І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння




НазваІ. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння
Сторінка1/14
Дата конвертації28.02.2013
Розмір1.43 Mb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

Івано-Франківський національний технічний

університет нафти і газу

НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ

Інститут вищої освіти України

І.А. Сахневич


ПРАКТИКУМ

ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОВОЛОДІННЯ

ОСНОВАМИ

МЕДІАКОМПЕТЕНТНОСТІ



для студентів І-ІV курсів технічних спеціальностей



2010

^ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

Івано-Франківський національний технічний

університет нафти і газу
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ

Інститут вищої освіти України



^

І.А. Сахневич



ПРАКТИКУМ


ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОВОЛОДІННЯ ОСНОВАМИ

МЕДІАКОМПЕТЕНТНОСТІ

для студентів технічних спеціальностей

нафтогазового профілю

Івано-Франківськ

2010

^ УБК

Сахневич І.А.Практикум для самостійного оволодіння основами медіакомпетентності. Методичні вказівки та завдання для студентів І-IV курсів технічних спеціальностей нафтогазового профілю / за заг. ред. д-ра пед. наук, проф. Онкович Г.В.- Івано-Франківськ, 2010.- 100 с.

Практикум призначений для студентів I-IV курсів технічних спеціальностей нафтогазового профілю і підпорядкований завданням самостійного оволодіння навичками медіакомпетентності в процесі роботи над найпоширенішими серед молоді навчальними медіазасобами: друкованими та Інтернет-газетами і журналами, Інтернет-сайтами, новинами як основою інформаційних повідомлень, художніми та документальними фільмами. Практикум може використовуватися як студентами вищих навчальних закладів, так і учнями ліцеїв і гімназій технічного спрямування


Рецензенти: М.І.Венгринюк, кандидат філологічних наук (Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу).

@ Сахневич І.А.
ISBN


Зміст

Вступ




^ Розділ І. Основні поняття медіаосвіти




Тема 1. Медіаосвіта. Модель української концепції впровадження

медіаосвіти




Тема 2. Розвиток медіаосвіти у світі: Велика Британія, Австралія,

США, Канада




Тема 3. Основні положення канадської концепції медіаосвіти




Тема 4. Європейська медіаосвіта





^ Розділ ІІ. Аналіз Інтернету – одного з найвпливовіших

навчально-інформаційних медіазасобів у молодіжному

середовищі: деякі факти негативного впливу

(за матеріалами галузевих сайтів)




Тема 1. Проблема неякісної або забороненої реклами в Інтернеті




Тема 2. Проблема обзивань або зневаги до інших в Інтернеті (часто

підчас спілкування он-лайн)




Тема 3. Чи завжди інформація, подана в Інтернеті, відповідає дійсності?




Тема 4. Проблема конфіденційності інформації в Інтернеті




Тема 5. Проблема пропаганди в Інтернеті




Тема 6. Проблема ксенофобії в Інтернеті




Розділ IІІ. Галузеві друковані та Інтернет-ЗМІ як додаткові

джерела навчання: медійний аналіз




Тема 1. Проблема критерію якості професійного журналу




Тема 2. Корпоративні газети, проблема їх інформативності




Тема 3. Проблема реклами в періодичних фахових виданнях




Тема 4. Проблема фотомонтажу за допомогою цифрових засобів




Тема 5. Новини в періодичних та Інтернет-засобах медіа.

Проблема суб’єктивності новин




Розділ ІV. Тематичні фільми як додаткові навчальні медіазасоби





Тема1. Медійний аналіз художнього фільму




Тема2. Медійний аналіз героїв художнього фільму




Тема3. Прихована реклама у художніх фільмах




Тема4. Проблеми насильства, жорстокості, використання ненормованої лексики у художніх фільмах




Тема 5. Проблема визначення жанру документального кіно




Висновки




Медіасловник





^ Електронні адреси профільних сайтів




Рекомендована література






Вступ
Ти тримаєш ще один міні-підручник і кажеш собі: «Ну, ось ще щось потрібно читати, та ще й вивчити самотужки. Навіщо? Що таке медіакомпетентність (і видумають таке слово! ), навіщо вона мені?»

Погоджуємось: ти і так перевантажений великою кількістю інформації. Вона навколо тебе у чисельному різномаїтті форм: перш за все, оскільки ти – студент, у підручниках, потім – в Інтернеті, газетах, журналах, відеофільмах, музиці тощо. Усе це називається засобами медіа, і вони продовжують свій надшвидкий наступ на світ, на нашу цивілізацію. Ми вже не можемо навіть і уявити собі сучасний світ без комп’ютера чи мобільного телефону із МР3-програвачем. Яким би медіазасобом ти би не користувався, усі вони несуть до тебе якусь інформацію, яка набуває тієї чи іншої форми залежно від засобу: телебачення показує телепрограми, радіо передає музику і новини, а Інтернет-мережа – це надзвичайно потужне джерело будь-якої інформації. Як це не дивно для тебе, усе, що ти знаєш, або вважаєш, що знаєш про навколишній світ, надходить за допомогою медіазасобів. Ці засоби не просто відтворюють реальний світ, вони «кодують» його, надаючи йому певної форми та змісту. Не існує нейтральної інформації! Будь-яка інформація у будь-якій формі містить повідомлення, на яке ми починаємо реагувати – плачемо чи сміємось, сумуємо чи ображаємось, починаємо очікувати на гірше чи на краще. Медіазасоби володіють великою владою, і тут виникає слушне запитання: а чи повинні ми цілковито довіряти медіазасобам, які несуть нам інформацію про наше життя у вигляді повідомлень?

Цікаво, що американці підрахували: в середньому дорослі та підлітки дивляться телевізор 4 години на день. Отже, до 75 років – а це середній вік життя людини - вони витрачатимуть 13 років на перегляд різних телепрограм! І ще цікаві факти: до 17 років молоді люди переглядають 350 000 рекламних роликів на ТБ! А коли малюків 4-5 років запитали, кого вони люблять більше, 54% відповіли, що люблять більше…телевізор!

Канадці теж вдалися до підрахувань: середній студент в університеті витрачає на навчання 11000 годин у порівнянні з 15 000 годинами, які він витрачає на перегляд телевізора і 10 500 годин – на прослуховування музики. Усі ці підрахунки говорять про одне: медійні засоби заполонили світ, вони продовжують удосконалюватись і без них не можна уявити собі сучасного життя.

Медіаосвіта або, як її ще називають фахівці, медіаграмотність і (дуже розумний термін!), медіакомпетентність потрібні тобі сьогодні для того, щоб ти спитав себе: хто і навіщо мені це розповідає?

Посібник, який ти тримаєш в руках, - це спроба допомогти тобі знайти відповіді на наступні запитання:

  • чим факт відрізняється від думки?

  • хто є автором інформації і чому саме він це розповідає або показує? Якщо б автором був ти, як би ти про це розповів або це показав?

  • як те, що ти чуєш або бачиш, відтворює реальні події?

  • яка інформація є законною, а яка – протиправною?

  • що важливого було сказано або показано, а що – було замовчано і чому?

  • наскільки можна довіряти джерелу інформації і чому саме так?


Медіазасоби «грають» за власними правилами, інколи – несправедливими та жорстокими. Навчитися розрізняти ці правила – ось мета медіакомпетентності. Самостійно опрацювавши цей посібник, ти навчишся основній стратегії медіагри, оволодієш навичками та методами медіаосвіту. Спробуй подивитись на медійні засоби по-іншому! Безперечно, ти дізнаєшся багато цікавого та… несподіваного! Бажаємо удачі!
Розділ І

Основні поняття медіаосвіти






^ Що таке медіаосвіта? Розвиток медіаосвіти у світі та в Україні

Щоб бути по-справжньому грамотними, ви повинні бути грамотними у світі медіа.

Маршал Маклюен



Тема 1. Медіаосвіта

Модель української концепції впровадження медіаосвіти

Медіаосвіту називають у світі освітою ХХІ століття. Члени утвореної в 1992 році Аспенського Інституту управління медіаграмотністю в США визначають медіа-освіту (яку ототожнюють з медіа-грамотністю) як набір наступних комунікативних компетентностей: отримати доступ, проаналізувати, оцінити та створити засоби медіа у багатогранності їх форм.

На даний час в Україні оприлюднено національну Концепцію впровадження медіаосвіти, розроблену Національною академією педагогічних наук України, що свідчить про беззаперечну важливість медіаосвіти молоді для українського сучасного суспільства в умовах світової глобалізації та інформатизації. Концепція враховує світовий досвід становлення та розвитку медіаосвіти та водночас бере до уваги стан медіаосвіти молоді України. Згідно з Концепцією, медіаосвіта – частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій.

Медіакультура – це сукупність інформаційно-комунікаційних засобів, що функціонують у суспільстві, знакових систем, елементів культури комунікації, пошуку, збирання, виробництва і передачі інформації, а також культури її сприймання соціальними групами та соціумом у цілому. На особистісному рівні медіакультура означає здатність людини ефективно взаємодіяти з мас-медіа, адекватно поводитися в інформаційному середовищі.

Якщо людина оволоділа медіаосвітою, її вважають медіаграмотною людиною. Медіаграмотність – це рівень медіакультури, який стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіазасобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її віртуальної симуляції, тобто розуміти реальність, сконструйовану медіаосвітою, осмислювати владні стосунки, міфи і типи контролю, які вони культивують.

Близьким за значенням до медіаграмотності є медіакомпетентність – рівень медіакультури, що забезпечує розуміння особистістю соціокультурного, економічного і політичного контексту функціонування медіа, засвідчує її здатність бути носієм і передавачем медіакультурних смаків і стандартів, ефективно взаємодіяти з медіазасобами, створювати нові елементи медіакультури сучасного суспільства.

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні передбачає такі завдання української медіаосвіти, які сприяють формуванню:

  • медіаімунітету особистості, який робить її здатною протистояти агресивному медіа середовищу, забезпечує психологічне благополуччя при споживанні медіапродукції, що передбачає медіаобізнаність, уміння обирати потрібну інформацію, оминати інформаційне «сміття», захищатися від потенційно шкідливої інформації з урахуванням прямих і прихованих впливів;

  •  рефлексії і критичного мислення як психологічних механізмів медіаграмотності, які забезпечують свідоме споживання медіапродукції на основі ефективного орієнтування в медіапросторі та осмислення власних медіапотреб, адекватного та різнобічного оцінювання змісту і форми інформації, її повноцінного і критичного тлумачення з урахуванням особливостей сприймання мови різних медіа;

  • здатності до медіатворчості для компетентного і здорового самовираження особистості та реалізації її життєвих завдань, покращення якості міжособової комунікації і приязності соціального середовища, мережі стосунків і якості життя в значущих для особистості спільнотах;

  • спеціалізованих аспектів медіакультури: візуальної медіакультури (сприймання кіно, телебачення), музичної медіакультури, розвинених естетичних смаків щодо форм мистецтва, опосередкованих мас-медіа, та сучасних напрямів медіаарту тощо.

Серед пріоритетних напрямків розвитку ефективної системи медіаосвіти в Україні вбачають сприяння поширенню практики інтеграції медіаосвітніх елементів у навчальні програми з різних предметів, напрацювання низки факультативних медіаосвітніх програм для підлітків, а також упровадження курсу медіаосвіти з урахуванням профільного навчання. 

Цей практикум – спроба підготувати тебе до вмілого та безпечного користування сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями і системою мас-медіа. Засоби медіа настільки потужно впливають на тебе, що часом перетворюються на провідний чинник твого соціального навчання. Такий вплив проявляється у вседозволеності інформаційного ринку, засиллі низькопробної медіа продукції, знеціненні моральних та духовних ідеалів. Відтак виникає потреба у виробленні у суспільства імунітету до соціально шкідливих інформаційних впливів. Медіаосвіта дозволяє запобігти вразливості людини до медіанасильства та медіаманіпуляцій. Саме тому в багатьох провідних країнах світу медіаосвіта стала частиною загальноосвітньої підготовки молоді. Вона нерозривно пов’язана із розвитком демократичних процесів в умовах глобалізації та інформатизації суспільства.

Сьогодні в Україні зростає інтерес до медіаосвіти. Все більше і більше педагогів схиляється до думки про необхідність розвитку цієї спеціальної галузі педагогіки. Не можна з упевненістю твердити про те, що медіаосвіта в нашій країні цілком ігнорувалась. Наукові дослідження з певних напрямків медіаосвіти – кіноосвіта, журналістика, медіа-освіта за матеріалами ЗМІ, відео та аудіо продукції, комп’ютерними технологіями – проводилися і продовжують проводитися в Києві, Харкові, Львові та інших містах України. На даний час за прикладом провідних країн світу – США, Канади, Австралії, Росії, ряду Європейських країн, які мають великий досвід з медіаосвіти - наукові медіадослідження стають більш організованими та цілеспрямованими. Зростає потреба в активізації наукових знань з медіаосвіти, в об’єднанні тих окремих, поодиноких здобутків у даній галузі у розвинуту систему за підтримки Міністерства освіти України, ЮНЕСКО та інших міжнародних організацій та установ, які вже набули великого досвіду з розвитку медіаосвіти та медіаграмотності. Від консолідації наукових знань з медіаосвіти залежить успіх подальшого розвитку української медіаосвіти. Українські медіаграмотні спеціалісти – це майбутнє України як великої економічно розвинутої країни, яка посяде належне місце серед європейських держав.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14

Схожі:

І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconПрактикум з англійської мови для птнз державний професійно-технічний...
«English Practice in Technical and Vocational Education and Training»/ «Практикум з англійської мови для птнз»
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconФормування в учнів навичок самостійної роботи при вивченні математики (методичні рекомендації)
Необхідно сформувати в них уміння оперувати набутими знаннями, застосовувати їх у нових ситуаціях, робити самостійні висновки І узагальнення....
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconНавчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни
Дячек С. М. Фінансовий менеджмент. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – 2-е вид.: перероб. І доп....
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconМетодичні рекомендації для самостійного вивчення дисципліни студентами...
Основи економічної теорії. Методичні рекомендації для самостійного вивчення дисципліни студентами неекономічних спеціальностей /...
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconМікроекономіка
Вправи можуть ефективно використовуватися для самостійного контролю студентами процесу засвоєння курсу, для поточного контролю та...
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconМетодичні рекомендації до самостійного вивчення Дисципліна “Екологія”
Методичні рекомендації до самостійного вивчення студентами тем дисципліни «Основи екології»
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconIv електромагнетизм. 7
Рекомендовано до вивчення дисциплінини «Загальна електротехніка» для самостійного опрацювання учнями
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconКлючова та предметна ікт-компетентності навчального курсу
Галузь «Технології» в інтеграції з іншими освітніми галузями є базовою для успішного оволодіння молоді практичними навичками користування...
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння icon28 листопада 2012 року в Комсомольській гімназії імені В. О. Нижниченка...
«Школи предового педагогічного досвіду для класних керівників» із теми «Особистісне зростання вчителя як складова формування позитивного...
І. А. Сахневич практикум для самостійного оволодіння iconВчитель Предмет Завдання для самостійного опрацювання
Тема: Технологічні пристосування до верстата(планшайба, патрон, тризубець та інші)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка