Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок




НазваУрок повідомлення знань, формування умінь І навичок
Дата конвертації19.12.2013
Розмір66 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Історія > Урок
Марія АЛЕЙНИК,

учитель української мови і літератури

Черніївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Тисменицької районної ради,

Світлана ФУРГАЛІЯК,

учитель світової літератури

Черніївської загальноосвітньої школи І-ІІI ступенів

Тисменицької районної ради
ТАРАС ШЕВЧЕНКО.

ПОЕТ, МИСЛИТЕЛЬ, ПРОРОК

Урок-розмірковування з елементами інсценізації.

5-9 класи

Мета. Поглибити відомості учнів про Т. Шевченка; сприяти усвідомленню ролі Кобзаря в історії розвитку України, своєї ролі та відповідальності у майбутньому за долю держави; розвивати навички виразного читання, роботи в групах; виховувати в учнів любов до рідної землі, свого народу, його мови й культури.

^ Тип уроку. Урок повідомлення знань, формування умінь і навичок.

Обладнання. Виставка творів Т. Г. Шевченка і про Тараса Шевченка, портрет поета, ілюстрації до творів Т. Шевченка, мультимедійне обладнання. Святково прибраний клас; на екрані або дошці - вислів І. Франка: «Він був сином мужика, а став володарем в царстві духа...»

^ Проект уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

Звучить мелодія бандури. У супроводі музики учениця читає вірш Т. Шевченка «Думи, мої, думи...»

Методичний прийом «Мікрофон».

- Які думки і почуття викликає у вас ця поезія?

II. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Тарас Шевченко - це геній, народжений нацією у найкритичнішу хвилину її існування, узяв на себе весь тягар її драматичної долі, відповідальність перед світом і за мертвих, і за живих, і за прийдешніх. Трагізм усенародного буття він переживав надзвичайно емоційно, з болем пропускаючи через своє серце, не відділяючи суспільного від особистого. «Історія мого життя с часткою історії моєї Батьківщини». Власне, особистого життя у звичайному людському розумінні не мав: сирітське дитинство, поневіряння по наймах, по чужих світах, заслання, самотність, хвороба, смерть, а потім всесвітня слава.

Повідомлення проблемного питання.

- «...Немає ніже єдиного случаю, щоб до ладу було згадать, шукаю, щоб чим похвалитись, що й я таки жив... не дав мені Бог нічого», - з болем і гіркотою написав він у «Щоденнику». Чи дійсно життя Тараса Шевченка склалося саме так?

III. Сприйняття усвідомлення учнями нового матеріалу

Перша група учнів (біографи) виступають із повідомленнями за планом: 1. Дитинство. 2. Перша подорож Україною. 3. Друга подорож Україною. 4. Арешт. 5. Третя подорож Україною.

Друга група учнів (читці) декламують вірші Т. Шевченка: «Мені тринадцятий . минало», «Розрита могила», «Заповіт», «Садок вишневий коло хати», «Мені однаково», «Якби з ким сісти хліба з'їсти».

Повідомлення ілюструються поезіями Кобзаря, що мають відношення до того чи іншого факту біографії. Після вірша «Мені тринадцятий минало» демонструється інсценізація.

Розігрування інсценізації.

Тарас. Дивись, Степане, як прегарна сонце заходить! Зачервонілось - як пожар. А небо - як прекрасно красками міниться! Ех, як хотілось би мені все добре малювати, мати фарби, змалювати оту красу.

...Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє...

^ Т. Шевченко

Степан. Так... Сонце заходить - то й час нам уже, Тарасе, гнати вівці додому.

Тарас. Жени, Степане, та й займи мої вівці, а я заночую тут, в степу.

Степан. Ну, то добре! Ночуй, а я займу твої вівці (виходить). Входить старий козак, Тарас схоплюється.

^ Козак. А що, злякався, хлопче?

Тарас. Ні! Кого мені лякатись? Я здивувався лише.

Козак. А чи знаєш ти, хто я такий?

Тарас. Знаю! Як лиш вуса та чуба сивого побачив, той пізнав, що ви козак запорізький...

^ Козак. Так, синку! А звідки ти знаєш про козаків?

Тарас. Мені дідусь розповідав. Оповідав не раз, як то козаки по морю гуляли, слави добували та з турецької неволі братів визволяли.

Козак. Ой, так, сину:

«...Було колись в Україні: ревіли гармати,

Було колись, запорожці вміли панувати,

Панували, добували і славу, і волю, -

Минулося... Осталися могили по полю...»

^ Т. Шевченко

Тарас. Ох, як воно бувало на нашій славній Україні... А чи збудеться воля України та чи встане вона із могил?

Козак. Встане воля! Світ правди засвітить, і помоляться на волі невольничі діти! Та спочатку треба збудити зі сну і розкрити їм очі на те, що діється круг них і що діялось колись отут... І це тобі, Тарасе, судилося зробити! Тобі судилося розповісти братам...

.. .Як ми бились, умирали,

За що голови складали

В отії могили...

^ Т. Шевченко

Тарас. Та чи зможу я, невинний кріпак, виконати те велике завдання, що ви його на мене покладаєте?

Козак. Зможеш! У твоєму серці палає вогонь любові до України, а в душі маєш незгасний дар Божий - силу Пророка! Та знай, Тарасе, що на тій дорозі прийдеться тобі чимало горя витерпіти. Далеко від України, серед снігів і в пустелі, старатися будеш.

Тарас. Нехай! Щоб лиш Україну розбудити, а про все інше мені байдуже.

...Мені однаково, чи буду

Я жить в Україні чи ні,

Чи хто згадає, чи забуде

Мене в снігу на чужині, -Однаковісінько мені...

^ Т. Шевченко

IV. Узагальнення та систематизація знань учнів

Бесіда.

  • Які рядки поезій Тараса Шевченка стали його кредо?

  • Які заповіти поет залишив нащадкам?

  • Чому поезія «Перебендя» стала визначальною у «Кобзарі» Тараса Шевченка 1840 року видання?

  • Зробіть словесний малюнок до слів Тараса Шевченка:

«...Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі...»

  • Створіть асоціативне гроно.

^ V. Підсумок уроку

Вирішення проблемного питання.

Учитель. Уже для багатьох поколінь українців Т. Г. Шевченко означає явище велике і вічне - невичерпний і нескінченний. Ми на вічнім шлях}1 до Тараса Шевченка. Захоплюємося високим образом Кобзаря, його громадянською позицією, почуттям соціальної та національної справедливості, відданістю свободі і правді, самобутністю таланту. Та чи можемо уявити собі, що за цим стояло, скільки це вимагало душевних сил і боротьби, скільки це коштувало мук і болю, скільки треба було прозрінь думки і висоти духу? Для вас Шевченкова сторінка лише відкривається, і доречними будуть слова поета: «Учітеся, брати мої, думайте, читайте...»

- Чи дійсно Т. Г. Шевченко не мав щастя у простому людському розумінні? Думку доведіть рядками з його віршів.

VI. Повідомлення домашнього завдання

Укласти тематичний кросворд. Підготувати есе «Кобзар» у моїй родині».

Схожі:

Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconУрок засвоєння нових знань І формування практичних умінь та навичок
Тема. Окличні речення: розповідно-окличні, питально-окличні, спонукально-окличні
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconРідна мова плани-конспекти уроків 7 клас
Посібник включає різні типи уроків, які охоплюють усі сторони навчально-виховного процесу – засвоєння знань, формування умінь та...
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconПроблема І шляхи формування у науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації...

Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconТема. Епоха великих географічних відкриттів. Подорож христофора колумба мета
Мета: продовження формування знань про розвиток географічних відкриттів І досліджень; розширення та поглиблення знань про історію...
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconУрок засвоєння нових знань І формування практичних умінь І навичок....
Тема. Риторично-питальні, власне-питальні, питально-спонукальні речення. Розповідні речення: стверджувальні й заперечні. Загально-заперечні...
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок icon«Формування дослідницьких умінь учнів на уроках біології через впровадження...
«Формування дослідницьких умінь І навичок на уроках біології та в позаурочний час»
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconУроку. Урок застосування умінь І навичок. Обладнання
Розвивати у учнів правильне уявлення про місце математики у системі наук І використанні її на практиці. Виховувати інтерес до знань,...
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconНака з
Головного управління освіти І науки від 19. 01. 2012 р. №32 та з метою формування почуття патріотизму у підростаючого покоління,...
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconНаказ
Міністерством юстиції України 29 грудня 2011 року за №1567/20305 та з метою формування почуття патріотизму у підростаючого покоління,...
Урок повідомлення знань, формування умінь І навичок iconНака з
Плану масових заходів з дітьми та учнівською молоддю на 2012 рік, з метою формування почуття патріотизму у підростаючого покоління,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка