Уроках математики у початкових класах




Скачати 157.24 Kb.
НазваУроках математики у початкових класах
Дата конвертації19.03.2013
Розмір157.24 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Інформатика > Урок
Першотравневий райметодкабінет

Використання комп`ютерних технологій навчання на уроках математики у початкових класах

Бердянська зош І-ІІІ ст

Учитель-методист

Черкасова Л.О.

2011-2012н.р.

Сьогодні нові інформаційні технології - невід’ємна частина нашого життя. Маючи в своєму розпорядженні комп'ютер, можна інтенсифікувати процес навчання, зробити його більш наочним і динамічним, формувати уміння працювати з інформацією, готувати особистість «інформаційного суспільства», формувати дослідницькі уміння, розвивати комунікативні здібності. Це забезпечить швидке і міцне опанування навчального матеріалу, розвине пізнавальні здібності та розумові якості учнів, сприятиме активізації їх пізнавальної діяльності.

Не секрет, що купуючи персональний комп’ютер батьки тішать себе надією на розширення можливостей домашньої освіти для дитини – добре, що сьогодні достатньо навчальних ігрових програм. На дитину впливає сам процес роботи на комп’ютері: чи то навчальний, чи то ігровий. Насамперед – ритм і темп подачі інформації. Якщо він нав’язаний комп’ютерною програмою (програма вимагає від дитини, щоб вона швидше й інтенсивніше діяла, швидко приймала рішення тощо), така робота виснажлива і для центральної нервової системи, і для організму дитини загалом. Діти стомлюються і їх працездатність поновлюється лиш за тривалий час, а у деяких дітей навіть до кінця дня наступного дня відчувається втома – наслідок роботи за комп’ютером. Зміст – другий важливий чинник. Чи відповідає зміст комп’ютерних програм віковим психофізіологічним можливостям дитини, чи здатна вона сприйняти і зрозуміти те, що вимагає від неї комп’ютерна програма? На жаль, поки що в Україні комп’ютерні програми не проходять педагогічної, психологічної та гігієнічної експертизи. Тому вони не завжди відповідають морфологічним, функціональним та психологічним особливостям дітей певного віку.

На даний момент існує безліч комп’ютерних програм, які розвивають дитячий інтерес до навчання. Наприклад, «Сходинки до інформатики», “Cкарбниця знань» «Таблиця множення» і т. д. Обидві системи базуються на вікових обмеженнях і оцінюють ігри з огляду на їхню загальну прийнятність для дітей. Абсолютно на всі ігри наноситься спеціальне маркування, так званий рейтинг, що означає мінімальний вік, для якого цей продукт підходить. Власне, різницю між двома підходами видно навіть неозброєним оком.

Детально розглянемо використання комп`ютерних технологій на уроках математики. Відомо, що застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з математики. Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з самих сучасних засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури. Є підстави стверджувати, що комп'ютер дозволить більш глибоко розвити резерви дитини, дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю.

Комп'ютерні технології навчання надають великі можливості в розвитку творчості, як вчителі, так і тих, що навчаються. Використання інформаційних технологій у класі під час уроку є найбільш складною і відповідальною справою. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології навчання - сукупність сучасної комп'ютерної техніки, засобів телекомунікаційного зв'язку, інструментальних програмних засобів, що забезпечують інтерактивний програмно-методичний супровід сучасних технологій навчання. Найбільш правильним підходом представляється схема вивчення, що передбачає використання моделі вивченого. За допомогою цієї моделі повинен здійснюватися вибір траєкторії вчення кожного учня. Цей підхід, звичайно, не новий. Проте для цього підходу дуже важливою є побудова правильної моделі.

Наприклад, пропонується при навчанні дитини таблиці множення використовувати комп'ютерну модель у вигляді нейронної мережі, що формується за результатами його роботи. В ході навчання учень запам'ятовує пропоновані йому факти з таблиці множення, а нейромережева модель прагне в максимальній мірі наблизитися до відтворення його механізму запам'ятовування, прагнучи відповідати як правильним, так і неправильним відповідям учня. При цьому нейромережева модель індивідуальна для кожного учня і у ідеалі досить адекватний відображує процес запам'ятовування ним пропонованих фактів.

Використання комп'ютера можливе на всіх етапах, складових процес вчення: представлення нового матеріалу учневі, перевірка засвоєння ним знань, що вивчаються, уточнення вмісту матеріалу і методів його вистави, фіксація всіх успіхів і невдач.

У педагогічній практиці є ряд відпрацьованих моделей використання інформаційних технологій:

- демонстрація комп'ютерної програми;

- тестування;

- використання комп'ютерного тренажера.

Ці моделі використовуються вчителями на своїх уроках. Уроки організовуються вчителем так, що кожен учень одержує програму своїх дій з метою, завданнями, програмованим контролем. У такій формі зручно проводити узагальнюючі уроки. На уроці, враховуючи різнорівневу підготовку учнів, доцільно використати картки з диференційованими завданнями, таблиці як методичні рекомендації, графіки, креслення. Використання можливостей інформаційних технологій полегшує роботу на уроці.

Як же використати інтернет-ресурси на уроках математики в початкових класах? Існує безліч різноманітних сайтів, які створення для допомоги вчителю при підготовці до певного уроки. Ці сайти дають вчителеві змогу на достатньому рівні підготувати урок, відшукати найвірнішу і найцікавішу інформацію для учнів. Зокрема на сайтах математики можна віднайти цікаві математичні факти, історії з життя математиків, означення, описи понять, правила, теореми, закони, властивості, формули, математичні таблиці, розв'язки задач з елементарної математики. Математичні сайти допосагають учителям: впровадити в навчальний процес інноваційні технології; вирішити проблему вибору електронних засобів навчання математики; ознайомитися з методичними розробками уроків; організувати ефективну роботу з обдарованими дітьми; дізнатися цікаві факти з історії математики та життя видатних математиків, про визначні дати в становленні математики

Сайт:http://ostriv.in.ua/index.php?option=com_menufolder&Itemid=1066&ft=0 є одним з найпоширеніших в Інтернеті. Відкриваючи цей сайт відкривається меню у якому знаходиться список всіх навчальних предметів початкової школи. Відкриваючи сторінку математика 1-4 клас, то є такі розділи: підручники, шпаргалки, додаткові матеріали, розробки уроків, роботи учнів, програми, методичні документи. У цих розділах знаходиться відповідний матеріал, який є цікавим для дітей і відповідає їх віковим особливостям.

Ще одним із сайтів є http://classmath.ru/mult/index.htm. У цьому сайті подана інформація про те, що можна використовувати на уроках математики комп’ютерні технології. Подано безліч підрозділів у яких розповідається навіщо потрібна комп’ютеризація на уроках, як проходить процес навчання і результати навчальних досягнень учні. У ньому є види карток для перевірки знань учнів таблиці множення. Якщо відкрити підрозділ під назвою «Результати навчання», то можна побачити графіки вивчення таблиці множення з допомогою комп’ютерних технологій і без них.

На сайті http://childmath.ru/ окрім завдань є багато веселих віршів, загадок, скоромовок, прислів'їв. Весь цей матеріал не просто пов'язаний з тим або іншим числом, але розвиває мову дитини, збагачує словниковий запас, тренує увагу, пам'ять, закладає основи творчості. Та і хто сказав, що заняття математикою — а тим більше з малятами! — неодмінно мають бути строгими, сухими, нудними і зводитися тільки до опанування обчислювальних навиків? Хай уроки стануть царством кмітливості, фантазії, гри, творчості.

Ще одним невід’ємним сайтом для вчителів є http://nsc.1september.ru/. На цьому сайті є два розділи:




сайт газеты сайт








































Заходячи в розділ сайт для вчителів «Я йду на урок» бачимо список навчальних предметів початкової школи. Відповідно до кожного навчального предмету є безліч різних статей, які відповідають темам у підручнику. На цьому сайті подані різні вправи, ілюстрації до них, цікаві і логічні задачі, які сприяють кращому засвоєнню знань. У віршованій формі подана тема про цифри і проілюстрована. На цьому сайті вчитель може знайти цікаві нетрадиційні уроки, а також завдання для контрольних робіт.

Наприклад, у сайті http://dobrieskazki.ru/matematika.htm можна знайти інформацію у казковій формі про цифри. Після кожної казки про певну цифру є бесіди, ігри, різноманітні завдання. До кожної казки є відповідна ілюстрація.

Ознайомлення з програмною продукцією доцільно починати з вивчення засобів, що створюють комп'ютерне середовище. До цих програм відносяться програмні інструкції, ради, рекомендації по найширшому колу питань. З ними вчитель може проводити і класні, і позакласні заняття, звільняючи себе від багатократного повторення тим, що вчаться одних і тих же прописних істин, від нальоту суб'єктивності в оцінці учбових успіхів учнів, допомагаючи освоювати їм технологію самонавчання.

Істотний вплив на засвоєння нового матеріалу може надати використання мультимедійних програмних продуктів. Для їх ефективного застосування комп'ютерний клас не потрібний. Досить в звичайному учбовому класі встановити медіапроектор і ноутбук. Майже всі програми передбачають неодноразове використання. Майже до кожної з них вчитель може повернутися на наступному уроці або через деякий час. Більшість програм побудовано за принципом відкритих систем, що дозволяє вчителю змінювати різні параметри програми та базу завдань і таким чином розширювати спектр застосування кожної програми. Знання дітей з таблиці множення можна перевіряти за допомогою карток. Картки готуються індивідуально для кожного учня, з врахуванням особливостей його сприйняття і здібності до запам'ятовування. При цьому основний вміст картки залишається єдиним для всього класу, змінюються лише числові значення в прикладах. Таким чином, кількість варіантів завдання відповідає числу учнів в класі. Тому унеможливлюється для учня підглянути відповідь у інших хлопців. Відповіді кожного школяра вводяться в базу даних в комп'ютер, що дозволяє вчителеві проводити моніторинг поточних знань кожного учня, точно знати в яких прикладах той або інший школяр помиляється, вибирати для подальшого вчення приклади, найбільшою мірою відповідні успішному засвоєнню матеріалу.

Використовуються три види карток.

1. Повна таблиця множення з розташуванням прикладів у випадковому порядку.

2. Завдання для вчення незасвоєних фактів. При їх виконанні учень може заглядати в таблицю, якщо не знає правильної відповіді.

3. Завдання для повторення. Виконуючи це завдання, учень не може заглядати в таблицю. У цій вправі закріплюються нові і недостатньо твердо засвоєні раніше знання.

Починати працювати за картками можна, коли вивчена таблиця множення. На одному з уроків повторення під час самостійної роботи пропонуються картки для заповнення не «Можна заглядати в таблицю». При цьому бажано унеможливити знаходження відповіді довгим способом, наприклад, таким як пригадати всю таблицю на «7». Тому, якщо не пригадав відразу, то можна пропустити. Вчитель перевіряє роботу, повідомляє дітей про кількість неправильних і пропущених відповідей. Відмітка за роботу необов'язкова, особливо, на початковому етапі.

На наступних уроках учням пропонуються картки для вчення таблиці множення, які підготував комп'ютер з врахуванням допущених помилок індивідуально для кожного учня. На картках позначка «Можна заглядати в таблицю». Число прикладів залежить від кількості помилок, допущених раніше. При цьому до прикладів, в яких учень допустив помилки, додатково додаються приклади, які імовірно наступного разу можуть викликати скруту. Що тим вчиться, які впоралися з попередніми завданнями без помилок, теж даються картки з невеликою кількістю прикладів для закріплення знань.

Учням, що попрацювали з картками «можна заглядати в таблицю», дається повторно невелика робота з картками, що включають приклади на допущені раніше помилки. Тут також додаються приклади, в яких помилок не було, але які можуть викликати скруту у школяра. На картках ставиться позначка «Заглядати в таблицю не можна». Результати роботи за цими картками показують поточний рівень засвоєння знання таблиці.

Після перевірки і аналізу результатів готуються нові картки, що враховують динаміку зміни знань учнів Роботу з такими картками можна проводити на етапі актуалізації знань, наприклад, під час проведення усного рахунку, що займає 1-2 хвилини. Кожні два тижні бажано давати картки з повною таблицею для визначення, наскільки успішно протікає процес вчення.

Повна таблиця множення з розташуванням прикладів у випадковому порядку. Спеціальний алгоритм стежить за тим, щоб в завданні не було прикладів із співмножниками, що повторюються, у сусідів по вертикалі і горизонталі. Ці картки використовуються для контролю всього процесу вчення.

Для вивчення предметів шкільного циклу розроблено багато комп'ютерних програм, а також запропоновано різні педагогічні технології їх використання. Серед них є програми, які доцільно використовувати при вивченні початкового курсу математики. Вони допомагають краще засвоювати навчальний матеріал, розвивають увагу учнів, зацікавлюють інтерес до навчання. Ось їх коротка характеристика.

Програма «Таблиця множення»

Програма призначена для вивчення таблиці множення. Програма виконана у вигляді невеликої гри, в якій можна заробляти картки із зображеннями відомих чарівників і чарівниць, і тому, процес вивчення таблиці множення не здаватиметься нудним і утомливим. Ну і, звичайно ж, оскільки програма виконана у вигляді гри, то в ній існують і певні правила:

- перевірка відповідей починається з множення на 2, потім перевіряється множення на 3, 4 і далі, по порядку, до 9;

- всі раніше набрані при перевірці знань картки віддаляються з книги, при відкритті таблиці множення.

Але є і маленький секрет: при введенні відповідей в колонку множення на 2, можна відкрити таблицю і підглянути. Скористаючись цим у книгу буде додана перша картка, але щоб отримати решту, доведеться показати свої знання. Якщо у книзі є картки, то гра автоматично збережеться при закритті. З меню можна перейти до вивчення таблиці множення, до перевірки знань, до гри на якийсь час, до перегляду набраних карток, перегляду відомостей про програму. Ще можна вийти з програми, якщо нічого не потрібно. Перед вами декілька зображень. При наведенні мишки на будь-яке з них, ви побачите внизу зліва підказку про те, куди вас перемістять при натисненні на цьому зображенні.

"Закрита книга з питанням" - дізнаєтеся все про программу;

"Пергамент" - відкриє таблицю множення;

"Скриня" - в нім заховано 8 чарівних карток;

"Шкатулка" - містить картки із зображеннями засновників Хогвартса;

"Відкрита книга" - в ній зберігаються отримані вами картки;

"Двері" – вихід з програми.

Грати на якийсь час можна, коли захочете. Можна повертатися до таблиці множення, до перевірки знань . Отримані в грі на час картки вже нікуди не пропадуть. Перед вами чотири картини із зображеннями чарівників і чарівниць. Вони - засновники школи чаклунства Хогвартса. Зліва коштують вже знайомі рицарські зброї. Натискуйте на зброю і під картиною буде виведено множення двох чисел, але без відповіді. Є 10 секунд на те, щоб вписати відповідь. 10 правильних відповідей і отримуєте картку засновника, зображеного на картині. Так, якщо ви відповіли неправильно або не встигли відповісти, прийдеться додати правильну відповідь, щоб отримати картку, якщо ж не встигли відповісти або відповіли неправильно двічі, то додати потрібно дві правильні відповіді і так далі Поглянути отримані картки ви зможете в своїй книзі.

У книзі знаходяться всі зароблені картки з відомими чарівницями і чарівниками. Зліва і справа по шість квадратів і, якщо вже отримали всі картки, то в кожному знаходитиметься картка, якщо ж ще не набрали всі картки, то побачимо тількио ті, які встигли отримати. Для того, щоб поглянути картку ближче, просто натискуйте на ній мишкою. У великому квадраті з'явиться її збільшене зображення, внизу її опис, а вгорі ім'я зображеного на ній чарівника або чарівниці. Якщо у книзі є картки, то вони будуть збережені при виході з гри, зрозуміло, якщо не відкрити таблицю множення перед виходом, інакше картки, набрані при перевірці знань будуть видалені. Картки Засновників будуть видалені, тільки якщо почати нову гру.

Зліва відкрилася картина і з'явилася незаповнена відповідями колонка множення на 2. Справа закриті двері і біля неї, з двох сторін, рицарська зброя. Якраз вони і перевірятимуть вас. Заповнюйте колонку відповідями і тисніть на будь-яку зброю мишкою. Якщо ввести не всі відповіді, так вводите, якщо у вас будуть неправильні відповіді, вони будуть видалені, а якщо все вірно, отримаєте картку і перейдете до наступної колонки. Якщо ви підглянете відповіді в таблиці множення, то зароблені при перевірці знань картки будуть втрачені і вам доведеться знову заробляти їх, починаючи з колонки на 2.

Всі отримані картки будуть знаходиться у вашій книзі. Ви можете поглянути їх коли захочете. Для повернення в меню, натискуйте на стрілку в правому верхньому кутку.

За допомогою комп’ютера вчитель може швидко й ефективно підготувати будь-яке завдання, як для кожного учня окремо, так і схеми-таблиці для дошки, а карточки для усного рахунку чи математичного диктанту можна швидко підготувати. Достатньо один раз підготувати презентацію «Усний рахунок» і вся подальша підготовка займатиме до 10-ти хвилин. Під час узагальнення знань учні про таблицю множення можна виконати усний рахунок. На моніторі висвітлюються висвітлюються почергово слайди, а учні записують лише результат таблиці множення.

Далі можуть йти такі завдання: розташуй отримані числа з порядку зростання чи спадання; запиши цифру, яка використовувалась найчастіше чи найрідше; додай найбільший результат і найменший; поділи найбільше число на найменше і так далі.

^ Програма «Скарбниця знань»

Основна мета навчання за даною авторською програмою полягає у формуванні інтелектуально розвиненої особистості, яка володіє вміннями й навичками доводити і спростовувати, методами аналізу й синтезу, абстрагування й узагальнення; яка здатна до самоосвіти й саморозвитку, вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язування проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію. Зазначена мета передбачає здійснення навчальної, розвивальної і виховної функцій освітнього змісту навчального предмета.

^ Мета 1 рівня (2 клас) — виконуючи завдання в ігровій формі, сформувати в учнів початкові поняття про інформацію і предмет інформатики, уміння виділяти в предметах певні ознаки та якості, встановлювати подібність і відмінність між кількома предметами, групувати предмети за видовими і родовими ознаками, розпізнавати відносини у множинах; навчити завантажувати необхідні програми, користуватися «мишею», ознайомити з клавіатурою. Розвивати логічне мислення та творчі здібності.

^ Мета 2 рівня (3—4 класи) — виконуючи завдання в ігровій формі, сформувати в учнів поняття про інформацію та інформаційні процеси, ознайомити з алгоритмізацією, навчити створювати малюнки на комп'ютері, вводити і редагувати текст. Розвивати логічне мислення та творчі здібності.

Програмою курсу передбачено проведення практичних робіт на кожному уроці. З урахуванням вікових особливостей і державних санітарних правил практичні роботи розраховані як максимум на 15 хвилин. Робота учнів за комп'ютером полягатиме у фронтально-індивідуальному виконанні вправ і практичних робіт. Теоретичний матеріал передбачено викладати невеликими частинами на початку заняття, орієнтовно впродовж 8-15 хвилин. Основний навчальний матеріал має бути засвоєний учнями на уроці. Це досягається застосуванням різноманітних форм навчальної діяльності: виклад навчального матеріалу у формі бесіди, використання ігрових форм, робота в групах, організація самостійної роботи учнів із комп'ютером.

Програма розроблена в комплексі: навчальна програма, робочі зошити учнів із вкладками контрольних робіт, методичні рекомендації вчителеві; програмне забезпечення: комплект програм «Скарбниця знань».

Отже, дуже важливим є використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів, яке сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання. Життя маленького учня стає цікавішим. А нові яскраві сучасні підручники будуть не тільки допомагати у навчанні, а й створюватимуть гарний настрій.

Проведення уроків з використанням інформаційних технологій робить процес навчання більш цікавим й інтенсивним. Але слід зауважити, що косп’ютер не заміняє вчителя, а тільки доповнює його. Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером.

Також можна сказати, що Інтернет є важливим джерелом, з якого вчитель може знайти інформацію на будь які теми уроків. З Інтернет-ресурсів вчитель може знайти: ігри, завдання, конкурси, конспекти уроків. При використанні навчальних програм потрібно враховувати слабкість комп’ютерного опитування – не прослідковується хід розв’язування задачі, відсутня можливість перевірки графічних навичок і навичок проведення доведень. Отже, не можна вважати комп’ютерні тести переважаючою формою контролю. Однак для багатьох учнів робота з комп’ютерними тестами буде значно більш значущою, ніж при традиційній формі опитування.

Щоб урок був цікавіший та ефективніший вчителі використовують різноманітні комп’ютерні програми. За допомогою цих програм можна вивчати новий матеріал, перевірити знання учнів з певних тем. У класі, де використовуються інноваційні технологій, діти є активнішими, енергійнішими. Всі ці програми дозволяють урізноманітнювати форми й методи роботи, позбавлятися шаблонів, створюють умови для виховання творчих здібностей школяра, розширюють функції вчителя, дають змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості кожної дитини.

Можна зробити висновок, що використання комп’ютерних технологій робить процес навчання інтенсивним, бо створює атмосферу змагання, виховує вміння співпрацювати. Такі уроки сприяють розвитку творчості, формуванню власних поглядів на проблеми, які слід вирішити. Під час цих занять молодші школярі вчаться зіставляти, узагальнювати, систематизувати, розвивають мовлення.

Схожі:

Уроках математики у початкових класах iconВикористання матеріалів Народного календаря на уроках
У посібнику вміщено матеріали для використання на уроках «я І україна», «Громадянська освіта» по темі «Народний календар» в початкових...
Уроках математики у початкових класах iconВступ 3
Розділ ІІ. Організація роботи по впровадженню диференційованого навчання на уроках читання в початкових класах 26
Уроках математики у початкових класах icon«Елементи тренінгу на уроках основи здоров’я у початкових класах»...
Тренінг – форма групової роботи, яка забезпечує активну участь І творчу взаємодію учасників між собою І з учителем. Хоча тренінг...
Уроках математики у початкових класах iconНа уроках української мови в початкових класах
...
Уроках математики у початкових класах iconУроках математики
Проблема, над якою працюю: «Формування в учнів просторового уявлення та логічного мислення на уроках математики»
Уроках математики у початкових класах iconПовторення вивченого в початкових класах
Мета: повторити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа та м’якого знака, здобуті в початкових класах; удосконалювати...
Уроках математики у початкових класах iconУроку з математики в початкових класах
Місце проведення уроку (школа, клас, прізвище та ініціали вчителя, студента-практиканта)
Уроках математики у початкових класах icon«Використання дослідницьких методів на уроках як дієвий спосіб забезпечення...
Детально розглянути всі складові дослідницької діяльності учнів в початкових класах та необхідної готовності до неї вчителя
Уроках математики у початкових класах iconУ початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів незалежно...
Перший урок у початкових класах проводиться за обраною загальноосвітнім навчальним закладом/методичним об’єднанням на власний розсуд...
Уроках математики у початкових класах iconУ початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів незалежно...
Перший урок у початкових класах проводиться за обраною загальноосвітнім навчальним закладом/методичним об’єднанням на власний розсуд...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка