Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси




Скачати 85.24 Kb.
НазваУроку: Землетруси. Сейсмічні пояси
Дата конвертації04.04.2013
Розмір85.24 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Журналістика > Урок
Тема уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси.

Мета уроку: - Поглибити та систематизувати знання про рухи літосферних плит та їх

наслідки;

  • Формувати знання про внутрішні процеси Землі;

  • Вдосконалювати навички роботи з картами та схемами атласу;

  • Формувати уміння розпізнавати передвісників землетрусів та діяти під час землетрусів.

Обладнання: атласи, підручники, настінні карти.
Основні поняття: літосферні плити, природні катастрофи, сейсмічні пояси, внутрішні процеси, тектоніка, тектонічні рухи, землетруси.
Тип уроку: комбінований.

^ ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Завдання «Закінчіть речення»

  1. Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк…….( Пангея)

  2. Материкова земна кора складається з трьох шарів: ………( осадового, гранітного, базальтового).

  3. З глибиною температура гірських порід………( підвищується).

  4. Ера сучасного життя називається…………..(Кайнозойська).

  5. Астеносфера є частиною………( мантії).

  6. Материк, який розколовся на Північну Америку та Євразію називався……….(Лавразія).

  7. Гіпотезу дрейфу материків висунув у 1912 році …….(Альфред Вегенер).

  8. Літосфера не є суцільна, а складається з………(літосферних плит).

  9. Сили, які здатні рухати літосферні плити це………..(внутрішні сили Землі).

  10. Якщо плити зближуються або розсуваються, то це…(горизонтальні рухи).

  11. Стійкі ділянки земної кори називаються…………(платформи).

  12. Рухомі ділянки земної кори, що виникають на межі літосферних плит, де проходять глибинні розломи називаються……….( пояси складчастості або сейсмічні пояси).




  1. Запитання.

  1. Описати гіпотезу дрейфу материків Альфреда Вегенера.

  2. Наведіть докази того, що поверхня Землі продовжує змінюватися і сьогодні.

  3. В яких місцях, на вашу думку, можуть відбуватися землетруси і вулкани?



  1. Складіть правильне за змістом речення із запропонованого набору слів

Внутрішніми, здатні, плити, Землі, літосферні, силами, які, сили, називають, рухати.

( Сили, які здатні рухати літосферні плити, називають внутрішніми силами Землі.)

-1-

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом « Дивуй!»

На попередньому уроці ви дізналися про рухи літосферних плит та причини цих рухів. Сили, які здатні рухати літосферні плити – це внутрішні сили Землі. Ці самі внутрішні сили Землі зумовлюють й інші процеси. Сьогодні ми поговоримо про внутрішні процеси, що змінюють земну кору та земну поверхню. Один із цих процесів – землетрус.

Ті нещасні або щасливі, котрі не переживали землетрусів можуть судити про них по одному дуже рідкісному документу. По магнітофонному запису, який "наговорив" випадковий "учасник" дуже сильного Аляскінського землетрусу 1964р. Диктор радіостанції Р. Пейт сидів перед мікрофоном, коли почався землетрус, його враження виглядали так (даний запис скорочений): "О, Господи,та це ж землетрус! Точно землетрус! Нічого такого я в житті не переживав! Все поїхало, ящики посунулися з місця, посуд повипадав зі шкафів. Якби це тільки це! Тепер упав на підлогу телевізор. Що робити? Ну такого я ще точно не переживав! Це так мені всю душу витрясе! Хоча б цього не було більше! Весь будинок трясе, немов на спині слона. Немов його хтось трясе, напевне упала радіоантена?????, напевно мене ніхто не почує! Трясусь , як листочок. Ура! Зі мною нічого не сталося! Ні, це важко збагнути! Да, це зовсім кінець, я навіть не можу піднятися. Всі двері відкриті, весь посуд повипадав, все хитається туди-сюди, туди-сюди….. потрібно піти подивитись що там побилося, а головне, що з водопроводом????? та газом. Не хотів би я пережити це ще один раз!»

ІV. Вивчення нового матеріалу


  1. Розповідь учителя

^ ЗЕМЛЕТРУСИ – це підземні поштовхи, що супроводжуються коливаннями земної поверхні.

Зумовлюють землетруси – внутрішні сили Землі.

??? А що ще зумовлюють внутрішні сили Землі??? ( рухи літосферних плит)

??? Згадайте будь – ласка , а як виникають ці сили???

( унаслідок розпаду радіоактивних елементів і під час переміщення

розплавленої речовини у верхній мантії)

Ці сили спричиняють глибинні розриви земної кори.

У зоні розриву миттєво зрушується земна кора.

Г/П за секунди зміщуються в горизонтальному або вертикальному напрямку.

Це спричиняє раптовий підземний поштовх.
2. Робота з підручником

Розгляньте схему землетрусу МАЛ.76

  • Осередок землетрусу ( гіпоцентр землетрусу)

  • Епіцентр землетрусу

  • Сейсмічна хвиля


^ 3.Розповідь учителя

Землетруси розпочинаються зненацька і відбуваються блискавично.

Вони мають велику руйнівну силу.

Сильні землетруси називають КАТАСТРОФІЧНИМИ. (катастрофа - це загибель)

Землетрус у Чилі 1960 р. – зруйнувались гори, перекрили шлях рікам, почали діяти вулкани, ї вогняна лава почала розтікатися в усі боки, знищуючи усе живе на своєму шляху.

Наслідки землетрусів. Мал. 77

-2
^ 4.Робота зі схемою

Опрацюйте відповідний текст підручника і доповніть схему
























^ 4. Розповідь учителя

МОРЕТРУСИ – це підводні землетруси.

Окремі ділянки дна можуть опускатися або підніматися.

В результаті моретрусу виникають потужні морські хвилі - ЦУНАМІ.

Зазвичай це 5-7 хвиль. Висота – 20 м. Швидкість – 400-800 км/год.

Вони котяться через весь океан.

Найстрашніші ці хвилі, коли досягають берегів –стіна води обрушується на узбережжя.
^ 5. Розповідь учителя

Силу землетрусів вимірюють БАЛАМИ.

Існує шкала сили землетрусів.

Розробив її відомий учений на прізвище Ріхтер.( звідси і назва) – ШКАЛА РІХТЕРА.

Мал. 78. – шкала сили землетрусів.
^ 6. Розповідь учителя

 Хто слідкує за землетрусами?

Землетруси вивчає наука сейсмологія.

Прилад, який вимірює і записує струси земної поверхні – ^ СЕЙСМОГРАФИ ( мал. ст. 92)

Важливим завданням цієї науки є прогнозування землетрусів. Навіть на теперішній час передбачати землетруси досить складно. Ще більш менш достовірно можна визначити район і силу землетрусу, але його початок спрогнозувати важко. Найкращий спосіб зменшити втрати – підготуватись до землетрусу. 
   Тому у країнах, де найчастіше спостерігаються ці небезпечні явища, дітей змалку навчають правильної поведінки під час землетрусів. 
   Щоб запобігти великим руйнуванням, у сейсмічних областях споруджують асейсмічні будівлі, які можуть витримати землетрус силою 10 балів.
   Відомо, що деякі тварини можуть відчувати наближення землетрусів і виразно на них реагують. Їх є понад 70, серед них – риби, собаки, коти, коні, ведмеді та ін. 

Приклади ст.. 93
-3

^ 7.Складіть правильне за змістом речення із запропонованого набору слів

Межі, що, пояс, рухома, проходять, земної, плит,виникає, сейсмічний, це, літосферних, на, ділянка, розломи, де, кори, глибинні.

( Сейсмічний пояс – це рухома ділянка земної кори, що виникає на межі літосферних плит, де проходять глибинні розломи.).
^ 8. Розповідь учителя

Райони поширення землетрусів. 

Найчастіше ці природні явища спостерігаються у

- Середземноморському (понад 50% землетрусів),

- Тихоокеанському (близько 40%), а також

- Атлантичному сейсмічних поясах.

Серед країн найбільше землетрусів відбувається у ^ Чилі та Японії.

До катастрофічних землетрусів останніх десятиліть відносять: Ашгабатський (1948 р.), Чилійський (1960 р.), Ташкентський (1966 р.), у Китаї (1976 р.), Мехіко (1985 р.), Вірменський (1988 р.), у Туреччині (1999 р.).
^ Найжахливішим землетрусом за всю історію людства був середземноморський у 1201 році. Тоді загинуло понад 1 млн. людей. 


   В Україні бувають землетруси у Карпатах (до 9 балів) та в Криму (до 7 балів).

Один з найсильніших землетрусів у Криму стався у 1927 році в Ялті. Його сила досягала 9 балів. Руйнувань зазнало багато міст, обвалилися скелі на горах Ай-Петрі і Демерджі, на заході від півострова в морі вихопилися вогняні стовпи висотою до 500 м. Очевидно, це був викид газу. 
^ 9. Робота з контурною картою

Практична робота №7.

Завдання 2.

Висновок 1.
V. Закріплення вивчених знань

1. Бліц – опитування.

1) Як виникає землетрус?

2) Що називають осередком землетрусу?

3) Що називають епіцентром землетрусу?

4) Чим небезпечні моретруси?

5) Чи бувають землетруси в Україні?

6) Чому в Японії кожний день землетрус?

^ 2. Показати на карті місця найбільш частих та сильних землетрусів.

3. Гра « П’ять речень».

( зміст гри полягає в тому, щоб п’ятьма реченнями викласти зміст розглянутого

на цьому уроці матеріалу).
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання

  1. § 21.

  2. Вміти показувати на карті сейсмічні пояси Землі.

  3. Підготувати повідомлення про тварин – сейсмологів.


-4-

Додаток

Робоча картка учня


Доповніть схему


























Доповніть схему
























Схожі:

Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconТема уроку. Часові пояси. Мета уроку
Мета уроку: розповідати про зміну часу та часові пояси; визначати місцевий І поясний час. Розвивати вміння визначати час по картах...
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconТема уроку. Теплові пояси. Мета уроку
Землі навколо Сонця та змінюється температура повітря у зв'язку зі зміною висоти Сонця; вказувати відмінності між тепловими поясами....
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconГеографія 6 класи
Внутрішні процеси, рухи земної кори. Землетруси, причини їх виникнення І наслідки
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconПитання до тематичної атестації
Перечисліть по порядку природні пояси висотної поясності в Андах (від підніжжя до вершини)
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconРеферат Тема: Небезпеки природного та техногенного характеру
Виверження вулканів, землетруси, посухи, селеві потоки, снігові лавини, повені спричиняють загибель багатьох тисяч людей, завдають...
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси icon"Терміни І визначення предмету (укр.)"
Сейсмічне явище, що виникає внаслідок раптових зміщень І розривів у корі й більш глибоких шарах землі або внаслідок вулканічних І...
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconСамоаналіз уроку вчителем
Яке місце уроку в темі, розділі, курсі? Як він пов'язаний із попе­редніми, на що в них опирається? Як він працює на наступні уроки,...
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconРобоча програма гуртка «Бісероплетіння» Федченко Н. О., керівника...
Українські жінки завжди дбали про красу І оригінальність свого житла, одягу, побутових речей. А бісер використовувався поряд із вишивкою...
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconТема. Чинники формування клімату північної америки. Кліматичні пояси І типи клімату материка
Північна Америка, вдосконалювати практичні навички учнів працювати з тематичними картами; розвивати навички аналізу та синтезу матеріалу,...
Уроку: Землетруси. Сейсмічні пояси iconПлан-конспект уроку алгебри (11 клас)
Запропоновані форми роботи підтримують інтерес учнів до уроку. Наведена технологічна карта дозволяє творчому педагогу надати власному...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка