Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови




Скачати 125.77 Kb.
НазваМетодичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови
Дата конвертації31.03.2013
Розмір125.77 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Культура > Документы


Районний відділ культури Вознесенської райдержадміністрації

Центральна районна бібліотека

ім. Т.Г. Шевченка






(Методичні поради

щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови )
Вознесенськ, 2008


Шановні колеги !

До вашої уваги методичні поради та сценарій свята «Мова наша солов’їна», які допоможуть в проведенні загальносистемного заходу до Дня писемності та мови, і в подальшій популяризації рідної мови серед користувачів.
Рідна мова - то неоціненне багатство, в якому народ живе, передає а покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції. У рідному слові народ усвідомлює себе як творчу си­лу. Воно - могутній засіб передачі історичного, культурного, морального, естетичного, побутового досвіду народу.

Любов до батьківщини неможлива без любові до рідного слова.

Віками український народ творив це багатство, збираючи в скарбницю рідної мови найдорогоцінніші перлини думки, почуття, фантазії.

І хоч українська мова, як і наш народ, пройш­ла тернистий шлях історії, вона живе і розви­вається, є одним із головних чинників побудови незалежної держави.

Дуже влучно про її долю сказала поетеса, лау­реат літературної премії ім. М. Коцюбинського Валентина Сторожук у вірші «Молитва» з циклу «Рідна мова».

^ В тебе доля була полинова:

Як Христос у вінку йшла терновім,

То в валуєвсько-ємських оковах,

То під стягами кольору крові.

Глузували із тебе панове.

Називали наріччям «большово»

Відмовлялись сини безголові

Та не гнулася ти як підкова.

Не старієш, бо завжди в обновах

Скільки тут самоцвітів коштовних!

Отримавши статус державної, українська мова має нові можливості для свого утвердження і по­дальшого розвитку. Цьому сприяє і Указ Прези­дента України (1997 р.) «Про День української писемності та мови», який відзначається щорічно 9 листопада.

Важлива роль в утвердженні, розвитку і розк­риттю багатства, краси і наукової цінності рідної мови належить бібліотекам. Особливо ця робота пожвавилася за останнє де­сятиліття. Книгозбірнями накопичено значний досвід. У тісній співпраці з іншими установами культури, освіти, громадськими організаціям та владними структурами вони досягають певних ре­зультатів. В арсеналі бібліотек - різноманітна палітра творчих акцій. Ось лише деякі з них: свя­та рідної мови, тижні, декади дитячої та юнаць­кої книги, вечори, читацькі конференції, засідання за круглим столом, дні інформації, дні спеціаліста, літературні вікторини, лото, брейн-ринги, конкурси читців та знавців рідної мови.

Враховуючи те, що бібліотеки покликані виконувати функції центрів регіональної інформації, тут повинні створюватися бази даних на традиційних і нетрадиційних носіях. В наших умовах це, переважно, папки доку­ментів, фактографічних матеріалів, газетно-журнальних публікацій на теми: «Рідна мова бе­ре свій початок...» (з історії української мови і книгодрукування), «Мова і держава» (законо­давчі акти про функціонування української мо­ви), «Шлях на Голгофу» (з історії нищення рідного слова), «Якщо держава хоче жити...» (про сучасну мовну ситуацію в Україні), «Про культуру мовлення» та інші. Ці назви можна використати і для тематичних полиць та прове­дення різних заходів.

Не слід забувати, що всі документи, наявні у бібліотеці, мають бути відображені у довідково-бібліографічному апараті.

Роботу варто будувати за певною системою, висвітлюючи такі основні напрями:

^ З історії виникнення української мови

Це питання можна розкрити за допомогою про­ведення науково-практичних конференцій, вечорів української писемності за назвами: «Прадавність української мови», «Книга - зв'язок часу», «Лю­бов, якій понад тисячу років», «Віки творилась українська мова», «Споконвіку було слово...».

Рекомендуємо провести цикл заходів (години цікавих повідомлень, бібліографічні огляди, бесіди), присвячені відомим мовознавцям, дослідникам української мови (Б. Грінченку, А. Білецькому, І. Білодіду, О. Боденському, Л. Булаховському, Л. Калиновичу, А. Кримському, О. Потебні та іншим) за назвами «Життя, відда­не рідному слову», «Великий трудівник на ниві рідного слова».

^ Тернистий шлях української мови

Тут слід організувати книжкові виставки, зустрічі за круглим столом, читацькі конфе­ренції, зокрема: фактографічну книжкову вистав­ку «Шлях на Голгофу: календар долі української мови», на якій представити різні документи, що перешкоджали розвитку рідної мови.

Доречним буде захід на тему: «Книги складної долі» (про книги С. Плачинди «Неопалима купи­на», В. Симоненка «Тиша і грім», О. Гончара «Со­бор», П. Шелеста «Україно наша радянська» ).

^ Мова в утвердженні України як самостійної держави.

Книжкові виставки, стенди у бібліотеках та по­за їх межами можна присвятити темам: «Книги нової України», «Сучасні українські видавницт­ва».

Вартим уваги стало б дослідження серед читачів «Краща книга року» з подальшим її обговоренням.

Свята рідної мови, конференції, вечори поезії літературні вечори можна назвати: «Воскресне мова - воскресне Україна» , «Мова - дім народно­го буття», «Нове життя - нового прагне слова», «Доля мови - доля народу», «Живи і квітни, мо­во рідна!», «Мова - це форма безсмертя етносу», «Державна мова - важливий фактор виховання патріотизму».

^ Художнє слово про мову (народна творчість, вірші, пісні)

Різноманітні творчі акції можна провести за те­мами: «Народ скаже - як зав'яже», «О рідне сло­во, хто без тебе я?», «А мова справді схожа на квітник», «Мово моя, материнська».

Варто продовжувати роботу щодо пропаганди творів українських письменників, відзначенню їхніх ювілейних і пам'ятних дат.

Усі заходи варто висвітлювати в засобах масо­вої інформації. Це приверне увагу владних струк­тур, мешканців вашого регіону як до рідного сло­ва, книги, так і до бібліотеки.
«Мова наша солов’їна»

( Сценарій)

1-а ведуча. Добрий день, шановна родино! Думаю, що сьогоднішня зустріч - ще одна схо­динка до нашого зближення, родинного єднання «В сім'ї новій, вольній».

^ 2-а ведуча. Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, живуть наші батьки - тут корінь роду ук­раїнського. І де б не були, скрізь відчуваємо пок­лик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово.

^ 1-а ведуча. Кожен народ розмовляє своєю мо­вою, створює наукові, культурні, мистецькі цінності. На сучасному етапі розвитку людства є велика кількість (понад 2500) відмінних одна від одної мов, які належать різним націям, народнос­тям, племенам.

^ 2-а ведуча. Українська мова - це мова чис­ленного народу. Наша мова має свою лексику, свої барви, свої відтінки, що передають почуття і відтворюють бурхливе життя і розвиток народу.

^ 1-й учасник.

Ой, яка чудова українська мова!

Де це все береться, звідкіля і як?

Ліс, лісок, лісочок,

Пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс

Є ще і байрак.

^ 2-й учасник.

Рідна мова материнська,

Ти душа мого народу.

Будь від роду і до роду,

Рідна мова материнська!

^ 3-й учасник.

Солов'їну, барвінкову,

Колосисту на віки –

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.


^ 4-й учасник.

Мова рідна, слово рідне,

Хто вас забуває.

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

У тій мові ми співали,

В ній казки казали.

У тій мові нам минуле

Наше відкривали...

^ 5-й учасник.

Як ту мову міг забути,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила.

Ось тому плекайте, діти,

Рідну нашу мову,

Вчиться складно говорити

Своїм рідним словом

^ 1-а ведуча. Всі ми знаємо багато українських пісень.

Адже, пісня - це душа народу.

Народна пісня - голос невмирущий.

Вона ніколи, як хліб насущний,

Не вийде з людського сущого життя,

^ 2-а ведуча. Колись наші бабусі співали багато пісень. Давайте й ми заспіваємо українську на­родну пісню «Вербова дощечка».

Ї

(Виконують пісню).
6-й учасник.

Ти постаєш в ясній обнові.

Як пісня ринеш, рідне слово.

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

^ 7-й учасник.

Як парость виноградної лози

Плекайте мову пильно й ненастанно.

Політь бур'ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам.

^ 1-а ведуча. А зараз давайте проведемо ма­ленькі змагання. Хлопчики, зачитайте загадки дівчаткам.

1-й хлопчик.

У нашої бабусі

Сидить звір у кожусі.

Без водички миється.

Біля пічки гріється

(Котик)

^ 2-й хлопчик.

На городі в нас росте

Сонце ясне золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє.

(Соняшник)

3-й хлопчик.

Летів птах через дах.

Сів на воротях

У червоних чоботях.

(Лелека)

^ 1-а ведуча.

А зараз дівчатка зачитають загадки хлопчикам.

1-а дівчинка.

Із неба диво золоте

І світить нам, і гріє.

Ніщо без нього не росте,

І всяк йому радіє.

(Сонце)

2-а дівчинка.

По дорозі цуцик біг,

Скільки цуцик має ніг?

Почали усі лічити –

Десять вийшло у Микити.

Так чи не так?

(Не так)

^ 3-я дівчинка.

Маленький хлопчик

Виліз на стовпчик,

Одежі не носить,

Їсти не просить.

Личенько рябе,

Що воно таке?

(Наперсток)

1-а ведуча. Молодці! Загадки ви добре відгадали.

^ 2-а ведуча. Діти, ваші мами, бабусі, сестрич­ки користуються наперстком коли вишивають. Придивіться уважно, які диво-вишиванки. Це роботи ваших мам, бабусь. Нема в селі жодної оселі, де б не було вишиваного рушника. Це давня традиція: гостям на рушниках підносять хліб-сіль як символ гостинності нашого народу.

(Лунає пісня про рушник).

Хлопчик.

Сійся, родися, жито-пшениця

І всяка пашниця.

Щоб був хліб на столі

І щоб цвіли, як квіти,

Гарні українські діти.

^ 1-а ведуча. А зараз ми побачимо хто із вас біль­ше знає прислів'їв про українську мову.

1-й учасник. Мова значно більше набуває, ніж втрачає.

2-й учасник. Українська мова - це віконце, че­рез яке людина бачить світ.

^ 3-й учасник. Той лиш пошани достоїн, хто мо­ву шанує свою.

4-й учасник. Любов до Батьківщини не можлива без любові до рідної мови.

5-й учасник.

Солов'їну, барвінкову,

Колосисту на віки –

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

^ 6-й учасник. Любімо її, вивчаймо її, розвивай­мо її - нашу рідну мову.

7-й учасник. Мова - втілення думок.

8-й учасник. Українська мова прекрасна, багата і мелодійна.

^ 9-й учасник. Жити в Україні і не знати ук­раїнської мови - неповага до людей.

1-а ведуча. Молодці, діти, справилися.

2-а ведуча. Жила собі маленька дівчинка, яка дуже сумувала, а коли прийшли до неї подруги, то розвеселили її. Дівчатка, як же ця дівчинка зветься? (Подоляночка).

(Дівчатка танцюють і співають «Подоля­ночку» ).

^ 1-а ведуча. Діти, а які скоромовки ви вмієте промовляти?

1-й учасник.

Хитру сороку спіймала морока,

А на сорок сорок сорок морок.

2-й учасник.

У дубочка зелен чуб, Виросте з дубочка дуб.

^ 3-й учасник. Ніс Гриць пиріг.

4-й учасник. Семен сказав своїм синам.

1-а ведуча. Молодці, діти, вам, мабуть, знов хо­четься співати? Давайте ще заспіваємо українську народну пісню.

(Лунає пісня «Женчики-бренчики»).

2-а ведуча. Колись діти збиралися і грали в різні ігри. Вони знали багато забавлянок. Може і ви їх знаєте?

^ 1-й учасник.

Ходить квочка коло кілочка,

Водить діток одноліток.

2-й учасник.

Печу, печу хлібчик

Дітям на обідчик.

Більшому - більший,

Меншому - менший,

Шусть у піч.


^ 3-й учасник.

Котилася торба З високого горба,

А в тій торбі хліб-паляниця

Кому доведеться, той буде жмуриться.

4-й учасник.

Пливе качка по води

Несе яйця золоті.

По одному золотому.

А ти, качка, йди додому.

(Українська народна гра).

1-а ведуча. Раніше, коли діти збиралися всі ра­зом зі старшими, то старші розповідали цікаві, смішні історії. Ось, наприклад, одна з них. Нази­вається «Досадив».

«Їхав дядько поганою конячкою, а вона й зупи­нилася, тож він сам запрягся, а її прив'язав до во­за, та й каже: «Не схотіла їхати, то йди пішки».

Дівчинка. А ми також знаємо смішні історії. Ось, наприклад, «Баранець». (Розповідають).

2-а ведуча. Коли ви були маленькими, бабусі й мами співали вам колискові пісні, розповідали казки. Хто з вас пам'ятає їх?

^ 1-а ведуча. Діти, гляньте на ці червоні плоди. Що ви про них знаєте? Калина і верба - улюблені символи-рослини. Було таке повір'я: коли зробиш із калини сопілку, то неодмінно в сім'ї з'явиться продовжував роду - син.

^ 2-а ведуча. Калину оспівував у своїх віршах

Т.Г. Шевченко. А чи знаєте ви пісні або вірші про калину?

(Звучить пісня «Ой є в лісі калина»).

1-а ведуча. Чарівний наш край славиться при­родними багатствами. Діти, любіть свій рідний край, де народилися і живете. Любіть свою рідну мову.

^ 1-й учасник.

Берегти її, плекати

Буду всюди і повсякчас.

Бо ж єдина - так, як мати,

Мова кожного із нас.

^ 2-й учасник.

Бережіть її, малята,

Бо вона віконце миле,

Що колись до нього мати

Піднесла вас, посадила.

^ 3-й учасник.

Із слова починається людина.

Із мови починається мій рід.

Ласкава, мамина, єдина,

Щебече соловейко на весь світ.

Бентежна, ясна, калинова,

Не випита, не вибрана-до дна,

Моя українська, свята наша мова

Бринить, як бандури струна.

^ 4-й учасник.

Велична, щедра і прекрасна мова

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це українська мова барвінкова

Така багата й молода.


^ 5-й учасник.

0 мово, ти як дивна сопілка

То звеселяєш, то хвилюєш нас.

Тобі вклонялись Леся Українка

Й благословенний батько наш Тарас.

^ 6-й учасник.

Від інших мов вона не гірша, Для українців - наймиліша. Пісенна, ніжна і дзвінка Мова Шевченка і Франка!

(Діти кладуть квіти до портретів ТТ. Шев­ченка, Лесі Українки

та І Я. Франка).

^ 1-а ведуча. Як гарно звучала наша рідна мова у віршах, прислів'ях, які ніжні й гарні слова і ме­лодія у пісні. Багато гарних слів почули ми про на­шу рідну українську мову. Хочемо, щоб ви полюби­ли її і ніколи не цуралися рідної мови, де б ви не бу­ли, щоб зростали в ріднім краї із рідними словами.

2-а ведуча.

Бо ніхто не має права забувати

Своєї мови рідної ніде,

Як ті пісні, які співала мати,

І як своє дитинство золоте.

(Звучить пісня).

Упорядник : зав. відділом організаційно-методичної

та інформаційної роботи Мазур Н. І.
Комп’ютерний набір: оператор Ляхова В.В.


Схожі:

Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації: Започаткувати у гімназії з 1 вересня 2008-2009н...
Вайновська М. К. дає методичні рекомендації вчителям-філологам щодо використання основних положень «Концепції громадянського виховання...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації щодо викладання української мови І літератури
У межах реалізації Державного стандарту в наступному навчальному році вчителі-мовознавці продовжують формувати в учнів основної та...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури...
Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури у 2011 – 2012 навчальному році
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації щодо проведення та перевірки дпа з української мови в 11 класі
Мону за посібником: «Збірник переказів для державної підсумкової атестації з української мови. 11 клас» (укл. Шелехова Г. Т., Новосьолова...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх...
Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconСприяння поінформованості: Розвиток мережі 54 Інформаційних пунктів...
Нституті міжнародних відносин кну ім. Т. Шевченка відбулась панельна дискусія за участі представників бібліотек, в яких розміщені...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconНавчальний кабінет української мови І літератури: нормативні орієнтири та методичні рекомендації
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів” від 20. 07. 2004 №160 та інших законодавчих актів України;...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими...
...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconМетодичні рекомендації щодо проведення
Державного стандарту змісту освіти у 5-8 класах проводяться підсумкові контрольні роботи з української мови, математики, історії...
Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови iconЧастина І. Мовленнєво-ігрова діяльність дітей дошкільного віку
Про дошкільну освіту", "Комплексними заходами щодо всебічного розвитку І функціонування української мови", спрямованими на модернізацію...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка