Скачати 125.77 Kb.
|
Р ![]() Центральна районна бібліотека ім. Т.Г. Шевченка ![]() ![]() (Методичні поради щодо участі бібліотек в утвердженні та розвитку української мови ) Вознесенськ, 2008 Шановні колеги ! До вашої уваги методичні поради та сценарій свята «Мова наша солов’їна», які допоможуть в проведенні загальносистемного заходу до Дня писемності та мови, і в подальшій популяризації рідної мови серед користувачів. Рідна мова - то неоціненне багатство, в якому народ живе, передає а покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції. У рідному слові народ усвідомлює себе як творчу силу. Воно - могутній засіб передачі історичного, культурного, морального, естетичного, побутового досвіду народу. Любов до батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Віками український народ творив це багатство, збираючи в скарбницю рідної мови найдорогоцінніші перлини думки, почуття, фантазії. І хоч українська мова, як і наш народ, пройшла тернистий шлях історії, вона живе і розвивається, є одним із головних чинників побудови незалежної держави. Дуже влучно про її долю сказала поетеса, лауреат літературної премії ім. М. Коцюбинського Валентина Сторожук у вірші «Молитва» з циклу «Рідна мова». ^ Як Христос у вінку йшла терновім, То в валуєвсько-ємських оковах, То під стягами кольору крові. Глузували із тебе панове. Називали наріччям «большово» Відмовлялись сини безголові Та не гнулася ти як підкова. Не старієш, бо завжди в обновах Скільки тут самоцвітів коштовних! Отримавши статус державної, українська мова має нові можливості для свого утвердження і подальшого розвитку. Цьому сприяє і Указ Президента України (1997 р.) «Про День української писемності та мови», який відзначається щорічно 9 листопада. Важлива роль в утвердженні, розвитку і розкриттю багатства, краси і наукової цінності рідної мови належить бібліотекам. Особливо ця робота пожвавилася за останнє десятиліття. Книгозбірнями накопичено значний досвід. У тісній співпраці з іншими установами культури, освіти, громадськими організаціям та владними структурами вони досягають певних результатів. В арсеналі бібліотек - різноманітна палітра творчих акцій. Ось лише деякі з них: свята рідної мови, тижні, декади дитячої та юнацької книги, вечори, читацькі конференції, засідання за круглим столом, дні інформації, дні спеціаліста, літературні вікторини, лото, брейн-ринги, конкурси читців та знавців рідної мови. Враховуючи те, що бібліотеки покликані виконувати функції центрів регіональної інформації, тут повинні створюватися бази даних на традиційних і нетрадиційних носіях. В наших умовах це, переважно, папки документів, фактографічних матеріалів, газетно-журнальних публікацій на теми: «Рідна мова бере свій початок...» (з історії української мови і книгодрукування), «Мова і держава» (законодавчі акти про функціонування української мови), «Шлях на Голгофу» (з історії нищення рідного слова), «Якщо держава хоче жити...» (про сучасну мовну ситуацію в Україні), «Про культуру мовлення» та інші. Ці назви можна використати і для тематичних полиць та проведення різних заходів. Не слід забувати, що всі документи, наявні у бібліотеці, мають бути відображені у довідково-бібліографічному апараті. Роботу варто будувати за певною системою, висвітлюючи такі основні напрями: ^ Це питання можна розкрити за допомогою проведення науково-практичних конференцій, вечорів української писемності за назвами: «Прадавність української мови», «Книга - зв'язок часу», «Любов, якій понад тисячу років», «Віки творилась українська мова», «Споконвіку було слово...». Рекомендуємо провести цикл заходів (години цікавих повідомлень, бібліографічні огляди, бесіди), присвячені відомим мовознавцям, дослідникам української мови (Б. Грінченку, А. Білецькому, І. Білодіду, О. Боденському, Л. Булаховському, Л. Калиновичу, А. Кримському, О. Потебні та іншим) за назвами «Життя, віддане рідному слову», «Великий трудівник на ниві рідного слова». ^ Тут слід організувати книжкові виставки, зустрічі за круглим столом, читацькі конференції, зокрема: фактографічну книжкову виставку «Шлях на Голгофу: календар долі української мови», на якій представити різні документи, що перешкоджали розвитку рідної мови. Доречним буде захід на тему: «Книги складної долі» (про книги С. Плачинди «Неопалима купина», В. Симоненка «Тиша і грім», О. Гончара «Собор», П. Шелеста «Україно наша радянська» ). ^ Книжкові виставки, стенди у бібліотеках та поза їх межами можна присвятити темам: «Книги нової України», «Сучасні українські видавництва». Вартим уваги стало б дослідження серед читачів «Краща книга року» з подальшим її обговоренням. Свята рідної мови, конференції, вечори поезії літературні вечори можна назвати: «Воскресне мова - воскресне Україна» , «Мова - дім народного буття», «Нове життя - нового прагне слова», «Доля мови - доля народу», «Живи і квітни, мово рідна!», «Мова - це форма безсмертя етносу», «Державна мова - важливий фактор виховання патріотизму». ^ (народна творчість, вірші, пісні) Різноманітні творчі акції можна провести за темами: «Народ скаже - як зав'яже», «О рідне слово, хто без тебе я?», «А мова справді схожа на квітник», «Мово моя, материнська». Варто продовжувати роботу щодо пропаганди творів українських письменників, відзначенню їхніх ювілейних і пам'ятних дат. Усі заходи варто висвітлювати в засобах масової інформації. Це приверне увагу владних структур, мешканців вашого регіону як до рідного слова, книги, так і до бібліотеки. «Мова наша солов’їна» ( Сценарій) 1-а ведуча. Добрий день, шановна родино! Думаю, що сьогоднішня зустріч - ще одна сходинка до нашого зближення, родинного єднання «В сім'ї новій, вольній». ^ Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, живуть наші батьки - тут корінь роду українського. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово. ^ Кожен народ розмовляє своєю мовою, створює наукові, культурні, мистецькі цінності. На сучасному етапі розвитку людства є велика кількість (понад 2500) відмінних одна від одної мов, які належать різним націям, народностям, племенам. ^ Українська мова - це мова численного народу. Наша мова має свою лексику, свої барви, свої відтінки, що передають почуття і відтворюють бурхливе життя і розвиток народу. ^ Ой, яка чудова українська мова! Де це все береться, звідкіля і як? Ліс, лісок, лісочок, Пуща, гай, діброва, Бір, перелісок, чорноліс Є ще і байрак. ^ Рідна мова материнська, Ти душа мого народу. Будь від роду і до роду, Рідна мова материнська! ^ Солов'їну, барвінкову, Колосисту на віки – Українську рідну мову В дар дали мені батьки. ^ Мова рідна, слово рідне, Хто вас забуває. Той у грудях не серденько, Тільки камінь має. У тій мові ми співали, В ній казки казали. У тій мові нам минуле Наше відкривали... ^ Як ту мову міг забути, Котрою учила Нас всіх ненька говорити, Ненька наша мила. Ось тому плекайте, діти, Рідну нашу мову, Вчиться складно говорити Своїм рідним словом ![]() Адже, пісня - це душа народу. Народна пісня - голос невмирущий. Вона ніколи, як хліб насущний, Не вийде з людського сущого життя, ^ Колись наші бабусі співали багато пісень. Давайте й ми заспіваємо українську народну пісню «Вербова дощечка». Ї (Виконують пісню). 6-й учасник. Ти постаєш в ясній обнові. Як пісня ринеш, рідне слово. Ти наше диво калинове, Кохана материнська мово! ^ Як парость виноградної лози Плекайте мову пильно й ненастанно. Політь бур'ян. Чистіша від сльози Вона хай буде. Вірно і слухняно Нехай вона щоразу служить вам. ^ А зараз давайте проведемо маленькі змагання. Хлопчики, зачитайте загадки дівчаткам. 1-й хлопчик. У нашої бабусі Сидить звір у кожусі. Без водички миється. Біля пічки гріється (Котик) ^ На городі в нас росте Сонце ясне золоте, Жовте око, жовті вії, Та чомусь воно не гріє. (Соняшник) 3-й хлопчик. Летів птах через дах. Сів на воротях У червоних чоботях. (Лелека) ^ А зараз дівчатка зачитають загадки хлопчикам. 1-а дівчинка. Із неба диво золоте І світить нам, і гріє. Ніщо без нього не росте, І всяк йому радіє. (Сонце) 2-а дівчинка. По дорозі цуцик біг, Скільки цуцик має ніг? Почали усі лічити – Десять вийшло у Микити. Так чи не так? (Не так) ^ Маленький хлопчик Виліз на стовпчик, Одежі не носить, Їсти не просить. Личенько рябе, Що воно таке? (Наперсток) 1-а ведуча. Молодці! Загадки ви добре відгадали. ^ . Діти, ваші мами, бабусі, сестрички користуються наперстком коли вишивають. Придивіться уважно, які диво-вишиванки. Це роботи ваших мам, бабусь. Нема в селі жодної оселі, де б не було вишиваного рушника. Це давня традиція: гостям на рушниках підносять хліб-сіль як символ гостинності нашого народу. (Лунає пісня про рушник). Хлопчик. Сійся, родися, жито-пшениця І всяка пашниця. Щоб був хліб на столі І щоб цвіли, як квіти, Гарні українські діти. ^ А зараз ми побачимо хто із вас більше знає прислів'їв про українську мову. 1-й учасник. Мова значно більше набуває, ніж втрачає. 2-й учасник. Українська мова - це віконце, через яке людина бачить світ. ^ Той лиш пошани достоїн, хто мову шанує свою. 4-й учасник. Любов до Батьківщини не можлива без любові до рідної мови. 5-й учасник. Солов'їну, барвінкову, Колосисту на віки – Українську рідну мову В дар дали мені батьки. ^ Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її - нашу рідну мову. 7-й учасник. Мова - втілення думок. 8-й учасник. Українська мова прекрасна, багата і мелодійна. ^ Жити в Україні і не знати української мови - неповага до людей. 1-а ведуча. Молодці, діти, справилися. 2-а ведуча. Жила собі маленька дівчинка, яка дуже сумувала, а коли прийшли до неї подруги, то розвеселили її. Дівчатка, як же ця дівчинка зветься? (Подоляночка). (Дівчатка танцюють і співають «Подоляночку» ). ^ Діти, а які скоромовки ви вмієте промовляти? 1-й учасник. Хитру сороку спіймала морока, А на сорок сорок сорок морок. 2-й учасник. У дубочка зелен чуб, Виросте з дубочка дуб. ^ Ніс Гриць пиріг. 4-й учасник. Семен сказав своїм синам. 1-а ведуча. Молодці, діти, вам, мабуть, знов хочеться співати? Давайте ще заспіваємо українську народну пісню. (Лунає пісня «Женчики-бренчики»). 2-а ведуча. Колись діти збиралися і грали в різні ігри. Вони знали багато забавлянок. Може і ви їх знаєте? ^ Ходить квочка коло кілочка, Водить діток одноліток. 2-й учасник. Печу, печу хлібчик Дітям на обідчик. Більшому - більший, Меншому - менший, Шусть у піч. ^ Котилася торба З високого горба, А в тій торбі хліб-паляниця Кому доведеться, той буде жмуриться. 4-й учасник. Пливе качка по води Несе яйця золоті. По одному золотому. А ти, качка, йди додому. (Українська народна гра). 1-а ведуча. Раніше, коли діти збиралися всі разом зі старшими, то старші розповідали цікаві, смішні історії. Ось, наприклад, одна з них. Називається «Досадив». «Їхав дядько поганою конячкою, а вона й зупинилася, тож він сам запрягся, а її прив'язав до воза, та й каже: «Не схотіла їхати, то йди пішки». Дівчинка. А ми також знаємо смішні історії. Ось, наприклад, «Баранець». (Розповідають). 2-а ведуча. Коли ви були маленькими, бабусі й мами співали вам колискові пісні, розповідали казки. Хто з вас пам'ятає їх? ^ Діти, гляньте на ці червоні плоди. Що ви про них знаєте? Калина і верба - улюблені символи-рослини. Було таке повір'я: коли зробиш із калини сопілку, то неодмінно в сім'ї з'явиться продовжував роду - син. ^ . Калину оспівував у своїх віршах Т.Г. Шевченко. А чи знаєте ви пісні або вірші про калину? (Звучить пісня «Ой є в лісі калина»). 1-а ведуча. Чарівний наш край славиться природними багатствами. Діти, любіть свій рідний край, де народилися і живете. Любіть свою рідну мову. ^ Берегти її, плекати Буду всюди і повсякчас. Бо ж єдина - так, як мати, Мова кожного із нас. ^ Бережіть її, малята, Бо вона віконце миле, Що колись до нього мати Піднесла вас, посадила. ^ Із слова починається людина. Із мови починається мій рід. Ласкава, мамина, єдина, Щебече соловейко на весь світ. Бентежна, ясна, калинова, Не випита, не вибрана-до дна, Моя українська, свята наша мова Бринить, як бандури струна. ^ Велична, щедра і прекрасна мова Прозора й чиста, як гірська вода. Це українська мова барвінкова Така багата й молода. ^ 0 мово, ти як дивна сопілка То звеселяєш, то хвилюєш нас. Тобі вклонялись Леся Українка Й благословенний батько наш Тарас. ^ Від інших мов вона не гірша, Для українців - наймиліша. Пісенна, ніжна і дзвінка Мова Шевченка і Франка! (Діти кладуть квіти до портретів ТТ. Шевченка, Лесі Українки та І Я. Франка). ^ Як гарно звучала наша рідна мова у віршах, прислів'ях, які ніжні й гарні слова і мелодія у пісні. Багато гарних слів почули ми про нашу рідну українську мову. Хочемо, щоб ви полюбили її і ніколи не цуралися рідної мови, де б ви не були, щоб зростали в ріднім краї із рідними словами. 2-а ведуча. Бо ніхто не має права забувати Своєї мови рідної ніде, Як ті пісні, які співала мати, І як своє дитинство золоте. (Звучить пісня). Упорядник : зав. відділом організаційно-методичної та інформаційної роботи Мазур Н. І. Комп’ютерний набір: оператор Ляхова В.В. |
![]() | Методичні рекомендації: Започаткувати у гімназії з 1 вересня 2008-2009н... Вайновська М. К. дає методичні рекомендації вчителям-філологам щодо використання основних положень «Концепції громадянського виховання... | ![]() | Методичні рекомендації щодо викладання української мови І літератури У межах реалізації Державного стандарту в наступному навчальному році вчителі-мовознавці продовжують формувати в учнів основної та... |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури... Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури у 2011 – 2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо проведення та перевірки дпа з української мови в 11 класі Мону за посібником: «Збірник переказів для державної підсумкової атестації з української мови. 11 клас» (укл. Шелехова Г. Т., Новосьолова... |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році | ![]() | Сприяння поінформованості: Розвиток мережі 54 Інформаційних пунктів... Нституті міжнародних відносин кну ім. Т. Шевченка відбулась панельна дискусія за участі представників бібліотек, в яких розміщені... |
![]() | Навчальний кабінет української мови І літератури: нормативні орієнтири та методичні рекомендації Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів” від 20. 07. 2004 №160 та інших законодавчих актів України;... | ![]() | Методичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими... ... |
![]() | Методичні рекомендації щодо проведення Державного стандарту змісту освіти у 5-8 класах проводяться підсумкові контрольні роботи з української мови, математики, історії... | ![]() | Частина І. Мовленнєво-ігрова діяльність дітей дошкільного віку Про дошкільну освіту", "Комплексними заходами щодо всебічного розвитку І функціонування української мови", спрямованими на модернізацію... |