Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання




Скачати 82.02 Kb.
НазваВикористання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання
Дата конвертації03.03.2014
Розмір82.02 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы
Валентина Шорохова,

методист НМЦ практичної психології

ІППО КУ імені Бориса Грінченка,

Наталія Курушкіна,

учитель-методист з розвитку

слухового сприймання та формування вимови

СЗШІ №9 для дітей зі зниженим слухом.

Використання комп’ютерної програми «Живий звук»

у роботі над розвитком слухового сприймання

та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху

в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання

Сучасні підходи до навчання дітей з порушеннями слуху передбачають урахування технічного забезпечення навчально-корекційного процесу. Використання комп’ютерної програми «Живий звук» має велике значення для компенсації та корекції вад розвитку дітей із порушенням слуху.

Програма «Живий звук» сприяє розвитку слухового сприймання, покращенню звуковимови, збагаченню словникового запасу, оволодінню значенням слова, використанню засвоєного словника в усному мовленні.

Забезпечення сучасного рівня навчання дітей з вадами слуху та мовлення тісно пов’язане з сучасними комп’ютерними технологіями. Комплекс «Живий звук» включає в себе спеціально підготовлений набір навчально-корекційних програм, які спрямовані на допомогу дітям з порушенням слуху, мовлення, голосу, дихання, звуковимови. Весь комплекс комп’ютерної програми складається з таких модулів: «Учись говорити звуки», «Профілі», «Автоматизація звуковимови», «Діалоги», «Водоспад», «Будинок», «Тварини», «Прояви емоцій». «Пори року», «Диктант», «Звуки природи», «Малюнковий словник».

Завдяки графічним зображенням успішно здійснюється формування та автоматизація звуковимови у складах, словах, словосполученнях та коротких реченнях. Дитина може багаторазово повторювати мовленнєвий матеріал, підлаштовуючи його вимову під зразок вимови вчителя. Розвиток унікальних спроможностей досягається завдяки використанню вправ до текстів програми «Живий звук», яка орієнтована на використання повноцінних інтелектуальних занять дитини з порушенням слуху та мовлення.

Значущість модулів програми полягає у направленості на подолання порушених процесів пам’яті, уваги, логічного мислення та мовлення в дітей з вадами слуху. Використання їх на занятті активізують діяльність самої дитини, що забезпечує її стійкий інтерес до цієї програми.

Вправи з розвитку слухового сприймання спрямовані на розвиток навичок виявляти та розпізнавати навколишні мовленнєві та немовленнєві звуки; орієнтуватися у просторі; розвивати слухову пам’ять та увагу; ідентифікувати звук з предметом, об’єктом, що звучить; розпізнавати ритміко-інтонаційні особливості та фонематичні характеристики мовлення. Різноманітні вправи спрямовані на розвиток у дитини мовленнєвого дихання, голосу, ритміко-інтонаційної сторони мовлення, здатності аналізувати отриману інформацію.

Усі завдання програми пов’язані зі стимулюванням різноманітних операцій логічного мислення, вони активізують діяльність самої дитини.

Модулі програми можуть бути покладені в основу заняття або ж бути використані як допоміжні засоби - для переключення уваги учнів на інші види діяльності. У дітей, що мають недоліки слуху, користування цією програмою викликає велику зацікавленість до індивідуальної роботи. Дуже приваблює школярів можливість почути голоси свійських та диких тварин і птахів. Дитина може намагатися відтворити голос тварини або птаха і прослухати звучання такої спроби. На ряду з яскравими, різнобарвними малюнками на екрані монітора педагог може записати, відтворити, прослухати, порівняти потрібну фразу і відпрацювати її на панелі візуалізації з дитиною. У програмі вміщено анімаційний матеріал, який дає можливість педагогові працювати над зв’язним мовленням дитини в модулях «Прояв емоцій» та «Пори року». Модулі «Водоспад», «Будинок», «Тварини» створені для роботи над мовленнєвим диханням і голосом. Їх також можна використовувати для роботи над голосними дзвінкими і глухими приголосними, темпом мовлення і словесним наголосом. За допомогою цікавих та рухливих малюнків діти навчаються керувати силою та висотою голосу, регулювати тривалий, спокійний видих, злитність звуків мови, темп і розподіл мовленнєвого потоку на синтагми. Програма «Живий звук» забезпечує можливість використовувати її для постановки, диференціації та автоматизації звуків, представлених малюнками, віршами, ігровими матеріалами, текстовими завданнями. Корисні модулі «Профілі», «Учись говорити звуки» і «Автоматизація звуковимови».

Пропонуємо один з варіантів індивідуального заняття з розвитку слуху та вимови із використанням комп’ютерної програми «Живий звук» для учнів першого класу в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання.

^ Тема заняття: Звуки «Ж», «О -У».

Текст «Напровесні».

Корекційна мета:

1. Закріплення правильної вимови слів зі звуком «Ж» (автоматизація звука «Ж» у різних позиціях)

2. Автоматизація голосних звуків «О-У» в різних позиціях висоти та сили голосу.

3. Робота над мовним диханням.

4. Розвиток вміння сприймати на слух слова, речення, текст.

Обладнання: комп’ютерна програма «Живий звук (Модулі «Профілі», «Водоспад», «Учись говорити звуки», малюнковий словник, склади, слова, речення, малюнки, текст.
Хід заняття

І.Формування вимови

  1. Артикуляційна гімнастика

  2. Робота з графічним зображенням обличчя (Модуль «Профілі»):

  • Назви і покажи: язик, верхню губу, нижню губу, верхні зуби, нижні зуби.

  • Вправи на наслідування: гра «Дудочка», гра «Коник».

  • Дихальні вправи: гра «Вітрячок», гра «Пташка».

  1. Робота з профілем звуків «О», «У» (Модуль «Профілі»):

Слухай уважно. Який звук чуєш? (Звуки «О», «У»)

Звук «О»

  1. Характеристика профілю звуку «О».

  2. Повтор положення мовних органів:

  • губи витягнуті вперед, округлені;

  • кінчик язика відтягнений від нижніх зубів;

  • спинка язика піднята до м’якого піднебіння;

  • м’яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину;

  • голосові зв’язки вібрують.

Звук «У»

  1. Характеристика профілю звуку «У»

  2. Повтор положення мовних органів:

  • губи витягнені вперед (трубочкою);

  • відстань між зубами 2 мм;

  • кінчик язика відтягнений від передніх зубів;

  • спинка язика піднята до м’якого піднебіння;

  • м’яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину;

  • голосові зв’язки вібрують


4. Голосові вправи (Робота з модулем «Водоспад»)

Керування силою та висотою голосу

Правильна вимова звуків «О», «У».

  • Анімаційний малюнок падаючої води запускається при наявності будь-якої мовленнєвої активності. Перед учнем постає завдання говорити ізольовано звуки «О», «У» на одному видиху.

Гра «Відлуння»

Візуалізація: О – о, У – у.

  • Візуалізація призначена для роботи над вимовою методом візуального порівняння зображення. У верхньому вікні матеріал надиктовує вчитель, у нижньому учень. Шляхом візуального порівняння відстежується неправильна вимова. Після зупинки візуалізації учень може не тільки бачити результат, але й прослухати записаний фрагмент.

^ 5. Робота над звуком «Ж» (модуль «Учись говорити звуки»).

Робота над складами: (звук «Ж»):

Читай. Відбивай ритми:

  • ЖА-ЖА-ЖА-ЖА-ЖА-ЖА

  • ЖаЖа, жажаЖа,

  • Жаба. Жабка. Жабеня

  • Жаба. Жабка. Жабеня

  • Жаба. Жабка. Жабеня

  • Прочитай. Відбивій ритми. Текст: «Жабка»

  • ЖаЖа, ЖаЖаЖа,ЖаЖа

  • Біля озера щодня

  • ЖаЖа, ЖаЖа,ЖаЖаЖа

  • Бавить жаба жабеня…

  • ЖаЖаЖа,Жажажа

  • Обіймає лапкою,

  • жажаЖа,Жажажа

  • Називає жабкою

Відтвори ритми з пам’яті: де жаба, де жабка.

Прочитай, розповідай:

          • Жито колоситься. Буде хліб!

          • Буде добре жити, Україну - неньку любити.

          • Як рідну матір свою.

Прочитай весело:

  • Я живу, біжу, лежу.

        • Ти живеш, біжиш, лежиш

        • Я живу у місті

        • Ти живеш в селі

        • Я живу на вулиці Веселій

        • Ти живеш на вулиці Зеленій

        • Я живу на поверсі п’ятім

        • Ти живеш у сільській хаті

        • Твоя хата красива, велика

        • Всім, хто живе в ній. На потіху

        • Де ти живеш?

Де один, де одна? де багато?

Жаба-жаби, жук-жуки, жирафа-жирафи, журавель-журавлі, їжак-їжаки

Доповни речення:

  • Весною в лісі зацвіли…

  • Восени з дуба падають…

  • Проліски і жолуді намалював наш Женя - … (жолуді, білі проліски. художник)


ІІ. Розвиток слухового сприймання (Текст «Навесні»)

  1. Сприймання учнями на слух тексту, прочитаного вчителем.


Навесні

Зараз весна. На дворі зеленіє трава. Розцвіли весняні квіти: проліски, фіалки, підсніжники, мати-й-мачуха. Прокинулися комахи: жуки, мухи, мурашки. Прилетіли шпаки. Діти розвішують шпаківні на дерева.


  1. Бесіда з учнем (Використання модуля «Пори року»):

  • Про що я прочитала? (Відповідь: про весну)

  • Яка зараз пора року? (Відповідь: зараз весна)

  • Яка була пора року? (Відповідь: Була зима)

(На екрані з’являється малюнок зими і зміни, які відбуваються у природі з переходом до весни)

  1. Робота над слуховим сприйманням речень (Використання модуля «Малюнковий словник», розділ «інші слова, слово «трава»)

  • Запитання: Що це? (Відповідь: це трава)

  • Надрукуй на комп’ютері слово «трава». Учень повторює слово і друкує.

  • Прослухай речення про траву. Вчитель повторює речення і робить запис з використанням візуалізації. НА ДВОРІ ЗЕЛЕНІЄ ТРАВА. При необхідності повторюється фраза з використанням візуалізації. Вимова учня записується та порівнюється з вимовою вчителя.

  1. Робота над звуковим сприйманням слів. (Робота з модулем «Малюнковий словник», розділ «Квіти», слово «Фіалка»):

  • Як називається ця квітка? (Відповідь: фіалка)

  • Надрукуй на комп’ютері слово «фіалка».

  • Сприймай на слух, які квіти я називаю (вчитель): підсніжники, фіалки, мати-й-мачуха, проліски.

  • Скажи, як це можна назвати одним словом? (Квіти)

  • Коли цвітуть ці квіти? (Відповідь: весною)

  • То які це квіти? (Відповідь: Весняні квіти)

  • Робота над слуховим сприйманням речення (Візуалізація):

розцвіли весняні квіти: фіалки, проліски, підсніжники, мати-й-мачуха.

  • Прослухай ще раз (Візуалізація). Учень повторює. Складає з табличок це речення.

  • Повторення, прослуховування речення та перевірка його.

  1. Підсумок:

  • Над яким звуком ми працювали?

  • Над яким текстом ми працювали?

  1. Вербальне оцінювання роботи учня.




Схожі:

Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconАналіз роботи мо вчителів початкових класів для дітей з вадами слуху
Виходячи з проблемної теми «Удосконалення корекційно – виховної системи школи – інтернату» педагоги методичного об’єднання вчителів...
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання icon„ Використання комп’ютерної техніки для боротьби зі злочинністю”
Основним напрямком використання комп'ютерної техніки у розслідуванні та запобіганні злочинів
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconДодаток
Таким чином, безконтрольне використання комп’ютерної техніки може призвести до негативного впливу на здоров’я користувачів комп’ютерів,...
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconФормування та вдосконалення творчих здібностей учнів через використання...

Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconДіагностика рівня компетентності учнів з використанням комп’ютерних технологій
З розвитком інформаційного суспільства зростають потоки інформації, швидкість її обробки та поширення. Все частіше виникає потреба...
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconПроект Порядок організації інклюзивного навчання дітей з особливими...
Цей Порядок визначає організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах...
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconПоложення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми...
Про загальну середню освіту ( 651-14 ), пункту 2 Плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх...
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconОсобливості методів навчання
Наприклад, опанування знань про навколишню дійсність вимагає передусім зорового, слухового та інших видів сприймання, а отже, наочних...
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconТема : Настроювання комп'ютерної системи засобами
Мета: Вивчити можливості настроювання комп'ютерної системи засобами програми setup
Використання комп’ютерної програми «Живий звук» у роботі над розвитком слухового сприймання та формування правильної звуковимови в дітей з вадами слуху в умовах спеціального, інклюзивного та інтегрованого навчання iconПоложення про проведення ІХ обласного конкурсу учнівської комп’ютерної творчості
Обласний конкурс учнівської комп’ютерної творчості проводиться з метою виявлення та розвитку в учнів здібностей до комп’ютерної творчості...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка