Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси)




Скачати 76.94 Kb.
НазваУроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси)
Дата конвертації23.03.2013
Розмір76.94 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Література > Урок
Урок української мови, 7 клас

Карташева Н.М., учитель української мови та літератури

Тема уроку :Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник.7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси)

Мета: узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння; правильно писати прислівники; з’ясувати, яку ж роль відіграють прислівники у тексті й взагалі в нашому житті; розвивати логічне мислення; розвивати комунікативні та соціальні компетентності; вчитися бачити прекрасне у звичайному, а з уроку винести любов до рідного слова.

Обладнання. Плакати, опорні таблиці й схеми, картки.

Хід уроку.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Ось уже стільки років ми з вами мандруємо прекрасною планетою Філологія, континентом Морфологія, а зараз закінчуємо знайомство з чарівною країною Прислівниковією. Сьогодні маємо пройти прикінцевий етап мандрівки. Позаду цікаві й раніше не звідані простори цієї країни.Діти, зверніть увагу на географічну карту континенту Морфологія (карта-плакат висить на дошці). В яких країнах цього континенту ми вже з вами побували? (Іменниковія, Прикметниковія, Числівниковія, Дієсловія, Займенниковія, Прислівниковія). Які красиві, поетичні назви частин мови. Як не згадати слова відомого українського поета Дмитра Білоуса:

Як намистини, диво калинове -

Частини мови!

Назви наче й звичні,

Полюбиш їх, - красиві, поетичні.

Саме ці рядки і є епіграфом нашого сьогоднішнього уроку.

Прислівник - цікава і складна частина мови. Характерною особливістю прислівників - є різноманітність і строкатість їхньої морфемної будови. Це пояснюється тим, що протягом багатьох віків прислівники формувалися й формуються із різних частин мови. Тому і написання прислівників є таким складним, адже кожна частина мови має свої закони. А якщо ми згадали Закони про частини мови, то спробуємо зараз захистити свої знання про прислівник.

Проходить судовий процес, на якому присутні суддя (вчитель), прокурор (один з учнів), адвокати (всі інші учні). Прокурор висуває звинувачення проти Невідомого "X". Адвокати ведуть захист, наводять свої аргументи. Суддя уточнює відповіді й виносить остаточне рішення.

^ Звинувачення і захист знань.

Прокурор. Звинувачення перше.

Невідомий "X" у реченні, яке було йому дано визначив, що слово "ранком" є прислівником. Але ж слово "ранком" - іменник в орудному відмінку однини. Це помилка.

^ Суддя. Якщо в адвокатів немає заперечень, то суд може визнати особу винною згідно із законами про частини мови.

Адвокати. Це слово може бути і прислівником. Треба подивитися, в якому контексті воно вжито. У мові є явище переходу слів з різних частин мови у прислівник. Суддя. Введіть це слово у речення і доведіть це. (Виконується завдання). А яке ж речення було в Невідомого "X"?

Прокурор, (диктує, учні записують). Друзі ранком вирушили у далеку дорогу.

Суддя. Доведіть, що це слово у наведеному реченні дійсно прислівник.(Адвокати доводять, визначаючи лексичне значення, граматичні ознаки і синтаксичну роль у реченні).

^ Суддя. Отже, перше звинувачення є безпідставним.

Прокурор. Звинувачення друге. Невідомому "X" були запропоновані речення:

У нього добре серце.

м жилося добре. Сказати добре слово.

У цих реченнях, виділяючи закінчення у слові "добре", Невідомий допустив помилку, не виділивши у другому реченні в слові "добре" закінчення. (Адвокати доводять, що у другому реченні слово "добре" є прислівником, а не прикметником, а отже, в ньому немає закінчення, а -е-суфікс).

^ Суддя. І друге звинувачення є безпідставним.

Прокурор. Звинувачення третє. Невідомий "X" однозвучні слова записав по-різному в реченнях: Вивчив вірш напам'ять. Подарував книжку на пам'ять. Так не може бути. Потрібно було написати однаково.

Суддя. Чи є заперечення в адвокатів? (Адвокати доводять, що слово "напам'ять" є прислівником, а на пам'ять - сполученням прийменника з іменником; кожна частина мови має свої закони. Отже, тут записано все правильно).

Прокурор. Звинувачення четверте. Невідомий "X" в одному випадку сказав "ніколи", а у другому "ніколи". І це помилка.

Адвокати. Ні, тут можливі два варіанти наголосу, залежно від лексичного значення.

^ Суддя. Доведіть це, ввівши слова в речення.

(Виконується завдання.) А які речення були в Невідомого „X"?

Прокурор, (диктує) Цього ніколи не буде. Ледачому завжди ніколи.

Суддя.(виносить рішення). Визнати всі звинувачення проти невідомого „X" (учня 7-А класу) безпідставними.

Шановні семикласники, вітаю вас, ви з честю і Гідністю захистили свої знання про прислівник.

^ Конкурсна частина уроку.

До класу заходить Прислівник.На Прислівнику „лицарські шати" у вигляді питань, на які відповідає прислівник (Де? Куди? Звідки? Як? Яким способом? Коли? З якого часу? Чому? До якого часу? Через що? З якої причини? Скільки? Якою мірою? Для чого? Навіщо?).

Прислівник. Так, я Прислівник. Завітав до вас із чарівної країни Прислівниковії, із славної столиці Прислівниковограда.

Десь, колись давно на світі

Жили славні диваки -

Громадяни добрі, щирі,

Як один - прислівники.

Пробачте, мене учні не дуже люблять через правопис, бо дуже воно складне, те написання - то разом, то окремо, то через дефіс. От якби усно працювали, то у дітей і помилок би не було.

Вчитель.Не хвилюйся, Прислівнику. Зараз ми будемо тренувати зорову і слухову пам'ять учнів лінгвістичними іграми і конкурсами. Адже від грамотності кожного залежить і доля, і краса української мови. А ти допоможеш нам у цьому.

Прислівник. Давайте умовно поділимось на дві команди - команда дівчаток („Угору") і команда хлопчиків („Вперед"). За кожну правильну відповідь ви будете одержувати один бал.

Конкурси.

1. Гра “одним словом”

З почуттям подяки, з готовністю віддячити за послугу. Ручним способом, без використання механізмів. Охоче, із задоволенням і любов’ю до якого-небудь заняття. Завзято, непохитно у здійснені своєї мети. Без бажання, мляво, повільно. Дійсно, відповідно до фактів. Не шкодуючи ділитися чим-небудь, охоче витрачаючи щось. Як-небудь, сяк-так, як прийдеться. Старанно зроблено, виготовлено.

Без зацікавлення, все одно, не має значення. Високо в небі, в повітрі. Куди-небудь у невизначеному напрямку; за межу чогось. До повного задоволення. Даремно, безрезультатно.

2. Виправіть помилки

Лінивому все ні коли; в-ранці рано; вобід жарко, а у вечері кусають комарі.

3. Із поданих прислів’їв виписати прислівники й утворити ступені порівняння.

Не кайся рано встати, а кайся довго спати.Трудова копійка годує довіку. Чесне діло роби сміло.

Працюй влітку, відпочинеш взимку.Чесно робити – весь вік багатіти.

4. Приберіть рисочку.

У/досвіта, до/речі, без/наміру, тим/часово, що/тижня, тяжко/важко, врешті/решт, раз/у/раз, з/дня/на/день, з/діда/прадіда, по/нашому, коли/небудь, у/плав, через/силу, стрім/голов, на/в/шпильки, по/декуди, по/всюди, рано/ранесенько, вчора/позавчора, з/давніх/давен, по/своєму, по/батьківськи .

5. Випишіть прислівники , зробіть морфологічний розбір двох прислівників.

Було це давно, ще за часів старої Австрії, у 1916 році. В купе першого класу швидкого потягу Львів - Відень їхали чотири пасажири: англієць, німець, італієць. Четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмова велася навколо різних проблем і тем. Нарешті заговорили про мови - чия краща, котрій із них належить світове майбутнє.

Першим заговорив англієць:

- Англія країна великих завойовників і мореплавців, які рознесли славу англійської мови по всьому світові. Англійська мова - мова Шекспіра, Байрона,Дікенса, Ньютона та інших великих літераторів і вчених.

- Ні в якому разі, - гордовито заявив німець. - Німецька мова - це мова двох великих імперій - Великої Німеччини й Австрії, які займають більше половиниЄвропи. Це мова філософії, техніки, армії, медицини, мова Шіллера, Гегеля, Канта, Вагнера, Гейне. І тому, безперечно, німецька мова мас світове значення.

Італієць усміхнувся і тихо промовив:

- Панове, ви обидва помиляєтеся. Італійська мова - це мова сонячної Італії, мова музики й кохання, а про кохання мріє кожен. Тому італійській мові належить бути провідною у світі.

Українець довго думав і нарешті промовив:

- Ви ж по суті нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви написати невелике оповідання, в якому б усі слова починалися з однакової літери?

- Ні. ні, ні! Це ж неможливо, - відповіли англієць, німець та італієць.

- На ваших мовах неможливо, а нашою - просто. Назвіть якусь літеру, - звернувся він до німця.

- Нехай буде "П" - сказав той.

- Добре. Оповідання буде називатися «ПЕРШИЙ ПОЦІЛУНОК».

Популярному перемишлянському поетові Павлові Подільчаку прийшло поштою приємне повідомлення: "Приїздіть, пане Павле,- писав поважний правитель повіту Полікарп Паскевич,-погостюєте, повеселитесь". Пан Павло поспішив, прибувши першим потягом. Підгорецький палац Паскевічів привітно прийняв приїжджого поета. Потім під'їхали поважні персони - приятелі Паскевичів... Посадили пана Павла поряд панночки - премилої Поліни. Поговорили про політику, погоду. Пан Павло прочитав підібрані пречудові поезії. Панна Поліна програла прекрасні полонези Понятовського. Поспівали пісень, потанцювали. Прийшла пора пообідати. Поставили повні підноси пляшок: портвейну, пшеничної, підігрітого пуншу, пиво, принесли печені поросята, приправлені перцем, півники, пахучі паляниці, печінковий паштет, пухкі пампушки під печеричною підливкою, пироги. Потім подали пресолодкі пряники, персикове повидло, помаранчі, повні порцелянові полумиски полуниць, порічок. Почувши приємну повноту, пан Павло подумав про панночку. Панна Поліна попросила прогулятися по Підгорецькому парку, помилуватися природою, послухати пташині переспіви. Пропозиція повністю підійшла прихмелілому поетові. Походили , погуляли. Порослий папороттю предавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п'янило принадними пахощами. Побродивши по парку, пара присіла під порослим плющем платаном. Посиділи, помріяли, позітхали, пошепталися, пригорнулися. Почувся перший поцілунок: прощай парубоче привілля, пора поетові приймакувати!

В купе пролунали оплески. Всі визнали: милозвучна, багата українська мова буде жити вічно поміж інших мов світу.

Діти читають виписані прислівники.

Вчитель. А тепер Прислівник оголосить результати наших конкурсів.

Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Вчитель. Молодці, мої юні друзі! Ви з честю впоралися із завданнями, гідно подолали всі труднощі й перешкоди, мандруючи Прислівниковію. Тож хай вам завжди щастить у цікавій подорожі країнами загадкової планети Філології!

Домашнє завдання. Придумати невелику розповідь або скласти вірша, ввівши прислівники.

Схожі:

Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconКонспект уроку з української мови на тему: Узагальнення та систематизація вивченого про іменник
Обладнання: сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення І систематизація знань про іменник», проектор
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУроку. Організаційний момент (3 хв.)
Урок №23 7 клас. Узагальнення І систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУроку
Узагальнення І систематизація знань з теми «Ірраціональні рівняння І нерівності»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУрок засвоєння нових знань (урок гра). Форми І методи: рольова гра...
Методичне забезпечення уроку: опорний конс­пект «Кислоти, солі». Інструктивні картки «Нітратна кислота», «Нітрати»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУроку
Узагальнення І систематизація знань з теми «Числові та буквені вирази. Порівняння»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУроку
Систематизація І узагальнення знань з теми «Паралельність прямих І площин у просторі»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) icon1. Повторення І систематизація навчального матеріалу. (5 годин)
Узагальнення та систематизація знань з теми «Розв’язування прямокутних трикутників»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) icon1. Повторення І систематизація навчального матеріалу (5 годин)
Узагальнення та систематизація знань з теми «Тотожні перетворення раціональних виразів»
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУроку тема програми. Дефекти зварних з’єднань та їх усунення
Мета уроку: а навчальна: узагальнення І систематизація знань з теми програми, закріплення вмінь з виявлення зовнішніх І внутрішніх...
Уроку : Узагальнення й систематизація вивченого про прислівник. 7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси) iconУзагальнення І систематизація вивченого за темою. Залік №3 Творчість...
Невеликий розповідний твір про якусь особливу, незвичайну подію з несподіваним закінченням називається
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка