Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців




Скачати 39.23 Kb.
НазваКраєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців
Дата конвертації12.03.2013
Розмір39.23 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Історія > Документы
КРАЄЗНАВСТВО В ОСВІТІ

ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ

ГРОМАДЯНСЬКОЇ СВІДОМОСТІ УКРАЇНЦІВ
С.П. Ніколаєнко

аспірант

Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна
Останнім часом неухильно зростає роль краєзнавства в навчальній і позаурочній роботі. Конкретні знання про свій край повинні увійти до складу обов'язкових базисних знань з історії Батьківщини, а у ряді випадків – з історії ближнього і далекого зарубіжжя. Це відповідає вимогам державного стандарту шкільної історичної освіти. Важливою умовою розвитку краєзнавства, в першу чергу історичного, є сучасні соціально-політичні зміни. Коли зміцнюється українська державність, зростає роль «провінції», посилюється інтерес українців, молоді до свого історичного минулого, проблем регіонального розвитку і відродження своєї самобутності.

Нині значно розширилося «поле» краєзнавства. Вивчаються різноманітні аспекти життя краю в їх єдності. Сьогодні можна звернутися до заборонених раніше тем. Одним з ключових напрямів досліджень і навчальних занять стає вивчення конкретних людських доль, в першу чергу близьких людей - земляків і членів сім'ї, вивчення повсякденності – буденного життя з його живими подробицями. Ширше стали використовуватися архівні документи, зокрема колишніх закритих фондів. З‘явилася можливість слухати і записувати спогади і розповіді тих, хто багато років був вимушений мовчати.

Важлива складова системи історичного краєзнавства в школі – зміст краєзнавчих знань. Можна умовно говорити про їх блоки:

  1. Мій дім. Родовід сім‘ї .

  2. Рідна школа. ЇЇ історія і традиції.

  3. Село (місто): минуле, сучасність, перспективи розвитку.

  4. Історія району, області.

  5. Історія регіону.

Можливі й інші блоки тем: історія нашої вулиці, кварталу тощо. Педагогам, методистам, вченим-історикам слід ще попрацювати над питанням про співвідношення цих блоків у навчальних заняттях та позаурочній діяльності. Важливо, щоб і вчителі і учні не тільки бачили межі блоків, а й розуміли необхідність прозорості меж, необхідність інтеграції блоків, постійного переходу від одного блоку до іншого, доцільність постійного зв‘язку минулого з сьогоденням. Так, наприклад, вивчаючи свій родовід, учні пов‘язують його з історією свого населеного пункту, району, області, країни. І навпаки, знайомлячись з історією держави, області, повертаються до фактів історії малої батьківщини та родини.

Коли йдеться про краєзнавство в школі, слід розрізняти рівні пізнавальної краєзнавчої роботи учнів. Умовно можна говорити про три рівні. По-перше, отримання «готових» знань про край із слів учителя, з навчальних посібників і засобів масової інформації. По-друге, самостійне здобуття знань, що забезпечує умови для активізації пізнавальної діяльності учнів (коли вони в процесі навчального дослідження фактично заново відкривають вже відомі факти і події минулого, явища і закономірності навколишнього життя). Третій рівень - вивчення школярами історії рідного краю в ході поглибленого дослідницького пошуку, що представляє науковий інтерес. В цьому випадку учні фактично виступають в ролі юних учених-дослідників. Зазвичай це члени краєзнавчих гуртків і учнівських наукових товариств, слухачі факультативів. Запровадження профільного навчання дозволить істотно розширити можливості краєзнавчої роботи учнів.

У педагогічній літературі і шкільній практиці історичне краєзнавство нерідко ділять на три напрями (організаційні форми): навчальне (уроки, факультативні заняття), позаурочне (заняття краєзнавчих гуртків, учнівських клубів і товариств в школах) і позашкільне (що проводиться під керівництвом установ позашкільної освіти). Педагогічно продумане, розумне поєднання цих форм – умова успішної організації і функціонування системи шкільного краєзнавства. Це значною мірою залежить від об'єднання зусиль учительства, працівників органів освіти, установ позашкільної освіти, методистів інститутів післядипломної педагогічної освіти, викладачів педагогічних вузів.

Шляхи і методи вивчення історії рідного краю різноманітні. Комплекс використовуваних педагогом прийомів і методів залежить, природно, від віку школярів, рівня їх підготовки, цілей заняття, задач роботи, що проводиться. Так, в заняттях із старшокласниками поєднуються лекції вчителя, уроки-екскурсії в музеях, самостійна робота з книгою і документом, семінари і практикуми з широкою організацією діалогічного навчання. Саме вивчення краєзнавчого матеріалу через його доступність, безпосередню близькість до учнів містить великі можливості для групових досліджень, диспутів, дискусій. Зокрема, тут можливе поєднання використання письмових джерел і свідчень сучасників. Особливо це істотно для сільських шкіл і шкіл «малих міст», де сама обстановка багаторічного проживання декількох поколінь роду в даній місцевості сприяє дбайливому збереженню традицій і вертикальних сімейних зв'язків. Суттєвим є вироблення в процесі діалогу етичної оцінки подій, діяльності людини в історії.

Заняття краєзнавством часто пов‘язані з суспільно корисною діяльністю учнів. Це учнівські дослідження, що представляють науковий інтерес (пошук, збір, аналіз, публікації матеріалів з краєзнавства). Це – участь школярів в різних справах, проектах: охороні і відновленні пам'ятників історії, культури і природи, культурно-освітній роботі. Це – відродження народних традицій, допомога ветеранам війни і праці тощо.

Краєзнавство сприяє вирішенню задач соціальної адаптації вихованців школи, формуванню у них готовності жити і працювати в своєму селі, районі, брати участь в їх розвитку, соціально-економічному і культурному оновленні. Це одна з актуальних соціально-педагогічних задач нашого часу.

Схожі:

Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconТема: Формування у школярів високої громадянської активності та національної свідомості
Форми та методи формування національної свідомості та самосвідомості (Гула О. А.)
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconДержавний стандарт
Мови І літератури” є розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої І читацької культури, комунікативної та літературної...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconДосвіду
Ого стандарту базової І повної загальної середньої освіти; створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей школярів, атмосфери...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconСередня загальноосвітня школа I iii ступенів №18 наказ
Конституції України, символів держави,  зупинення соціальної деградації, профілактики девіантної та адитивної поведінки серед молоді,...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconОзнайомлення учнів із загальнолюдськими цінностями та формування...
України „Про загальну середню освіту”. Форми І методи роботи різноманітні. Велику увагу педагогічний колектив приділяє національно-патріотичному...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців icon«Формування громадянської компетентності учнів на уроках інформатики...
Чителем 28 роки. З них 18 років викладаю інформатику. Маю вищу кваліфікаційну категорію та звання «старший учитель». Останні два...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconЗавдання для державної підсумкової атестації учнів
Значення творчості Тараса Шевченка у формуванні національної свідомості українців та в розвитку української культури. Прочитати напам'ять...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconПрограма для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням предметів
Навчання в класах із поглибленим вивченням хімії служить загальній меті сучасної школи: розвитку здібностей учнів, підвищенню престижу...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців icon"Українській освіті у Росії"
Міжнародний інститут освіти, культури та зв’язків з діаспорою спільно з Управлінням освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської...
Краєзнавство в освіті як фактор формування громадянської свідомості українців iconЕтнопсихологія українців
У геопсихічному контексті чуттєвого сприйняття м’якості лісостепу й широких полів проявляється споглядальність українців
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка