Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори»




Скачати 88.48 Kb.
НазваУрок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори»
Дата конвертації26.03.2013
Розмір88.48 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Історія > Урок
Заікіна В.М., вчитель історії та правознавства Славутицької ЗОШ №2 Урок історії України, 9клас

Театр корифеїв

«Життя-театр,а люди в ньому-актори»

В. Шекспір

Мета: ознайомити учнів із видатними діячами театру корифеїв; довести історичне значення театру для розвитку українського театрального мистецтва; розповісти про заснування першого українського стаціонарного театру у Києві; ознайомити з творчим портретом М. Заньковецької; розвивати вміння аналізувати, робити висновки, працювати в групі, виступати з повідомленням; виховувати естетичний смак, повагу до роботи діячів театру, патріотичні почуття.

Обладнання: портрети М. Кропивницького, М. Старицького, І. Карпенка-Карого, М. Садовського, П.Саксаганського,. Заньковецької, електронна презентація «Діячі театру корифеїв», відеохрестоматія до уроків художньої культури, 10кл. ч.2 автор Л. Гармаш.

^ Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I Організаційний момент

II Актуалізація опорних знань

1.Кого вважають «батьком» українського театру?

2. Які твори для театру написав І. П. Котляревський?

3.Хто є засновником української побутової комедії?

III Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні я запрошую вас до театру. Відомо, що театр починається з вішалки, тому залиште усе, що заважатиме вам насолоджуватися прекрасним: поганий настрій, проблеми, незакінчені справи.

Асоціювання: Які асоціації виникають у вас , коли ви чуєте слово «театр»?

(Сцена,актор, аплодисменти, афіша тощо)

1880-1890рр. стали важливим етапом становлення українського театру .

Цей період позначений переходом від аматорських гуртків до створення професійного театру. Царський уряд жорстоко придушував українську культуру. У 1863р. вийшов Валуєвський циркуляр, який забороняв видання шкільної та релігійної літератури українською мовою, а Емський указ 1876р. ще й театральні вистави та виконання зі сцени українських пісень. Українське театральне мистецтво протягом 1876-1880рр. перейшло в підпілля. Вистави готувалися і виконувалися в приватних будинках таємно від поліції, за участю лише перевірених осіб. Ось в таких умовах відбувалося становлення національного театру.

^ IV Вивчення нового матеріалу

Загадка: царський полковник,а потім більшовицький командир Муравйов, який у 1918р. увійшов до Києва і залив місто кров’ю, цинічно заявив: «Надо было в свое время повесить Марка Кропивницкого, Ивана Тобилевича , Мыколу Садовского, Марию Заньковецкую и Панаса Саксаганского. Вот тогда об Украине никто и никогда бы не услышал».

1.Хто ці люди?

2. Чи можете ви здогадатися, чому такими небезпечними були ці люди?

Словникова робота : Корифей. 1.У давньогрецькій трагедії – керівник і заспівувач хору. 2.Видатний діяч у якій-небудь галузі науки, мистецтва.

Антреприза - приватне видовищне підприємство ( театр, цирк тощо).

Учні, об’єднані у групи , заздалегідь готували повідомлення до теми.

^ Виступи учнів із повідомленнями, підготовленими в групах

Група 1 «Історики театру»

Завдання для учнів класу: Скласти опорну схему за повідомленням.

Аматорські театри і групи створювалися в багатьох містах, містечках і навіть селах України. Провідним осередком театрального життя другої половини 19ст. стало провінційне місто Єлизаветград, де з 1864р. діяв любительський театр, у якому робили перші кроки брати Тобілевичі. Засновником театру був М. Кропивницький, який опанував всі театральні професії. Саме він у 1882р. створив антрепризу , а до виступів запросив професійних акторів. Це була перша українська професійна трупа ,за якою закріпилося визначення «корифеї українського театру». Перша вистава, поставлена у Кременчуці, мали шалений успіх. Після виступів у Києві до справи створення національного театру долучилися відомий письменник М. Старицький та його близький друг і родич композитор М. Лисенко, які мали певний театральний досвід .

Свій перший сезон трупа корифеїв під орудою М. Старицького,який для матеріальної підтримки театру продав свій маєток, розпочала восени 1883р.в Одесі. Її режисером став М. Кропивницький. До репертуару увійшли переважно твори української класики(І. Котляревського,Т.Шевченка), а також нові твори .

Кращі спектаклі цього театру становили глибоко символічне дійство,яке до того ж виявляло цілком конкретні соціально-побутові проблеми тогочасного життя. Тяжіння до фольклору,обрядовості передусім позначилося на сценічному оформленні. Зазвичай декорації відображували мальовничий український пейзаж,а як реквізит замість бутафорії використовували справжні речі - вишиті сорочки,зброю,предмети побуту. У драматичне дійство вільно впліталися музика,пісня,танок.

У 1885 році трупа розділилася. Причиною поділу була творча неузгодженість між двома видатними діячами ,а також організаційні непорозуміння та матеріальні проблеми. Адже до трупи корифеїв загалом входило близько 100 осіб:актори,хористи,оркестранти,та інші.

Протягом другої половини 80-90-х років 19ст. в Україні діяло кілька провідних театральних колективів,очолюваних М.Старицьким,М.Кропивницьким,П.Садовським,і ще майже 30 невеликих театральних труп. Вони працювали під наглядом імперських чиновників і зазнавали утисків. Тому українські театри змушені були гастролювати далеко за межами України:в Росії, Грузії, Польщі. Театр став широковідомим і загальновизнаним явищем.

У 1900р.здійснено останню спробу об’єднати зусилля з метою створення взірцевої української трупи. Більшість корифеїв,за винятком М. Старицького, увійшли до трупи, яка отримала назву «Малоруська трупа…», вона проіснувала близько трьох років, однак внутрішні непорозуміння знову привели до її розпаду.

Логічним продовженням і водночас завершенням справи корифеїв у 20ст. можна вважати діяльність першого стаціонарного українського театру, створеного 1907р. у Києві у Троїцькому народному домі (нині театр оперети) М. Садовським. Активно допомагала йому М.Заньковецька, яка залучила до трупи акторів-аматорів з Ніжина.



Перший стаціонарний театр у Києві на поч. 20ст.

^ Група 2 «Драматурги»

Завдання для учнів класу: записати в зошит прізвища драматургів.

Повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях класиків української драматургії М. Старицького, М.Кропивницького, І. Карпенка-Карого. Вони створили колоритні п’єси у жанрах комедії,трагедії,драми, водевілю, писали лібрето оперет та опер. Їхні драматичні твори стосувалися історії та сучасного життя. Усі вони порушували такі проблеми моралі, як добро і зло , благородство і підлість, вірність і зрада. Неодмінною складовою їхніх творів були теми соціальної справедливості та національної гідності.

Розповідь супроводжується демонстрацією портретів класиків.

Група 3 «Дослідники репертуару»

Завдання для учнів класу: скласти театральну афішу.

Учні групи виступають з повідомленням про репертуар театру корифеїв.

Демонструється уривок із вистави «Наталка Полтавка» (відеохрестоматія з художньої культури, автор Л. Гармаш).

Група 4 «Театральна родина Тобілевичів»

Повідомлення учнів супроводжується демонстрацією презентації «Театр корифеїв»



І.Карпенко-Карий

П.Саксаганський



М. Садовський



М.Садовська-Барілотті

^ Група 5 «Дослідники творчості М.Заньковецької»

Народилася у багатодітній родині дворянина Костянтина Костянтиновича Адасовського та міщанки з Чернігова Марії Василівни Нефедової.

1876 — вийшла на сцену ніжинського театру. До кінця свого життя не поривала зв'язків з театральним колом Ніжина, де вона мешкала постійно протягом 19021924 рр. та з перервами, повертаючись після гастролей, — до 1932 р. У Ніжині вона мала свій будинок, який зберігся до нашого часу.

27 жовтня 1882 р. — у міському театрі Єлизаветграда (нині Кіровоград) під орудою М.Кропивницького розпочався творчий шлях видатної української актриси. Вперше на професійній сцені вона зіграла роль Наталки («Наталка Полтавка»Івана Котляревського.

Пізніше Марія Заньковецька (вона взяла цей псевдонім на згадку про щасливе дитинство в рідному селі Заньки) працювала в найпопулярніших і найпрофесійніших українських трупах М.Кропивницького, М.СтарицькогоМ.СадовськогоП.Саксаганського,І.Карпенка-Карого.

З року в рік зростала майстерність Марії Костянтинівни як драматичної актриси. В її репертуарі більше 30 ролей на сцені. Це переважно драматично-героїчні персонажі. Вона «пережила» жіноче безталання Харитини («Наймичка» І. К. Карпенка-Карого, 1887), Олени («Глитай, або ж Павук» М. П. Кропивницького, 1883), Ази («Циганка Аза» М. П. Старицького, 1892), Катрі і Цвіркунки («Не судилось», 1889, «Чорноморці», 1882 М. П. Старицького), Галі («Назар Стодоля», 1882 Т.Шевченка) та Квітчиної Уляни («Сватання на Гончарівці»). А ще: Аксюші з «Лісу» О.Островського (1891) та Йо із «Загибелі Надії» Гейєрманса.

Актриса створювала образи, проникнуті справжнім драматизмом і запальною комедійністю. Вона уславляла своєю грою звичайних простих людей, розкриваючи безмежність їхніх душ. Маючи чудовий голос — драматичне сопрано, незрівнянно виконувала у спектаклях українські народні пісні. Домагалася відкриття в Ніжині стаціонарного державного театру. У 1918 році вона організувала народний театр «Українська трупа під орудою М.К Заньковецької». У театрі грали Б.Романицький, Т.Садовський, А.Ратмиров, В.Сосницький. Були поставлені спектаклі «Наталка Полтавка», «Гетьман Дорошенко», «Циганка Аза».

1922 — Україна урочисто відсвяткувала 40-річчя діяльності М. К. Заньковецької. Їй першій в Україні уряд присвоїв високе звання Народної артистки республіки. До Києва прибула і делегація з Ніжина у складі Ф. Д. Процента, Т. А. Агре та двох дівчат з села Заньки. Побачивши земляків, Марія Костянтинівна схвилювалася до сліз. Ніжинці вручили їй подарунки та привітання, в якому говорилося:

У плеяді корифеїв української сцени Ваш талант сяяв таким яскравим сяйвом і так із сцени освітлював глядачам правду і кривду життя, що захоплював їх до найвищого екстазу, а ті утиски і пригнічення українського театру, культури і письменництва, які чинились царським режимом, блякли в промінні Вашого генія. Нелегко було Вам добувати дозвіл царської влади показати дійсне українське театральне мистецтво в такому центрі, як Петербург. І тоді передова критика і корифеї критики і літератури схилили голови перед Вашим генієм і визнали в пресі, що Ваш талант сяє яскравіше, ніж талант всесвітньої Сари Бернар…




Померла 4 жовтня 1934 року. Похована в Києві на Байковому кладовищі. (надгробок — мармургранітскульптор Ю. І. Білостоцький)



Перегляд фрагменту документального фільму «Театр Марії Заньковецької»(відео хрестоматія)

Бесіда 1.Які враження справив фрагмент фільму?

2. Чому глядачі захоплювалися акторкою?

3.Як увічнено пам’ять народної артистки?

V Закріплення

1. У 1901р. у Києві вийшла книжечка анонімного автора під назвою «Корифеи украинской сцены», яка містила шість нарисів про тих, кого зараз називають фундаторами українського професійного театру. Запишіть прізвища тих, про кого, на вашу думку, там йшла мова.

2.Так чим так небезпечні були діячі театру корифеїв спочатку для царської влади,а потім і для радянської?

VI Підбиття підсумків уроку

VII Домашнє завдання

Скласти кросворд «Театр корифеїв»

Схожі:

Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconЛекції
Українська драматургія І театр ІІ половини ХІХ ст. – початку ХХ ст. Театр корифеїв
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconТеатр Леся Курбаса
Театр «Березіль» був у 20—30-х pp. XX століття найбільш сміливим, оригінальним І цікавим. Його директор І художній керівник Олександр...
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconУрок №12 Значення драматургії для розвитку українського театру
Театр — вид мистецтва, засобом виразності якого є художнє від­ображення життя крізь драматичну дію, що виникає в процесі гри ак­тора...
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconУрок 3 Тема
Тема. Шекспірівський театр як енциклопедія людських характерів, почуттів, пристрастей. Трагедія „Гамлет”: її філо­софсько-етична...
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconУрок 20 Нова українська література І театр як відображення тенденцій...
Користуючись картою атласа «Українська культура першої половини ХІХ ст.», виконайте завдання
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconВеселі в «хлам» Театр «Ательє 16» презентував прем'єру «Бритва в...
Театр «Ательє 16» презентував прем'єру «Бритва в киселі», в якiй «пропісочив» вiчнi людські вади
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» icon"Общий (укр.)"
Театр пізнього середньовіччя, що показує історико-героїчні вистави й побутові драми
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» icon"Общий (укр.)"
Театр пізнього середньовіччя, що показує історико-героїчні вистави й побутові драми
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconРеєстрація учасників
Національний академічний театр російської драми ім. Лесі Українки (м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 5)
Урок історії України, 9клас Театр корифеїв «Життя-театр,а люди в ньому-актори» iconЗавдання для підготовки до тз №5
Теоретичні поняття: «епічна драма», «епічний театр», «ефект очуження», «екзистенціалізм»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка