«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський)




Скачати 123.38 Kb.
Назва«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський)
Дата конвертації09.03.2013
Розмір123.38 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Історія > Документы
УКРАЇНА

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ
НОВОМОСКОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА №1

загальноосвітній заклад l-lll ступенів

в
Директор школи

Чорна Наталія Йосипівна
ул. Червоноармійська,7,


м. Новомосковськ,

Дніпропетровська обл.,

51200, тел. 7 – 10 - 82

«Гарно твоя кобза грає…» (А. Чужбинський)

інтегрований урок української літератури та краєзнавства, зустріч з кобзарем рідного краю Анатолієм Микитовичем Тараном, 6 клас


Автор Грицай Ірина Вікторівна

учитель української мови

та літератури
м. Новомосковськ

2010р.

Тема: «Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський)

Мета: створити умови для поширення знань учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка, вшанування пам'ять великого Кобзаря, ознайомлення з кобзарським мистецтвом рідного краю,відомим кобзарем Новомосковщини Л. М. Тараном, формування комунікативної компетентності, стимулювання пізнавального інтересу дітей, виявлення творчого потенціалу школярів, роз-витку вміння працювати в групі ,логічного та образного мислення, вихову-вання в учнів патріотизму, любові до України, рідного краю, історичного минулого рідної землі, поваги до Шевченка та його геніальної творчості

^ Цілі

Учні знають:

основні відомості про життя Великого Кобзаря та кобзарського мистецтва в нашому місті,

Учні вміють:

виразно читати твори Кобзаря,

досліджувати творчість митця,

працювати в групі,

аргументувати думку,

давати відповіді на проблемне питання,

визначати рівень впливу Великого Кобзаря на формування світогляду

^ Тип уроку: урок засвоєння нових знань + урок – зустріч з відомими людьми рідного краю

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, картина В. Литвина «Козак - Мамай», збірки «Кобзар»різних років видання, фотовиставка « Я і кобзар», реклама груп, малюнки учнів «Шевченко і кобзарі», музичний супровід «Зеленіє жито», «Думи», «Кобза грає», хліб – сіль, рушники, роздатковий матеріал (метод прес, ілюстрації «Козак – Мамай», домашнє завдання), епіграф, українські костюми, оформлена дошка, фотоматеріали виступів А. Н. Тарана, друковані видання (газети та журнали) про життєвий і творчий шлях кобзаря Новомосковщини, фотовиставка «Великий Кобзар»

^ Методи та прийоми: незакінчене речення, асоціативний ряд, робота в групі, метод прес, обмін враженнями, «Питання - відповідь», я екскурсовод, дослідник

Випереджальне завдання: дослідження (робота в групах) «Мистецтвознавці», «Музикознавці», «Фольклористи», «Бібліографи», «Дослідники імені».

Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісно

пилинкою.

Людина народжується, щоб залишити по собі вічний слід.

В. Сухомлинський

Хід уроку

1.Мотиваційний етап

  • З’ясування емоційної готовності до уроку

Доброго та світлого дня, юні українці. Сьогодні на уроці присутні вчителі, батьки, шкільний бібліотекар та новомосковський кобзар Анатолій Микитович Таран. Давайте подаруємо один одному усмішку – успіх. Я переконана, що урок буде вдалим та продуктивним.

І почнемо ми з пісні « Зеленеє жито» .

^ Під музику дівчатка виконують хореографічну композицію « Хліб – сіль» та урочисто промовляють слова:

Добрий день, доброго здоров'я,

Щиро вас вітаємо.

Хлібом – сіллю дорогих гостей

Радісно стрічаємо.

Рідний край, де ми живем,

Новомосковщиною зветься

Новомосковськ, земле рідна

Земле сонячна і хлібна.

На світі білому єдине,

Як і дніпрова течія..

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сім'я.

Ясне сонячне проміння посилає щедро в зал,

Це воно напевне знає,

Що сьогодні свято в нас.

Гостей дорогих ми вітаємо щиро, стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром.

Для людей відкрита наша хата біла – тільки б жодна кривда не забігла.

Хліб міститься в хаті, сяють очі щирі, щоб жилось по правді, щоб жилось у мирі.

Цей день – як сонце , зіткане з проміння,

Розкинутого щедро на лани,

Одвічного, кипучого цвітіння

З барвистої і юної весни.

… Пливе світанок в далеч синювату,

А молодечо – радісно за ним

Заходить день святковий у кімнату,

У школу заходить гостем дорогим.

Ну що ж, нехай цей святковий день, який зайшов у нашу школу, клас

^ Під музику вручають хліб – сіль присутнійм шанованим гостям.

  • Слово вчителя (зачитує епіграф). Із щирих слів мудрого учителя, письменника Василя Сухомлинського ми розпочнемо розмову про Тараса Григоровича Шевченка. Майже два століття покоління за поколінням читають, заучують напам’ять твори Т.Г. Шевченка. Ми будемо говорити про нього не тільки як про митця, а як про чоловіка, який жив, творив, здобував і втрачав, любив і ненавидів, добродіяв і обожнював…. Шевченка ніколи не сприймали як визнаного, шанованого письменника, який відійшов у минуле. У ньому завжди вбачали сучасника. Клас об’єднаний у групи, а саме «Мистецтвознавці»,

«Музикознавці», «Фольклористи», «Бібліографи», «Дослідники імені», які підготували ціле різнобарв’я епізодів з біографії Великого Кобзаря від днів дитинства й до смерті, даючи відповідь на питання: Чому його називають Великим Кобзарем?

  • ^ Актуалізація суб’єктивного досвіду

Асоціативний ряд. Кобзар – пісня, бунт, новини, поезія, Шевченко, збірка, бандура, кобза, поводир, розповідь, історія, література, вісті, село, поет, мислення, світогляд, зустріч, книга,

Тарас Григорович Шевченко - пророцтво, геній, кобзар, поезії, митець, зас-лання, малюнок, Україна, філософія, підручник, урок, пам’ятник, вшанування, мислення, боротьба, кріпацтво, друзі, викуп, воля, талант,багатодітна родина, самотність, нація, доля, Моринці, Петербург,Катерина, геній, мова, пісня, свято, роковини, сучасність, актуальність, проблеми…

^ Незакінчене речення. «Сьогодні від уроку я очікую від себе…. Від учителя….»

2. Цілевизначення, цілепокладання

1. Оголошення теми уроку. Озвучення проблемного питання: Чому Тараса Григоровича Шевченка називають Великим Кобзарем?

2. Узгодження цілей уроку і плану роботи.

3. Опрацювання навчального матеріалу

  • Групова робота. Учні презентують свої дослідження.

Група «Дослідники імені» (додаток №2)

Слово вчителя. Шановні шестикласники вслухайтесь, будь ласка, уважно в слова Михайла Стельмаха: «Недарма наш світлий геній дав назву своїй поезії «Кобзар». Недарма! За словом, що стало символом духовної окриленості, святості, відваги, й досі нам з усіх чотирьох сторін світу оживають»

^ Виступ групи «Бібліографи» (додаток №3)

Група «Фольклористи» (додаток №4)

Слово вчителя. Картини, на яких зображували кобзарів, малювали на полотні, на стінах будівель і навіть на деревах яскравими, соковитими фарбами.

Група «Мистецтвознавці» (додаток №5)

^ Слово вчителя. Анатолій Никифорович Таран заграє нам, а ми вслухаємося в звуки прадавньої кобзи… Вчуваються в них і гудіння вітру в дикому степу, що грубо бавиться ковилою, і ніжний шепіт придністровських чи над деснянських, а може , самарських трав…Вслухаймося, вслухаймося :то кобза доносить звуки кривавої битви і брязкіт шабель, то кобза плаче разом із земляками – невольниками в Кафі чи далекій бусурманській Туреччині… А ось ці могутні акорди – то не що інше, як клич славних запоріжців у перемож-ній битві… Упродовж багатовікової нелегкої історії української нації вони стали її гордістю і славою. До нашої уваги виступ групи «Музикознавців».

Група «Музикознавці» (додаток №6) .

^ Слово вчителя. Історія, література, національні традиції й звичаї, мистецтво, поезія, живописна українська природа, графіка, різьба, малюнки – це коло інтересів нашого гостя. Багато років він створює прекрасні картини й панно, власноруч у 39 років виготовив бандуру, на замовлення сина. До речі, Сашкові, синові Леоніда Никифоровича Тарана, Борис Олійник подарував бандуру як випускнику школи кобзарського мистецтва.

^ Слово кобзаря. В історії нашої культури є діячі, які особливо яскраво й багатогранно відобразили у своїй творчості душу народу, його національну своєрідність, поетичну вдачу. У Сокирицях довгий час жив відомий україн-ський кобзар Остап Вересай, він осліп у чотирнадцятому віці і згодом блис-куче освоїв кобзарське мистецтво. Думи незрячого кобзаря відкривали очі зрячим. Чому Т. Г. Шевченка називають Великим Кобзарем? Ви, діти, дійдете висновку самі, а я вам розповім про зустріч відомого кобзаря Остапа Вересая та видатного митця Тараса Григоровича Шевченка. Привітавшись, Остап доторкнувся до одягу Тараса Григоровича і здивовано сказав: «Ти вигляд маєш заможного чоловіка, чому ж називають тебе кобзарем?» Шев-ченко запропонував йому послухати власні вірші, після чого сліпий кобзар наголосив: «Ти кращий з усіх кобзарів, яких я тільки знаю». У 1860 році з дарчим надписом Шевченко подарував збірку «Кобзар» Остапу Вересаю. Немає книжки більш читаної, аніж «Кобзар». Мабуть тому , що він плоть від плоті українського народу. Його не тільки читати, його можна виспівувати від першого до останнього рядка, бо писався віе на основі фольклорних тво-рів, які співалися і селянами – кріпаками, і лірниками чи кобзарями «на роз-путтях велелюдних». Слово ламало перешкоди, живило, надихало, тішило се-лянське серце, вселяло віру у краще життя, ставало мечем у критичну хви-лину. Саме тому коло сліпих кобзарів збирало стільки народу. Їх чимало зустрічав у своєму житті і Шевченко, заслуховувався співом народних мит-ців, а потім відтворив їх образи у своїх поезіях.

Перебендя, старий, сліпий,-

Хто його не знає?

Він усюди вештається

Та на кобзі грає.

А хто грає, того знають

І дякують люде:

Він їм тугу розганяє,

Хоть сам світом нудить.

Доки читатимуть люди «Кобзар», доти дивуватиме його доля цих великих гуманістів, співців народної слави.

^ Слово вчителя. Шановні діти, під звуки чарівної кобзи обдумайте, будь ласка, продовження речення.

  • Метод Прес

Я вважаю, що Тараса Григоровича Шевченка назвали Кобзарем

Тому що… поетичним словом будив людей зі сну, заставляв задуматися над власною долею, приносив години розради всім.

Наприклад,… віддавав свій дар, не чекаючи взамін нічого

Отже,... він Великий Кобзар

4. Рефлексивно – оцінювальний етап

  • З'ясування особистісної значущості вивченого матеріалу. «Мікрофон -2»: «Що дало мені вивчення теми уроку?» (Хочу почути думку….)

  • Письмова саморефлексія і самооцінювання. «Незакінчене речення»: «Найбільшим своїм досягненням сьогодні я вважаю…» «Мої очікування на початку уроку ...»

  • Домашнє завдання.

Обов'язкове: прочитати стор. 52 -56 поему «Тарасова ніч» відповіді на питання усно стор. 57

На вибір: ілюстрація до поеми + захист

В.р. – твір – роздум «Для чого ми маємо знати минуле свого народу?» або підготувати повідомлення про морські походи козаків, їх військові хитрощі й кмітливість

Д.р. – охарактеризувати образ кобзаря (підбір цитат)

С.р. – відповідь на 2 питання письмово стор. 57.


Додаток №3

Виступ групи «Бібліографи»

Ми, бібліографи, досліджували деякі аспекти життєвого і творчого шляху Т. Г. Шевченка.

Поезії, що входять до дивовижної книги (показують «Кобзар») склалися на тернистих дорогах поетового життя, писались то в мандрах, то в казематах, мережились під самотнім сонцем вигнання.

Книга складалася рік за роком , поступово, і в хвилину творчого осяяння була найменована «Кобзарем».

Твори «Кобзаря» поширювалися з блискавичною швидкістю, їх перепису-вали, заносили в альбом. А назву книжки любовно перенесли на автора, додавши епітет Великий.

Шевченко був славетний поет, художник. Писав щиро, правдиво, чесно. Мав красивий голос, знав багато народних пісень. Він любив кобзарів, бан-дуристів. І сам грав на кобзі і скрипці. Тільки життя в нього було важке. Рано залишився сиротою. Не мав власного кутка, але з кобзою не розлучався.

З кобзою завжди одведе душу. Велику силу духу він мав. Тарас Григоро-вич і свою книгу назвав «Кобзар». Він був справжній співець свого народу, знедоленої України.

Недарма Афанасьєв – Чужбинський сказав: «Гарно твоя, Тарасе, кобза грає».



Додаток № 2

«Дослідники імені»

Доброго дня, українці. Є слово, з яким людина не розлучається ніколи. Воно має бути дзвінким і красивим . Це – ім’я твоє.

В кожному імені людини вкарбовоно часточку історії народу. Українська мова має свої традиції в іменуванні людей.

В іменах із давніх - давен відбивалися сила, мужність, прикмети, зовнішня краса, привабливість. Людське ім’я, за віруванням наших предків, мало таємничу силу, служило талісманом, що захищав носія імені від усього лиха, поганого, особливо від хвороб і смерті.

Що ж означає ім’я Шевченка? Тарас – гр. tarasso «тривожу», «бентежу», «бунтую», - неспокійний, бунтар, збентежений, засоромлений.

Імена – частка нашої історії й сучасності (мови, культури , релігії,вірувань, праці, побуту, соціального становища людей, їх світогляду тощо).

У часи, коли наш вставав на боротьбу із завойовниками, кобзарі завжди йшли попереду. Своїм могутнім умінням оволодіти душами людей вони гартували силу й волю мужніх захисників рідного краю і насилали непівність та страх на ворогів. Сила пісні часто була грізнішою за гармати й кулі.

Саме завдяки влучному слову Великого Кобзаря, що лунало сильно і впевнено, наш народ усвідомив себе як національну єдність.

Додаток №5

Група «Мистецтвознавці»

Ми, мистецтвознавці, підготували дослідження як у живописі відобрази-лась тема кобзарства і Тараса Григоровича Шевченка. Ми вас запрошуємо в уявний музей, де наші екскурсоводи підготували для вас цікаві розповіді. На-даємо слово першому екскурсоводу.

^ Перший екскурсовод. Доброго дня. Я познайомлю вас з картиною нашо-го місцевого майстра Литвина Ігора Петровича «Козак Мамай». З якої і роз-починається наша виставочна зала.

З давніх –давен було популярними в народі картини із зображенням козака Мамая. У них втілилася безмежна любов народу до своїх захисників – запорозького козацтва.

От на цій картині ми бачимо широкоплечого козака, що красується перед нами в сап'янових чоботах, білих шароварах та . Кругла поголена голова із хвацько закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум’яні щоки – саме такі риси в народній уяві мали бути прита-манними справжньому красеневі – козакові.

Сидить він під скіфською бабою серед степу широкого, безмежного.

Біля козака зображено всі ті предмети, які можуть знадобитися йому в бою і в дорозі: мушкет, порохівниця, спис, шабля, штоф, чарка.

Ще неподалік – бойовий кінь. Він не розсідланий, і в будь – яку хвилину, коли виникне небезпека, скочить козак Мамай в сідло, вихопить шаблю з піхви і - стережіться вороги!

Картина ця глибоко символічна. У ній немає жодної зайвої деталі. Бандура – символ співучої душі народу, дуб – його могутність, кінь – народної волі. Спис, штоф, чарка – це речі пов’язані зі смертю козака. Штоф та чарка клалися в могилу, а спис ставився на місці поховання. Отак і сусідять вони на картині: життя, воля, пісня і смерть в бою, якої не боявся жоден козак, бо така смерть вважалася почесною.

… Навколишній пейзаж оманливо спокійний: степ безлюдний, тихий, навіть вітру немає, але з – за горизонту виповзає сива кошлата хмара, грізно насувається на чисте погідне небо. Ніби орда чужинців наближається з даля.

Та козак на картині незворушний. Ніякий ворог йому не страшний. Бо не-має на світі такої сили, яка б козака запорізького подолала.

^ Другий екскурсовод. На жанровій картині М. Дерегус відобразив один із можливих епізодів життя юного Тараса Шевченка.

Дія відбувається під селянською хатою, що стоїть на горбочку край села. Композиція картини дуже проста й виразна. У центрі – старий корбзар з ма-лим поводирем, а навколо нього селяни зачаровано слухають невеселу опо-відь бувалої людини: Тарас , який , напевне, недавно пригнав з поля овець; молода господиня з членами своєї сім'ї і перехожі косарі,що поверталися додому після цілоденної праці. Повільно перебиває струни кобзи співець. Ллється мелодія думи. Тарас стоїть найближче до кобзаря. Ловить кожний його рух, вслуховується в кожне слово. Пісня проймає хлопця до глибини душі: зосереджений погляд на обличчі – важка недитяча задума, спершись на палицю, він, здається , завмер, не дихає. Хто зна , можливо, саме в таку мить у нього зароджувалися перші несміливі рядочки, що згодом переросли у твори, сповнені боллю і віри у кращу долю рідного народу.

Все це дуже вдало відтворив художник в індивідуальних портретах героїв, в динамічних позах.

На картині переважають синій, бузковий, голубовато – сірий кольори. Бар-ви розмиті, не чіткі, все здається синім у вечірніх сутінках. Це колір журби, суму, і тому його так багато.

Село засне. Кобзар понесе далі свою думу, але селяни ще довго пам’ята-тимуть його пісню - сповідь, про життя в неволі, про ту іскорку надії, яку все-лив співець у їхні стомлені душі.

Третій екскурсовод. Я запрошую вас звернути увагу на фотокартки, які ми об’єднали прекрасною назвою «Я і кобзарі».


Схожі:

«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconУрок на тему : «Доріг багато-твоя єдина!»
Учитель: Шановні батьки,учні! Сьогодні в усіх школах нашої країни проводиться перший урок на тему: «Доріг багато-твоя єдина!»,присвячений...
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconОдин учасник без маски, енергійний. Грає класична трагічна музика Євтушенко : Ти хто ?
На сцені чотири учасники агітбригади в масках без емоційного лиця та з фотографіями-плакатами. Один учасник без маски, енергійний....
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconГрає вітер сл. Алли Кислої

«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconВидавництво видрукувало дослiдження Олександра Федо­рова «видеоспор:...
Олександра Федо­рова «видеоспор: Кино — видео — молодежь». Кишенькового формату книжечку гарно оформив художник В. Паньков. Наклад...
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconЧервона калина
Вчитель: Дорогі діти! Сьогодні у нас не зовсім звичайне заняття. Ви напевно, помітили,як гарно прибрана наша кімната
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconВеличаємо тебе, мамо!
Мета: Сприяти формуванню поваги до матері, згуртуванню колективу, прагнення робити приємне іншим, бажання створити гарно атмосферу...
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconКвк з інформатики Девіз: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився»
Привіт! Вже не вперше ми з вами збираємося у цьому гарно прибраному залі, щоб розважитись та отримати дозу гарного настрою
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconКлас прибраний повітряними кульками, квітами
Але при починанні будь-якої справи не малу роль грає погода. І сьогодні з прогнозом погоди нашого свята виступить наш метеоролог
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconАнкета по виявленню учнів
Для організації роботи по пепередженню девіантної поведінки у класі важливу роль грає психолого-педагогічна діагностика. Часто незнання...
«Гарно твоя кобза грає» (А. Чужбинський) iconМи живемо, щоб залишити слід
Прийшов час, коли потрібно приймати рішення самостійно: яким шляхом піти далі? На якому терені твоя праця принесе більшу користь...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка