Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета




Скачати 98.09 Kb.
НазваДерево красне корінням, а людина-родом. Мета
Дата конвертації03.03.2014
Розмір98.09 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Історія > Документы
Дерево красне корінням, а людина-родом.

Мета: обговорити з учнями проблеми стосунків батьків і дітей, допомогти дітям зрозуміти, що родина є найвищою цінністю в житті дитини, про роль батьків у дитячому житті, вчити продовжувати сімейні традиції, розвивати почуття родинності, відповідальності за своїх батьків; навчати школярів шукати компроміс у спілкуванні з дорослими; розвивати вміння займати позицію і висловлюти свою думку, виховувати любов та повагу до своєї родини

Обладнання: вислови, роздатковий матеріал,

Музичне оформлення: фонограми до пісень « Зеленеє жито», « Росте черешня», « Смерекова хата», « Одна калина».
Підготовча робота:

1. Дібрати вислови про родину.

2. Створити папку: « Родинне дерево»

3.Скласти розповідь про свою родину,

« Людина повинна знати, пам’ятати,

звідки вона пішла у життя.

Людина не має права бути

безбатченком.»

О. Довженко.
І. Вступне слово вчителя. Оголошення теми години спілкування.

Вчитель: Що таке «дерево роду»? (відповіді учнів)

Так, це ваша родина. А тепер я прощу всіх глянути на цей малюнок /дерево без коріння/. Що ви бачите? /Дерево/.

Так, сильне, могутнє дерево. Але в нього відтято коріння. А тепер скажіть, що станеться з деревом, коли його зрізати під корінь? /Воно зів’яне, всохне/. А чому всохне? Що дає дереву коріння? /Воду, силу землі/. Так, вірно, воду. Вода - це сік землі. "П’є моє коріння сік землі" - співають в пісні. І чим більшим є ваш рід, тим міцніше росте дерево і живить свої гілочки та листочки .Кожна людина завжди з великою любов’ю та душевним трепетом згадує те місце, де вона народилась, де минуло її дитинство. Те родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини, де живуть мама, тато, бабуся, дідусь, брати і сетри. І якщо скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде велика держава – Україна.

Учень

Зацвітає калина, зеленіє ліщина,

Степом котиться диво – трава.

Це – моя Україна, це – моя Батьківщина,

Що, як мама, як тато – одна.
Учень.

З давніх – давен існувала така традиція: кожен повинен знати свій рід до сьомого коліна поіменно. З кожним членом роду були пов’язані цікаві історії, події, чим більше людина знала про свій рід, тим довше жила пам'ять про померлих родичів, тим більше берегли і підтримували живих. Тож у нас, українців, завжди існував дуже тісний зв'язок між поколіннями.

Учень.

Старші піклувалися про молодших, молодші допомагали старшим. Живі доглядали предків, вшановуючи їхню світлу пам'ять. А як ми сьогодні шануємо свої родовідні корені? Чи всі ми знаємо свій рід? Що знаємо про своїх предків? Про кожен рід живе серед людей добра чи недобра пам'ять.

Митрополит Іларіон казав: «Сім’я – то домашня церква, на якій увесь світ стоїть, як на скелі своїй.»
ІІ. Хід години спілкування

 Вправа «Моє родинне дерево»

( супроводжується слайдами із сімейними фото)

Вчитель: на сьогодні ви отримали завдання скласти та зобразити своє родинне дерево і прокоментувати свої схеми. Перевіримо результати вашої роботи. (заслухати розповіді про родинні дерева)

Учень.

Родина, рід… Які слова святі!

Вони потрібні кожному в житті.

Бо всі ми з вами гілочки на дереві,

Що вже стоять віки.

Це дерево – наш славний родовід.

Це батько, мати, прадід твій і дід.

Учень.

Батьки і діти! Діти і батьки!

Нерозділиме і довічне коло;

Ми засіваємо житейське поле,

І не на день майбутній – на віки!

Між нас не ляжуть вирвами роки,

Бо наша кров пульсує в нашій долі.

Батьки і діти! Діти і батьки…

Нам нічого ділить на спільнім полі.

 Хвилинка мудрих думок

- Як ви розумієте наступні вислови?

• Лиш матір вміє жити, аби світитися, немов зоря (В. Стус)

• Материнське щастя твориться дитиною. ( В. Сухомлинський)

• Людина у своєму моральному розвитку стає такою, яка в неї мати.(В. Сухомлинський)

• Від материнської мудрості йде духовна сила.

• Батько і мати дали тобі життя і живуть для твого щастя.

• Повага, шанування старших поколінь – закон нашого життя.

• Доки батько живий, доки мати жива, щедро сонце сіяє, зеленіє трава.
Вчитель: В українській сім’ї головою родини, за традицією, був батько. Суворий, вимогливий, а його любов до дітей стримана, врівноважена. Недарма кажуть, що дитину треба любити так, щоб вона цього не знала. Батьків приклад, батькове слово завжди було законом. Батько має в сім’ї безперечний авторитет. Він уособлюється як захисник, годувальник.

 Вправа «Мікрофон»

(продовжить речення»

Тато – це…

(…звичайна людина, яка робить все можливе і неможливе, аби стати для своєї дитини Суперменом.

. … джерело мудрих порад, хоч здебільшого вони не рятують становища.

. … людина, яка все знає і вважає за краще уважно спостерігати, щоб вчасно підстрахувати тебе.

… людина, яка має глибокі й зважені погляди на політику, спорт, захист навколишнього середовища.

… людина, у якої є скриньки, коробки й інші сховиська, наповнені цінними речами і технічними пристроями, і всяким мотлохом.)
Вчитель: Мама… Це перше слово, яке вимовляє дитина і, мабуть, на всіх мовах світу це слово звучить однаково ніжно. У мами найдобріші та ласкаві руки, найніжніша посмішка та найдобріші очі, що світяться любов’ю. У мами чутливе серце – в ньому ніколи не згасне любов до своєї дитини. І скільки б не було тобі років, тобі завжди потрібна мама. І чим більша твоя любов до матері, тим радіснішим і світлішим стає твоє життя. «. Найкращі дні для наших матерів – це дні, коли щасливі їхні діти»

 Вправа «Вільне письмо»

(пригадати той день, коли ви зробили маму щасливою. Вправу виконують під звучання пісні «Чорнобривці»)

Психолого – педагогічний практикум… (продовжити речення)

1. Моя мама завжди хвилюється за …

2. Коли моя мама говорить зі мною, то …

3. У характері моєї мами мені подобається те, що ….

4. Для своєї мами я завжди стараюсь …

5. Я не хочу, щоб моя мама ….

6. Перед своїми батьками я зобов’язаний (а) …
Вправа «Історія для душі»

Вчитель: Слово «мама» росте разом з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить дитину по голівці рідна рука. Це – мить, і це – вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас. Важко усвідомити все те, що вміщує в себе це звичне і водночас дороге слово – мати. Бо матір – це означає мати все. Мама ніколи не вимагає від нас ніяких жертв, а сама жертвує заради нас усім: і сном, і відпочинком.

^ Послухайте одну історію, а потім висловіть свою думку на почуте.

Одного вечора, коли мама готувала вечерю, одинадцятирічний син прийшов до кухні з карткою в руках.

З офіційним виглядом дитина подала картку мамі. Мама витерла об запаску руки і прочитала:

- прибирання у кімнаті – 2грн.

- догляд за сестричкою – 3грн.

- отримання відмінних оцінок – 5грн.

Мати зворушено подивилась синові у вічі. Потім взяла ручку і написала:

- за те, що носила тебе під серцем 9 місяців – 0грн.

- за ночі, проведені коло твого ліжечка, коли ти хворів – 0грн.

- за те, що втирала твої сльози – 0грн.

- за те, що всього тебе навчала – 0грн.

- за всі обіди, сніданки, канапки до школи – 0грн.

- за все, що даю тобі щоднини – 0грн.

Мати віддала картку синові. Він подивився і написав «Сплачено» і зі сльозами кинувся до матері на шию.
^ Вправа «Займи позицію»

Вчитель: Послухайте ще одну історію і висловіть власну думку по такому питанню: Чи завжди ми справедливі до своїх батьків і за що ми їх любимо?
- Поглянь, мамо, - вигукнула Марта

- Зараз, зараз! – автоматично відмовила знервована жінка маючи купу справ, що ще очікували на неї вдома. Потім була вечеря, купання, телефонні розмови. Прийшов час вкладатися спати.

- Марто, вже час йти в ліжечко! Мама падала від утоми, та цілуючи донечку, помолилася разом з нею. Поправила ковдру.

- Мамусю, я забула тобі дати одну річ!

- Даси вранці!

- Але вранці в тебе знову не буде часу!

-Знайду час, не хвилюйся. Добраніч Мама зачинила двері, але не могла забути сумних очей дитини. Тихенько повернулась у кімнату. Обережно розтулила долоньку. Висипались шматки: дівчинка подерла велике червоне серце.

Жінка спробувала скласти пошматований листок паперу. Марта написала:

Чому я люблю свою маму
Вчитель: Бабуся і дідусь… ви для них удвоє дорожчі, бо ви дитина їхніх дітей. Скільки знають цікавинок, так багато пам'ятають i вміють, охоче розповідають, діляться своїм життєвим досвідом, радіють онукам i готові все для них зробити. Учень

Свою бабусю знаю

Я з давніх, давніх пip,

Її обличчя любе,

Її ласкавий зip.

Замислиться бабуся,

Зажуриться на мить,

I знов, дивись, сміється,

Ласкаво гомонить.

Та над усе на світі

Сподобались мені ласкаві руки —

Умиті та міцні.

Оцим рукам хорошим

Робота не важка,

Бо шиє, варить, пише

Бабусина рука.

Буває, щось як зробить —

Ви скажете: краса!

Вона робить yміє ну просто чудеса!

^ Вправа «Скажу відверто…»

- Як ви шануєте свої бабусь і дідусів і чим їм допомагаєте?

 Вправа «Постав себе на місце іншого»

Вчитель: Ви зараз в такому віці, коли здається, що батьки оточують вас надмірною увагою. Вони звикли вважати вас маленькими, постійно повчають, контролюють: «Піднімай¬ся, спізнишся до школи... Лягай раніше, а то проспиш... Сі¬дай за уроки... Не затримуйся після школи...». Вони радять, із ким дружити, що вдягати, яку музику слухати, стежать за кожним вашим кроком.

«Ну чому вони постійно втручаються у моє життя?». Мабуть, ця думка останнім часом тривожить багатьох із вас. Ви сердитесь, ображаєтесь, наполягаєте на своєму, а вони, відповідно, посилюють контроль, заборони стають іще жорсткішими, і ваші суперечки дедалі частіше закін¬чуються сварками. Спробуйте подивитися на себе очима батьків.

- Як ви га¬даєте, чому вони до вас прискіпуються?

- Хто перший йде на примирення?

- Що вас більше влаштовує: сварки чи добрі стосунки в родині?

 Творче завдання «Мирна угода».

(Учитель роздає учням аркуші паперу і просить поділити їх однією лінією навпіл. Ліву частину називають «Вирішую сам», а праву — «Вирішуємо разом».

Потім у кожній частині учні записують у стовпчик кіль¬ка справ, які вони вважають особистими або такими, які мають вирішувати разом з батьками.)
^ Вирішую сам

Вирішуємо разом
З ким товаришувати;

як одягатися, коли йду гуляти;

в якому гуртку чи сек¬ції займатися.

Яка найпізніша година повернення додому;

коли сідати за уроки;

на що витрачати ки¬шенькові гроші;

які факультативи відві¬дувати в школі;

як слідкувати за здоров'ям.
Не хвилюйтесь, якщо в лівій частині спочатку буде за¬мало рядків. Коли батьки побачать, що ви успішно вико¬нуєте записане праворуч, дотримуючись домовленості, вони не заперечуватимуть проти перенесення цих справ у розряд «Вирішую сам».
^ Вчитель: Шанувати своїх батьків – це один з найсвятіших обов’язків людини. Шевченко писав:

І чужому научайтесь і свого не цурайтесь,

Бо хто матір забуває, того Бог карає,

Шанувати – це значить любити їх, бути вдячними, турбуватися про них, допомагати в усьому.

 Вправа «Корисні поради»

(читають ланцюжком)

 На піклування і любов батьків відповідай чемністю і чуйним ставленням до них .

 Не завдавай своїм близьким неприємностей, не ображай словами, вчинками.

 Будь чуйним з усіма членами родини, бажай «доброго ранку», «на добраніч», вітай зі святами, роби послуги.

 Підтримуй порядок та чистоту в домі.

 Пам’ятай: запізнення з уроків, з прогулянки – це зайві хвилювання для рідних, обман – страшна образа.

 Допомагай батькам по господарству.

 Сам стеж за своїм одягом, зовнішністю.

 Будь завжди стриманим у виявленні своїх почуттів, настроїв.

 Будь терплячим до недолітків, до вад своїх близьких.

 Раціонально використовуйте своє дозвілля.

 Завжди зважай на думку батьків, старших.

 Зміцнюй своє здоров’я, загартовуй себе.

 Будь добрим сином чи донькою.
ІІІ. Підсумок години спілкування

Вчитель: Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай, були вирізьблені слова: « шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було та щоб довголітнім ти був на землі».

Запам’ятайте, діти, і понесіть через усе життя своє цю святу заповідь, яка передається із роду в рід. Нехай горить вона на вашому шляху яскравим вогником, остерігаючи від байдужості та безсердечності:

Пам’ятай! У тебе – єдина в світі мати; у тебе – єдиний в світі батько;

Серце батьків завжди вражають невдячність, байдужість дітей.

Пам’ятай! Як ти шануватимеш своїх батьків – так твої діти шануватимуть тебе.

Пам’ятай! Твоє недобре слово – подряпина на ніжній душі батьків.

Пам’ятай! Обов’язок дітей: платити батькам за їх піклування любов’ю і відданістю.

Не роби старість батька й матері бідною.

Пам’ятай! Забута могила батьків – твоя бездушність і байдужість.

Пам’ятай! Про старість треба говорити тільки з повагою.

Не можна залишати рідну старшу людину одинокою.

Пам’ятай! Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тоді було та щоб довголітнім ти був на землі!!!
Учень:

Коли зміцніють крила, щоб літати,

Не забувай про рідних маму й тата.

Та встигнеш добре слово їм сказати,

Допоки ти живеш у рідній хаті.

Учень:

Приїжджайте частіше додому,

Щоб не мучив вас сором потому.

Не привозьте ні грошей, ні слави,

Будьте з рідними рідні, ласкаві.

Учень:

Зачерпніть води із джерельця,

Прихиліться серцем до серця.

Розцілуйте батьківську сивину,

Бо не вічні ні батько, ні мати,

Часом можете їх не застати,

Щоб не мучила совість потому, -

Приїжджайте частіше додому….

Схожі:

Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconФіліпова Світлана Олексіївна Мета
Рід! Вдумайтесь у це слово. Слово "рідний" пов’язане з родом, з народженням. Рідна людина це не лише людина, близька твоєму серцю,...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconТема: Світ професій «людина-людина». Виготовлення вітальної листівки...
Мета: Розширювати знання учнів про світ професій, ознайомити професіями, що працюють з людьми
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconIii. Звучать у записі або в живому виконанні слова пісні
Мета. Зміцнювати почуття національної гордості вихованців, домагатись, щоб вони усвідомлювали себе дітьми великої нації з глибоким...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconКоли ж поляни жили особно І володіли родами своїми,- бо й до сих...
Хоривицею. Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола города ліс І бір великий, І...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconТема. Відповідальність за свої вчинки. Оповідання «День народження». Мета
Людина – частина природи, її вінець. Саме від нас, людей, залежить, якою буде природа завтра, через рік, через десятиліття. Людина...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconТвори добро, бо ти людина Мета
Мета: Виховувати учнів почуття любові, милосердя, доброти до людей, природи, землі – годувальниці, розуміння своєї причетності до...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconБерезень 1 березня
Параски Плитки-Горицвіт(1927-1998), народної поетеси І художниці, авторки численних рукописних збірок, родом з с. Бистрець Верховинського...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconТема. «Вчимося слухати один одного»
Слово вчителя. Діти, кожна людина має власне особисте І тільки одне життя. Але людина живе з людьми, між людьми, серед людей. Людина...
Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconТворче завдання «Дерево пам’яті»

Дерево красне корінням, а людина-родом. Мета iconРодословие дворян Нарановичей Родовід Нарановичів
У деяких випадках не вказується місце народження. Нам хотілося за допомогою архівних матеріалів дослідити життєвий шлях своїх земляків,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка