Тема 5: Засоби захисту органів дихання




Скачати 112.95 Kb.
НазваТема 5: Засоби захисту органів дихання
Дата конвертації05.04.2013
Розмір112.95 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Журналістика > Документы
Практичне заняття

ТЕМА 5: Засоби захисту органів дихання.
Мета: - навчити студентів правильно підбирати протигаз, підготовлювати його до надівання, користуватись ним і ознайомити студентів з ефективністю його використання від ОР, біологічних форм, радіоактивних речовин;

- навчити студентів користуватись протигазом, респіратором Р-2, протипилевою тканинною маскою ПТМ-1, виготовляти ватно-марлеву пов’язку ВМП.

Навчальні питання:

1. Призначення і будова ПТМ, ВМП, респіратора.

2. Призначення і будова протигазу ГП-5.

Студенти мають знати:

  • які є індивідуальні засоби захисту органів дихання;

  • будову, призначення фільтруючих протигазів;

  • правила надівання протигазів;

  • підбор шолом-маски;

  • перевірку протигаза;

  • правила користування пошкодженим протигазом;

  • будову протигазів, респіратора Р-2, ПТМ-1, ВМП, їх призначення.

Студенти повинні засвоїти терміни і поняття:

  • індивідуальні засоби захисту органів дихання; фільтруючий протигаз; шолом-маска; очковий вузол; клапанна коробка; гофрована трубка; респіратор Р-2; розмір респіратора.

Місце заняття: клас захисту Вітчизни.

Час: 80 хв.

Метод проведення заняття: практичнее заняття

Обладнання: респиратор, протигаз.
Структура заняття

  1. Організаційний момент - 2 хв.

  2. Актуалізація опорних знань і умінь студентів - 8 хв.

  3. Вивчення нового матеріалу – 50 хв.

  4. Закріплення нових знань і умінь студентів – 10 хв.

  5. Підсумок заняття – 5 хв.

  6. Домашнє завдання – 5 хв.

Хід заняття

  1. Організаційний момент – 2 хв.

    1. Шикування групи в одну (дві) шерен­ги черговим групи, перевірка за списком та зовнішнього стану студентів, віддача рапорту викладачу, привітання викладача (тренування декілька раз – в разі потреби ).

2. Оголошення теми, мети та порядку вивчення матеріалу.
^ II. Актуалізація опорних знань і умінь студентів – 8 хв.

1. Перевірка вивчення і виконання домашнього завдання:

III. Вивчення нового матеріалу – 50 хв.
Актуалізація мислення студентів

— За допомогою яких індивідуальних засобів людина може захисти­тись від наслідків застосування ЗМУ? (Обговорення.)
^ 1. Призначення і будова ПТМ, ВМП, респіратора.

Засоби індивідуального захисту (ЗІЗ) використовуються для захисту людини від отруйних речовин, сильнодіючих отрут, радіоактивних речовин і бактеріологічних засобів і за своїм призначенням діляться на засоби захисту органів дихання та засоби захисту шкіри.

^ ЗАСОБИ ЗАХИСТУ ОРГАНІВ ДИХАННЯ

Найпростіші засоби захисту органів диханняпротипилова тканинна маска і ватно-марлева пов'язка. Вони захищають органи дихання від радіоактивного пилу і деяких видів бактеріологічних засобів, а для захисту від отруйних речовин непридатні.

^ Протипилова тканинна маска (мал. ) складається з двох частин:

- корпус

- кріплення.

Корпус маски шиють з 4—5 шарів тканини. Зовнішні шари роблять з тканини без ворсу, а внутрішні — для кращої фільтрації — з ворсом. Кріпленням служать смужки тканини, пришиті збоку корпуса. Маски виготовляються семи розмірів, відповідно до висоти обличчя: до 80 мм — перший розмір, 80—90 мм — другий,






91—100 мм — третій, 101—110 мм — четвертий, 111—120 мм — п'ятий, 121—130 мм — шостий, 131 мм і більше — сьомий розмір. Готову маску перевіряють і приміряють. Розкрій виконують за викройками або лекалами, при цьому обов'язково роблять припуски приблизно в 1 см. Викройку (лекало) накладають на шматок тканини вздовж дольової нитки.

^ Ватно-марлева пов'язка (мал. 293) виготовляється із шматка марлі розміром 100x50 см. Його розстеляють на столі, посередині на площі 30x20 см кладуть шар вати завтовшки 1—2 см (якщо немає вати, то її замінюють марлею в 5—6 шарів). Вільний край марлі по довжині загинають з обох боків на вату, а на кінцях роблять розрізи (30—35 см).

Пов'язка повинна добре закривати ніс і рот, тому верхній її край має бути на рівні очей, а нижній — заходити за підборіддя. Нижні кінці зав'язують на тім'ї, верхні — на потилиці. Для захисту очей необхідно надіти спеціальні окуляри, які щільно прилягають до обличчя.

Респіратори застосовують для захисту органів дихання від радіоактивного і ґрунтового пилу. Найбільш поширені респіратори Р-2 і ШБ-1 («Пелюсток»).

Респіратор Р-2 складається:

- фільтрувальна напівмаска

- наголовник.

Напівмаска має два клапани вдиху і один — видиху. У клапана видиху є запобіжний екран. Зовнішня частина напівмаски виготовлена з поліуретанового пінопласту зеленого кольору, а внутрішня — з тонкої повітронепроникної плівки, до якої вмонтовано два клапани вдиху. Між поліуретаном і плівкою є фільтр із полімерних волокон. Респіратор має носовий затискач, щоб притиснути напівмаску до перенісся (мал.).


Принцип дії респіратора ґрунтується на тому, що при вдиху повітря послідовно проходить крізь фільтрувальний поліуретановий шар маски, де очищається від грубодис-персного пилу, потім крізь фільтрувальний полімерний волокнистий матеріал, де очищається від тонкодисперсного пилу. Після очищення повітря крізь клапани вдиху потрапляє у підмасковий простір та в органи дихання. При видиханні повітря з підмаскового простору виходить через клапан видиху.

Респіратори Р-2 виготовляються трьох розмірів відповідно до висоти обличчя: 99—109 мм — перший розмір, 109—110 мм — другий розмір, понад 110 мм — третій розмір.

Зберігаються респіратори у запаяному поліетиленовому пакеті. Щоб підігнати респіратор Р-2 до свого обличчя, треба перевірити його справність, надіти напівмаску на обличчя так, щоб підборіддя і ніс були всередині, одна тасьма наголовника, що не розтягується, була б на тім'ї голови, а друга — на потилиці; за допомогою пряжок, що є на тасьмах, відрегулювати й довжину (для чого треба зняти напівмаску) таким чином, щоб надіта напівмаска щільно прилягала до обличчя; кінці носового затискача притиснути до носа.

Респіратори надягають за командою «^ Респіратор надіти!» або самостійно. Знявши респіратор, треба провести його дезактивацію: видалити пил із зовнішньої частини напівмаски щіткою або витрусити, внутрішню поверхню напівмаски протерти тампоном і просушити. Респіратор покласти в поліетиленовий пакет і закрити його кільцем.

Респіратор ШБ-1 («Пелюсток») широко застосовувався під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і надійно захищав від радіоактивного зараження.

^ 2. Призначення і будова протигазу ГП-5.

Фільтрувальний протигаз призначений - для захисту органів дихання, очей, шкіри обличчя від впливу ОР, РР, БЗ і деяких СДОР, а також від різних шкідливих домішок, що є у повітрі.

У системі цивільної оборони країни для захисту населення використовуються такі фільтрувальні протигази:

для дорослого населення — ЦП-5, ЦП-5М, ЦП-7, ЦП-7В;

для дітей — ПДФ-Д, ПДФ-Ш, ПДФ-2Д, ПДФ-2ПІ,

КЗД (камера захисна дитяча).
До складу комплекту цивільного фільтрувального протигаза ЦП-5 входять два основні елементи:

  • лицьова частина ШМ-62У

  • фільтрувально-поглинальна коробка ЦП-5.

Крім того, протигаз комплектується сумкою для зберігання і перенесення та коробкою з плівками, що не запотівають (мал. ).

Усередині фільтрувально-поглинальної коробки ЦП-5 є протиаерозольний фільтр і шихта. Лицьова частина ШМ-62У — шолом-маска, виготовлена з натурального або синтетичного каучуку.

У шолом-маску вмонтовано:

- окулярний вузол

- клапанна коробка, яка має один клапан вдиху, два — видиху і служить для розподілу потоків повітря.

Плівки, що не запотівають, виготовлені з целюлози і мають однобічне желатинове покриття, їх вставляють з внутрішнього боку скелець протигаза желатиновим покриттям до очей і фіксують затискними кільцями. Желатин рівномірно всотує конденсовану вологу, завдяки чому зберігається прозорість плівки.

Протигаз ЦП-5М має шолом-маску ШМ-66МУ з переговорним пристроєм мембранного типу і вирізи для вух.

Лицьову частину МЦП виготовляють трьох розмірів (арабська цифра з правого боку маски в підборідді у кружечку діаметром 12 мм). Вимірюють горизонтальний (за надбрівним рівнем) і вертикальний (маківка-підборіддя - щоки) розміри голови. Їх сума визначає розмір маски: 1-й розмір – до 1210 мм; 2-й – 1210 -1260 мм; 3-й - понад 1260 мм

Підготовка протигаза до експлуатації:

- перевірити комплектність та цілість частин і вузлів, з'єднати лицьову частину з фільтрувально-поглинальною коробкою (загвинтити накидну гайку з'єднувальної трубки до упору на горловину коробки), вставити плівки, що не запотівають.

Щоб перевірити, чи правильно складено і підібрано протигаз, потрібно: надіти протигаз, закрити долонею отвір у дні коробки і зробити плавний глибокий вдих. Якщо повітря не проходить під маску, то лицьова частина підібрана правильно і протигаз складено правильно; якщо повітря при вдиху проходить, то необхідно знову перевірити правильність складання і повторно — герметичність. Якщо повітря знову проходить, то підтягнути на одну поділку скроневі і щічні лямки або замінити розмір лицьової частини на менший.

^ Камера захисна дитяча (КЗД) призначена для захисту дітей у віці до 1,5 року від ОР, РР, БЗ в інтервалі температур від +30° С до -30° С. Основним вузлом камери є оболонка — мішок з прогумованої тканини. Оболонка монтується на розбірному металевому каркасі, який разом з піддоном утворює розкладне ліжко. В оболонку вмонтовані два дифузно-сорбуючі елементи, через які повітря ззовні, очищаючись, проникає усередину. Щоб можна було бачити дитину, в оболонці камери є два віконця, а для догляду за нею — рукавиці з прогумованої тканини. Камеру переносять за допомогою плечової тасьми. Безперервний час перебування в камері — до 6 год. Маса камери — до 4 кг.

^ При використанні протигаза необхідно:

- Надіти сумку з протигазом через праве плече так, щоб вона була на лівому боці.

- Відрегулювати за допомогою пряжки довжину плечового ременя так, аби його краї опинилися на рівні талії.

- Затримати дихання, заплющити очі, вийняти шолом-маску, взяти її обома руками так, щоб великі пальці були ззовні, а решта – всередині.

- Прикласти в нижню частину шолома підборіддя, різким рухом рук вгору і назад, натягнути шолом-маску на голову так, щоб не було складок, а окуляри розмістилися на рівні оцей;

- Видихнути повітря, відкрити очі, продовжувати дихати.

^ Тривалість роботи у протигазі:

- при важкому фізичному навантаженні (біг, земляні роботи) – 40 хв.

- при середньому фізичному навантаженні (хода, обслуговування механізмів) – 60 хв.;

- при легкому фізичному навантаженні (перебування у стані спокою) – 180 хв.
^ Практична робота

Тренування у виконанні нормативів організувати на трьох навчаль­них місцях:

№ 1 — виконання нормативу № 1; № 2 — нормативу № 2; № 3 — вико­нання ввідних 1,2.

Навчальні групи — із 8-10 студентів. Один з них призначається старшим і виконує обов'язки викладача: фіксує час виконання нормативу кожним студентом, підбиває підсумок і оцінює дії виконавців. Наприкінці тренувань викладач приймає залік особисто.

^ Тренування виконання нормативу №1, 2, 3

№ з/п

Норматив, умова (порядок) його виконання

Критерії оцінки

Помилки, які знижують оцінки на один бал

Помилки, що визначають низький

рівень під­готовки

високий

достатній

середній

12

11

10

9

8

7

6

5

4

1

Одягання протигаза ГП-5 (загальновійськовий)

Студенти в строю.

Протигази у похідному положенні. За раптовою командою «Гази!» студенти надівають протигази. Час відраховується з моменту подання ко­манди до повного одягання протигаза і здійснення повного видиху











10с

11с

12с

13с

1. Під час надівання протигаза студент не заплющив очі і не затримав ди­хання або після надівання про­тигаза не зробив повний видих

1. Допущено

утворення та­ких складок або перекосів, при яких зовнішнє повітря може проходи­ти під шолом-маску.

2. Не повністю загвинчена гайка з'єднувальної труб­ки.

3. Допущено більше трьох помилок

2

Одягання протигаза на потерпілого

Студент лежить біля «ураженого» у протигазі з боку голови. Протигаз у «потерпілого» у похідному положенні. За командою керівника студент дістає протигаз «ураженого» й одягає його на «потерпілого».

13с

14с

15с

16с

17с

18с

19с

20с

21с

1. Шолом-маска одягнена не по­вністю, окуляри не знаходяться проти очей.

2. З'єднувальна трубка перекруче­на





3

Одягання респіратора Р-2

Респіратори в студентів у похідному положенні. За несподіваною командою «Респіратор надіти!», студент одягають респіратор. Час відрахову­ється з моменту подачі команди до повного одягання респіратора і повного видиху









10с

11с

12с

13с

14с

1. Під час одягання респіратора студент не затримав дихання або після одягання не зро­бив повного ви­диху.

2. Кінці носового затиску не притиснені до носа

Одягання пошкоджених засобів захисту. Допуще­но більше трьох помилок



IV. Закріплення нових знань і умінь студентів – 10 хв.

1. Призначення засобів індивідуального захисту, як вони поділяються?

2. Яке призначення загальновійськового протигаза ?

3. Які правила надівання протигаза ?

4. Назвіть найпростіші індивідуальні засоби захисту органів дихання.

5. Розкажіть про призначення респіратора Р-2.

6. Яке призначення ватно-марлевої пов’язки ?
V. Підсумок заняття – 5 хв.

Наголошення темі та % досягнення поставленої меті заняття.

Оголо­шення оцінок, особисті зауважен­ня, щодо відповіді студентів та термін усування недоліків.
VI. Домашнє завдання – 5 хв.

Підручник «Захист Вітчизни» ст..255-265.

Підручник «Допризовна підготовка» ст.325-343.


Схожі:

Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconУрок І в з теми «Дихання» Тема : Значення дихання. Будова І функції органів дихання
Мета: Сформувати в учнів поняття про суть дихання як процессу, різнорівневого, пояснити зв'язок між будовою та функціями органів...
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconМедико-соціальна експертиза та організація позалікарняної терапевтичної...
...
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconТема: Вплив різних видів електромагнітного випромінювання на організм людини, засоби захисту

Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconВитяг
Санаторні дошкільні навчальні заклади функціонують для дітей з ранніми проявами туберкульозної інфекції, малими формами туберкульозу,...
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconПатологія зовнішнього дихання
Недостатність зовнішнього дихання патологічний стан, при якому система зовнішнього дихання не здатна забезпечити нормальний склад...
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconТема: „технічні засоби протипожежного захисту”
Хімічне гальмування (інгібування) швидкості реакцій окиснення (горіння) у полум'ї
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconКурсової роботи
Модель захисту операційної системи unix: засоби захисту на підтримку послуг конфіденційності
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconІнструкція про періодичність рентгенівських обстежень органів грудної...
Профілактичні рентгенівські обстеження проводяться з метою своєчасного виявлення хвороб органів дихання (активного туберкульозу І...
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconТема 6: Засоби захисту шкіри
Захисний комбінезон; легкий захисний костюм л-1; загальновійськовий захисний комплект (ззк); аі-2; іпп-8; ппі
Тема 5: Засоби захисту органів дихання iconКалендарно-тематичний план практичних занять з пропедевтики внутрішньої медицини
Змістовий модуль Основні симптоми та синдроми при захворюваннях органів дихання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка