Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета




Скачати 61.09 Kb.
НазваТема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета
Дата конвертації09.03.2013
Розмір61.09 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Культура > Урок
Тема. «Людина і гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч»)

Мета: дослідити , які проблеми порушує Карпенко-Карий у творі, з’ясувати в чому їх актуальність сьогодні; розвивати усне мовлення, навички висловлення своїх суджень щодо порушених проблем, уміння відстоювати власну думку; виховувати розуміння істинних духовних цінностей, ненависть до будь-якого шахрайства.

Тип уроку : Урок –дослідження

Обладнання : Малюнки учнів до комедії «Сто тисяч», портрет письменника, підручник.

Методи і прийоми: Диспут, колективна робота над текстом, виразне читання уривків з п’єси, інсценізація.

^ ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Довкола стихло все – іде урок.

У моїх руках – лиш душ дитячих глина,

З якої трепетно формую я людину.

Дослухайтеся , ангели, на небі: іде урок.

Прошу Всевишнього я мудрості й терпіння,

Любов’ю прагну всіх зігріти і теплом

Душі своєї. Хай повняться добром

Серця дітей. Дай, Господи, мені терпіння.


Заходжу в клас, немов долаю грань,

Лишивши за порогом і тривоги , й болі,-

Не місце їм у різнобарвнім колі

Очей дитячих… Щодня долаю грань.

У класі - інший світ: панує тут добро.

Довірив Бог мені дитячі душі,

Безцінний дар цей захистити мушу

Від зла й байдужості.

  • Любі діти! Хай сьогодні нам усім вистачить терпіння, мудрості і добра. Я бажаю вам успіху, упевненості, а ще нехай кожен побажає собі того, чого найбільше прагне, а може, й того,

чого йому іноді бракує: комусь витримки,

комусь серйозності, а ще – сміливості, удачі,

уваги, бажання вчитися, радості спілкування.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інсценізація

До дошки виходить учень, який грає роль Невідомого.

Невідомий. Ох-ох-ох… Трудно теперечки жить на свті. А через чево і трудно? Через того, що багато розумних понаставало… Усі торгують, а покупателі только глазами купують…

Ну все ж село усіяне лотками, палатками, «місцями…». Глянути тільки на наш славетний базар – ну ціле місто… Учора ж блукав там, думав і заночую біля прилавків…

Учитель. Шановний пане, чим ви так переймаєтесь? Що гнітить вас?

Невідомий. Та що? Якщо ж саме село перетворилось на базар, значить гроші у світі перемагають? А всі ж біди від них…

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

«Велика сила, братці, гроші,

З грошима й дурні прехороші,

Є в дурня гроші він і пан.

Є в нього золотий жупан…»

Л. Глібов

- Золоті слова сказав Леонід Глібов, а чи відповідають вони нашому уроку – вирішувати вам.

Отже, тема нашого уроку: «Людина і гроші (за п'єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»)».Спробуємо дослідити, які проблеми порушує І. Карпенко-Карий у творі і в чому їх актуальність сьогодні з’ясуємо, як же сталося, що людина – «вінець природи», дійшла до того, що не цінує не тільки чуже життя, а й власне? «Краще смерть, ніж така потеря». Що штовхає калиток на такі вчинки? І чи дійсно, мішок з грошима – це смисл людського існування, мета життя?(Запис теми в зошити).

Отож, починаємо.

ІV. Узагальнення й систематизація пройденого матеріалу

  1. Робота з карточками. Тестові завдання.

- Карпенко-Карий. Життєвий і творчий шлях. «Сто тисяч».

2. Бесіда

- Гроші - це добро чи зло?

- Хто з вас не любить гроші?

- Скільки вам потрібно грошей?

- А для чого вам потрібні гроші?

- Чи можна вивести формулу необхідної кількості грошей?

3. Диспут. Дослідження проблем.

- Пригадайте початок п’єси – репліку Невідомого. Яку проблему порушує тут автор?

- А що ви можете сказати про актуальність цієї проблеми в наш час?

- Читаємо монолог Герасима Калитки. Чи помічаємо тут якусь проблему?

- Чи є подібна проблема сьогодні?

- Читаючи далі монолог Калитки, ми дізнаємось, що він дуже любить землю, хоча ця любов спотворена, нещира. Земля для Калитки – це що? (зачитайте уривок)

- Отже, щоб стати багатим, Калитці потрібна земля. Це його мета. А гроші- його засіб. Тому всі вчинки Калитки спрямовані на здобуття грошей. Який шлях він обирає для цього? Про яку проблему можна сказати?

- Як ми бачимо, одна проблема тягне за собою іншу. Що відбувається з Калиткою? Який він у ставленні до рідних йому людей, до робітників, до кума?

- Інсценізація. Ява ХІ, дія ІІ.

- Яка проблема постає перед нами?

- Коли людина забуває про духовні цінності, то як ми називаємо таку людину?

- Наведіть ще приклади морального падіння Калитки.

- Як можна сформулювати проблему на основі вищесказаного? У чому її актуальність?

^ V. Підсумок уроку

1. Вільний мікрофон

-Пам’ятаєте, на початку уроку до нас завітав Незнайомий зі своїми проблемами? І ми збилися з пантелику: хто це – герой Карпенка-Карого чи наш сучасник?

Висловіться з приводу того, що ви сьогодні почули, побачили, відчули, зрозуміли. Чи необхідні ці твори нам сьогодні?

- У комедії «Сто тисяч» Карпенко - Карий ніби сміючись, а проте серйозно попереджає про небезпеку брудних грошей, які калічать душі, нехтують споконвічними уявленнями про добро й зло, спотворюють моральні основи, від яких залежить здоров’я нації.

Актуальність п’єси в тому, що автор показує нам яскраву картину пореформенної доби, яка дуже схожа з нинішньою. Образ Калитки застерігає, що багатство – це ще не щастя. Слушним з цього приводу є лист Карпенка – Карого до сина Назара: «Не забувай ніколи високих ідеалів! Ніщо в житті, мій милий сину, не дає такого задоволення, як хороша, чесна сім’я, котра, крім звичайних своїх інтересів і обов’язків, не забуває служіння вищим ідеалам загального добра».

  1. ^ Заключне слово вчителя.

- А я бажаю учням, гостям, усім людям уміло користуватися грошима: вони потрібні сьогодні для освіти, для культури, для життя…

Нехай не гроші будуть вашим господарем, а ви володітимете ними…

VІ. Домашнє завдання. Оцінювання

Написати твір-роздум на одну з тем:

  1. «Персонажі п’єси Карпенка-Карого “Сто тисяч» у пошуках щастя».

  2. «Гроші - гарний слуга, але поганий хазяїн».

  3. «Хижацька натура Герасима Калитки».

  4. «Вічна проблема влади грошей у трагікомедії «Сто тисяч» , у світовому мистецтві та реальному сучасному житті».



.Скупий і некультурний,

Натура така гидка

Усе це все поєднує

Хазяїн наш – Калитка


Відгадай героя твору (додаткове завдання)

На голові очіпок,

Спідниця і запаска –

Калитчина дружина

А ймення їй – Параска

На конюшню і на поле,

Молотити, їхати в млин –

Все це наймитська робота,

Зветься наймит просто – Клим


Любив він щиро Мотрю,

Не пара Пузирям.

Був добрим і правдивим,

Юнак цей звавсь – Роман

Калитку любив

В думках жила земля

Він заздрив усі роки

Багатству Пузиря


Скупий і жадний дуже,

Багатий селянин,

Любив він дуже гроші,

А звався – Герасим

Він звався Бонавентуру,

Ледачий був і рвач

Він врятував Калитку –

Зажерливий копач

Схожі:

Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconЗв’язне мовлення. Контрольний твір-роздум за п’єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Мета
Звивати творчі здібності, спостережливість, логічне мислення, уміння зіставляти, узагальнювати, зробити власні висновки, обґрунтування;...
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconЛітература 70 – 90 Х років. Творчість І. Нечуя – Левицького, І. Карпенка...
Література 70 – 90 Х років. Творчість І. Нечуя – Левицького, І. Карпенка – Карого, Панаса Мирного
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconСтановлення кіноосвіти в україні
Робота виконана у Київському державному університеті театру, кіно І телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconЧому Націєвський, герой твору І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля»,...

Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconМистецтвознавство
Актуальні культурно-мистецькі проблеми. Організаційний аспект (Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І. К. Карпенка-Карого...
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconЗбірники наукових праць
Актуальні культурно-мистецькі проблеми. Організаційний аспект (Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І. К. Карпенка-Карого...
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconТема: Світ професій «людина-людина». Виготовлення вітальної листівки...
Мета: Розширювати знання учнів про світ професій, ознайомити професіями, що працюють з людьми
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconТуристичний вікенд на Хуторі Надія
Йосипівського нвк «Загальноосвітня школа I-III ступенів – днз», Капітанівської ЗШ I-III ступенів, Оситнянської зш I-II ступенів здійснили...
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconВереміївська буча
Жовнин ─ більше 5 тисяч, решта ─ від 2 до 5 тисяч. У повіті багато великих землеволодінь. Князі Баратинські володіли 20 тисячами...
Тема. «Людина І гроші» (за п’єсою Карпенка-Карого «Сто тисяч») Мета iconЗадачі 1
Валовий доход підприємства від реалізації продукції І надання послуг за рік склав 200 тисяч гривень, від позареалізаційних операцій...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка