План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності»




Скачати 76.51 Kb.
НазваПлан-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності»
Дата конвертації31.03.2013
Розмір76.51 Kb.
ТипПлан-конспект
uchni.com.ua > Історія > План-конспект
Міністерство освіти та науки, молоді та спорту України

Красногвардійська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

План-конспект

позакласного заходу

до

Дня української писемностi та мови


«Мандрівка в країну писемності»

Розроблено:

Ткач С.В., учитель ІІ категорії КЗОШ №1.

смт Красногвардiйське, 2012

Мета: ознайомити учнів із походженням та розвитком писемності, поглибити знання про

традиції та звичаї українського народу;

розвивати вміння та навички;

прищепити зацікавленість до здобутків світової та національної культури.
^ Хід заходу

Святково прибраний кабінет.

На дошці слова: «Із слова починається людина, із мови починається мій рід» (Н.Рій).
Вступне слово вчителя.

- Запрошую Вас здійснити уявну мандрівку в Країну Писемності.

  • Як ви думаєте, навіщо люди мандрують? (Відповіді учнів).

Так, дійсно, щоб пізнати щось нове, відкрити щось невідоме до цього часу. От і ми з вами попливемо безкрайніми просторами, щоб потрапити в барвисте море української мови, побувати в Країні Писемності, щоб знати види письма, які існували за всю історію людства, і повернемося додому річкою народної мудрості. І нехай наша дорога пройде під девізом: «Із слова починається людина, із мови починається мій рід».

Тож у дорогу.

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мова, –

так натхненно писав Д.Білоус.
^ Робота з учнями. Гра в асоціації, метод гронування.

На ватмані намальована гілка калини без ягід, на яку учні згодом наклеюють свої відповіді.
Учитель. Діти, зверніть увагу на цю гілочку.

  • Чи можна її назвати калиновою? (Ні, не можна).

  • Чому? (Тому що калина має плоди, а тут їх немає). Так, правильно.

Немає коло гілки ягідок тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці кожному і попрошу вас дуже добре подумати, обговорити в групі, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «мова».
^ Діти працюють у групах. Потім по черзі читають дібрані слова й прикріплюють їх до калинової гілочки.
Тепер у нас утворилося міцне й велике калинове гроно.
Ведучий. А ось якою постає мова у вірші Л.Лужецької:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська рідна мова.
Учитель. Із барвистого моря української мови ми дійшли до берегів Країни Писемності. Розглянемо види письма, які існували за всю історію людства.
^ Перегляд мультимедійних презентацій.

Презентація «Мандрівка в Країну Писемності». Слайди 1, 2, 3.
Учень. 1. Предметне письмо. (Слайди 4, 5).

Це спілкування за допомогою певних предметів. Наприклад, у північноамериканських індіанців спільне розкурювання люльки означало прийняття миру. В Україні є звичай вручення гарбуза, що означає відмову дівчини вийти заміж. Або зав’язування вузликів на хустині, щоб пам’ятати.

Предметне письмо досить обмежене: ним можна передати коротке конкретне повідомлення.
^ Учень 2. Малюнкове, або піктографічне, письмо. (Слайди 4, 5).

Початки такого письма – зарубки мисливців на деревах. Зараз таке письмо ми можемо спостерігати у знаках дорожнього руху: наприклад, перекреслена стрілка означає, що рух у певному напрямку заборонено.

У сучасному суспільстві малюнкове письмо зустрічається на кожному кроці. Ось декілька загальноприйнятих прикладів: череп і кістки на трансформаторних будках; знаки родів військ на погонах і в петлицях військовослужбовців – танки, гармати, крила; малюнок чарки на коробках, в яких перевозяться предмети, що можуть розбитися і т. д.
^ Учень 3. Піктографічне письмо. (Слайд 6).

Спосіб передачі інформації, коли предмет замінюється його малюнком. Вперше таку писемність створили близько 3200 р. до н.е. шумери, які жили на території Межиріччя.

Писали шумери на глиняних табличках тригранною паличкою, яка залишала слід у вигляді клина. Тому шумерська писемність називається клинописом. .
^ Учень 4. «Українська писанка» (Слайди 9-16).

Легенда про писанку

Доля світу залежить від того, скільки писанок пишуть люди на землі щороку. Доки пишуться писанки, світ буде існувати. Зло у вигляді диявола щороку посилає своїх слуг на землю, щоб вони перевірили, чи пишуться ще писанки і чи багато їх є. Якщо так, то він втрачає силу, тому що людська любов перемагає зло.

СИМВОЛІКА

Сонце - символ світла й життя. Символ Христа.

Трикветр – символ вогню і символ чоловічої та жіночої енергії; символ пресвятої Трійці

Дерево життя – символ безперервного відновлення природи; образ Божої мудрості.

Гілка – охорона проти хвороб та злих сил; символ безконечного життя.

Півень – вістун дня; охоронець добра; символ світла, яке побороло темряву.

Колосся і зерно – уособлення духів предків; у християнстві – воскресіння, Боже царство.

Кольори на писанках

Червоний – символ радості, життя, любові.

Жовтий – символ сонця, урожаю, тепла.

Зелений – символ весни, воскресіння природи, плодючості.

Бронзовий – символ матері – землі і її щедрості.

Блакитний – символ неба, здоров’я.
Учень.5. Ідеографічне, або символічне, письмо. (Слайд 17, 18).

Ідеографічне письмо іменується ще ієрогліфічним. Найвідоміші писемності – єгипетська, шумерська, китайська, писемність майя (Мексика). З них лише китайська (та взята від неї японська) поширена й досі.

Всього у сучасній китайській писемності близько 60 тисяч ієрогліфів. Як правило, китаєць володіє декількома тисячами ієрогліфів і цього достатньо, щоб читати газети, журнали і художню літературу. (Слайд 17).

Ми зараз теж користуємося ієрогліфами, самі того не помічаючи. Наприклад, %. Сюди належать арабські (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0) і римські (І, V, Х…) цифри, математичні знаки (, , , ). Ці знаки зрозуміє і українець, і француз, і турок, але прочитають (тобто озвучать) кожен по-своєму.
^ Учень 6. Звукове, або буквене, письмо. («Шляхами абетки», слайди 19, 20)

Це письмо, яким користуємося зараз ми. Це письмо, в якому звуку відповідає окрема буква. Знаки для позначення приголосних звуків були взяті греками з фінікійської писемності, а для голосних – греки придумали самі. (Слайд 21).

Перед вами грецький алфавіт. Зверніть увагу на назви перших двох літер.

Грецький алфавіт виявився таким простим і зручним, що його використали й інші народи Середземномор’я.

Із фінікійського алфавіту виникло багато інших писемностей, зокрема арабська та індійська.

У свою чергу, більшість писемностей, в тому числі і латинський алфавіт, виникли з грецького письма. Латинським алфавітом з різними додатковими знаками, які не існували в латинській мові, користується величезна частина людства.

Але нас цікавить український алфавіт, або, як його ще називають, кириличний. (Слайд 22). Кирилиця має 43 букви. З плином часу деякі букви стали зайві й були вилучені з алфавіту. Кирилиця не єдина ранньослов’янська писемність. Існувала ще і глаголиця. Вона складніша, ніж кирилиця.

Вважають, що кирилицю, точніше слов’янський алфавіт, створили два брати-монахи – Кирило і Мефодій. (Слайд 23) Саме цим алфавітом користуються сучасні українські школярі


  • Як називаються перші дві літери сучасного алфавіту?

У 1963 році всі слов’янські країни святкували ювілей – 1100 років з часу створення слов’янської азбуки. Зараз щороку святкується День слов’янської писемності.
Учень. 7. Цікавинки про українську книгу. (Слайд 24, 25, 26, 27)

  • першу друкарню в Україні було засновано в 1615 році у Києво-Печерській Лаврі;

  • виробництво власного паперу в Україні почалося в ХІІ-ХІІІ ст.. в Галиччині, папір в ті часи називався термітка;

  • першими журналами в Україні були "Украинский весник" і "Харьковский Демокрит", які одночасно вийшли у 1816 р. у Харкові;

  • історія популярної української книги починається з "Енеїди" І.Котляревського, ХVIII ст..


Учень 8. Найбільша бібліотека в Україні – Національна бібліотека України ім.. В. І. Вернадського (Київ). Заснована вона у 1714 році.

Одна з найбільших бібліотек світу – Національна бібліотека конгресу США. Заснована вона у 1800 році. Її книжковий фонд налічує 40 мільйонів примірників.

Найменша книжка видана у 1896 році в італійському місті Падуя, її розмір 16 мм х 11 мм, що дорівнює приблизно розміру нігтя на великому пальці руки. У цій книзі надрукований лист Галілео Галілея.

Найбільшою книгою в світі є «Суперкнига» розміром 2,74 х 3,07 м, вагою 252,6 кг, що нараховує 300 сторінок, яка була видана в Денвері, США, в 1976р.
Одна вона у нас така -

Уся співуча і дзвінка,

Уся плакуча і гримуча

Хоч без лаврового вінка. (Т.Шевченко)

«Нації вмирають не від інфаркту, спочатку в них відбирають мову»
(Ліна Костенко)

«Та в мене є надія, що наша літературна мова, як молоде вино, очиститься з часом од шумовиння і стане прозорою і міцною» (^ Михайло Коцюбинський).

Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе ( Олесь Гончар)

Мова кожного народу

неповторна і — своя;

в ній гримлять громи в негоду,

в тиші — трелі солов'я (Оксана Забужко)
Учитель. Як бачимо, до питання мови наші дуже далекі предки ставилися дуже серйозно, з усією відповідальністю. Ось ми й побували в Країні Писемності.

  • Чи було вам тут цікаво?

Але час повертатися додому. Нас чекає ріка народної мудрості.

Пропоную вам зіграти в «Мовне доміно».
^ Роздаю картки із записаними на них прислів’ями про слово, мову. Поєднати початок і закінчення прислів’їв.

Для 1 команди.

Де мало слів, там більше правди.

Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш.

Більше діла – менше слів.

Від красних слів язик не відсохне.

Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові.

Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – ворогів.

Шабля ранить тіло, а слово – душу.

Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш.

^ Для 2 команди.

Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

Гостре словечко коле сердечко.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Слово – не полова, язик – не помело.

На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся.

Красне слово – золотий ключ.

І від солодких слів буває гірко.

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Зачитаймо прислів’я і закінчимо нашу мандрівку.

Бережімо і плекаймо мову

Так, як мати береже дитя.

Не цураймось батьківського слова,

Відречемось – втратимо життя.


Схожі:

План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconПлан проведення тижня української мови та писемності
З 8 по 15 листопада у нашій школі триває Тиждень української писемності та мови. На засіданні вчителі української мови Сизонова Л.І.,...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconПлан-конспект позакласного заходу з української літератури «Шевченко, якого ми не знаємо…»
Кобзаря, його поглядами, уподобаннями; дослідити унікальність, світову велич геніальної людини
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconМетодичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови
До вашої уваги методичні поради та сценарій свята «Мова наша солов’їна», які допоможуть в проведенні загальносистемного заходу до...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconКультура
Шоу є І бізнес є, а мистецтво зникло з нагоди Дня української писемності І в рік української книги хочеться поговорити про стан української...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconТиждень української мови й літератури присвячений Дню української писемності та мови Мета
Мета: подати учням відомості про походження української писемності, активізувати знання учнів про мову як джерело духовного зростання...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconВідділ освіти
Положення, з метою виявлення та підтримки творчо обдарованих дітей та учнівської молоді, сприяння розкриттю їхнього таланту, розумових...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconПлан проведення Дня української писемності та мови 9 листопада 2011 року
Провести години спілкування «Мова І писемність у цікавих фактах», «Українська державна мова – символ єднання та престижу українського...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconПланвиховно ї роботи великовільшанської загальноосвітньої школи І ііі ступенів
Відзначення Дня української писемності та мови «Мово моя солов’їна» (за окремим планом)
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconСценарій до Дня української писемності й мови: “Рідна мова чиста, як роса”
Свято відбувається в актовому залі школи або бібліотеці. Приміщення прикрашено вишитими рушниками, кетягами калини, портретами українських...
План-конспект позакласного заходу до Дня української писемностi та мови «Мандрівка в країну писемності» iconПлан-конспект уроку з української літератури на конкурс «Учитель року 2013»
Тема: Особливості мови твору«Енеїда». «Енеїда» як енциклопедія українського життя
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка