоєння нових знань ( із випереджувальними завданнями)
Художник”; допомогти учням осмислити його зміст, зупинившись на життєвих цінностях персонажів повісті, на автобіографічних рисах...
Уроку: допомогти учням осмислити iconКонкурс: «На хвилях океану»
Мета: Допомогти учням відновити в пам’яті місце знаходження географічних об’єктів, які вивчались протягом цілого розділу, допомогти...
Уроку: допомогти учням осмислити iconУрок позакласного читання. Форма уроку: урок-композиція. Методи І...
Р. Горака допомогти десятикласникам розкрити світ почуттів поета, розвивати уміння художнього читання інтимної лірики; творчо осмислити...
Уроку: допомогти учням осмислити iconУроку з математики у 5 класі. Тема уроку
Мета уроку: закріпити вміння І навички виконувати дії з десятковими дробами при розв’язуванні задач. Показати учням, де в практичному...
Уроку: допомогти учням осмислити iconСпілкуємося без конфліктів
Мета: ознайомити учнів з поняттям «конфлікт»; допомогти учням визначити шляхи розв'язання конфлікту
Уроку: допомогти учням осмислити iconШкола добрих вчинків
Допомогти учням усвідомити, що добро потрібне кожній людині. Виховувати доброту, чуйність, милосердя у ставленні до близьких І чужих...
Уроку: допомогти учням осмислити iconУроку. Узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, показавши...
Мета уроку. Узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, показавши учням взаємозв’язок між фігурами
Уроку: допомогти учням осмислити iconУрок 3/3 Тема. Електричне поле. Закон Кулона Мета уроку: увести поняття...
Мета уроку: увести поняття точкового заряду, роз'яснити учням фі­зичний зміст закону Кулона
Уроку: допомогти учням осмислити iconУроку
Мета уроку: дати учням поняття типової архітектури персонального комп’ютера, класифікацій та призначення апаратних засобів; основних...
Уроку: допомогти учням осмислити iconУрок та тести на тему: 3 клас
Пояснити учням значення малюнків для розкриття змісту книжки; допомогти дітям відчути красу І силу графічного мистецтва. Розвивати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка