«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус)




Скачати 145.27 Kb.
Назва«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус)
Дата конвертації08.03.2013
Розмір145.27 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Література > Документы


Тема: «Жив, любив і не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус)

Мета: створити умови для розуміння трагічної долі, сили волі й стійкості духу, готовності до ризику у відстоюванні принципів діяча опозиційного руху Василя Стуса;

розкрити причини активізації опозиційного руху наприкінці 1960-х – у 1970-і роки, схарактеризувати течії дисидентського руху цього періоду;

формувати комунікативні компетентності, критичне мислення учнів, удосконалювати вміння творчо осмислювати прочитане, працювати з історичними джерелами, сприймати художній текст як мистецьке явище і як свідчення певної історичної доби, розвивати творчу уяву, образне мислення;

виховувати в учнів сталий інтерес до літературно – історичного минулого своєї країни, формувати громадянську свідомість, утверджувати почуття суспільної відповідальності за індивідуальний вибір людини.

^ Цілі

Учні знатимуть:

  • що таке дисидентство, причини його виникнення та форми і методи боротьби дисидентів;

  • які завдання ставила перед собою Українська Гельсінська Група та яка доля спіткала її учасників;

  • трагічну долю Василя Стуса;

  • зміст, проблематику, жанр поезії «Як добре те, що смерті не боюсь я»

  • зміст поезії «На калимським морозі калина»

Учні вмітимуть:

  • розповідати про долю поета;

  • висловлювати власні думки щодо прослуханого та прочитаного;

  • кольоровий спектр життєвого і творчого шляху В. Стуса, аргументовувати створене;

  • виразно читати напам’ять поезію «Як добре те, що смерті не боюсь я»;

  • аналізувати поезію «Як добре те, що смерті не боюсь я»

^ Тип уроку: інтегрований (українська література, історія України)

Обладнання: портрет письменника, конспект уроку, хрестоматія з української літератури «Срібний птах» 2 частина, комп’ютерні презентації ,проектор, відеофільми «Прощай, Україно», «Хресна дорога», музичний супровід М. Бурмака «Країно, прощай», речі – асоціації, уривки з щоденникових записів В. Стуса, портрети В. Стуса, збірки поета.

^ Випереджальне завдання: виразне читання напам’ять поезій «Як добре те, що смерті не боюсь я», «На калимським морозі калина, асоціативно – образна презентація на твір - медитацію «Як добре те, що смерті не боюсь я», кольоровий спектр життєвого і творчого шляху», монолог В. Стуса

^ Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, асоціативний ряд, асоціативно – образна презентація, інсценізація, робота з цитатами, випереджальне завдання, виразне читання, незакінчене речення, кольорове зображення поезії, бесіда, музей речей,

^ Девіз уроку: «…калина розцвітає рудими слізьми» (В. Стус)
Хід уроку

  1. Мотиваційний етап

  • Забезпечення емоційної готовності до уроку

Минають десятиліття. У далеке минуле йдуть люди, які дали нам перші приклади людської гідності, порядності, всього того, що людину робить Людиною.

Пронизливого осіннього дня 1989 року пік морозів і дув холодний вітер.

Володимирською вулицею м. Києва йшла жалобна процесія.

Поступово люди вливалися в неї, заповнювали вулицю від Богданової площі до Шевченківського університету.

  • Кого ховають?

  • Василя Стуса. Великого поета. Перезаховують. Привезли тіло з таборів, де він помер в ув’язненні.

  • - Василь Стус? Не знаю, не читав…

Така вже судилася доля. Вірші його переписували, передавали одне одному, а перша збірка, видана на Україні, побачила світ у 1990 році – після смерті поета.

• Оголошення теми, мети уроку

Шановні одинадцятикласники, сьогодні ми проведемо інтегрований урок з української літератури та історії України на тему: «Жив, любив і не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В.Стус)

  1. ^ Цілевизначення, цілепокладання

Ознайомлення з цілями, нумерація обраних цілей.

Колективне планування діяльності

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Актуалізація опорних знань, суб’єктного досвіду

Вдома, опрацювавши статтю підручника, ви ознайомилися з життєвим і творчим шляхом Василя Стуса. Поясніть, будь ласка, як ці речі пов’язані з ним.

^ Асоціативний ряд. Василь Стус – поет, дисидент, критик, прозаїк, батько, аспірант, в’язень, українець, громадянин, політичний діяч, перекладач, літературний критик,феномен, патріот, учитель, відмінник, музикант

Запрошую вас до віртуального музею речей.

^ Музей речей – асоціації:

Статуетка «Різдво» (6 січня народився, записали 7 січня)

Картопля (восени1944 р. мати ходили копати картоплю. Він потайки бігав до школи. Коли мати дізналась, була проти навчання , бо замалий ще, але прислухалась до поради вчителя. Так Василь Стус у 6 років став школярем)

^ Футбольний м’яч (добре грав у футбол)

Гітара (не було грошей на піаніно, акордеон, купили гітару, і він навчився грати)

Бетховен – підліток захоплювався творчістю Бетховена

«Мойсей» Франка – у 9 класі прочитав і вирішив стати літератором

Корова (1946 – 1947 р. із засухи голодовка. За миску страви пішов пасти корову, тільки з умовою, що буде її нести додому, бо йому ложка в горло не лізла: адже мама голодна. Мати плакала та благала, щоб їв сам)

«Літературна газета» 1959 році вперше були надруковані його вірші з напутнім словом А. Малишка.

^ Учитель історії: Сьогодні на уроці ми згадуємо Василя Стуса, який був активним учасником дисидентського руху, який не боявся сказати правду керівникам держави.

^ З листа В.Стуса до Президії Верховної Ради СРСР, 1976 рік:

«Я, український літератор, репресований за політичними мотивами в січні 1972 року. Я обстоював демократизацію – це було розцінено як спроба сплюндрувати радянський лад; моя стурбованість кризисним станом української культури була кваліфікована як націоналізм.

Репресії 1972 року показали, що в дискусії з українськими «дисидентами» влада не знайшла більш переконливих аргументів, ніж застосування сили, а умови в таборах переконали в тім, що простір застосування цієї сили не знає меж. Рік тому я вже знаходився на межі смерті. Залишатися підданим СРСР більше не вважаю для себе можливим, а тому прошу виселити мене за межі країни, в якій мої людські права безцеремонно нехтуються».

  • ^ Що ж таке дисидентство? (Дисидентство – виступ проти існуючого державного ладу чи загальноприйнятих норм певної країни, протистояння офіційній ідеології й політиці).

  • ^ Які ж причини появи дисидентського руху? (Хрущовська «відлига» не зачепила основ радянської тоталітарної системи; активізувалось духовне життя суспільства; згасла збройна боротьба ОУН-УПА; антитоталітарний, антирадянський рух у країнах Східної Європи, зокрема, Угорська революція 1956 року).

  • ^ Що стало джерелами формування дисидентського руху? (підпільний рух, який став спадкоємцем діяльності ОУН-УПА, але відмовився від збройних методів боротьби, рух шістдесятників).

(Презентація «Шістдесятники»)

Учитель історії: У 1960-1980 роки сформувались течії дисидентського руху. ^ Назвіть їх. (за соціалізм з «людським обличчям», національно-визвольна, демократична правозахисна та релігійна).

- Якими ж методами боролись дисиденти з існуючим тоталітарним ладом? ( масові заходи; листи-протести до керівних органів УРСР та СРСР; протести, відкриті листи, звернення на адресу міжнародних організацій, урядів демократичних країн; виникнення і розповсюдження самвидаву; акції солідарності з іншими народами, що зазнали утисків від тоталітарної системи; підтримка кримських татар у їх прагненні повернутися на батьківщину; вивішування синьо-жовтих прапорів, розповсюдження листівок; створення правозахисних організацій).

^ Учитель української літератури:

Давайте повернемося до музею речей.

Книга «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського.

Учитель історії: У другій половині 60-х років посилився ідеологічний тиск на громадську думку, запрацювала цензура. Розпочалися репресії проти інакодумців. У 1965 році прокотилася хвиля арештів серед діячів культури.

Із спогадів режисера Ю.Ільєнка про скандал на прем’єрі кінофільму «Тіні забутих предків»:« На вечорі 4 вересня 1965 року в кінотеатрі «Україна» зібралася вся еліта Києва. Фільм був розкручений – презентація стала подією республіканського масштабу, тому його й використали організатори акції протесту.

Ми сидимо на сцені… С.Параджанов стоїть, дякуючи кожному виступаючому, із зали піднімається І.Дзюба з букетом. Говорить теплі слова, вручає квіти, раптом повертається і звертається до зали:» Почалися арешти, повторюється 37-й рік…» І перелічує прізвища затриманих… Піднялася жахлива паніка. Серед глядачів достатньо стукачів. Вскакує Василь Стус і кричить українською крізь гул запущеної чекістами сирени: «Хто проти тиранії – встаньте!».

^ Учитель української літератури:

Виразне читання монологу. Промова В. Стуса

Почалося Стусове поневіряння: виключено з аспірантури, тимчасова робота, творчість поета не друкували.

Відеофільм «Хресна дорога» ( з 03.- 50 – 4.09 – 05.19)

Виразне читання поезії учнем «На калимським морозі калина»

Чому калина розцвітає рудими слізьми?

Як ви розумієте слова «і котилось куль – покольол-лом моє серце в ведмежий барліг»?

^ Учитель історії: Одним із методів боротьби дисидентів було створення правозахисних організацій.

  • Яка відома правозахисна організація була створена дисидентами? (Українська група сприяння виконанню Гельсінських угод, створена після підписання Радянським Союзом у серпні 1975 року заключного документа в Гельсінкі (офіційна згода тоталітарної влади шанувати громадянські права своїх підданих) ).

  • ^ Коли вона була створена? (9 листопада 1976 року)

  • Хто були її засновники? ( М.Руденко, О.Бердник, Л.Лукяненко, І.Кандиба, Н.Строката - Караванська, О.Мешко, М.Матусевич, М.Маринович, О.Тихий, генерал-майор Радянської Армії Петро Григоренко)

^ Учитель історії: У 60-ті роки репресіям було піддано одного з лідерів українського дисидентського руху Петра Григоренка. У відповідь на правозахисну діяльність, виступи на підтримку справедливої боротьби кримських татар за повернення на історичну батьківщину його спочатку було запроторено до психіатричної лікарні, а влітку 1964 року позбавлено генеральського звання. Загалом він провів у божевільні 6,5 років. Після звільнення став активним учасником Української Гельсінської Групи.

За час існування Українська Гельсінська Група нараховувала 37 осіб. Її членом був і Василь Стус.

- Які завдання ставила УГГ?

(УГГ ставила завдання ознайомити широкі кола української громадськості з Декларацією прав людини, сприяти виконанню Гельсінських угод, домагатися акредитування в Україні представників зарубіжної преси, створення незалежного прес - агентства, інформування світової громадськості про факти порушень на території України Декларації прав людини та гуманітарних статей, прийнятих нарадою в Гельсінкі).

- Яка доля спіткала членів УГГ? (До 1980 року три чверті членів УГГ були ув’язнені. Як зазначив колишній український дисидент Я. Сусленський, до українських правозахисників були застосовані найсуворіші покарання. Кожний український політв’язень був засуджений у середньому на 12 років ув’язнення і заслання. Із 23 ув’язнених членів УГГ шість засуджено на 10 років, три – на 12, тринадцять – від 3 до 9 років і лише один – на рік).

^ Учитель історії: Василь Стус 7 вересня 1972 року був засуджений до 5 років таборів і 3 років заслання за «антирадянську агітацію», а 2 жовтня 1980 року одержав новий вирок суду – 10 років позбавлення волі і 5 років заслання.

^ 2 арешт ( виразне читання монологу Василя Стуса).

Кольоровий спектр

Будь ласка, розгорніть сторінку зошита з виконаним домашнім завданням. Кольорове оформлення життєвого шляху митця.

Арґументація виконаної роботи ( 1 учень ) , перегляд слайду кольоровий спектр, обговорення

Бесіда: 1. Що почуває людина, проводячи кращі літа у неволі?

2. Злість за понівечену долю?

(лист до дружини 14.06.1972 р.

Вальочку, ластівочко!

Вітаю Тебе з днем народження. Тебе, маму, Дмитричка я бачу мало не щодня. І всіх люблю. Люба моя, приготував Тобі подарунки — недорогі, але від щирого серця: майже 200 віршів і майже 100 перекладів.

Бажаю здоров’я і щастя, скільки Бог дає, скільки дозволено. Не муч мене дорогими передачами. Не треба витрачатися на них.

Цілую — всіх Вас. Тебе — насамперед.

Шануйся, ластівочко, і бережи ластовенятка нашого коханого.

Я ще приб’юсь до Тебе — з віршами і з усім гамузом.

Василь

Дмитричку, жди татка.)

  1. 3. Кого з письменників з подібною долею Ви знаєте? (Т.Г.Шевченко).

4.Чому, на вашу думку, Василя Стуса називають Дон Кіхотом ХХ ст..?

Відеофільм «Прощай, Україно» (0,15 – 03.17)

Слово вчителя. Вічними цінностями для поета були Україна і народ. Складні життєві випробування спонукали його до пошуків сенсу буття, проблеми вибору : з ким бути? Як бути? Як жити далі? Чимало поетів

передчувають неминуче, завбачають трагічну мить, після якої переходять у легенду (В. Симоненко, О. Теліга, О. Ольжич та ін.). Поезія «Як добре те, що смерті не боюсь я» скоріш усього була написана в ув’язненні (точної дати не встановлено, після смерті поета видана за кордоном у 1986 році) - це твір – не декларація, а філософська медитація, в якій висвітлено глибокі почуття автора. Він свідомий, що йде важкою дорогою на Голгофу, вказаною

духовним подвигом Ісуса Христа, і йде свідомо, без нарікань на долю.

Як добре те, що смерті не боюсь я,

і не питаю чи тяжкий мій хрест,

що перед вами судді не клонюся

в передчутті недовідомих верств.

Духовна незалежність, самозаглиблення. Це голос мужньої людини, громадянина, в’язня совісті, адже він «жив, творив, і не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття.» Стус трактує смерть як вищу, суто духовну форму існування людини, що дорівнюється вічності.

  • Коли людина не боїться смерті? (Коли усвідомлює, що прожила не марно, коли совість, душа чисті.)

Час швидкоплинний. І читаючи філософську поезію Стуса, ми відчуваємо розважливе й щире мовлення ліричного героя.

^ Виразне читання напам’ять «Як добре те, що смерті не боюсь я» (презентація асоціація + кольоровий спектр)

  1. Рефлекційно – оцінювальний етап

  • Підсумок уроку

«Я певен, що з моїх власних віршів є добра сотня таких, які читатимуть і наші нащадки, - писав В.Стус.»

  • У березні 1991 року постановою Ради Міністрів Василеві Стусу присуджена Державна премія ім.. Т.Г. Шевченка за збірку “Дорога болю” (посмертно).

  • 1985 рік. Творчість поета висунута на здобуття Нобелівської премії, але її присуджують тільки живим .

  • 5 грудні 1995 року Президент України Леонід Кучма видав указ про

нагородження Стуса Василя Семеновича Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня (посмертно).

  • Цього року планується встановити скульптурну композицію “Птах душі” на майдані біля педагогічного університету.

  • Завершується шеститомне видання творів Стуса на Україні.

Хоч В. Стус фізично був у неволі, але духовно – на волі, на рідній Батьків-щині.

Пройдуть століття, а нові й нові покоління дивуватимуться, як у нелюдських умовах радянської в’язниці поет зумів створити справжні шедеври лірики, піднісши її на нові естетичні горизонти й посівши гідне місце у світовій літературі.

• Цілі, настрій

  • Рефлексія

Незакінчене речення

Що нового ви відкрили для себе? (Тепер я думаю… Я ще хотів би дізнатися про…)

Чим збагатилися?

Що нового зрозуміли про себе?

  • Планування наступного уроку.

Найповніше і найширше В. Стус розкрив себе в поезії. Його самобутню творчість докладно розглянемо на наступному уроці.

  • ^ Домашнє завдання: (слайд)

Українська література

Обов’язкове: прочит. стор. 298 – 303, пит. письм.1(І), 1(ІІ), 1 (ІІІ) стор. 303, вивчити напам´ять поезію «Як добре те, що смерті не боюсь я», повт. вуршування

На вибір: асоц. – обр. презент. поезії «Мені зоря сіяла нині вранці», «На калимськім морозі калина», робота в групах - (аналіз поезій за планом)

Історія: повторити тему 23 «Опозиційний рух»; аргументуйте власну думку з питання: чому радянська влада не допускала існування у суспільстві легальної опозиції?; визначте, в чому полягає історичне значення діяльності Василя Стуса та інших дисидентів.

Оцінювання.

  • Шановні випускники, повернімося до тему уроку (цитата з поезії «Як добре те, що смерті не боюсь я» ), яка може слугувати девізом і у вашому подальшому житті. Ми вам бажаємо:

Живіть, любіть, не набирайтеся скверни, ненависті, прокльону…. Дякуємо за плідну співпрацю.

Список використаної літератури

1. Ю.М. Гонюк «Василь Стус. Пам’яті поета»(Вивчаємо українську мову та літературу №3 (115) січень 2007 р., стор. 20 - 22)

2. Хлоп’як із криниці (Бібліотечка «Дивослова» №12 (54) 2009 стор. 44 - 60)

3. Українська література: підручник, для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень)/ Г.Ф. Семенюк, М.П. Ткачук, О.В. Слоньовська.- К.: Освіта, 2011.- стор. 295 - 305

4. Н.Г.Чачанідзе «Літературно – мистецький вечір, присвячений 70 – річчю з дня народження Василя Стуса»( Вивчаємо українську мову та літературу №15 (163) травень 2008 р., стор. 30-36)

Схожі:

«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconІван нечуй-левицький запорожці
Карпо знав добре всі пороги, всі забори, знав кожний камінь. Він любив пороги, бо зріс коло них. Карпо любив летіти стрілою прудким...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconШкола добрих вчинків
Допомогти учням усвідомити, що добро потрібне кожній людині. Виховувати доброту, чуйність, милосердя у ставленні до близьких І чужих...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconС. Благословен Бог наш, всегда, нині І присно І во віки віков
Царю Небесний, Утішителю, Душе істини, іже везді сий І вся ісполняяй, Сокровище благих І жизни Подателю, приіди І вселися в ни, І...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) icon1. я жив собі з матусею, ніяких бід не знав

«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconЩо придушило нашу душу?
Поет-великомученик Василь Стус дає відповідь: «Прийняття християнства з Візантії було помилкою, шкідливою для Українського Народу»,...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconУкраинский русский
Хоча, ні – каяття було вже, це воно гнало її кудись у безвість, кудись подалі від місця її безголов’я І сорому. І одна думка настійливо...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconГоловне управління освіти та науки
Тому, зрозуміло, що переді мною стоїть важливе завдання: зробити все залежне, щоб реалізувати всі дари Бога, дані дитині при народженні,...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconСкіфи народ, що жив на території теперішньої України протягом VII...
Скіфи — народ, що жив на території теперішньої України протягом VII ст до н е.—Iii ст н е. Такого довголіття не знав жодний стародавній...
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconІ яків Терещенко, жив у другій половині ХVІІІ ст. ІІ
Родословная Терещенко по материалам Российского Государственного Исторического архива (ргиа)
«Жив, любив І не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття» (В. Стус) iconТарас Шевченко І Кіровоградщина
За те, що Шевченко весь свій вік вірно служив своєму обездоленому народові; за те, що все життя вірно І гаряче любив свою Україну...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка