Скачати 124.69 Kb.
|
Тетяна Іванівна Свирська, завідувач НМЦ громадянського виховання, виховних технологій та позашкільної освіти ІППО КУ імені Бориса Грінченка ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ПОЗАШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: ВІД РОЗРОБКИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ Перш ніж говорити про освітню програму, звернімось до словника. Слово «програма» від грецького «programma» - «розпорядження, об’ява». З погляду педагогічного проектування, програма – особливий вид проекту (конструктивно-технологічний, змістово-організаційний). Слово «проект» у перекладі з латини означає «кинутий уперед». У широкому розумінні «проект» - уявлення про шляхи вирішення завдання, проблеми, шляхи удосконалення, модернізації, розвитку. Виходячи з цього, програма – змістово-організаційна модель будь-якої діяльності, будь-якого процесу (практики), яка визначає цілі, учасників, зміст, результати діяльності, а також порядок її реалізації. Для педагога позашкільного навчального закладу програма – це інструмент організації навчально-виховної роботи, засіб досягнення педагогічної мети. Освітня програма як модель навчально-виховного процесу відбиває процес взаємодії всіх його учасників і містить ціннісно-цільове обґрунтування змісту освіти і технології його передачі вихованцям. Нині до класифікації освітніх програм позашкільних навчальних закладів існують різні підходи. Визначають такі види програм:
Виділяючи освітні та соціально-педагогічні функції позашкільного навчального закладу, можна класифікувати програми за функціями, які реалізуються. До цієї класифікації треба ввести такі види програм:
Класифікація соціально – педагогічних програм:
Рівні програм позашкільної освіти класифікувати за ознакою «загальне – професійне»:
Особливе місце в позашкільній освіті належить програмам внутрішньої та зовнішньої інтеграції. Їх можна розглядати як моделі позашкільної освіти, у яких інтегруються складові процесу розвитку особистості: навчання, виховання, розвиток, соціалізація та саморозвиток (самовиховання, самоосвіта, самореалізація), створюються умови цілісного розвитку особистості. Інтегрована програма дозволяє забезпечити розумну організацію дозвілля дітей – середовища їхньої життєдіяльності, у якому дитина реально може себе проявляти як суб’єкт діяльності в різних статусах, ролях, у індивідуальній і колективній, виконавській та творчій діяльності, як особистість зі своєю соціальною, громадянською позицією. Використання потенціалу інтегрованої програми дозволяє забезпечити широкий рівень взаємодії як у закладі, так і поза ним за рахунок інтеграції можливостей різних закладів не тільки системи освіти. У практиці роботи закладу позашкільної освіти можуть мати місце різні програми: методичної, психологічної, організаційної, управлінської діяльності; навчальні, виховні, освітні програми та інші. У конкретного педагога позашкільного навчального закладу може бути той чи інший набір програмних документів: навчальна програма, виховна, розвивальна програма (програма розвитку певних здібностей вихованців), програма соціальної підтримки (допомоги, корекції та інш.) деяких категорій дітей, програма роботи з батьками, програма методичного забезпечення освітнього процесу, програма психологічного супроводу діяльності будь-якої категорії дітей, програма діяльності об’єднання, програма матеріально-технічного забезпечення. Позашкільна освітня програма будь-якого виду повинна відповідати таким вимогам: - актуальність – відповідність запитам сьогоднішнього рівня суспільного життя та орієнтованість на ефективне вирішення проблем у майбутньому; - прогностичність – відображення в цілях та планованих діях не тільки сьогоднішнього стану освіти, а й скерованість на майбутнє; - раціональність – визначення таких цілей та засобів досягнення результатів, які в конкретних умовах регіону, закладу позашкільної освіти та з урахуванням наявних ресурсів дозволяють досягнути максимальної ефективності; - реалістичність – відповідність мети запропонованим для її досягнення засобам; - цілісність – властивість забезпечувати погодження та повноту, взаємодію та послідовність дій для реалізації мети; - контрольованість - властивість забезпечити прогнозування результатів та способів перевірки кінцевих і проміжних результатів; - коригованість - властивість своєчасно визначати відхилення або збої, швидко на них реагувати, змінюючи деталі, елементи, аспекти, переставляючи розділи, змінюючи методику; - варіативність – пропонування різних шляхів досягнення результату; - інтегрованість – поєднання різних галузей знань у єдине ціле. Сьогодні одним із перспективних напрямів є проектування авторських програм нового покоління . Освітня програма нового покоління передбачає моделювання курсу у вигляді керованого навчально-виховного процесу «Освітній маршрут» - це конкретний (за часом, характером, обсягом роботи) відрізок шляху, яким вихованець просувається від статусу «новачка» до статусу «атестованого випускника»(тобто «умільця», «професіонала», «майстра» конкретної кваліфікації), опановує ключові компетентності, що передбачені цією програмою. Таким чином, освітня програма повинна:
Додаток 1 Етапи розробки програми Етапи розробки програми:
Підготовчий етап. Розробка програми у такій послідовності:
Основний етап. Оформлення документа у відповідності до вимог. Практичний етап. Реалізація програми, її апробування у відповідності до термінів. Фіксування результатів засвоєння вихованцями всіх тематичних блоків програми. ^ . Аналіз результатів апробування програми, побудова перспектив, виявлення зв’язків відносно результатів, винесення оціночних суджень та визначення відповідності бажаного та дійсного. ^ . Корегування та планування подальшої діяльності на підставі аналізу. Додаток 2 Орієнтовна структура програми Орієнтовна структура програми:
Титульна сторінка. Назва програми – її візитна картка. Вона має бути стислою, змістовною, відображати зміст програми. Пояснювальна записка розкриває основний задум педагога та концептуальні педагогічні ідеї. З пояснювальної записки повинно бути зрозумілим: для чого створено програму та на які результати очікує педагог. Пояснювальна записка повинна відображати:
Навчально-тематичний план освітньої програми розкриває логіку її вивчення. У плані повинна бути представлена послідовність вивчених розділів, тем запропонованого курсу та кількість годин, відведених на опанування кожної з них; визначено співвідношення навчального часу, яке відводиться на теоретичні та практичні заняття. Навчально-тематичний план складається з урахуванням часу, який заплановано програмою на кожен рік навчання. ^ Зміст курсу має відповідати навчально-тематичному плану. В ньому подається опис розділів та тем, зміст яких наводиться в порядку їх представлення в навчально - тематичному плані. Описати тему означає:
Тема, зазначена в навчально-тематичному плані, має бути розкрита достатньо повно, з переліком усіх основних питань змісту, перш за все в теоретичній частині. Такого ж повного розкриття потребує й практична частина, при цьому потрібно вказати назви практичних робіт та форми їх проведення. Зміст розкривається за роками навчання з ускладненням тем, при цьому враховуються вікові особливості вихованців. Зміст повинен відповідати поставленим завданням. ^ У цьому розділі програми необхідно: - стисло описати форми навчання, які плануються в кожному розділі, крім того, бажано пояснити, чим обґрунтовано вибір таких форм занять; - описати основні методи організації освітнього процесу; - перерахувати дидактичні матеріали, які використовуються; - охарактеризувати умови реалізації програми. ^ У перелік можна включати: - список літератури (джерело), яке використано при розробці освітньої програми; - список літератури, яка рекомендована педагогом для організації освітнього процесу; - список літератури для вихованців та їхніх батьків (для розширення діапазону освітнього впливу та допомоги батьків у навчанні та вихованні підлітків). Додаток 3 ^
^ : акція, аукціон, бенефіс, вернісаж, бесіда, зустріч із цікавою людиною, виставка, галерея, вітальня, диспут, захист проектів, гра, сюжетно-рольова гра, ігрова програма, КВК, концерт, конференція, круглий стіл, лабораторне заняття, лекція, майстер-клас, спостереження, «мозковий штурм», олімпіада, відкрите заняття, вистава, презентація, рейд, ринг, семінар; Методи, засоби та прийоми передачі знань, умінь та навичок:
^ : контрольні завдання та тести, діагностика особистісного росту та просування, шкала оцінювання результатів. ^ самооцінка, ведення залікових книжок, оформлення маршрутних листів, ведення літопису, накопичення фотоматеріалів. ^ - емоційні методи: заохочення, навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, стимулююче оцінювання, вільний вибір завдань;
^ Закон України «Про позашкільну освіту»// Освіта України. Нормативно-правові документи. –К.: Міленіум, 2001. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Наук.-методичний посіб,- К.: ІЗМН, 1998.- 204с. Позашкільна освіта в Україні: Навч. посіб./ За ред. О.В. Биховської.- К.: ІВЦ АЛКОН, 2006, - 224с. А.В. Золотарева Дополнительное образование детей: Теорія и методика социально-педагогической деятельности. – Ярославль: Академия развития, 2004.-304с. Е.Л.Бойко, А.В.Золотарева, А.Л.Пикина Дополнительное образование в НПО(СПО): методическое пособие, -Ярославль, 2010. -47 - 53с. |
![]() | А к т готовності позашкільного навчального закладу до нового 2011-2012 навчального року Прізвище, ім’я, по батькові керівника навчального закладу Артеменко Вікторія Володимирівна | ![]() | А к т готовності позашкільного навчального закладу до нового 2011-2012 навчального року Прізвище, ім’я, по батькові керівника навчального закладу Бондаренко Тетяна Анатоліївна |
![]() | Паспор т бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу комунальної... ... | ![]() | Міністерство науки І освіти України Сучасна соціально-економічна ситуація, яка суттєво впливає як на потреби особистості, так І на замовлення соціуму, висуває нові вимоги... |
![]() | А к т готовності дошкільного навчального закладу до нового 2011-2012 навчального року Прізвище, ім’я, по батькові керівника навчального закладу Онищенко Галина Павлівна | ![]() | А к т готовності дошкільного навчального закладу до нового 2011-2012 навчального року Прізвище, ім’я, по батькові керівника навчального закладу Рябченко Олена Владиславівна |
![]() | А к т готовності дошкільного навчального закладу до нового 2011-2012 навчального року Повна назва навчального закладу Золочівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №3 | ![]() | А к т готовності дошкільного навчального закладу до нового 2011-2012 навчального року Повна назва навчального закладу Золочівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №2 |
![]() | Затверджую: Директор коммунального позашкільного навчального закладу Про обласний конкурс – огляд роботи військово – патріотичних, туристичних, пошукових, козачих клубів та обєднань Донецької області,... | ![]() | Науко во Малої академії наук України проводити І (районний) та ІІ (обласний) етапи Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких... |