Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44




НазваКіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44
Сторінка1/35
Дата конвертації09.08.2013
Розмір4.47 Mb.
ТипДиплом
uchni.com.ua > Історія > Диплом
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   35





Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського


Кіровоградщині – 75

Розробки уроків і позакласних заходів для проведення Першого уроку

в 2013/2014 навчальному році

Друкується за рішенням науково-методичної ради

Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

імені Василя Сухомлинського

КІРОВОГРАД

2013

ББК 74.200.585.44

УДК 372.48

К-43

Кіровоградщині – 75: Розробки уроків і позакласних заходів для проведення Першого уроку в 2013/2014 навчальному році: [методичний посібник] / Укладачі: Ю.В. Міцай, Ю.С. Митрофаненко, С.М. Пляка, Н.С. Черткова. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2013. – 248 с.
Методичний посібник містить матеріали досліджень сторінок історії Кіровоградщини: заселення та формування території області, особливості її територіально-адміністративного устрою.

Вагомою складовою видання є розробки уроків та позакласних заходів для проведення Першого уроку в 2013/2014 навчальному році, присвяченого
75-й річниці утворення Кіровоградської області. Тематика та зміст запронованих матеріалів різняться структурою, вибором методичних прийомів і форм роботи. Їх зміст зорієнтований на пізнання історії рідного краю, розвиток почуття регіонального патріотизму.

Посібник адресований педагогам, працівникам методичних служб, краєзнавцям і музеєзнавцям, керівникам гуртків, учнівській молоді та батьківській громадськості, усім, хто зацікавлений у популяризації регіональної історії в освітніх закладах області.

Рецензенти:


Козир І.А.

- проректор з науково-педагогічної роботи Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат історичних наук, доцент;


Жосан О.Е.

- доцент кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського, кандидат педагогічних наук.


Відповідальна за випуск – Корецька Л.В.

ББК 74.200.585.44

УДК 372.48

К 43

© КОІППО, 2013

ЗМІСТ
Передмова………………………………………………………………………………..5
Розділ І

^ З ІСТОРІЇ КІРОВОГРАДЩИНИ
Шляховий К.В. Формування території Кіровоградської області…………………….7

Ковальков О.Л. Новгородський кірасирський полк у наполеонівських війнах…...31

Петренко І.Д. Функціонування закладів освіти на Кіровоградщині в період нацистської окупації…………………………………………………………………..39
Розділ ІІ

Славетні постаті нашого краю
Явтушенко Л.С. Вічний слід Учителя на землі

(лінійка пам’яті, присвячена В.О. Сухомлинському)………………………………53

Кравченко Ю.В. А.Б. Резнік – учений, педагог-новатор,

сучасник і послідовник В.О. Сухомлинського……………………………………...59

Мельник Т.М. Людина, яка створила сама себе

(урок пам’яті для учнів 8-11 класів,

присвячений Куценку Леоніду Васильовичу)………………………………………62

Буряк О.Б. «…Зникає все – лише нетлінні

Поети, простір і зірки!»

(віртуальний журнал за творчістю Арсенія Тарковського для учнів 6-7 класів)…65

Окулов О.В. Життєвий та творчий шлях Заслуженого художника України Бориса Вінтенка (урок-творчий портрет для учнів 7-8 класів)…………………….71

Ігнатьєва Л.А. Славетні постаті нашого краю

(форум-театр для учнів 8-9 класів)…………………………………………………….76

Ткаченко І.Г. Найбільше багатство нашого краю – його люди

(урок мужності для учнів 9-11 класів,

присвячений Березняку Євгену Степановичу)………………………………………80

Матвієнко М.П. Через терни – до зірок

(година спілкування для учнів 10-11 класів,

присвячена Кондратюку Юрію Васильовичу)………………………………………84

Любарський Р.Р. «Не місце прикрашає людину, а людина місце»

(творчий портрет кінорежисера Миколи Літуса)……………………………………88
Розділ ІІІ

^ «ЗОЛОТИЙ, КІРОВОГРАДСЬКИЙ КРАЮ,

БАТЬКІВЩИНИ ЧАСТКА СТЕПОВА!»

(Розробки уроків та позакласних заходів,

присвячених 75-річчю утворення Кіровоградської області)
Третяк О.П. Таємниця мого краю

(урок-мандрівка для учнів 1 класу)……………………………….………………….93

Левченко О.В. Край степовий, Кіровоградщина моя!

(урок-уявна подорож для учнів 2 класу)……………………………………………..97

Іванова О.М. Веселкова мандрівка рідним краєм

(урок-мандрівка для учнів 3 класу)…………………………………………………102

Залізняк З.Ф. Найкраще місце на землі для мене ти, моя Кіровоградщино!

(урок-пошук для учнів 3-4 класів)…………………………………………………..106

Горлова Л.В. Кіровоградщина – рідна моя сторона

(урок-екскурсія для учнів 3-4 класів)……………………………………………….111

Біляк Л.С. Кіровоградщина – мій рідний край!

(урок-гра для учнів 3-4 класів)………………………………………………………114

Діденко Т.В. «Рідна земле, барвистий мій краю, дивна казка зелених дібров…»

(урок-мандрівка для учнів 4 класу)………………………………………………….117

Давидова Л.П. Край, оспіваний солов’ями та поетами

(поетичний калейдоскоп Маловисківщини для учнів 5-6 класів)………………...120

^ Карабут І.І., Баранчук О.С. Рідний край кохати – в поезії прославляти

(поетичний віночок для учнів 6-8 класів)…………………………………………..123

Рибалка І.В. Кіровоградщина – мій рідний край!

(інтелектуально-пізнавальна гра для учнів 6-9 класів)…………………………….131

Федоров В.М. Лісовими стежинами Чорного лісу

(заочна подорож для учнів 7-9 класів)………………………………………………137

Шаповал Т.М. Моє село – моя історія жива

(усний журнал для учнів 7-9 класів)………………………………………………...147

Бикова О.І. Останні запорожці на території Кіровоградського району

(краєзнавче віче для учнів 7-9 класів)……………………………………………….158

Баланда І.В. З ювілеєм, рідний краю!

(урок-гра для учнів 8-9 класів)…………………………………………………………164

Мельник А.М. Особливості фізико-географічного положення

Кіровоградської області (урок-експедиція для учнів 8-9 класів)………………….169

Гнатенко С.П. Любов моя безкрая, Елладо Степова

(віртуальна екскурсія для учнів 8-9 класів)…………………………………………176

Армашова Н.В. Степова перлина України

(краєзнавче турне для учнів 8-11 класів)……………………………………………184

^ Філіпова С.М., Панкевич В.І. Наш край в кінці ХІХ – на початку ХХ століття

(інтегрований урок для учнів 9 класу)………………………………………………193

Соколова В.М. Моя Батьківщина

(поетична мандрівка для учнів 9-11 класів)………………………………………...199

^ Голик О.В., Осаулець Л.В. Минуле. Сучасне. Майбутнє

(усний журнал для учнів 9-11 класів)……………………………….….…………….205

Кизименко В.О. Кіровоград – місто сюрпризів

(гра на місцевості для учнів 9-11 класів)……………………………………………213

Сокол В.М. Наше село в роки Великої Вітчизняної війни

(урок-дослідження для учнів 9-11 класів)…………………………………………..226

Іванов В.М., Іванов М.В. Трипільські поселення на території Гайворонщини

(уявна подорож для учнів 10 класу)…………………………………………………232

Митрофаненко Ю.С. «Народне повстання» в Єлисаветграді 1918 року –

історична основа повісті Ю. Яновського «Байгород»

(інтегрований урок для учнів 10 класу)……………………………………………..236

Жванко В.І. Недоспівана пісня Івана Кольчиби

(година спілкування для учнів 10-11 класів)………………………………………..243

ПЕРЕДМОВА
«З крихіток і крапельок у духовному світі людини складається святе і непорушне, безмежно дороге й незрівнянне – доля Батьківщини», – зазначав наш земляк, відомий педагог Василь Сухомлинський.

Знання історії рідного краю – це вияв любові до Батьківщини, запорука формування регіонального патріотизму, усвідомлення причетності твоїх пращурів до подій загальнодержавного значення. Дослідження сторінок історії своєї області переконує в міцному зв’язку поколінь, визначної ролі земляків у становленні української нації, розкриває природні та історичні особливості мальовничого куточку України – Кіровоградщини.

10 січня 2014 року Кіровоградська область відзначатиме ювілей –
75-у річницю утворення. Традиційно на теренах нашого краю приділяється значна увага дослідженню сторінок його історії: видаються книги, проводяться конференції, вручаються премії за досягнення у царині регіональної історії. Важливо, щоб матеріал, напрацьований науковцями, краєзнавцями, педагогами, був поширений серед навчальних закладів та став у нагоді вчителям та учням.

Методичний посібник «Кіровоградщині – 75», до якого увійшли розробки уроків та позакласних заходів для проведення Першого уроку в 2013/2014 навчальному році, є ще одним кроком на шляху до пізнання історії рідного краю, розвитку почуття регіонального патріотизму. Приємно, що до його створення долучилися як фахові науковці-історики, так і вчителі. Основа видання – доробки педагогічних працівників шкіл та позашкільних навчальних закладів області, серед яких як знані педагоги, так і ті, чиї напрацювання друкуються вперше. Збірник структуровано за розділами, в основу яких покладено проблемно-тематичний принцип.

У розділі І «З історії Кіровоградщини» за хронологічним принципом представлено статті відомих в області краєзнавців: працівників Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, Кіровоградського обласного краєзнавчого музею, обласного пошукового видавничого агентства «Книга Пам’яті України». Автори даних матеріалів – О. Ковальков та І. Петренко у 2013 р. стали лауреатами обласної краєзнавчої премії імені В. Ястребова. Їх дослідження публікуються вперше, ознайомлення з якими дозволить вчителям та учням дізнатися про маловідомі події ХІХ – ХХ ст. та використати ці знання не лише під час Першого уроку, а й в ході вивченні різних періодів історії рідного краю, опрацювання тем з історії України та всесвітньої історії.

Доопрацьований нарис К. Шляхового, одного з авторів розробленої символіки краю, дозволяє скласти цілісне уявлення про процеси заселення та формування території Кіровоградської області, особливості її територіально-адміністративного устрою, прослідкувати процес змін, які зазнавала область у процесі свого існування, визначити позитивні та негативні моменти подібних перетворень.

Вагомою складовою збірника є розробки вчителів для різної вікової категорії учнів. Ці матеріали розподілено на два розділи. Розділ ІІ «Славетні постаті нашого краю» містить матеріали, що стосуються як відомих постатей та подій, так і малодосліджених персоналій і фактів. Зокрема, читачі збірника, ознайомившись із цим розділом, зможуть поглибити свої знання з життєдіяльності таких знакових постатей, як А. Тарковський, В. Сухомлинський, А. Резнік, Л. Куценко, Ю. Кондратюк, Є. Березняк. А також дізнатися про життєвий шлях інших талановитих земляків: художника Б. Вінтенка, кінорежисера М. Літуса. Розмаїття запропонованих форм проведення заняття (урочиста лінійка, віртуальний журнал, урок-творчий портрет, форум-театр, віртуальний альбом) дозволить учителю обрати найбільш оптимальний варіант проведення.

Логічним продовженням вищезазначених матеріалів збірника є розділ ІІІ видання «Золотий, кіровоградський край, Батьківщини частка степова!», у якому вміщено розробки уроків та позакласних заходів для учнів різних вікових категорій. Ця частина збірника складається із напрацювань представників різних районів області. Тому поняття Кіровоградщина не обмежується лише історією обласного центру. Зокрема, у збірнику є матеріали, присвячені Гайворонщині, Знам’янщині, Маловисківщині, Новоукраїнщині, Бобринеччині, Олександрівщині, Петрівщині, Кіровоградському району, м. Знам’янці та м. Кіровограду. Їх авторами є знані в області учителі-методисти, лауреати престижних краєзнавчих премій та педагогічних конкурсів: А. Мельник, В. Жванко, Ю. Митрофаненко, С. Філіпова, Н. Армашова, С. Гнатенко, В. Кизименко та інші. Уроки та позакласні заходи змістовні, цікаві, логічно структуровані, їх зміст зорієнтований на формування регіонально-культурологічної компетентності учнів на різних ступенях школи. До кожної розробки вказується обладнання, навчальна і методична література, атласи, карти, фрагменти джерел; зазначається необхідне технічне забезпечення; пропонується музичний супровід, відеоряд та інша наочність; приділяється належна увага мультимедійним комплексам тощо. За формою організації діяльності учнів розробки представлені таким чином: урок-гра, урок-подорож, урок-дослідження, усний журнал, краєзнавче турне, інтелектуально-пізнавальна гра, поетичний калейдоскоп, уроки з використанням проблемно-пізнавальних методів та критичного мислення тощо.

Методичний посібник розрахований на педагогів, працівників методичних служб, краєзнавців і музеєзнавців, керівників гуртків, учнівську молодь та батьківську громадськість. Також посібник буде корисним для подальшого використання в роботі та популяризації регіональної історії в освітніх закладах Кіровоградщини.

Л. Корецька,

директор Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського

Розділ І

^ З ІСТОРІЇ КІРОВОГРАДЩИНИ

К.В. Шляховий,

старший науковий співробітник відділу історії Кіровоградського обласного краєзнавчого музею
^ ІСТОРІЯ ФОРМУВАННЯ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Кіровоградщина! Постійно пульсуюче середохрестя України з життєдайними артеріями Дніпра, Інгульця, Інгулу, Синюхи та Південного Бугу. Географічне диво, що поєднало в собі чарівливі кручі дніпровського узбережжя, таємничі нетрі Чорного лісу, золоті лани Поінгулля, яблуневий розмай Східного Поділля! Священний Екзампай, потайник державної бронзи, Степова Еллада!

Трипільські поселення, які представляють одну з найяскравіших археологічних культур доби енеоліту, виявлено біля сіл Данилової Балки, Луполового та Сабатинівки Ульяновського району. У районі села Небелівки Новоархангельського району міжнародна археологічна експедиція нині досліджує одне з найбільших трипільських (IV тисячоліття до н. е.) поселень-гігантів Стародавньої Європи. Знайдене археологами давнє поселення біля села Сабатинівки дало назву археологічній культурі пізнього періоду бронзової доби. Сабатинівська культура існувала у XIV-XII століттях до нової ери, мала характерну кам’яну архітектуру, розвинуту, як на той час, металургію та хліборобсько-скотарське господарство.

У 1949 році в Чорному лісі, біля села Богданівки Знам’янського району, було виявлене давнє городище, дослідженням якого займався професор О.І. Тереножкін. Передскіфську культуру, одним із важливих центрів якої було знайдене городище, за топонімічною прив’язкою знахідки археологи охрестили чорноліською. Чорноліська культура являє собою перехідний етап від бронзового до залізного віку та охоплює значний відрізок історії краю. Характеризується орним землеробством, скотарством, високим розвитком ремесел, серед яких особливе місце посідала бронзоливарна справа. У VII столітті до нової ери чорноліські племена, перебуваючи під сильним впливом скіфської степової культури, дали початок новому середньодніпровському землеробському народу – скіфам-орачам, перші писемні згадки про яких знаходимо ще у батька світової історії Геродота.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   35

Схожі:

Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconМетодичні рекомендації до проведення першого уроку
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconМетодичні рекомендації щодо змісту І форм проведення Друкується за...
Серпневі конференції – 2013. Методичні рекомендації /Укладачі О. В. Половенко, Л. М. Кірішко. – Кіровоград: Кіровоградський обласний...
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconКіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти...
Методичні рекомендації: Оптимальна модель методичної роботи в сільській малокомплектній школі / Половенко О. В.– Кіровоград: Обласний...
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconПедагогічної освіти імені василя сухомлинського
В. М. Нудний, заступник директора з навчально-організаційної діяльності коіппо імені Василя Сухомлинського
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconМетодичні рекомендації розроблені з урахуванням наказів Міністерства...
«кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconА.І. Постельняк Майстер-клас в системі методичної роботи
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconМетодичні рекомендації до проведення в 2011-2012 навчальному році Дня Знань І Першого уроку
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського кіровоград 2013 ббк 74. 200. 585. 44 iconКіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка