Скачати 194.72 Kb.
|
УКРАЇНА МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ МІСЬКОЇ РАДИ ДЕПУТАТІВ СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНОООСВІТНЯ ШКОЛА №1 загальноосвітній навчальний заклад І – ІІІ ступенів Д ![]() Рідне місто моє! Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації Автор Грицай Ірина Вікторівна, учитель української мови та літератури, призер міського конкурсу « Учитель року -2007», переможець конкурсу «Людина року - 2007» ( номінація «Вчитель року»),переможець міського конкурсу «Учитель року – 2009» м. Новомосковськ 2010 р. ^ Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації Соціокультурна тема уроку: Рідне місто моє! Мета уроку : створити умови для вдосконалення вміння та навичок десяти-класників складати й розігрувати діалоги ( полілоги) на самостійно обрану тему та добирати мовні засоби відповідно до запропонованої ситуації спіл-кування, навчити працювати з додатковою літературою, комп’ютером, роз-вивати мислення , творчу уяву, пам'ять, формувати комунікативні навички, дикцію; виробляти правильне інтонування фрази; збагачувати й шліфувати словниковий запас старшокласників ; формувати зацікавленість історією сво-го міста, виховувати патріотизм Цілі уроку Учні знають:
Учні вміють:
^ урок мовленнєвого розвитку Обладнання : фотокартки міста Новомосковська, ілюстрація до тем « Гераль-дика міста», «Історичне минуле нашого краю», « 65 - річчя визволення міста від німецько – фашистських загарбників», «Я і місто»; оформлена дошка, структура «Сенкан», текст новели Л. Рибенко «Допоки житиму», структура стилістичного аналізу тексту, картки само – та взаємооцінювання, роздатко-вий матеріал « Культура ділового мовлення», ситуаційно мовленнєві завдан-ня для груп , критерії оцінювання діалогічного мовлення . ^ : українська література, краєзнавство Методи і прийоми: «Незакінчене речення», робота в групах, технологія «На-малюй словесно настрій», спостереження учнів над мовою і мовленням, асо-ціативний ряд, «Сенкан», « Витянута ручка», поетична хвилинка, бесіда, са-мостійна робота. ^ Учні за власним вибором об’єднуються у три гру-пи (« історики», « дослідники геральдики», « краєзнавці»), обирають тему для дослідження історії нашого міста і готують груповий проект (оформлю-ють портфоліо команди). Добре говорити – значить просто добре думати вголос. Е. Ренан Рідне місто моє, рідне місто моє Ти в історії славна сторінка. Рідне місто моє, рідне місто моє Козаків Новоселиці зірка. Е. Шаповалова ^
Десятикласники! Я переконана, що сьогодні ми зуміємо заповнити чис-ту сторінку нашого уроку глибоким змістом, ближче пізнати слово, себе, однокласників, відкрити нові грані знань, умінь і навичок. ^ З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. Технологія «Нама-люй словесно настрій». Учні 2 – 3 прикметниками описують свій настрій. Скажіть, будь ласка, який це художній засіб образності? Де сьогодні на уроці ми зможемо використали його? Учні, я рада, що ви в піднесеному, урочистому, святковому настрої. Прошу зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести сьогодні цікавий урок ваших почуттів, емоцій, а водночас опрацювати матеріал.
Нещодавно Новомосковськ відзначав 65 – річницю визволення від ні-мецько – фашистських загарбників та 230 років Свято – Троїцькому собо-ру. Цим датам і присвячений наш урок. Я хочу , щоб ви знали історію рід-ного краю, пишалися нею. Мине не так багато часу, як ви станете студен-тами. Можливо, хтось із вас житиме і працюватиме в іншому місті. Та як би там не було , ви повинні знати історію Новомосковська , його визначні місця. Нам є чим пишатися. Сьогодні на уроці ми будемо працювати над складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації об’єднаних те-мою: « Рідне місто моє», напишіть, будь ласка, асоціації до прекрасного міста на Самарі – Новомосковська. Асоціативний ряд «Моє рідне місто».
Учні у групах опрацьовують цілі уроку, роздані їм на картах, доповню- ють їх власними, планують роботу на уроці.
Стилістичний розбір тексту
( жанр – новела – монолог ( естетичний емоційний струс читача, одно-епіцентричність, характерний нежданий парадоксальний , невмотивова-ний фінал); мовленнєва ситуація – ситуація дійсності , яка зумовила мов-леннєву реакцію . Певна ситуація – звертання автора до рідного міста, освідчення, аналіз власної діяльності. Мовленнєва ситуація виникає тоді, коли її можна розв’язати за допомогою мовлення.
вати свою думку. Монолог ( письмове висловлювання однієї людини), розмова від першої особи – автора з метою повідомлення інформації, впливу або спонукання до дії , яке переважно обдумується попередньо. Цей монолог передбачає самостійне розгортання висловлювання , що виходить із внутрішнього задуму суб’єкта ( Любов Рибенко) й будується у формах розповіді, з елементами роздуму.
^ Риторичні повтори . Я люблю тебе. Епітети – трепітніша і вибуховіша давність, яскраві спалахи образів, дивовижне панно дитинства, глуха північ, тривожне мерехтіння зір, холодна Московщина Персоніфікація - Міст ( як жива істота) - Метафора - тримаючи в руках свій скарб, захмеліла від щастя. Залізни-ця безжально перетинала невидиму пуповину, відрізаючи мене від тебе. Уособлення - Сонячні зайчики витанцьовують Переносне значення - Чорно – білі дні. Захмеліла від щастя Порівняння – помилки в юності сприймаються як невдала репетиція майбутньої прем’єри… Білий прапор перемир’я – сніг
^
^ : Земля, енергія ,міст, життя…
7 . Зробити висновок про належність тексту до певного стилю.(Художній стиль, бо виконані задачі мови : намалювало картина життя людини , природи, викликає певні почутті; стильові риси : образність, наглядність, емоційність, оцінка автора, увага до окремих деталей, конкретність; ха-рактерні мовні засоби : конкретні слова, слова в переносному значенні, емоційно – оціночні слова, розмовні слова , порівняння, епітети, всі види простих і складних речень; мета висловлювання : поповнення знань, вплив на думки, почуття , емоції).
Вам було запропоновано поділитися на групи і підготувати мате-ріал про історію нашого міста, щоб використати його в діалогах. Ви підготували прекрасні фото з панорамою міста, його визначними місцями, пам’ятниками тощо. Будь ласка, використайте їх. Ваше завдання – створити діалог , добирати необхідні мовні засо-би відповідно до запропонованої ситуації спілкування, уважно стежи-ти за виступами своїх товаришів, щоб збагатити себе знаннями і в кін-ці уроку поставити кожному оцінку. При оцінюванні буде враховано вміння вести діалог, доречну подачу необхідної інформації. Бесіда:
Завдання для груп « І с т о р и к и» Уявіть, що ви зустріли однокласника дорогою додому з бібліотеки де готува-лися до виховної години в класі на тему: « 65 – річниця визволення міста Но-вомосковська від німецько – фашистських загарбників». Обміняйтесь інфор-мацією, використовуйте формули мовленнєвого етикету. Структура № 5 « Д о с л і д н и к и г е р а л ь д и к и » Ви маєте намір звернутися до геральдичного товариства міста Новомосков-ська про допомогу щодо написання наукової роботи на тему: «Виникнення , становлення й сучасний розвиток геральдики Новомосковська». Використо-вуйте формули мовленнєвого етикету. Структура №3 «К р а є з н а в ц і» Ви оглядаєте експозицію у краєзнавчому музеї, присвячену« 230 років Свято – Троїцькому собору». Попросіть екскурсовода розповісти про найцікавіші. Використовуйте формули мовленнєвого етикету. Структура № 2
+ відокремлена обставина, підручник стор. 280 6) Слово вчителя. Здайте, будь ласка, зошити . Кожний із вас от-римає оцінку за складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації. Дякую вам за роботу на уроці, за усвідомлення теми, за те, що ви діти нашої землі, гідні нащадки звитяжних предків. Нічого немає в людини найдорож-чого за рідну землю. Ви – сьогодні учні , а завтра створюватимете реальне майбутнє. Тож пам’ятайте народну мудрість :«Без минулого нема майбут-нього».
Ой Самара – ріка , ой Самара – ріка У літописах древніх ще знана. І красуня така, і красуня така У народних піснях оспівана. Наш величний собор , наш величний собор Ти козацького роду коріння… Наш величний собор, наш величний собор Об’єднай живий дух покоління! Як тебе не любить, як тебе не любить Рідне місто моє на Самарі. Тут алея каштанів свічками горить, Де ходили з коханим у парі. Ми прикрасим тебе, ми прикрасим тебе Зацвітуть тут троянди й калина. Лебединим крилом в джерело голубе Лине пісня 0- духовна краса України. Е. Шаповалова Додаток № 3 Картка самооцінки уміння висловлюватися Дата_____________________________________________________________ Прізвище, ім’я, по – батькові ________________________________________ Клас_____________________________________________________________ Оцінювання здійсніть за такими параметрами: завжди – 2 бали, іноді – 1 бал, ні – 0 балів
Умію говорити « ні» за необхідності
Рефлексія На сьогоднішньому уроці я :
Сам ( а) собі бажаю ______________________________________________ Стилістичний розбір тексту 1. З’ясувати комунікативні завдання тексту. 2. Визначити сферу застосування його, мовленнєву ситуацію, жанр висловлювання. 3. Указати форму викладу змісту ( монологічна, діалогічна), обґрунту-вати свою думку. 4. Назвати характерні особливості висловлювання ( невимушеність чи офіційність, образність, емоційність тощо) 5. Установити мовні особливості ( лексика, фразеологія, граматика). 6. Зробити висновок про належність тексту до певного стилю. Додаток 4 Діалогічне мовлення Зміст реплік 5 кл. - 5– 6 реплік 6 кл. – 7 - 8 реплік 7 кл. – 8 – 10 реплік 8 кл. – 10 – 12 реплік 9 кл. – 12 – 14 реплік 10 кл. – 14 – 16 реплік 11 кл. – 16 – 18 реплік 12 кл. – 18 - 20 реплік обов’язково включаються репліки , які відносяться до етикету і завершення діалогу: звертання , привітання, прощання. Оцінюється здатність учнів:
Під час оцінювання діалогу необхідно диференціювати репліки на роз-горнуті (складаються з двох і більше речень) і нерозгорнуті ( виражені одним реченням). Якщо репліки розгорнуті, то їх кількість зменшується. До вказа-ної кількості не зараховуються слова, що відносяться до мовленнєвого етике-ту (звертання, привітання, прощання тощо). ^ : 1 ) у недостатньому розкритті теми ви-словлювання; 2) в наведенні думок, які не стосуються теми висловлювання , що виходять за її межі; 3) у неправильному повідомленні фактів, подій; 4) у відсутності основної думки або ж її нечіткому висловленні, недостатньому виділенні й доведенні; 5) в непослідовному, хаотичному викладі думок. ^ полягають у використанні мовних засобів , що не відповідають мовленнєвій ситуації, змісту висловлювання, меті спілкування. Словотворчі помилки виявляються в неправильному утворенні слова. Орфоепічні помилки пов’язані з вимовою звуків, їх сполучень та слів. ^ спостерігаються, коли слова : 1) вжито у невласному їм значеннях; 2) є зайвими або ж пропущеними за змістом; 3) одні і ті ж чи спільнокореневі або близькі за змістом повторюються ( або стоять поряд чи недалеко); 4) поєднані за змістом, хоч за мовленнєвою традицією не поєдну-ються між собою; 5) російські вжиті замість українських; 6) коли вживаються однотипні за будовою речення. ^ трапляються при неправильній побудові словоспо-лучень чи речень. Критерії оцінювання діалогічного мовлення
Додаток № 1 Допоки житиму Я люблю тебе. Чи є на світі фраза, уживана частіше? І попри свою дав-ність, чи є трепетніша й вибуховіша? Згусток енергії, що пульсує в ній, у мить свого вивільнення вливається в біополе планети, і на Землі стає на краплину менше добра . Я люблю тебе. І любила, відколи пам’ятаю себе, відколи розмаїтість життя почала вкраплюватись у мою свідомість яскравими спалахами образів, що в переплетінні своєму створили дивовижне панно дитинства. І один з найпер-ших спалахів – ніч, вогні, міст… І ти навколо – велетенське й загадкове … Чомусь моє перше свідоме сприйняття тебе зафіксоване пам’яттю на все жит-тя, пов’язане саме з ніччю і отим мостом, якого давним давно нема. І навіть той, збудований на його місті, змінився також, металеві візерунчасті поручні виглядають аристократичніше, ніж ті, бетонні. Про те … ними вже навряд чи хтось ризикне пройти на карколомній висоті з кінця в кінець … Пам’ятаєш? Ми разом з тобою заціпеніли, коли двоє хлопчиськів одно-часно скочили на парапет і пішли по перилах над зачудованою річкою. Глу-ха північ, тривожне мерехтіння зір і ми з тобою, занімілі від страху… А коли оті два, щасливі й оп’янілі від хоробрості, одночасно зіскочили на протилеж-них кінцях мосту, я відчула твоє полегшене зітхання, і переді мною постало нове випробування – правильно зробити вибір. І, звичайно, я помилилась. Але, Боже мій, помилки в юності сприймаються як невдала репетиція май-бутньої прем’єри… Все ще попереду!.. Твоя солідарність зі мною в цьому пе-реконанні допомагала мені забувати невдачі й розчарування, заряджала жа-добою життя, розбурхувала уяву музикою, що линула, здавалось, звідусіль; праобразами майбутніх тріумфів поставали переді мною твої вогні, у при-марно – факельному світлі яких тремтіла корона дощу на моєму волоссі. Я любила тебе. І зрадила. Зрадила не стільки вчинком, до якого спричинились обставини, скільки помислами. Бо повірила, що ти – лише трамплін до прийдешнього, яке пов’язувала з фата – морґановими спокусами столиці. Мені було навіть весело, коли залізниця безжально перетинала невидиму пуповину, відрізаючи мене від тебе. І лише там, у холодній Московщині, на голгофі самотності і ностальгії, я зрозуміла, що втратила. Коли повернулася, була вражена твоєю настороже-ністю, недовірою, якоюсь незрозумілою зміною. Чи то змінилась я? Так, у твоїй пам’яті я була, але залишила свій сміх там, на чужині, як розплату за зраду…Жебрачкою ходила твоїми вулицями, вимолюючи прощення. Зрозу-міла, що дістала його, коли в день народження доньки побачила білий прапор перемир’я і, тримаючи в руках свій скарб, захмеліла від щастя, я була ще за-сліплена снігом, яким – у жовтні – стелив нам шлях. Мені хороше з тобою. І в чорно - білі дні, коли свинцеві хмари нависають над тобою, зачіпаючись за дахи, і в кольорові, коли сонячні зайчики витан-цьовують у твоїх очах – вікнах… Я люблю тебе, моє місто! Л. Рибенко Додаток № 1 Допоки житиму Я люблю тебе. Чи є на світі фраза, уживана частіше? І попри свою дав-ність, чи є трепетніша й вибуховіша? Згусток енергії, що пульсує в ній, у мить свого вивільнення вливається в біополе планети, і на Землі стає на краплину менше добра . Я люблю тебе. І любила, відколи пам’ятаю себе, відколи розмаїтість життя почала вкраплюватись у мою свідомість яскравими спалахами образів, що в переплетінні своєму створили дивовижне панно дитинства. І один з найпер-ших спалахів – ніч, вогні, міст… І ти навколо – велетенське й загадкове … Чомусь моє перше свідоме сприйняття тебе зафіксоване пам’яттю на все жит-тя, пов’язане саме з ніччю і отим мостом, якого давним давно нема. І навіть той, збудований на його місті, змінився також, металеві візерунчасті поручні виглядають аристократичніше, ніж ті, бетонні. Про те … ними вже навряд чи хтось ризикне пройти на карколомній висоті з кінця в кінець … Пам’ятаєш? Ми разом з тобою заціпеніли, коли двоє хлопчиськів одно-часно скочили на парапет і пішли по перилах над зачудованою річкою. Глу-ха північ, тривожне мерехтіння зір і ми з тобою, занімілі від страху… А коли оті два, щасливі й оп’янілі від хоробрості, одночасно зіскочили на протилеж-них кінцях мосту, я відчула твоє полегшене зітхання, і переді мною постало нове випробування – правильно зробити вибір. І, звичайно, я помилилась. Але, Боже мій, помилки в юності сприймаються як невдала репетиція май-бутньої прем’єри… Все ще попереду!.. Твоя солідарність зі мною в цьому пе-реконанні допомагала мені забувати невдачі й розчарування, заряджала жа-добою життя, розбурхувала уяву музикою, що линула, здавалось, звідусіль; праобразами майбутніх тріумфів поставали переді мною твої вогні, у при-марно – факельному світлі яких тремтіла корона дощу на моєму волоссі. Я любила тебе. І зрадила. Зрадила не стільки вчинком, до якого спричинились обставини, скільки помислами. Бо повірила, що ти – лише трамплін до прийдешнього, яке пов’язувала з фата – морґановими спокусами столиці. Мені було навіть весело, коли залізниця безжально перетинала невидиму пуповину, відрізаючи мене від тебе. І лише там, у холодній Московщині, на голгофі самотності і ностальгії, я зрозуміла, що втратила. Коли повернулася, була вражена твоєю настороже-ністю, недовірою, якоюсь незрозумілою зміною. Чи то змінилась я? Так, у твоїй пам’яті я була, але залишила свій сміх там, на чужині, як розплату за зраду…Жебрачкою ходила твоїми вулицями, вимолюючи прощення. Зрозу-міла, що дістала його, коли в день народження доньки побачила білий прапор перемир’я і, тримаючи в руках свій скарб, захмеліла від щастя, я була ще за-сліплена снігом, яким – у жовтні – стелив нам шлях. Мені хороше з тобою. І в чорно - білі дні, коли свинцеві хмари нависають над тобою, зачіпаючись за дахи, і в кольорові, коли сонячні зайчики витан-цьовують у твоїх очах – вікнах… Я люблю тебе, моє місто! Л. Рибенко |
![]() | Програма економічного І соціального розвитку міста Луганська Луганська на 2009 рік визначає основні цілі соціально-економічного розвитку міста, його пріоритети, завдання та заходи стосовно головної... | ![]() | Програми економічного І соціального розвитку міста Луганська Аналіз та оцінка стану розвитку міста Луганська свідчить, що реалізація завдань Програми економічного І соціального розвитку міста... |
![]() | 6. Поле можливих рішень проблем розвитку міста Наведені у п стратегічні орієнтири та стратегічні цілі розвитку міста розгортаються у фокусі принципів сталого розвитку в поле можливих... | ![]() | Стратегічний план економічного розвитку міста луганська підготовлено... Про затвердження Стратегічного плану економічного розвитку міста Луганська на 2007-2011 роки |
![]() | Тема: Екосистема міста Міста постіндустріальної епохи розділ загальні властивості та особливості міста | ![]() | Програма економічного І соціального розвитку міста Пирятина на 2011 рік Програму соціально-економічного І культурного розвитку міста Пирятин на 2011 рік розроблено спеціалістами міської ради згідно з чинним... |
![]() | 6 клас урок №27 основні форми рельєфу землі. Рівнини мета Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, підручники, фотокартки гір та рівнин | ![]() | Нака з Згідно з планом роботи департаменту освіти, молоді та спорту на 2013 рік, з метою удосконалення І розвитку виховного потенціалу міста,... |
![]() | Звіт про результати виконання за 2005 рік Програми економічного І... Ених реформ, що відбувалися у місті, а також на закріплення позитивних тенденцій розвитку та створення умов для стійкого економічного... | ![]() | Програма розвитку освіти міста Луганська на 2006-2010 роки Вступ Луганську, враховуючи перспективи інтеграції країни в європейський освітній простір, створення умов для забезпечення рівного доступу... |