


СУЧАСНИЙ ЧИТАЧ І БІБЛІОТЕКА
ПРОЕКТ
Читання – це найважливіший інструмент навчання та джерело багатого духовного життя. В. Сухомлинський
Керівник проекту: бібліотекар Симоненко Галина Вікторівна.
Учасники проекту: учні 10 класу.
Тип проекту: інформаційно-пізнавальний проект.
Мета й завдання проекту:
сформувати у школярів загальне уявлення про бібліотеку, багатство та розмаїття її книжкового світу;
допомогти учням зрозуміти значення книги в житті людини;
зацікавити учнів читанням, як захоплюючим процесом поповнення знань;
розвивати навички самостійної роботи з книгою;
довести необхідність культури розумової праці, культури читання.
Ключове питання: Чи вміємо ми читати?
Тематичні питання:
1. Читання - це творчість? 2. Чи потрібно читати все і про все? 3. Чи необхідне попереднє ознайомлення з книгою перед початком читання? 4. Чи ефективне читання без мислення і уяви? 5. Книга і комп'ютер: союз чи конкуренція? 6. Начитана людина - це культурна людина?
Змістові питання:
1. Що потрібно знати про бібліотеку? 2. Як людина стає читачем? 3. Процес читання: що це таке? 4. Культурний читач: який він?
Актуальність:
Час формує нове покоління читачів. Потік інформації дуже великий і стрімкий. Розвиток новітніх технологій потребує набагато кращого вміння читати, ніж раніше. Необхідно навчити школярів здобувати й обробляти інформацію, оцінювати її. А це, у свою чергу, потребує збільшення темпу читання, швидкості розуміння і прийняття рішення. Тож читання стає основою освіти й самоосвіти, безперервною навичкою навчання людини протягом усього життя. Процес читання – творчий процес, в якому читач – не пасивний споглядач, він по-своєму інтерпретує написаний текст згідно зі своїм світосприйманням, знаннями, переживаннями. Читацька культура є складовою загальної культури особистості. Адже сформовані читацькі вміння – запорука читацької компетентності. Основним завданням шкільної бібліотеки є виховання культури читання, а отже, і підвищення рівня читацької компетентності. Проблема читання залишається актуальною і саме тому учням 10 класу було запропоновано прийняти участь в розробці інформаційно-пізнавального проекту «Сучасний читач і бібліотека».
Термін дії проекту: жовтень – листопад.
План реалізації проекту:
Скласти перелік питань для розкриття теми проекту.
Організація груп і розподіл завдань між групами.
Визначення джерел інформації, її збирання.
Аналіз і систематизація одержаної інформації.
Оформлення результатів у друкованому вигляді.
Проведення презентацій робіт творчих груп.
Загальне обговорення результатів проекту.
Етапи та терміни реалізації проекту
№ п/п
| Зміст роботи
| Хто залучається
| Термін виконання
|
| І етап. Організаційний
|
| 10.10-20.10.
| 1
| Опрацювання літератури з даної проблеми.
| Бібліотекар
| 10.10. - 14.10.
| 2
| Скласти перелік питань для розкриття теми проекту.
| Бібліотекар
| 17.10.
| 3
| Провести бібліотечне заняття «Інформаційна культура – складова культури особистості».
| Бібліотекар
| 18.10.
| 4
| Організація груп і розподіл завдань між групами.
| Бібліотекар
| 18.10.
| 5
| Зарезервувати час в комп′ютерному класі.
| Вчитель інформатики
| 19.10.
| 6
| Випустити інформаційний бюлетень про роботу над проектом.
| Бібліотекар, творча група
| 19.10.
| 7
| Призначити день захисту проекту.
| Заступник директора
| 20.10.
|
| ІІ етап. Аналітичний
|
| 21.10. - 28.10.
| 1
| Ознайомити учнів з критеріями оцінювання їх роботи в проекті.
| Бібліотекар
| 21.10.
| 2
| Проглянути разом з учнями відібраний для проекту матеріал, надати рекомендації для подальшої роботи.
| Бібліотекар
| 24.10. - 26.10.
| 3
| Обговорити з учнями майбутню форму подання результатів проекту.
| Бібліотекар
| 27.10.
| 4
| Організувати самостійну роботу учнів у проекті.
| Бібліотекар
| 28.10.
|
| ІІІ етап. Практичний. Робота учнів у групах
|
| 31.10 - 20.11.
| 1
| Розробити модель читання сучасного учня.
| 1 група
|
| 2
| Проаналізувати моніторинг читання учнів 2 – 11 класів.
| 2 група
|
| 3
| Провести соціологічне дослідження «Книга і читання в житті підлітка».
| 3 група
|
| 4
| Прийняти участь в конкурсі творчих робіт «Книга пробуджує розум».
| 4 група
|
| 5
| Підготувати і провести турнір ерудитів «Кращий читач року».
| 5 група
|
|
| ІV етап. Презентаційний
|
| 21.11. - 28.11.
| 1
| Аналіз, узагальнення та оформлення результатів.
| Учні
| 22.11.
| 2
| Виготовлення дидактичних матеріалів(фотографії, малюнки, схеми, таблиці, графіки моніторингів, буклети).
| Учні
| 23.11.
| 3
| Складання сценарію презентації.
| Учні
| 24.11.
| 3
| Творчий звіт, презентація виконаних завдань.
| Учні
| 25.11
| 4
| Захист проекту в цілому.
| Бібліотекар, керівники груп
| 28.11.
|
| V етап. Підсумковий
|
| 28.11. - 30.11
| 1
| Оцінювання якості проекту.
| Заступник директора
| 28.11.
| 2
| Розробити рекомендації щодо поширення інноваційного досвіду творчої групи серед учнів школи.
| Бібліотекар
| 29.11.
| 3
| Здійснити прогнозування перспективи подальшої роботи бібліотеки по залученню учнів до читання.
| Бібліотекар, вчителі літератури
| 30.11.
|
Очікувані результати:
Підвищення рівня читацької культури.
Набуття навичок самостійної роботи при читанні та при опрацюванні книги.
Вдосконалення вміння орієнтуватися в інформаційному просторі.
Розвиток пізнавальних інтересів.
Формування навичок мислення високого рівня.
Виявлення читачів, здатних до творчої діяльності.
Вдосконалення учнями навичок проектної роботи.
Створення позитивного іміджу «Кращого читача школи».
Параметри оцінювання проекту:
Значущість і актуальність проблеми.
Коректність методів дослідження й обробки даних.
Активність кожного учасника.
Колективний характер рішень.
Характер спілкування, взаємодопомоги.
Залучення знань з інших предметів.
Уміння аргументувати свої висновки.
Естетика оформлення результатів.
Уміння відповідати на запитання опонентів.
Лаконічність і аргументованість кожного висновку.
Оцінка проекту 
Оцінка запрошеними на презентацію
Оцінка бібліотекарем Самооцінка учнів

проміжних та кінцевого результатів;
вибору способів дослідження;
риторичних умінь;
значимості проектного дослідження.
уміння представити проект;
значимість проекту;
можливості співпраці;
ефективність.
чого навчився;
особистісний внесок;
що вдалося (аргументація);
що не вдалося (аргументація).
  
Протокол самооцінки учнем рівня самостійності своєї роботи
№ п/п
| Прізвище, ім’я учня
| Пошук і систематизація джерел інформації
| Виготовлення дидактичних матеріалів
| Творчий звіт, презентація виконаних завдань
| Самооцінка учнем своєї роботи в цілому
|
|
| 0 – 4 балів
| 0 – 4 балів
| 0 – 4 балів
| 0 – 12 балів
| 1
|
|
|
|
|
| 2
|
|
|
|
|
| 3
|
|
|
|
|
| 4
|
|
|
|
|
| 5
|
|
|
|
|
| ^
№ п/п
| Прізвище, ім’я учня
| Оцінюється кожним членом журі під час усної презентації проекту
| Зазна чається відпові даль ним
| Оцінюється керівником проекту
| Якість змісту, чіткість викладу
| Стиль виступу, риторичні вміння
| Глибина розуміння (чіткі відповіді на запитання, грамотні висновки)
| Наявність наочності, її якість і доцільність використання
| Дотримання регламенту
| Преміальні бали опонентам за активність під час обговорення
| Підсумкова оцінка (сума балів)
Підсумкова оцінка (сума балів)
|
|
| 0 -3
| 0 - 3
| 0 - 3
| 0 - 3
| -1; 0
| 0; +1
| 0 - 12
| 1
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2
|
|
|
|
|
|
|
|
| 3
|
|
|
|
|
|
|
|
| ^
Рейтинг
| Прізвище, ім’я учня
| Підготовчо-дослідницька робота
| Робота вм групі
| Творчий звіт про виконане завдання
| Усна презентація
| Самооцінка учнем своєї роботи в цілому
| Підсумкова оцінка (сума балів колонок 1, 2, 3, 4, 5)
|
|
| (1)
| (2)
| (3)
| (4)
| (5)
| (6)
| 1
|
|
|
|
|
|
|
| 2
|
|
|
|
|
|
|
| 3
|
|
|
|
|
|
|
| ^
Співпраця Бібліотекар Учні
      
  
Підвищення професійної майстерності;
Зацікавлення учнів роботою бібліотеки;
Посилення інтересу до читання;
Відчутність реальних результатів своєї праці.
Творча самореалізація ;
Задоволення потреби в саморозвитку та самовдосконаленні;
Заміна авторитарного стилю спілкування демократичним.
Поглиблення змісту навчального матеріалу;
Розвиток креативних здібностей;
Творче застосування знань;
Уміння працювати в команді;
Підготовка до пошуково-дослідницької діяльності.

Н абуття учнями знань і вмінь під час виконання проекту
№ п/п
| Зміст роботи
| Набуття знань і умінь
| 1
| Модель читання сучасного учня.
| розвиток умінь і здатності шукати інформацію;
оволодіння правилами культури читання.
| 2
| Моніторинг читання учнів 2 – 11 класів
| здобуття навичок роботи з документами;
вдосконалення навичок складання табличних схем;
набуття навичок робити висновки.
| 3
| Соціологічне дослідження «Книга і читання в житті підлітка».
| розвиток комунікативних навичок;
набуття навичок аналітичної роботи.
| 4
| Конкурс творчих робіт « Книга пробуджує розум».
| вдосконалення навичок творчого мислення;
розвиток естетичного смаку і здібностей;
самовираження;
самовдосконалення;
уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології.
| 5
| Турнір ерудитів «Кращий читач року».
| аналіз і систематизація відібраного матеріалу;
уміння складати сценарій заходу;
здатність вести діалог, дискусію, приймати рішення.
| 6
| Творчий звіт, презентація виконаних завдань.
| розвиток творчих здібностей;
розвиток ораторських здібностей;
уміння давати оцінку власним діям, порівнювати план і результат, прогнозувати, робити висновки і узагальнення.
| 7
| Захист проекту в цілому.
| розвиток умінь творчої співпраці;
набуття досвіду культури спілкування;
розвиток умінь доводити, аргументувати, відповідати на запитання опонентів;
розвиток здатності бачити перспективу починань, колективно вирішувати справу;
розвиток умінь використовувати набуті знання в практичній діяльності;
отримання задоволення від результату праці.
| ^
Складові Портфоліо
| Зміст та призначення
| ^
| Учнівська мультимедійна презентація
| Зміст: методи самостійної роботи з книгою.
Призначення: навчитися використовувати раціональні засоби самостійної роботи з літературою.
| Мультимедійний проектор, дошка, книги, зразки «Щоденників читання», записів про прочитане.
| Учнівська публікація (інформаційний буклет)
| ^ правила користування бібліотекою.
Призначення: навчитися вільно орієнтуватися в бібліотеці, використовувати книжковий фонд.
| Довідково-бібліографічний апарат бібліотеки.
| Учнівський веб-сайт
| ^ культура читання.
Призначення: оволодіти переліком умінь, якими повинен володіти читач з достатньо високим рівнем культури читання.
| Книги, періодичні видання, Інтернет-ресурси.
| Дидактичні матеріали для учнів (інструкції, робочі таблиці, вказівки, шаблони, тести тощо)
| Таблиця «Формування бібліотечно-інформаційних умінь»;
Анкета «Динаміка читацького запиту на літературу».
| Мультимедійний проектор, дошка, запитання для анкетування.
| Методичні матеріали ( презентація бібліотекаря)
| ^ Загальне уявлення про бібліотеку, багатство її книжкового фонду; культура читання.
Призначення: зацікавити учнів читанням, розвивати навички самостійної роботи з книгою.
| Мультимедійний проектор, дошка, книги, періодичні видання, довідково-бібліографічний апарат бібліотеки, зразки записів про прочитане.
| Джерела інформації:
Жадько, Н. В. Проектное развитие библиотек [Текст] / Н. В. Жадько // Шкільна бібліотека. – 2006. - № 8. – С. 15–17.
Лященко, Г. Шкільна бібліотека. Інформаційний та виховний центр школи [Текст] / Галина Лященко ; упоряд. Л. Шелестова, Н. Чиренко, Н. Чернякова. – К. : Шкільний світ, 2011. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
Проектна діяльність у школі [Текст] / упоряд. М. Голубенко. – К. : Шкільний світ, 2007. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
Сікорська, Н. Д. Застосування шкільною бібліотекою нових бібліотечних технологій [Текст] / Н. Д. Сікорська // Шкільна бібліотека. – 2006. - № 8. – С. 11–14.
Соколовська, В. В. Вплив читання на життя школяра : роздуми шкільного бібліотекаря [Текст] / В. В. Соколовська / Шкільний бібліотекар. – 2011. - № 7. – С. 8–9.
Формування читацької компетентності у школярів [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://bibliofond.ru/view.aspx?id=466370. - Назва з екрана.
Ярова, Т. Сучасний учень і культура читання [Електронний ресурс] / Тетяна Ярова // Шкільна бібліотека. Електронний додаток. – Режим доступу : http://www.osvita.biz/index.php?page=4&artid=1044. – Назва з екрана.
^
Формування
бібліотечно-інформаційних
умінь і навичок Використання інформації Збір інформації Обробка інформації Збереження інформації
Збір нової інформації в навколишньому середовищі Пошук в інформаційному просторі Аналіз Співставлення Перевірка Синтез Упорядкування Систематизація Узагальнення Запис Збереження Відтворення Прийняття рішення Регулювання інформаційних процесів Інтеграція в нову інформацію

А Н К Е Т А
«КНИГА і ЧИТАННЯ в ЖИТТІ ПІДЛІТКА»
1.Чи любите Ви читати книжки?:
^
неприємна несподіваність – 5%
3. Ви читаєте:
1 – 2 рази на тиждень – 42%
1 – 2 рази на місяць – 25%
^
у шкільній бібліотеці – 86%
у дитячій бібліотеці – 22%
у міській бібліотеці – 27%
користуюсь домашньою бібліотекою – 59%
^ _________________
|
6. Які книжки Вам подобаються?:
про дружбу та кохання – 35%
фантастика і фентезі – 43%
веселі історії, жарти, анекдоти – 36%
енциклопедії, довідники – 27%
науково-пізнавальна література – 26%
^
^
9. Чи потрібні бібліотеки в сучасному суспільстві:
|
^
спілкування в чатах – 64%
підготовки домашніх завдань – 68%
не користуюсь взагалі – 6%
^
спілкуєтесь з друзями – 76%
«спілкуєтесь» з комп’ютером – 64%
займаєтесь самоосвітою (гуртки, курси, репетитори) – 43%
займаєтесь творчістю (рукоділля, малювання…) – 19%
|
^
наявність необхідної літератури
1 бал – 0% 2 бали – 0% 3 бали – 14% 4 бали – 43% 5 балів – 43%
якість обслуговування читачів (допомога при виборі книг, спілкування з читачами)
1 бал – 0% 2 бали – 0% 3 бали – 4% 4 бали – 27% 5 балів – 69% ^
| Результати анкетування












Моніторинг читання учнів
за 2008 – 2009, 2009 – 2010, 2010 – 2011, 2011 - 2012 навчальні роки







 |