Скачати 155.88 Kb.
|
![]() ![]() Гра-конкурс знавців рідної мови «Слово до слова - складається мова» Вчитель: Здавна відомо, що слово, мова має якість „крилатості", - воно лине, летить, повідомляє, йому нема ніяких перешкод, його не зупинять ні ріки, ні моря, ні гори, ні долини, ні мури, ні кам’яниці, ні черстві душі тиранів - воно пробиває собі шлях скрізь, бо крилате, правдиве, натхненне. Учень: Мова кожного народу Неповторна і - своя. В ній гримлять громи в негоду, В житі - трелі солов’я. Учениця: На своїй природній мові І потоки гомонять, Зелен-клени у діброві По-кленовому шумлять. Учень: Солов’їну, барвінкову, Колосисту — на віки — Українську рідну мову В дар дали мені батьки. Учениця: Берегти її, плекати Будем всюди й повсякчас, Бо ж єдина — так, як мати — Мова в кожного із нас. Вчитель: Любі друзі, ми розпочинаємо змагання знавців української мови між командами ... Перший конкурс «Привітання команд» Другий конкурс «Розминка» Питання для І команди:
(букви „о")
10. Іменник чоловічого роду II відміни, що є назвою птаха-символу миру. (голуб) Питання для II команди:
(сіно) 9. Як написати у чотирьох клітинках слова „суха трава"? 10.На небі одне, а в баби двоє. (буква „б") Третій конкурс «Синоніми» І команда ІІ команда Азбука Батьківщина Базар Батько Вогнище Ворота Горе Воїн Дощ Вистава В’язниця Відкраяти Четвертий конкурс «Мовні задачі-жарти» І команда: а) „Як одного разу пішак сам грав у шахи". Один учень написав своєму другу, як він грав у шахи з сестрою. У цьому листі було таке речення: „Роблячи останній хід, з дошки упав пішак". Відповідаючи на лист, друг жартував: «Вперше чую, - писав він, - що дерев’яний пішак сам вміє грати в шахи!». Чому друг так „пожартував"? Як повинен був написати хлопець? Яке граматичне рішення цієї задачі? („Коли я робив останній хід, з дошки упав на підлогу пішак") б) „Коли троянди і соняшники можуть стати деревами". Один жартівник написав у листі другові: „У нас в селі багато дерев: троянд, соняшників". Друг не зрозумів жарту і назвав друга неуком. Яка пунктуаційна основа цього жарту? Як треба було розставити розділові знаки? ІІ команда: а) Два учні - Василь та Мишко - зустріли свого старшого друга Андрія, якого давно не бачили: Андрій закінчив школу 2 роки тому і пішов працювати на завод. Василь запитав Андрія: «Як ти вчишся?» Мишко запитав так: «Як, ти вчишся?».Хто з двох учнів не знав, що Андрій не лише працює, а й вчиться? Який може бути граматичний доказ відповіді на цю задачу? б) «Хто що вивчає?» «Всі речовини кажуть: вчені складаються з атомів» -таке речення написав «жартівник». Де тут пунктуаційна помилка? Як треба? (Всі вчені кажуть: речовини складаються з атомів") ^ Один учень каже слово, інший продовжує, називаючи слово, що починається складом, на який закінчилося попереднє слово. ^ І команда ІІ команда Всипати березової каші Вилами по воді писано Впадати в очі З відкритим серцем Америку відкривати Рукою подати Розвісити вуха Спіймати на гарячому Чекати з моря погоди Як мокре горить Сьомий конкурс «Мовні динозаврики» (виправити мовленнєві помилки) І команда ІІ команда Яка година? Закрити двері Виключи світло Один гривень Слідуючий урок Відкрити книгу Пішли в столову Відложити Надіятися Вміщуватися в Говорити на українській мові В сім годин Даже Дякую Вас Здати екзамен Любий Наоборот Напечатати Общий Оказати допомогу Перевертаю сторінку Срочно подзвони Приймати участь Поштовий ящик Опасний поворот Скільки стоїть хліб Світять фонарі Скільки годин ^ Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Я читаю тексі, кожне слово якого починається з літери „Б". Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів, брови бурмосив. Бандура болісно бриніла. Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур"я, братовбивства... Боротися безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого. Боже, бачиш -боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько — батька. Боже! Біль безжалісний, багряний буревій Боже, буде багата будуччина Батьківщини? Буде! Завдання для вас. Спробуйте скласти текст зі слів, що починаються однісю літерою. ^ Відгадайте, про кого або про що тут йдеться.
(пісня) 6. Розумні, великі, круглі, примружені, веселі, сумні, блакитні, зелено-карі. (очі) ^ Десятий конкурс «Розгадай чайнворд» Одинадцятий конкурс «Поетичний» Написати чотиривірш за поданими римами: І команда: II команда: мова дитини молода єдина слово дбає вода .... навчає Дванадцятий конкурс «Інтелектуальна сходинка» І команда:
10. Велика планета, що має кільце. (Сатурн) I 1. Огляд військ. (парад)
II команда:
(фольклор) 9. Перший публічний показ нової вистави, публічного виступу. (прем’єра)
Тринадцятий конкурс «Скажи без затримки» (антонім) І команда: II команда: Сміятися Мирний Активний Почин Корисний Симпатія Хвалити Бадьорість Щедрість Оптиміст Сильний Згода Йти Шум Дорогий Ледарство ^ Наш поет Д . Павличко написав вірш «Мрії». Я до слів цього вірша дібрала синоніми. Ви повинні відтворити вірш. ^ Виховний захід «Моє ім’я – дорога до життя» Мета : стимулювати природний глибинний інтерес дітей до своєї особистості через пізнання імені. Створити соціально-психологічні передумови для комфортного спілкування дітей і дорослих. Виховувати повагу , інтерес до історії імені свого роду і нації. ^ « Мова , слово - то найтонший різець , здатний доторкнутися до найпотаємніших куточків людського серця ... Без поваги , без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури». Звучить легка мелодія . Учитель. Ми вже звикли до того, що кожна річ, явище, дія, жива істота мають назву. Людина має своє власне ім’я. Воно дається людині раз і на все життя. Ім’я облагороджує людину , виділяє її з-поміж співрозмовників і повинно бути кожному дорогим , особливо, якщо дане найдорожчими людьми на землі - батьком і матір’ю. Учениця. На Землі здійснилося диво - народилася людина. Якою вона буде: розумною чи не дуже , доброю чи злою , красивою чи ні - важко сказати. Але одне вже можна сказати з упевненістю : вона буде носити те ім’я , яким її назвуть. ^ Ім'я-це слово, з яким людина не розлучається ніколи , яке до неї приходить. Воно має бути дзвінким і красивим . Учениця. У кожного з нас найкраще є ім'я Найдивовижніше творіння. У ньому посмішка сія Із нього проросло моє коріння. Учениця. «З родини йде життя людини», «Без сім'ї - нема щастя на землі»- твердять українські прислів'я і приказки. Учень. Коріння роду - прадіди і прабабусі - дають життя молодим паросткам - дітям. І щаслива та оселя, що повниться радісним дитячим багатоголоссям , де діти ростуть у дружньому родинному колі, у гурті братів і сестер. Учитель. Багато жителів земної кулі мають однакові імена . Деякі з них із спільною основою , а є одиничні рідкісні імена. Переконатися у цьому можна на прикладі великого колективу людей , зокрема школи. ^ Учитель. Як же прийшли в нашу мову імена, як вони змінювалися протягом свого існування? Про це розкажуть учні. Учень. В українців, росіян, білорусів є імена, імена по батькові і прізвища. І до цього всі уже звикли. А в більшості країн Заходу люди один до одного звертаються на ім’я , не зважаючи на вік, посаду. Учениця У різних народів дуже своєрідні імена й традиції, пов'язані з ними. У східних слов'ян у давні часи новонародженому давали лише ім'я, наприклад : Ігор , Володимир ,Ольга , Святослав, Мирослав. Ці імена давали тільки князівським нащадкам. Учениця. Чимало з'явилося імен на Київській Русі із введенням християнства. Імена давали на честь святих вважалося , що вони піклуватимуться про дітей. Учень. Із церковною книгою до нас прийшли давньоєврейські, латинські імена. Одні з них прижилися, інші загубилися у глибині століть, або дійшли до нас як архаїзми. Наприклад, Євклей, Рувим, Кандід, Флавіан та ін. Учениця. Щоб оборонити немовля від злих очей , нечистої сили і смерті, в давні часи давали незугарні імена, такі як Поганка, Вовчий Зуб, Дикий Заєць. Учень. У східних слов'ян по одному імені, але буває і по двоє. Наприклад, брата композитора Мусоргського звали Євген-Філарет. Усі діти, що народжувалися у сім'ї до нього, вмирали немовлятами. Щоб уберегти дитину від такої долі, батьки дали йому двоє імен, бажаючи обдурити смерть: вона прийде за хлопчиком з одним іменем, а знайде з іншим і піде ні з чим. Інколи в сім'ях було по два Івана, по дві Параски або Марії. Таким чином батьки хотіли вберегти хоч одне дитя з двох. Учениця. У народів Західної Європи та в інших країнах при хрещенні давали кілька імен. Як повідомлялося у пресі, на рейсовому літаку Ріо-де-Жанейро якась пасажирка дуже обурилася , коли стюардеса не назвала її сеньйорою Марія да Куна. Вона вимагала, щоб у список внесли її повне ім'я: Марія-Тереза-Франціска-дес Лесіс да Саградо Дорокау де Ієзус Перейра да Куна. Літак запізнився, бо ім'я пасажирки доводилося щоразу повторювати повністю на всіх зупинках при зльоті й посадці. Учениця. Я читала в газеті про дуже цікавий факт, що на одному з гавайських островів побутує жіноче наймення з 65 літер. Його вільний переклад звучить так : Мій любий вінок із чудово сплетеного лісового листя плине поміж хмарами вранішнього неба і розливає солодкі пахощі. Учениця. У 20-х , 30-х роках, як віяння епохи, з'явилися такі імена: Комунар, Октябрина, Протон, Атом, Комбайн, Ракета. Але нікому не хочеться , щоб його величали, наприклад: Ідея Казбеківна чи Підйом Мартенович. Учень. Значну частину давніх імен , що інколи перетворювалися на прізвища, становлять наймення, де за основу взято якусь прикмету чи рису вдачі людини. Учениця. Наші пращури не раз давали імена за різними ознаками: з нетерпінням очікуваного сина називали Жданом чи Бажаєм. Учень. Малюків з доброю, лагідною вдачею називали Любимами, Добринями, Милухами, Веселками, а примхливих, неспокійних та неслухняних - Брикунами, Досадами, Безсонами. Учениця. Ім'я - велика цінність, тому дати ім'я людині – велика справа , нелегка і відповідальна. Учень. Коли разом щось робити, то швидше знайомишся з людиною. І все-таки нам хотілося б почути, як звуть усіх , хто сьогодні з нами . ^ Учитель. Усі ми різні і неповторні, у кожного з нас своє найкраще ім'я. Що ж означають імена, які давно стали нашими рідними? З яких країн вони до нас потрапили? Тому наступним етапом нашої зустрічі буде «Історія імені». Спочатку запитаймо дітей:
- Кого ще так звуть у вашій родині ? ( Відповіді дітей ) Учениця. А тепер черга за дорослими. Можливо хтось розповість нам про історію свого імені. Учень. Думаю, що дуже важливо гарно назвати дитину, але ще важливіше любити її і вміти показати цю любов. А показати її можна і словом, і ділом, і пестливим звучанням імені . Учениця. Хіба можна не захоплюватися безмежжям різних форм імен , особливо ласкавих, які є в українській Ракета. Але нікому не хочеться , щоб його величали , наприклад : Ідея Казбеківна чи Підйом Мартенович. Учень. Значну частину давніх імен , що інколи перетворювалися на прізвища , становлять наймення , де за основу взято якусь прикмету чи рису вдачі людини. Учениця. Наші пращури не раз давали імена за різними ознаками : з нетерпінням очікуваного сина називали Жда-ном чи Бажаєм. Учень. Малюків з доброю , лагідною вдачею називали Люби-мами , Добринями , Милухами , Веселками , а примхливих , неспокійних та неслухняних - Брикунами , Доса-дами , Безсонами. Учениця. Ім'я - велика цінність , тому дати ім'я людині - велика справа , нелегка і відповідальна. Учень. Коли разом щось робити , то швидше знайомишся з людиною. І все-таки нам хотілося б почути , як звуть усіх , хто сьогодні з нами . Є така гра „Знайомство": чиє ім'я називатимуть ті встають , їм аплодують і вони сідають . Учитель. Усі ми різні і неповторні , у кожного з нас своє найкраще ім'я . Що ж означають імена, які давно стали нашими рідними ? З яких країн вони до нас потрапили? 1 ому наступним етапом нашої зустрічі буде „Історія імені". Спочатку запитаймо дітей:
- Кого ще так звуть у вашій родині ? ( Відповіді дітей ) Учениця. А тепер черга за дорослими . Можливо хтось розповість нам про історію свого імені. Учень. Думаю ,що дуже важливо гарно назвати дитину , але ще важливіше любити її і вміти показати цю любов. А показати її можна і словом , і ділом , і пестливим звучанням імені . Учениця. Хіба можна не захоплюватися безмежжям різних форм імен , особливо ласкавих, які є в українській мові ? ВІКТОРИНА Учень. 1.Пропоную творчо попрацювати. Кожна команда вибирає одне чоловіче і одне жіноче ім'я і пропонує іншій команді підібрати до них пестливі форми . Ціниться кількість , оригінальність варіантів. Нагорода - аплодисменти всіх присутніх . ^ Наступним етапом вікторини буде такий конкурс: назвати якнайбільше старовинних імен. Беруть участь по одному гравцю з команд. 3.Назвати без запинки 10 чоловічих ( для дівчат ) і 10 жіночих ( для хлопців ) імен. 4.Пригадати назви відомих літературних творів і кінофільмів, у яких ужиті імена людей ( Беруть участь по одному гравцю з команди ). 5.Назвати якнайбільше спільнокореневих чоловічих і жіночих імен. 6.Назвати загадки , у яких зустрічаються імена. Підведення підсумків вікторини , визначення команди-переможця. Діти читають вірш І.Глинського «Казка про імена» Наймення , поширені в різних народів , До нашого люду дійшли крізь віки, І носимо ми їх тепер залюбки. В них сила і віра, і щастя , врода, Хоробрість і мужність, життя нагорода. Аглая - прекрасна , Валерія - сильна, Віталій - життєвий , а Ганна - граційна, Кирило - господар , а Клара - ясна, Галина - спокійна , Аза - міцна. Найбільший - Максим і маленький Павло , Наталія - рідна і камінь - Петро. Красиве ім'я Маргарита- перлина. Оксана й Варвара - чужі, а Ірина... Ірина - це мир , благородний Євген, А Костя - спокійний , все чує Семен. Олена- це світло , Лариса - це чайка , Тамара - це пальма , а Марфа - хазяйка. Мінялися люди, часи , племена, Як пам'ять про них збереглись імена. Учениця. Ім'я з'єднує нас із батьківською хатою, рідною домівкою , мовою , культурою , минулим і прийдешнім, з усіма народами світу, з поезією слова. Ймення людини зливається з симфонією краси , несе у світи відлуння вічності. Учень. Наші імена живуть, світяться у наших гарних справах, у наших добрих теплих словах підтримки, у життєвих випробуваннях, у душі, у пам'яті нашої родини. Учениця. А ще живуть, світяться наші імена в чарівних піснях. Учитель. Тому останнє слово на нашій творчій зустрічі «Моє ім'я-дорога до життя» за піснею. Звучить пісня. |
![]() | Міжнародний конкурс знавців рідної мови ім. Петра Яцика | ![]() | Мова наша солов'їна Мета. Ввиховувати любов до рідної мови, України, художнього слова, формувати культуру мовлення; розкрити поняття «рідна мова», показати... |
![]() | Мову вивчай, а пильно про неї знай (свято рідної мови) Вчитель: Доброго дня, вам дорогі вчителі та учні. Ми раді вітати вас на нашому святі рідної мови. Про неї ми скажемо теплі І ніжні... | ![]() | «Її Величність – Мова: До Міжнародного дня рідної мови» Кожне свято має свою історію. Цікаво, хто додумався до святкування Дня рідної мови? |
![]() | Позакласний захід до свята рідної мови Закріпити знання дітей з рідної мови, розвивати вміння миттєво розпізнавати головні та другорядні члени речення, виховувати любов... | ![]() | Моя чудова рідна мова Міжнародного дня рідної мови, формувати розуміння того, що мова – скарб народу |
![]() | Конкурс знавців англійської мови «Englishdorf» Мелітополь вул. Осипенко, 96; тел/факс 44-85-76; e-mail | ![]() | М іжнародний конкурс з української мови ім. Петра Яцика Цьогоріч ти став учасником обласного етапу Інтернет-конкурсу знавців української мови імені П. Яцика |
![]() | Тема заняття Модуль Роль мови в діловому спілкуванні. Українська мова – національна мова українського народу. Мова І професія. Професійна лексика.... | ![]() | Конкурс знавців англ мови «We are young Englishmen» Встановлення й прикрашення шкільної новорічної ялинки. Підготовка акт залу до новоріч карнавалу |