Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури)




Скачати 146.56 Kb.
НазваТема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури)
Дата конвертації20.03.2013
Розмір146.56 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Література > Документы

Бежук М.М.,


вчитель української мови та літератури

Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури).

5 клас


Мета: прилучити учнів до надбань світової лірики – родинно-побутових пісень, зокрема колискових.

Відтворити колискові пісні України, навчити учнів їх виконувати. Вказати на спільні мотиви української народної лірики і світової. Показати вплив народної поезії на створення літературних колискових пісень, значення колискової в долі людини.

Виховувати любов до пісні, до матері, до рідного краю. Формувати в юних школярів естетичні почуття.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: інтегрований урок (українська та зарубіжна літератури, музика, історія та народознавство, англійська мова, образотворче мистецтво).

Обладнання: виставка літератури – тексти колискових пісень, довідкова література про них, плетена з лози колиска, ясла – місце народження Ісуса Христа, дитячі малюнки.
^ Пісня «Спи, Ісусе, спи…»


Спи, ісусе, спи,

Спатоньки ходи.

Я тебе бу’ колисати,

Пісеньками присипляти.

Люлі, люлі,

Спи, серденько,

Спи, Ісусе,

Спи. (2 р.)
Спи, владико, спи,

Головку склони

Тут на рученьки Марії.

Бач, Вона Тебе леліє.

Люлі, люлі,

Спи, серденько,

Спи, Ісусе,

Спи. (2 р.)
Спи, убогий, спи,

Рученьки зложи.

Йосифа ще не видати, -

Несе хлібця Тобі дати.

Люлі, люлі,

Спи, серденько,

Спи, Ісусе,

Спи. (2 р.)
Спи, Ісусе, спи,

А серцем твори.

Най при ньому спочивають

Тут, на Землі, і там, в раю.

Люлі, люлі,

Спи, серденько,

Спи, Ісусе,

Спи. (2 р.)


^ На дошці – тема уроку: «Колискова в долі людини».

По боках написи:

  1. У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Т.Г.Шевченко

2. Дні дитинства – наче плин води,

Проліта дитинство, та у спадок

^ Зостається пісня, повна згадок,

Пам’ять зостається назавжди!

Р.Гамзатов

Хід уроку

Учні розташовані півколом. У центрі – колиска, біля якої постійно сидить учениця (під час виконання пісень вона погойдує колиску з дитиною (лялькою), відтворюючи характер пісні).

Перед глядачами – сценка із народженим Ісусиком на сіні, біля ясел сидить учениця в ролі Пречистої Діви Марії, по обидва боки – ангели із дзвіночками, а ззаду стоїть учениця із зіркою в руках.

Звучить фонограма «Колискової для Ісуса» («Спи, Ісусе, спи…») Під звуки музики Богородиця Діва співає маленькому Ісусикові колискову. Ангели легенько подзвонюють в такт музики.

Вступне слово вчителя української літератури:

- Мати і дитина. Що може бути краще на землі? У нашій уяві образ матері та дитини асоціюється з Пречистою Дівою і маленьким Ісусиком. Мати божа, схилившись над новонародженим синочком, виспівує йому долю. Скільки ніжності в її погляді, скільки любові і ласки! Терниста дорога чекає в майбутньому її Сина, і мати хотіла охоронити від біди свого первістка. Але, може, тому й не шукатиме Він легкої дороги, може, тому й пожертвує себе заради нас, бо Його Мати, Пресвята Діва Марія, сама любила ближнього свого, покірно приймала волю Божу і це передала своєму Синові. А зараз маленький Ісусик солодко спить, заколисаний ніжною материнською колисковою. Спи, Ісусику, спи…

Кожен із нас виростав під ніжну материнську колисанку. І перше, що ми бачили, - люблячі очі мамині, перше, що ми чули, - її голос, її спів. Кажуть, що дитина через матір зв’язана з макросвітом. Тому велику силу має материнська колискова.

Під спів неньчиної пісні виростали поети та композитори, хлібороби та захисники рідної землі, філософи та мудреці, просто люди. Якби не мамина пісня, сказав якось один древній історик, яким убогим було б наше життя. Щаслива дитина, яку вкладала спати мамина колискова. Разом з піснею майбутня доросла людина вбирала в себе аромат рідної мови, любов до рідної землі. Остап Вишня писав: «Коли мати, над колискою схилившись, сумними очима на майбутнього академіка, стомлена, дивиться та:

Ой ну, котку, котів два,

Сірі-бурі обидва…

отакий академік знатиме аромат рідної мови».

Колискові пісні чарують нас своєю простотою, безпосередністю, ніжністю, художньою довершеністю. У них – вся материнська любов, світ добра, краси і справедливості, який кожна мати, кожен народ прагне виплекати в юних душах.

Колискові пісні прийшли до нас з глибокої давнини.

Вчитель історії, народознавства:

- Хата наша ураз оживає спогадами, здається, було це не так уже й давно – поскрипує на вервечках колиска, а над нею дзвенить, наче лісове джерело, мамина колискова.

Колискова пісня… Її створив народний геній, а лагідний материн наспів засівав дитячу душу любов’ю. дитину вигойдували в колисці, яку підвішували на сволок чи то на гак. Колиску, яка вийшла з ужитку, не викидали, її берегли.

А робили колиски з клена, калини або ясена, щоб діти були дужими та співочими, плели з лози, щоб були гнучкими.

Вчитель української мови:

- Уявіть собі: вечір, усе навколо затихає під владою чаруючої ночі.

(Учениця читає вірш Руслани Скачко «Колискова»)

Низько

Низько

Низько

Ніченька сіда.

Місячну колиску

Зіронька гойда.

Та не хочуть спати

Білочубі сни –

В місячній колисці,

Наче у човні,

Припливуть до тебе

Небом навпрошки

І до ранку будуть

Малювати казки.


Вчитель української літератури:

- Ходить сон по всій землі, по горах, по долах, містах і селах. Згадайте вірш нашого земляка О.Маковея «сон» (учні читають напам’ять)


Тихий сон по горах ходить,

За рученьку щастя водить.
І шумлять ліси все тихше, -

Сон малі квітки колише:
- Спіть, мої дзвіночки сині,

Дикі рожі в полонині.
Не шуміть, ліси зелені,

Спати йдуть вітри студені.
Най квіточки сплять здорові,

Най їм сняться сни чудові.
Аж на небі зазоріє,

Сонце їх, малих, зігріє,
І зогріє, й поцілує,

І світами помандрує.
Тихий сон по горах ходить,

За рученьку щастя водить.

Вчитель:


- Засинають квіти, трави, звірятка. А над колискою схилилась мати, присипляє свою маленьку дитинку.

(Учні виконують українську народну колискову «Ходить сон коло вікон»)

- У колискових піснях часто є образи сну, дрімоти. Вони відображають уявлення наших далеких предків про сон не як властивий людині фізичний стан, а навіяний зовні. Тому й наявний у колискових мотив закликання сну. Належачи до міфічних істот, сон та дрімота в колискових перетворилися на привабливі поетичні образи, наділені людськими якостями.

У піснях про сон та заколисування часто з’являється ще одна дійова особа – кіт, вчинки якого безпосередньо пов’язані з немовлям. У легендах багатьох народів кіт завжди постає другом людини, здатним оберігати її від злих сил. У колисанках він виступає не лише помічником матері - заколисує дитину, готує їй постіль, ловить мишку для розваги, - а й своєрідним оберегом.

Які ви знаєте колискові, пов’язані з образом кота?

(Учні зачитують)

Наприклад:

Ой ти, коте сірий,

Та вимети сіни,

А ти, кошенятко,

Колиши дитятко.

Цить, дитино, цить, не плач,

Принесе киця калач.

Вже недалечко – на мостику,

Несе калач на хвостику…
^

- Ой ну, котик, котино,


Засни, мала дитино,

Засни-засни, задрімай,

Та нічого не думай.

Вчитель:

- А які інші народні пісні ви знаєте?

(Учні виконують «Колискову»)

- У колискових піснях часто зустрічаємо побажання немовляті здоров’я, доброго зросту, розуму, щастя, краси. Вони передаються словами, сповненими ніжності, безмежної материнської любові, які створюють атмосферу пісень.

В яких колискових звучать побажання?

(Учні цитують):

-Люлю, люлю, спи, синулю,

Спи, маленький, міцно,

Лягай спати вчасно,

Будеш жити щасно.
- Ой спи, дитя, колишу тя,

Скоро заснеш – відійду тя.

Бодай спало, не плакало,

Бодай росло, не боліло –

Отцю, матці на потіху,

Добрим людям на послугу.


Батьки уявляють своїх дітей розумними, добрими, щирими, сміливими. Так є в людей, так є і в звірів. Послухайте, як М.Сингаївський у вірші «Про що говорили звірі» каже:

(Учень читає від автора, а його однокласники відповідають за звірів):

Ворон шепче воронятку:

- Мій біленький.

Слон говорить слоненятку:

- Мій маленький.

Заєць каже зайченяті:

- Мій хвостатий.

Гуска каже гусеняті:

- Мій крилатий.

Лев говорить левеняті:

- Мій ласкавий.

Лис говорить лисеняті:

- Мій лукавий.

Як почув я ті розмови

Птахів, звірів,

Ні зайчиську, ні слонові

Не повірив.


- Часто у колискових піснях звучать пестливі слова. Які можете назвати? (дитинонька, колисонька, котик і т.д.)

- Звертання матері до дитини сповнене ніжності. Які звертання вживаються? (учні називають: ясочко, сонечку, зайчику, рибонько, зозулько, серденько, котику, лялечко, золотко, крихітко, зіронько, пташенятко, ластівочко, горобчику та ін..)

- А які ще колискові ви знаєте? (Учні цитують)

- Ви сьогодні чули колискову для Ісуса. Мелодія її ніжна, наспівна, тому й існує аналогічна народна колискова.

(Учениця виконує на мотив «Колискової для Ісуса» народну):

Спи, дитино, спи,

Очки зажмури,

Можеш, рибко, тихо спати,

Над тобою твоя мати

Шепче молитви.

Спи, дитино, спи.

(Всі учні повторюють разом з нею).

Вчитель української літератури:

- Колискова пісня – пісня любові і ніжності – єднає людей різного кольору шкіри. На всіх континентах мелодія колискової однакова – ніжна, як сама мати.

Вчитель зарубіжної літератури:

- Етнос кожного народу характеризується певними традиціями, звичаями, обрядами, історичними фактами, притаманними тому чи іншому народові.

Проте колискові пісні чи не єдиний жанр фольклору кожного народу, який своєю образністю, мелодійністю, лагідністю, щирістю, задушевністю стає зрозумілим кожному з нас, якою б мовою світу він не звучав. Адже, передаючи колискові пісні немовляті з молоком, ненька переливає в його душу добро, ніжність і любов. Лагідний спів матері – чи то українки, чи росіянки, чи англійки, чи китаянки – різними мовами вселяє в душу кожного з нас любов до людей, до природи, до всього живого.

Вчитель англійської мови:

- Коли мова заходить про колискові пісні, або інакше колисанки, англійською мовою «lullaby», в уяві завжди постає тепленька хата – a warm, ліжечко-колиска – a cradle, дитинка – a baby. Ці пісні ніжні. Милі, життєстверджуючі і життєрадісні, виконані в повільному темпі, на півголосом. Ця пісня йде від серця до серця, в ній велика мрія та надія, адже співають колискові найрідніші і найближчі люди: матері, бабусі, старші сестри і навіть татусі. У них звучать найщиріші побажання на щасливу джолю, часто звучить звертання до ангелів, Матері Божої. Зміст колисанок у багатьох народів дуже подібний.

(Звучить пісня англійською мовою)

^ Good Night, baby.

Good night, baby, good night, baby.

Good night, baby, it’s time to go to bed.

Merrily we roll along, roll along, roll along.

Merrily we roll along, as off to bed we go.

У наступній колисковій йдеться про те, що наступає вечір, батько порається по господарству, а мати, колишучи дитину, ніби трясе дерево країни Снів та Мрій, і найкращий сон має прилинути до її немовляти.

(Звучить пісня у виконанні учнів разом з учителем).

^ Sleep, Baby, sleep.

Your Father tends the sleep,

Your Mother shakes the dreamland tree,

Down falls a little dream for thee.

Sleep, Baby, sleep.

Вдень і вночі нас оберігають ангели. Ввечері, коли лягаємо спати, ми молимося до Бога і просимо оберігати нашу душу. Про це в нашій наступній колисковій.

All night, all day

Angels watching over me.

When at night I go to sleep

Angels watching over me, my Lord.

Pray, the Lord, my soul to keep.

Angels watching over me.

Let’s sing and be happy!

Співаймо і будьмо щасливі!

Вчитель зарубіжної літератури:

- Не знаючи англійської мови, не розуміючи змісту слів проспіваних щойно пісень, ми відчуваємо лагідну мелодійність кожної, душевну чистоту, притаманну саме колисковим. І в таку хвилину долається мовний бар’єр. Фольклор, народні колискові пісні лягли в основу сучасних народних колисанок. Однією з таких є прибалтійська пісенька «Хлопчик та цвіркун» на музику Р.Паулса.

1.Цвіркун співа за пічкою,

А соловей – за річкою.

Трави дзвенять при місяці,

А, може, снилось це мені. / тричі

2.Що там упало звисока –

Може, вечірняя зоря?! –

Ти розкажи мені, цвіркун,

Де відшукати ту зорю? /тричі

3.Нічка така прекрасная,

Зоряна, тиха. Ясная.

Небо, неначе у вінку,

Місяць пливе на човнику. /тричі

- Саме у такій колисковій, яку мама співає дитині своїй лагідним, теплим голосом, відображаються найзаповітніші мрії, щоб її маленька кровиночка швидше виростала, набиралася сили і злітала в небо. І ще одна російська колискова. Ми чуємо її щоденно по телебаченню, підспівуємо, підсвідомо залишаючи у пам’яті.

(Учні виконують «Колыбельную»)

Баю, бай, должны все люди ночъю спатъ.

Баю, баю, завтра будет денъ опятъ.

За денъ мы устали оченъ,

Скажем всем : «Спокойной ночи,

Глазки закрывай, баю,бай»

Ночъю можно покататъся на луне

И по радуге промчаться на коне,

Со слоненком подружитъся

И пойматъ перо Жар-птицы.

Глазки закрывай,баю,бай.

Вчителъ української літератури:

    • Народні колискові є добрим грунтом для створення літературних колискових. Які ви знаєте?


(Учні читаютъ Лесі Українки «Колискову»)
Вчителъ української мови:

- Журнал «Пізнайко» (грудень, 2001) присвячений колисковим пісням. Які вам сподобались?

(Учні розповідають напам’ять вірші).


^ О.Плавенчук. «Муркоталочка»

Лагідно жмуриться Солодко-солодко

Котик Ходясик, Він засинає.

Бо засинає Треба Івасю

Маленький Івасик. Як слід відпочити,

Хлопчик стомився Буде він з котиком

І спатоньки хоче. Вчитись ходити.

Пісню Івасику Лагідну мрію

Котик муркоче. Муркоче Хосядик:

Хлопчик оту Швидше б навчився

Муркоталочку знає, Ходити Івасик.
^ А.Бортняк «Світанковий сон»

Наснилось, що я сонечко,

Ясне вогонь-вогонечко,

Встаю з-за небокраю

Над горами, над нивами

Усіх роблю щасливими,

Всіх грію-зігріваю.

Та чую голос лагідний,

Такий солодко-ягідний

Усутінках кімнати.

То мати каже: «Донечко,

Раз ти у мене сонечко,

То вже пора вставати».


^ В.Ярмуш «Колискова»

Вечір розгойдує

Сутінки сині.

Вечір зелені зірки розсипає.

Біля колиски

Мати над сином

Лагідним голосом

Пісню співає:

- Сон напливає

Лебедем білим,

Спи, малий хлопчику,

Люлі, дитино.

Хай тебе щастям

Доля наділить.

Тихим, спокійним

Щастям людини.

- Колискові пісні можна часто почути по радіо, телебаченню. Назвіть дитячі передачі, в яких звучать колискові. (Відповіді учнів)

- Чи знаєте ви колискові, які звучать у них?

(Учні виконують колискову)

Тане вечір, ніч близенько.

Щось шепоче тихо ненька.

Чи то спів неголосний,

Чи то спів неголосний,

Чи то сни?

Котенятко свій клубочок

Закотило у куточок.

І у кошику воно,

І у кошику воно

Спить давно…

На траву лісовичок

Постелив носовичок.

Так маленький лісовик,

Так маленький лісовик,

Спати звик.

Спить хмаринка над сосною,

Спить хатинка за Десною.

І до пристані пристав,

І до пристані пристав

Пароплав.

Ось тюльпан, зелена ніжка,

В нім будиночок і ліжко.

В ньому фея чарівна,

В ньому доля чарівна

Засина.

Зірочки на небі в співі,

Місяць човником на хвилі

Ніжно дивляться на нас,

Ніжно дивляться на нас.

Спати час…

Сонце зайшло давно,

Стукає сон у вікно.

Ну, пустіть мене, вже час,

Годі чекати,

До малої дитини,

До теплої хати…

- Кожен з нас може стати автором пісні. У музичній школі ви граєте твори-колискові. Попробуйте скласти до них слова. Ось як учениця старшого класу Бежук Наталя, будучи вашою ровесницею, склала слова на музику Г.Свиридова:

Спи, спи, маленька, спи,

Гарненько очки зажмури.

Хай тобі сняться в снах

Співучі пташки в небесах.

Котик маленький спить,

Зайчик у ліжечку лежить.

Звірі вже всі лягли

І сняться їм рожеві сни.

Спи, спи, дитинко, спи,

Щоб по скоріше вирости.

Ангелики малі

З тобою будуть вдень і вночі.

Вчитель історії та народознавства:

- Колискові пісні записані і систематизовані у збірниках. Сьогодні звучала колискова «Ой ходить сон коло вікон». Вперше її запис з’явився в альманасі «Русалка Дністорая» (1837). Згодом цикли пісень або окремі пісні входили до збірників М.Максимовича, Марка Вовчка Б.Грінченка та ін.. Леся Українка знала їх багато. З її голосу К.Квітка записав декілька народних мелодій.

Вчитель музики:

- Колискові пісні є в репертуарі відомих співаків. Зокрема – Ніни Матвієнко

(Звучить магнітофонний запис «Колискової» у її виконанні)

Вчитель української літератури:

- Щаслива та дитина, яка виросла під спів материнської колискової, взяла з собою, за словами В.Симоненка, в дорогу життя і сиву казку, і лебеді материнства, і образи, витворені дитячою уявою, і рідну мову материнську, і любов до Батьківщини. Вклонімося нашим матерям за те, що подарували нам радість, що виспівали для нас добру долю, що пестили нас, вірили в нас і любили нас.

(Учні цитують рядки)

І. Я часто ночами пригадую

Дитинства сполохану казку…

Спасибі вам, мамо, за вічну любов

І щиру незміряну ласку.

ІІ. Світло ваших очей безсонних,

Свіжий подих п’янкої трави…

Доброта ваша, мамо, бездонна

Колисала дитячії сни.

ІІІ. Схилялось над ліжком привітне чоло,

Дрімали натомлені очі…

Спасибі вам, мамо, за ваше тепло

І довгі недоспані ночі.

Вчитель української мови та літератури:

-Цей рік проголошено церквою Роком Християнської родини, щоб ще раз підкреслити: твльки в сім’ї, де панує злагода, спокій, може вирости щаслива дитина.

Пам’ятаймо, що на Землі, як писав Т.Шевченко,

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Вчіться співати колискових, щоб ваші діти виростали під ніжну мелодію колисанок. Передайте їм тепло сердець, щиру душу, рідну мову і велику любов, яка зігріватиме їх протягом усього життя.

Домашнє завдання.

1. Запишіть від матерів колискові, які вони співали вам.

2. Спробуйте скласти власні колискові пісні.





Схожі:

Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) icon«Урок світової літератури як синтез мистецтв»
Методичне об’єднання вчителів світової літератури, російської мови та художньої культури нараховує 4 особи
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconПро педагогічну та методичну діяльність
Саме такою особистістю є вчитель світової літератури Досужа Юлія Миколаївна. Вчитель має вищу освіту, закінчила Криворізький педагогічний...
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconМетодичні рекомендації щодо викладання світової літератури в 2012-2013 н р
Ммк (рмк), учителям світової літератури опрацювати лист Міністерства освіти І науки, молоді та спорту України №1/9-426 від 01. 06....
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconГоловною метою вивчення світової літератури у загальноосвітніх навчальних...
Аналіз та інтерпретація літературного твору мають спиратися на ґрунтовне знання тексту, докладний розгляд ключових епізодів, доречне...
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) icon“Особливості викладання іноземних мов у 2010-2011 н р.”
Тема: “Особливості викладання російської мови, літератури, світової літератури у 2011-2012 навчальному році”
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconУрок №5 Фламандський та Голландський живопис
З'являється нове коло соціальних тем І сюжетів. Майстрів приваблює тема трагічної долі людини, драматичні конфлікти. Основні художні...
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconМетодичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в знз у 2013-2014 навчальному році
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М. В. Остроградського направляє методичні рекомендації щодо...
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconСклад районного методичного об’єднання вчителів російської мови,...

Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconСписок використанної літератури
Людська праця й людина за радянських часів за творами «Кресафт», «Соняшники»
Тема. Колискова в долі людини (за творами світової літератури) iconАнотація на роботу Довгань Людмили Іванівни
Анотація на роботу Довгань Людмили Іванівни, учителя російської мови та світової літератури, спеціаліста вищої категорії, старшого...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка