Скачати 51.72 Kb.
|
Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі” ( за романом О.Гончара „Собор”) Мета уроку: допомогти учням осмислити роль і місце собору у долі людей; ствердити думку про те, що собор у романі – символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу і людства в цілому; розкрити філософське значення роману; його злободенність духовно-історичну цінність; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які обговорюються; розвивати творчий потенціал, виховувати почуття патріотизму, моральної чистоти, глибокої духовності. Обладнання: портрет О.Гончара; ілюстрації соборів на комп’ютерах: Троїцький собор у Новомоськовську на Дніпропетровщині, Святогірський монастир; Всехсвятський, Миколаївська церква м. Артемівськ; фотографії зруйнованих соборів у м. Артемівську. Тести різнорівневі, завдання для творчих груп, поезії С. Решетової (місцевої поетеси), Л.Костенко, у запису – дзвони собору. Тип уроку: проблемний семінар На дошці: портрет О.Гончара „Собори душ своїх бережіть, друзі” ^ І. Організаційний момент Вмикаються монітори комп’ютерів із зображенням соборів звучать дзвони собору. На фоні дзвонів слова учителя: В якому храмі помолитись Богу? В якому, люди, поки ще не пізно? ^ , Щоб припинить душі лиху руїну? Ось саме цю „душі лиху руїну” намагався викрити ще в далекі шістдесяті роки ХХ ст. О.Гончар, створивши роман „Собор”. Серед тогочасного „благополуччя” поява цього роману викликає гнів у чиновників різних рангів, і на 18 років було роман вилучено з літературного процесу. Не заборонено, ні! Приковано! Та „зона зла” вже була безсила чинити опір надалі – і сьогодні ми вчитуємось у роман, вчимося його мудрості. (Учитель оголошує тему і мету уроку) ІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Вчитель: Шановні діти! Ви усі прочитали роман, і я вам пропоную відповісти на тестові питання: 3 учні – на середній рівень (по 0,5 б. оцінювання) 2 учні – отримують завдання: користуючись додатковими матеріалами і алгоритмом складання тесту, скласти тест і варіанти відповіді. 2. Робота з класом: Гра: інтерв’ю з письменником. Вчитель: Уявіть собі, що ви – письменник. Я – кореспондент (Пояснення терміна „інтерв’ю” (це слово французького походження) – розмова журналіста з політичним, громадським або іншим діячем. Питання для інтерв’ю:
(Перевірка і оцінювання тих, хто відповідав на питання тестів і складав тести) ІІІ. Робота в групах
Завдання для груп: Літературознавці
Відділ маркетингу
У процесі полеміки учні доходять висновку: собор є символом духовної суті людського життя, сучасного, минулого та цілих поколінь. „Собор” відкриває нам свою мудрість: усі вчинки, і великі, й незначні, народжуються у душі, благословляються у її соборі. Значить: ось що головне – собор душі! І від того, які святині вона вміщує і проповідує, залежить і життя, і доля. Сьогодні перед вами, випускниками, стоїть важливе питання: як правильно обрати свій шлях, щоб потім усе життя не каратися за помилку. „Собор” підказує: керуйся дороговказом святинь собору своєї душі, відчуй, чого від тебе очікують люди, мобілізуй свої здібності й можливості – і твори добро! А зараз я пропоную Вам уявити, що Ви – відоме видавництво. Вам необхідно зробити рекламу роману О.Гончара „Собор” для продажу за кордоном. Зробіть рекламу, користуючись папкою, закладеною у комп’ютерах. Від кожної групи я запрошую по 3 учні. ІV. Підсумок уроку Вчитель: Роман „Собор” вразив душу багатьох людей. Не дивно, а зовсім природно, що про нього відгукнулася поетеса – наша землячка, колишня вчителька С.А.Решетова (учениця читає напам’ять поезію С.Решетової „Собори душ своїх бережіть...”) Бережіть собори своїх душ І тоді, як нікого любити. Храм душі облудами не руш, Бо тебе прокляттям вкриють діти. Бережіть собори у душі – Світлий день не промине ніколи. До джерела мудрості спішіть, Щоб байдужість не замкнула коло. Бережіть собори у душі І тоді, як розпач серце здушить. Злі слова хай будуть вам чужі, І собор врятує ваші душі, Бережіть собори у душі – Не покине у біді надія. І на чистих аркушах пишіть Світлі думи і пречисті дії. Бережіть собори своїх душ... Вчитель: Як ви розумієте рядки з вірша „Собор врятує ваші душі...” (учні пояснюють) Вчитель: Цю ж тему піднімає і поетеса Л.Костенко у поезії „Життя іде, і все без коректур” (читають діти поезію напам’ять) Життя іде і все без коректур. І час летить, не стишує галопу. Давно нема маркізи Помпадур, І ми живем уже після потопу. Не знаю я, що буде після нас, В які природа убереться шати. Єдиний, хто втомлюється, - час. А ми живі, нам треба поспішати. Зробити щось, лишити по собі, А ми, нічого, - пройдемо, як тіні, Щоб тільки неба очі голубі Що землю завжди бачили в цвітінні. Щоб ці ліси не вимерли, як тур, Щоб ці слова не вичахли, як руди. Життя іде і все без коректур, І як напишеш, так уже і буде. Але не бійся прикрого рядка, Прозрінь не бійся, бо вони як ліки. Не бійся смутків, хоч вони як ріки. Людині бійся душу ошукать, Бо в цьому схибиш – то уже навіки. Вчитель: Як ви розумієте „Людині бійся душу ошукать...”? Лунають дзвони соборів Вчитель: Любі друзі! Ви стоїте на порозі дорослого життя. Я бажаю Вам, щоб ви збудували „собор своєї душі” і боялися ошукати душу людині. V. Д/З: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”. |
![]() | Урок засвоєння нових знань ( із випереджувальними завданнями) Художник”; допомогти учням осмислити його зміст, зупинившись на життєвих цінностях персонажів повісті, на автобіографічних рисах... | ![]() | Конкурс: «На хвилях океану» Мета: Допомогти учням відновити в пам’яті місце знаходження географічних об’єктів, які вивчались протягом цілого розділу, допомогти... |
![]() | Урок позакласного читання. Форма уроку: урок-композиція. Методи І... Р. Горака допомогти десятикласникам розкрити світ почуттів поета, розвивати уміння художнього читання інтимної лірики; творчо осмислити... | ![]() | Уроку з математики у 5 класі. Тема уроку Мета уроку: закріпити вміння І навички виконувати дії з десятковими дробами при розв’язуванні задач. Показати учням, де в практичному... |
![]() | Спілкуємося без конфліктів Мета: ознайомити учнів з поняттям «конфлікт»; допомогти учням визначити шляхи розв'язання конфлікту | ![]() | Школа добрих вчинків Допомогти учням усвідомити, що добро потрібне кожній людині. Виховувати доброту, чуйність, милосердя у ставленні до близьких І чужих... |
![]() | Уроку. Узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, показавши... Мета уроку. Узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, показавши учням взаємозв’язок між фігурами | ![]() | Урок 3/3 Тема. Електричне поле. Закон Кулона Мета уроку: увести поняття... Мета уроку: увести поняття точкового заряду, роз'яснити учням фізичний зміст закону Кулона |
![]() | Уроку Мета уроку: дати учням поняття типової архітектури персонального комп’ютера, класифікацій та призначення апаратних засобів; основних... | ![]() | Урок та тести на тему: 3 клас Пояснити учням значення малюнків для розкриття змісту книжки; допомогти дітям відчути красу І силу графічного мистецтва. Розвивати... |