Скачати 0.49 Mb.
|
| Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році (лист МОН від 21.08.2023 р. № 1/9-580) У 2010-2011 навчальному році вивчення української літератури в 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів/ Автори Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, О.А.Камінчук, М.П.Бондар, О.Б.Поліщук, М.М.Сулима, Л.П.Шабельникова, В.М.Садівська. Керівник проекту М.Г.Жулинський. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. – К., Ірпінь: Перун, 2005. – 201 с. З метою поліпшення якості шкільної літературної освіти, урахування громадської думки щодо виховної та естетичної вартості окремих програмових художніх творів та розвантаження змісту навчальної програми, відповідно до рішення колегії Міністерства освіти і науки від 11 лютого 2010 року, протокол № 1/4–2, затверджено зміни до навчальної програми з української літератури (5-9 класи), а саме: 5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Вивчення української літератури у 10 класі загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України, відповідно до стратегії поступового переходу старшої школи на профільне навчання (нова редакція Концепції профільного навчання у старшій школі; наказ МОН від 11.09.2023 № 854). Ефективність практичного втілення системи профільного вивчення української літератури та визначення ступеня її представленості як окремої навчальної дисципліни в профілях інших спеціалізацій забезпечується наявністю двох профільних програм. - Українська література. 10 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профілі – іноземна філологія, історико-філологічний). Академічний рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009. – 88 с. - Українська література. 10 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям (профіль української філології). Профільний рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009. – 180 с. Програма академічного рівня збігається за змістом і формою з програмою рівня стандарту (як за кількістю годин, так і за вимогами до рівня оцінювання навчальних досягнень учнів). Для вивчення української літератури за цими рівнями передбачено один підручник. Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 10.08.2023 року № 1/9-543 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2010/2011 навчальний рік» розподіл годин щодо української літератури за рівнями змісту освіти виглядає таким чином:
Уточнення потребує те, що кількість годин у 10 класі на вивчення художніх творів навчальної програми профільного рівня було розподілено із урахуванням 3 годин на тиждень. У 2010–2011 навчальному році учитель на власний розсуд має право розподілити матеріал програми профільного рівня, визначивши у календарно-тематичному плануванні розподіл годин у 10 класі на 4 години на тиждень. Однією з передумов якісної роботи вчителя й ефективності навчання учнів української літератури є наявність підручників і навчально-методичних комплектів. Так, вивчення української літератури в 10 класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2010-2011 навчальному році здійснюватиметься за підручниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки:
Усі представлені підручники відповідають вимогам чинних програм з української літератури для загальноосвітніх навчальних закладів, хоча кожен з них має свої особливості. У підручнику ^ (рівень стандарту, академічний рівень; видавництво «Грамота»), як і в програмі, дотримано історико-стильового підходу у вивченні літератури як явища мистецтва (за періодизацією Д. Чижевського). Підручник базується на принципах доступності, діалогізму, естетизму й патріотизму. Тобто він побудований так, щоб учні не просто заучували готовий матеріал, а постійно вели інтелектуальний діалог з письменником і читачами, виробляли власну оцінку його творчості, пізнавали секрети мистецької майстерності, училися дискутувати, самостійно аналізувати твір. Для реалізації зазначених принципів для учнів пропонуються рубрики ^ і ТЗ. «Судження» – це рубрика з роздумами якогось автора про обговорювану проблему; «ЗОР» – завдання основного рівня, переважно дискусійного характеру, які сприяють розвитку критичного мислення і які краще виконати саме в тому місці під час опрацювання підручникової статті, де вони подані; «ТЗ» – творчі завдання високого рівня складності, які передбачені для самостійного трактування твору і покликані розвивати творчі здібності учнів. У кінці кожної теми подано по 12 різнорівневих завдань: перші три – репродуктивного характеру (завдання в тестовій формі двох форматів – з однією правильною відповіддю і на встановлення логічних пар); 4 – 10 завдання переважно для аналізу художнього твору; 11 – 12 завдання творчого характеру. У рубриці «Домашнє завдання» пропонуються як обов’язкові завдання, так і ті, що учні виконають за власним бажанням. У підручнику реалізовано міжпредметні зв’язки й посилено увагу до мистецького контексту, для цього широко використано ілюстративний матеріал (фотоматеріали, репродукції картин як українських, так і зарубіжних художників). Для ефективнішої реалізації культурологічної змістової лінії програми (як і в попередні роки) до підручника також підготовлено диск з мультимедійними матеріалами. Відомості з теорії літератури винесено в рубрику «Консультація». Рубрики «Факт» і «Доказ» урізноманітнюють виклад, навчають зіставляти й розрізняти факт і позицію митця чи літературознавця; такий підхід сприятиме розвитку аналітичного й критичного мислення. У підручнику авторського колективу ^ ; видавництво «Освіта») висвітлюється розвиток української літератури другої половини ХІХ – початку ХХ століть, її образно-тематичне та жанрове багатство, особливості функціонування реалізму, натуралізму і модернізму, стильова палітра творів. Оглядові розділи чергуються зі статтями про митців слова, чиї твори вивчаються в 10 класі. Розкриваються художні відкриття творів українських класиків, особливості естетичні пошуків, світоглядних уподобань митців, відображених у цих текстах, глибини художньої правди в осмисленні життя. На цій основі в учнів формується система ключових компетентностей з літератури. Систему запитань і завдань згруповано в рубриках «Словникова робота», «Підсумуйте прочитане», «Поміркуйте», «Аналізуємо твір», «Робота в парах», «Робота у групах», що розвивають у школярів навички самостійного аналізу тексту, проникнення в його ідейну та художню своєрідність, ведення діалогу й рецензування. Представлені «Творчі завдання», «Для допитливих», «Узагальнюємо вивчене» (тестові завдання) сприятимуть розвиткові творчих здібностей учнів, допоможуть у самоперевірці і систематизації здобутих знань. Рубрики «Міжпредметні паралелі», «Мистецька скарбниця» розширюють горизонт розуміння національного мистецтва у світовому культурному просторі. Наприкінці підручника вміщено «Хронологічну канву літературного життя останньої третини ХІХ – початку ХХ століть». ^ загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання здійснюватиметься за однією з двох чинних програм, затверджених Міністерством освіти і науки України:
У вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладах українська література вивчатиметься за програмами: У ^ : Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів/ Автори Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, О.А.Камінчук, М.П.Бондар, О.Б.Поліщук, М.М.Сулима, Л.П.Шабельникова, В.М.Садівська. Керівник проекту М.Г.Жулинський. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. – К., Ірпінь: Перун, 2005. – 201 с. (з урахуванням внесених змін до навчальної програми). У^ : Українська література. 10 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профілі – іноземна філологія, історико-філологічний). Академічний рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009. – 88 с. Згідно з наказом МОН від 18.02. 2008 № 99 «Про Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів» розроблено навчальну програму з української літератури:
Основними завданнями поглибленого вивчення літератури є: вироблення в учнів стійкого інтересу до читання, до української книжки зокрема; формування самостійного, критичного, творчого мислення школярів у процесі аналізу художнього твору на основі засвоєння ними необхідної суми знань; розвиток творчих здібностей, загальнокультурного рівня учнів через ознайомлення їх із творами мистецтва слова, розвиток високих моральних цінностей людини, втілених у художніх творах; виховання сучасної естетично розвиненої особистості, творчого читача зі сформованим почуттям національної свідомості та власної людської гідності. Структурною особливістю програми є те, що вона завершує пропедевтичне вивчення української літератури (5-8 кл.), яке має підготувати учнів до сприймання систематичного курсу, який розпочинається у 9-му класі. В цьому класі літературні твори вивчаються за хронологічним принципом, а також більша увага приділяється вивченню теорії літератури. До основних розділів програми введено вступні літературознавчі статті. З метою задоволення індивідуальних естетичних смаків й уподобань учнів та вчителів на вивчення творчості окремих письменників відводиться резерв часу для вільного використання його вчителем. У кожному класі виділені години для текстуального вивчення літературних творів, позакласного читання, розвитку мовлення, написання творчих робіт, проведення уроків з літератури рідного краю. Одним з основних компонентів допрофільної та профільної підготовки є курси за вибором і факультативи. Зазначені курси сприяють одержанню старшокласниками чітких уявлень про свою майбутню професію, що так чи інакше має бути пов'язана з філологією (учитель-словесник, журналіст, редактор, коректор, перекладач, фольклорист, науковець філологічної спеціалізації тощо), а також дають змогу виробити особистісні риси та фахові навички. Програми курсів за вибором і факультативів, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, вміщено у збірниках:
З метою рівномірного розподілу навантаження учнів протягом навчального року, подаємо рекомендовану кількість видів контролю у процесі вивчення української літератури у кожному класі (чи не краще так: з української літератури (за класами). Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Учитель на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо. | ||||||||||||||||||||||||||||
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх... Розвиток мовленнєвої діяльності учня розглядається як інтегрований показник його особистісного зростання | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення предметів суспільно-гуманітарного... У 2010 —2011 навчальному році учні 6 10 класів навчатимуться за програмою “Історія України. Всесвітня історія. 5 – 11 класи”, котра... |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх... Ксимально наближені до життєвих потреб учнів, відображають їхні життєві орієнтири, спрямовують курс на інтенсивний мовленнєвомислительний,... | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов в загальноосвітніх... Пріоритетним напрямком у вивченні іноземних мов стало опанування ними, як засобом спілкування. Для сучасної мовної освіти вкрай необхідні:... |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики у 2013/2014 навчальному році Мон україни №132 від 23. 02. 2004, зі змінами, внесеними наказом мон україни №66 від 05. 02. 2009. У 10-11-х класах – за Типовими... |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення хімії в загальноосвітніх навчальних... Уміння використовувати набуті знання та бажання поповнювати їх самостійно є основною умовою успішної адаптації людини у динамічних... | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення економіки в загальноосвітніх... Економічна освіта, її якість та результати – академічні, професійні та життєві – сьогодні є ключовими пунктами розвитку суспільства... |