Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра




Скачати 61.54 Kb.
НазваУрок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра
Дата конвертації02.02.2014
Розмір61.54 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Література > Урок
Урок 2

Тема: Вільям Шекспір — великий поет і драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра.

Мені ж від зір найбільша честь припала:

Твоя любов, велика і тривала...

В. Шекспір

Мета: висвітлити основні факти життя і творчості Шекспіра, розкрити ідейно-художній зміст його сонетів, визначити місце письменника в історії англійської та світової літератури; розвивати на­вички самостійної роботи, дослідницької діяльності, вміння готувати повідомлення на задану тему; виховувати любов до поезії.

Тип: урок-дослідження.

Обладнання: портрет Шекспіра, тексти його сонетів в оригіналі та в перекладах І. Франка, П. Грабовського, Д. Паламарчука та інших поетів, репродукції картин митців доби Відродження, фонозапис сонету 90 у виконанні С.Нікітіна, слайди 1-6 додатку 2.

Хід уроку


  • Актуалізація опорних знань учнів

Робота в групах. З поданих слів вибрати та поєднати пари.

Магеллан, Індія, Колумб, першу кругосвітня подорож, філософія, Коперник, Васко да Гама, Америка, Френсіс Бекон, Сонце – центр Сонячної системи, „Сікстинська Мадонна”, Тіціан, Мікеланджело, „П’єта”, Рафаель, „Дон Кіхот”, Леонардо да Вінчі, Сервантес, Петрарка, Шекспір, „Каноньєре”, „Флора” , „Джоконда”, Сандро Ботічеллі, „Ромео і Джульєтта”, „Народження Венери”.

  • Повідомлення групи учнів - „біографів” (Слайд 3)

Про Шекспіра відомо надзвичайно мало. Ті відомості, що дійшли до нас, ґрун­туються на небагатьох спогадах про його народження, шлюб, хрещення трьох дітей і театральні успіхи на теренах драматургії.

Вільям Шекспір народився 1564 року в містечку Стретфорд-на-Ейвоні. Його батько був процвітаючим торговцем, судовим виконавцем і членом муніципаліте­ту, пізніше він зубожів і втратив майже все своє майно. Вірогідно, що Шекспір навчався у місцевій граматичній школі, де вивчав твори латинських класиків, серед яких особливо вирізняв Овідія. У віці вісімнадцяти років він одружився з донькою місцевого фермера Енн Хатауей, котра народила йому трьох дітей: Сюзанну в 1583 роді і близнюків Гамлета й Джудіт у 1585 році. Події наступних семи років життя Шекспіра, до появи записів, що свідчать про його успіхи в Лон­доні як актора й драматурга, залишаються загадкою. Згідно з деякими свідчен­нями, він став співвласником найбільш прославленої театральної трупи Лондо­на, якою опікувався лорд Чемберлен. Окрім видання ранніх п'єс — комедій „Ко­медія помилок” (1592), „Два веронця” (1594), „Сон у літню ніч” (1596), історичних хронік „Генріх ІV” (1590), „Річард III” (1592) та „Ромео і Джульєтта” (1595), — Шекспір здобув літературне визнання як поет, створивши поеми „Венера і Адо­ніс” (1593) і „Знеславлена Лукреція” (1594). Поетичну творчість він потім про­довжив циклом сонетів, який був виданий 1609 року. Безперечно, навіть цих ранніх сонетів Шекспіра було цілком достатньо, щоб він отримав всесвітнє визнання.

Наприкінці 1590-х років популярність та успіх дозволили Шекспірові придбати великий будинок у Стретфорді, „Нью-Плейс”, і здобути титул джентльме­на, а також отримати право на власний герб у 1596 році. У 1598 році Шекспір узяв на себе частину витрат по будівництву великого театру „Глобус”, розташо­ваного на південь від Темзи. На сцені цього театру відбулися прем'єри комедій „Як вам це сподобається” (1599) і „Дванадцята ніч” (1599), п'єс на історичну тематику „Генріх IV” (1597), „Генріх V” (1598), великих трагедій „Гамлет” (1601), „Отелло” (1604), „Король Лір” (1605), „Макбет” (1606) і п'єс, присвячених Давньому Риму: „Юлій Цезар” (1599) і „Антоній та Клеопатра” (1607) Приблизно у 1610 році Шекспір повертається до Стретфорда і створює кілька романтичних п'єс і трагікомедій, до яких належать „Цимбелін” (1609), „Зимо­ва казка” (1610) і „Буря” (1611). Шекспір пішов із життя 1616 року, у віці п'ятдесяти двох років. Запис про смерть Шекспіра зроблений у церкві Святої Трійці в Стретфорді. (Слайд 4).

  • Словникова робота

Повторення значень термінів „сонет”, „ідея”, „тема”. (Слайд 5).

Сонет виник в Італії ще в XIII ст. Кла­сичний італійський — складається з чотирнадця­ти рядків і ділиться на два катрени (чотиривір­ші) й два терцети (тривірші). Сонети Шекспіра за формою більш прості, гнучкі, вільні. Вони мають три катрени і заключний куплет (двовірш). 154 сонети Шекспіра і до цього часу містять у собі багато таємниць. Написані, як вважають дослідники, між 1592 і 1598 роками, вони прис­вячені двом особам.

^ Прийшли мені на горе і на страх

Любові дві в супутники щоденні.

Юнак блакитноокий — добрий геній,

І жінка демон з мороком в очах,

так пише поет у 144 сонеті. Хто цей друг, який став героєм більшості ліричних сповідей поета, і хто та красуня, що подарувала йому щастя і горе,— достеменно невідомо. Проте образи вродливого, шляхетного юнака і гордої, свавільної жінки за­лишилися у століттях. Більшість сонетів Шекспі­ра можна вважати гімном на честь дружби.

  • Читання учнями сонетів та їх аналіз

Сонет 21. Запитання до учнів:

  • цей сонет зображує Шекспіра як людину і поета. В яких рядках поет

формулює свій головний життєвий та творчий принцип?

  • Як це характеризує поета?

  • З ким він сперечається у цьому вірші?

  • Як ви розумієте два останні рядки?

Сонет 91.

Запитання до учнів:

  • Що означає для поета дружба? Доведіть свою думку словами з тексту.

  • Англійський драматург доби Відродження Джон Ліль говорив: „Чоловіча дружба непохитно стоїть серед бур та неприємностей життя. Немає нічого ціннішого за неї”. Чому саме в добу Відродження таку велику увагу приділяють дружбі?

  • Як ви думаєте, яким товаришем був Шекспір?

  • Чи можна людину вважати щасливою, якщо в неї є справжній друг?

  • Чи актуально звучить цей вірш нині?

А тепер звернемося до іншого при­вабливого і неповторною образу.(Слайд 6). Жінка, яку ос­півує Шекспір, отримала в літературознавстві назву — Смаглява леді. У добу Відродження існував культ жіночої краси. Митці того часу зоб­ражували (втілювали) свій ідеал в прекрасних портретах. Увесь світ захоплюється відомими шедеврами Рафаеля і Леонардо да Вінчі, репродукції яких вибачите на дошці. Митці лоби Відро­дження творили у рамках релігійного живопису, проте відбивали у численних мадоннах індивіду­альні уявлення про чемну жіночу красу. Глядач відразу потрапляє в полон до образу, піднятого на п'єдестал ідеалу. Досконалі пропорції облич­чя цих прекрасних жінок виражають тиху радість, материнську ніжність, внутрішній спокій. Вони сповнені смирення перед життям. На картинах Леонардо да Вінчі, Рафаеля панує настрій гармо­нії духовного та фізичного начал. Чистота, сві­жість, цнотливість, лагідність душі надають особ­ливої принадності жінкам доби Відродження.

Данте і Петрарка в своїх сонетах також дали зразки поетичного бачення жінки як втілення досконалості. А якою бачить свою ко­хану Шекспір?

Сонет 130

Запитання до учнів:

  • Чи гарна жінка, яку змальовує поет? Доведіть свою думку рядками вірша.

  • Що робить її привабливою?

  • Як у цьому вірші Шекспір ще раз підкреслює свої творчі принципи?

  • Які засоби виразності використовує поет для змалювання образу своєї коханої.

Смаглява леді — жива жінка, а не ідеальна красуня і не розмальована лялька. Усе в ній по-земному природно і просто, а тому — привабливо. Якщо в сонетах відомого італійсько­го поета Петрарки оспівується золо­токоса ангелоподібна красуня, горда і неприступ­на, то Шекспір намагався змалювати реальний образ. Це смаглява брюнетка, не дуже гарна, але вона здається прекрасною закоханому в неї пое­тові.

Прочитайте ще раз епіграфи до уроку. Дове­діть, що Шекспір „наблизив лірику до реальних почуттів людей”. Героїня сонетів не ідеальна і за своїм харак­тером. У 131 сонеті поет каже:

^ Та не смагляве милої чоло,

А чорні вчинкилиха джерело.

  • Послухайте сонет 90 у виконанні Сергія Нікітіна. Що ви уявляєте, коли лине музика?

Запитання до учнів:

— Який настрій передає виконавець?

— Охарактеризуйте цей сонет метафорично, наприклад, це — стогін розбитого серця тощо.

Ліричний герой Шекспіра і сам поет багато відчували, страждали, але залишилися незламними, тому що не замикались у собі, були спроможні відгукнутися на біль інших.

Країна сонетів надзвичайно багата барвами, її мешканці живуть напруженим, неспо­кійним життям. Чотирнадцять рядків сонета зда­ються на подив місткими: стільки почуттів і ду­мок вони концентрують у собі. Ці вірші — чут­ливе серце поета, його оголена душа.

  • Читання творів-мініатюр учнів „Читаючи сонети Шекспіра”.

  • Підсумок

  • Як змальовується кохання у сонетах Шекспіра?

  • Завдяки чому сонети живуть і сьогодні?




    • Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника.

  2. Вивчити сонет, що сподобався, напам’ять.

  3. Прочитати 1 та 2 дії трагедії В.Шекспіра «Гамлет».

  4. Індивідуальні завдання. Підготувати повідомлення про театр доби Відродження.






Схожі:

Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconЖанри доби Відродження
Відродження (література Ренесансу) — це період в історії світової літератури, що охоплює 14-16 століття в Італії та кінець 15 — початок...
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconУрок 1 Тема
Мета: дати загальну характеристику доби Відродження; розкрити суспільно-історичні передумови зародження нової культури, її гуманістичний...
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconРеферат з світової літератури на тему: Вільям Шекспір
Створені три з зайвим сторіччя тому трагедії, історичні хроніки І комедії Шекспіра живуть дотепер, хвилюють І потрясають уяву глядачів....
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconВільям шекспір гамлет, принц датський дійові особи

Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconПлан Педро Кальдерон видатний драматург І поет іспанського бароко....
Педро Кальдерон – видатний драматург І поет іспанського бароко. Особливості світогляду митця, концепція взаємовідносин людини І суспільних...
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconЖиття І творчість Шекспіра
В. Шекспіра; розвивати мовну здогадку та мовленнєву реакцію; формувати пізнавальну діяльність; виховувати любов до літератури
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconТема. Великий син великого народу
Мета. Ознайомити дітей з життям І творчістю великого Кобзаря – Т. Г. Шевченка. Вчити І розвивати акторські здібності. Виховувати...
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconКапніст, Василь Васильович
Капніст, Василь Васильович (1758, за іншими даними 1757—1823) — російський поет, драматург, освітній І громадський діяч
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconЛев толстой І україна у московській Бібліотеці української літератури...
Бібліотеку української літератури в Москві відвідав відомий поет І драматург, лауреат Державної премії Росії Анатолій Парпара
Урок 2 Тема: Вільям Шекспір великий поет І драматург доби Відродження. «Шекспірівське питання». Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра iconУрок з української літератури в 10 класі на тему: із
Що ж означає любити? У ранню пору життя, як вранішнє сонце, сходить у душі кохання трепетне, світле, що боїться розчарувань, але...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка