І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка»




Скачати 361.4 Kb.
НазваІ. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка»
Сторінка1/3
Дата конвертації06.03.2013
Розмір361.4 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Література > Урок
  1   2   3
Цикл уроків з теми «Іван Котляревський» для учнів 8 класу загальноосвітніх шкіл з російською мовою навчання за підручником М.М.Сулима, Українська література: Підр. для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. з навч. мовами нац. меншин. – К.: Грамота, 2008. – 288с.

Розроблено: Ткач С.В.., учитель Красногвардійської загальноосвітньої школи №1
Урок №

Тема – І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» -

перший драматичний твір нової української літератури.

Мета – ознайомити учнів з фрагментами біографії І.Котляревського, розповісти про

передумови написання п′єси «Наталка Полтавка»;

розвивати вміння виокремлювати головні моменти в біографії;

прищеплювати почуття зацікавленості освітою, культурою та її значенням для

розвитку людини й країни.

Обладнання – портрет письменника, ілюстрації до життя і творчості, видання книг.

^ Теорія літератури – драматичний твір, соціально - побутова драма, особливості композиції.

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу, урок-презентація.

^ Хід уроку

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть!

Тарас Шевченко «На вічну пам′я ть Котляревському»
І. Організаційний момент.

Позитивна установка на вивчення теми.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Прочитаємо епіграф.

  • Як ви розумієте ці слова?

  • Чи знайомі ви з автором цих слів?

Вже три століття не вгасає інтерес до творчості великого українця І. Котляревського.

Хто ж він? Письменник, військовий, дипломат, культурний діяч, благодійник. Сьогодні ми маємо можливість познайомитися ближче з людиною, яка поєднує в собі всі ці якості.
^ III. Оголошення теми, мети уроку.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя.

Нашим завданням буде з′ясувати, якою людиною був митець, його громадянську позицію, світ захоплень. У цьому нам допоможуть повідомлення учнів. Інформацію, яку вони репрезентують, ви будете аналізувати й фіксувати в таблицю.

^ Учнів класу поділено на кілька груп:

біографи,

літературознавці,

дослідники.

Розгляд портрета.



Подивіться на портрет письменника й визначіть риси характеру, які, на вашу думку, притаманні цій особі.

Опишіть зовнішність поета. Занотуйте свої спостереження в зошити.
(^ Схема, що заповнюється учнями протягом уроку

  


Сфера

діяльності

Риси

характеру

Кредо

Світ

захоплень

Улюблені

письменники

Театр,

музика


Сфера діяльності

Учитель, канцелярист, етнограф та фольклорист, історик, мовознавець, військовослужбовець, домашній учитель, директор Полтавського театру, актор, попечитель богоугодних закладів у Полтаві.

^ Риси характеру

Добрий, благородний, енергійний, мудрий, гуманний, справедливий.

Кредо

У свої твори перелити гарячу синівську любов до рідного народу, до його героїчної історії, пісень і дум.

Світ захоплень

Театр, література, домашні вистави.

Улюблені письменники

Вергілій, Овідій, Горацій, Рилєєв, Бестужев.

^ Театр

Грав сам комічні ролі. Саме для театру написав “Наталку Полтавку”,“Москаль- чарівник”.
1.Учень-біограф

Народився 9 вересня 1769 року в Полтаві, в родині дрібного чиновника. Згодом Котляревським було «пожалувано» дворянське звання. З 1780 року маленький Іванко почав навчатися в Полтавській духовній семінарії. Особливо старанно й наполегливо осягав хлопець гуманітарні дисципліни: піїтику, риторику, філософію, латинську, грецьку, французьку, німецьку мови.

З інтересом знайомиться з античною літературою, перекладає Горація, Овідія, Вергілія. Відкриває для себе творчість Ломоносова, Кантемира, Сумарокова. Один із співучнів Котляревського згадував про поета, що той «мав пристрасть до віршування і вмів до будь-якого слова вправно добирати рими, дотепні і вдалі, за що товариші по семінарії прозвали його римачем».

2.Учень-дослідник

У 1789 році, після смерті батька, двадцятирічним юнаком він на останньому році навчання залишає семінарію і починає служити чиновником у полтавських канцеляріях, а згодом вчителює у поміщицьких родинах. «В цей період свого життя бував він на зібраннях та іграх народних і сам, переодягнений, брав участь у них, дуже уважно вслухався в народну розмову, записував пісні й слова, вивчав мову, характер, звичаї, обряди, вірування, перекази українців, наче готуючи себе до майбутньої праці…» Саме під час вчителювання, з 1794 р., й розпочинається творча робота письменника над славнозвісною «Енеїдою». Протягом 1794—1796 рр. І.Котляревський працює над першими трьома частинами поеми. З 1796 по 1808 р. І.Котляревський перебуває на військовій службі. У складі Сіверського полку, сформованого на базі українського козацького полку, брав участь у російсько-турецькій війні, особливо відзначившись у баталіях під Бендерами та Ізмаїлом. За відвагу й хоробрість І.Котляревського було відзначено кількома нагородами. Навіть у нелегких бойових буднях Іван Петрович продовжує працювати над «Енеїдою». Спочатку І.Котляревський не мав наміру публікувати поему, вона поширювалася серед читачів у рукописних копіях, але в 1798 році її видав у Петербурзі один із любителів українського слова, конотопський поміщик Максим Парпура.

3.Учень-дослідник

З 1810 року і до кінця свого життя Іван Петрович Котляревський живе в Полтаві, працюючи наглядачем Будинку для виховання дітей бідних дворян — навчально-виховного закладу, в якому навчання відбувалося за програмою гімназії. З 1827 року — попечитель «богоугодних закладів» Полтави. На цьому відповідальному поприщі І.Котляревський зарекомендував себе як талановитий педагог і організатор освітнього процесу. Увесь цей час письменник не пориває з творчою діяльністю, захоплюється театральною справою. У 1818 році його призначають директором Полтавського театру. З метою збагачення репертуару він створює драму «Наталка Полтавка» і водевіль «Москаль-чарівник», які з успіхом було поставлено у 1819 році. Так, на полтавській сцені, з початків нової української драматургії зароджувався національний професійний театр. Стараннями І.Котляревського було випущено з кріпацтва М. Щепкіна, який згодом успішно виступав у п’єсах свого покровителя. У 1821 році поет закінчує писати поему, останню частину «Енеїди», але побачити повне видання йому не судилося. Воно з’явилося на світ у 1842 році, уже після смерті автора.

4.Учень-біограф

У 1835 році за станом здоров’я І.Котляревський виходить у відставку, але не пориває з культурним життям того часу. До нього постійно зверталися за підтримкою і порадою представники найширших верств населення, і кожному він намагався надати необхідну допомогу. Тому з величезним сумом і болем була зустрінута звістка про його смерть 10 листопада 1838 року. Творчість І.Котляревського ознаменувала собою початок нової ери української літератури. Із порівняно невеликого за обсягом творчого доробку письменника починається потужний рух національного відродження.

Учитель.

За своє досить довге життя написав 4 оригінальні твори:

поему ”Енеїда”,

”Пісню на Новий 1805 рік князю Куракіну”,

п′єси ”Наталка Полтавка”,

”Москаль-чарівник”.
^ V. Фізкультхвилинка.
5. Учень - літературознавець. Чи знаєте ви, що …

  • «Наталка Полтавка» мала великий вплив на розвиток інших видів мистецтва.

  • До першої постановки цієї п′єси музику створено невідомим автором. Згодом музику до «Наталки Полтавки» писали композитори А. Барсицький, А. Єдлічка, І. Ляндверд, О. Горілий, М. Лисенко.

  • Кінематографісти вперше звернулися до п′єси «Наталка Полтавка» в 1911році. Остання екранізація цього твору з′явилася у 1978 році.

  • Творчість І. Котляревського досліджували в Росії, Англії, Франції, Німеччині, Італії, Чехії, Словаччині, Угорщині.

  • «Наталка Полтавка» перекладена литовською, узбецькою, грузинською, французькою, португальською, чеською мовами.

Рефлексія

  • З якого роду походив І.П.Котляревський?

  • Яку освіту здобув?

  • Якими важливими подіями було насичене життя письменника?

  • Що вас найбільше зацікавило в біографіі Котляревського?

  • Як ставилися до автора ”Наталки Полтавки ” його сучасники?

  • Зачитати схему, яку ви заповнили протягом уроку.

  • Коли письменник почав працюваим над ”Наталкою Полтавкою”?


^ VI. Робота з підручником. Стор 86.

Записати в зошит терміни з теорії літератури.

Драма – це …

Соціально – побутова драма – це …

Особливості композиції …
VII. Продовжіть речення “Сьогоднішній урок навчив мене...”

Я роздаю вам для заповнення анкети самоаналізу ( Додаток №1)
Усі творчі завдання, над якими працюватимеме протягом циклу уроків, оформіть у «Папку успіху».
^ VIII. Домашнє завдання:

І гр. Стор 50 – 67 читати, переказувати, вивчити напам′ять терміни з теорії літератури.

ІІ гр. Скласти тест до першої дії, вивчити напам′ять терміни з теорії літератури.
Додаток №1

^ Анкета самоаналізу



Твердження

Так (+)

Ні (-)

1

Я добре засвоїв(ла) тему «Життєвий і творчий шлях

І. Котляревського».







2

Я знаю, скільки творів написав письменник.







3

Я дізналась (вся) багато цікавого про першу українську п′єсу.







4

Я задоволений(а) своєю роботою на уроці.







5

Мені сподобався цей урок.







6

Я хочу вчитися і здобувати нові знання.









Урок №

Тема – І. Котляревський. П′єса «Наталка Полтавка». Історія написання. Сюжет.

Мета – ознайомити учнів зі змістом п′єси, допомогти усвідомити ідейно-художні

особливості драматичного твору;

розвивати навички виразного читання за ролями, аналізувати прочитане;

виховувати почуття людської гідності, естетичний смак.

^ Тип уроку – комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Позитивна установка на вивчення теми.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

«Наталка Полтавка» - перший драматичний твір нової української літератури, який, за влучним висловом І. Карпенка-Карого, є «праматір′ю українського народного театру». На сьогоднішньому уроці спробуємо розкрити секрет багаторічного успіху цієї п′єси, відчути красу українського слова, зрозуміти правдивість вічних істин, загальнолюдських цінностей.

ІІI. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

І гр. Стор 50 – 67 читати, переказувати, вивчити напам′ять терміни з теорії літератури.

ІІ гр. Скласти тест до першої дії, вивчити напам′ять терміни з теорії літератури.

Словникова робота за питаннями учнів.

^ IV. Оголошення теми, мети уроку.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя.

1819 рік вважають часом народження української драматургії, театру, адже саме цього року на сцені Полтавського постійного професійного театру було поставлено драму «Наталка Полтавка», створену його директором І. Котляревським. Як зазначав І. Карпенко-Карий, сила й краса п′єси – « в простоті, в правді і, найголовніше, - в любові автора до свого народу». У 1821 році «Наталка Полтавка» була поставлена в Харківському театрі, а надрукована вперше професором Харківського і Петербурзького університетів, академіком Ізмаїлом Срезневським у 1838 році в «Украинском сборнике». «Наталка Полтавка» - це драма кохання бідної української дівчини, яка відстоює право на щастя. В основі сюжету лежить конфлікт між Наталкою і багатим, нелюбим їй паном.

^ VI. Робота з текстом.

Виразне читання за ролями першої дії п′єси «Наталка Полтавка» (уривки).

Стор. 52-54, 55-59.
VII. Фізкультхвилинка.
Перегляд відеозапису екранізації п′єси «Наталка Полтавка» (діалог возного та Наталки, возного та виборного)
Обмін враженнями щодо прочитаного та побаченого.

? Чи сподобалась Наталка?

? Яка найхарактерніша риса возного?

? Що ми дізналися про Петра – Наталчиного коханого?

? Про що свідчить розмова возного та виборного?

? Якої ви думки про Терпелиху, матір головної героїні?

? Про яке чудо благає Наталка Господа? Про що це свідчить?
^ VIII. Закріплення знань, умінь та навичок.

Завдання учням.

Впишіть епітети, якими Виборний характеризує Наталку в розмові з возним.


К
















А

Р
















А

М
















А

Д
















А

Т
















А

Відповіді:

( Красива, розумна, моторна, дотепна,трудяща)
^ Домашнє завдання:

І гр. Стор 68 - 85 читати, переказувати, знати відповіді на запитання стор. 85

ІІ гр. Стор 68 - 85 читати, переказувати, знати відповіді на запитання стор. 85

Скласти таблицю ,, Пісні з п’єси „ ( назва пісні, хто виконує, що розкриває ,10 пісень)

Урок №

  1   2   3

Схожі:

І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconУрок №23 І. Котляревський. «Наталка полтавка»
Котляревський. «Наталка полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconТарас Григорович Шевченко (1814-1861)
Мета – розказати фрагменти біографії Т. Шевченка, навчити знаходити автобіографічні
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconІван Франко (1856-1916). Фрагменти біографії
Цикл уроків з теми «Іван Франко» для учнів 7 класу загальноосвітніх шкіл з російською мовою навчання за підручником Слоньовська О....
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconРеферат на тему: Іван Петрович Котляревський
Ворскла. Тут у товаристві босоногих ровесників промайнуло дитинство майбутнього письменника. «Нерідко доводилося йому,— писав один...
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconТема. Портрет бунтівника. Життєвий І творчий шлях Роберта Льюїса Стівенсона. Мета
Мета: познайомити учнів з основними фактами біографії Р. Л. Стівенсона, спонукати до знайомства з творчістю письменника, розвивати...
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconЕ. Золя французький письменник, теоретик натуралізму. Цикл романів „Ругон Маккари “
На думку Г. Манна, Золя „не лише писав твори, але й утверджував істину. Істина стала душею його творчості “. Отже, перша сторінка...
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» icon"Іван Котляревський (укр.)"
Кроссворд по предмету "Українська література (укр.)" на тему "Іван Котляревський (укр.)"
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconЮрій Яновський. Роман «Вершники»
Обладнання: портрет письменника відповідного періоду, слайди, цитати відомих людей про письменника, ілюстративний матеріал, аудіо...
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconКарпатська загальноосвітня школа І – ІІ ст. №16 інтелектуальна гра
Кобзаря; викликати бажання читати твори Шевченка, формувати інтерес до життєвих фактів та творчих фактів письменника; розвивати пізнавальні...
І. Котляревський. Фрагменти біографії письменника. «Наталка Полтавка» iconПлан Життєвий шлях письменника Основні творчі напрямки Проблематика...
Тема: «Іван Франко. Життя І творчість видатного письменника. Повість „Перехресні стежки” (оглядово)»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка