Скачати 37.71 Kb.
|
Ряд задач диференціального вирахування був вирішений ще в стародавності. Основне поняття диференціального вирахування – поняття похідної – виникло в XVII ст. у зв'язку з необхідністю вирішення ряду задач з фізики, механіки і математики, у першу чергу наступних двох: визначення швидкості прямолінійного нерівномірного руху і побудови дотичної до похідної плоскої кривої. Перша з цих задач була уперше вирішена Ньютоном. Функцію він називав флюентою, тобто поточною величиною (від латинського fluere - текти), похідну ж - флюксіей (від того ж fluere). Ньютон позначав функції останніми літерами латинського алфавіту u, x, y, z, а їх флюксії, тобто похідні від флюент за часом, - відповідно тими ж літерами з крапкою над ними: Для доказу свого правила Ньютон, випливаючи в основному з Ферма, розглядає нескінченно малий приріст часу dt, що він позначав знаком х0, відмінним від нуля. Вираз x0, що позначається нині і називається диференціалом (dx), Ньютон називав моментом. Ньютон прийшов до поняття похідної, виходячи з питань механіки. Свої результати в цій області він виклав у трактаті, названому їм «Метод флюксій і нескінченних рядів», що був складений близько 1671 р. Припускають, що Ньютон відкрив свій метод флюксій ще в середині 60-х років XVII в., однак вищезгаданий його трактат був опублікований посмертно лише в 1736 р. Математиків XV - XVII ст. довго хвилювало питання про перебування загального методу для побудови дотичної в будь-якій точці кривої. Задача ця була зв'язана також з вивченням рухів тіл і з відшуканням екстремумів найбільших і найменших значень різних функцій. Деякі окремі випадки вирішення задач були дані ще в стародавності. Так у «Початках» Евкліда дан спосіб побудови дотичної до окружності, Архімед побудував дотичну до спіралі, що носить його ім'я, Аполлоній - до еліпса, гіперболи і параболи. Однак давньогрецькі вчені не вирішили задачу до кінця, тобто не знайшли загального методу, придатного для побудови дотичної до будь-якої плоскої кривої в похідній її точці. Із самого початку XVII в. чимало вчених, у тому числі Торрічеллі, Вивиани, Роберваль, Барроу, намагалися знайти вирішення питання, прибігаючи до кінематичних міркувань. Перший загальний спосіб побудови дотичної до алгебраїчної кривої був викладений у «Геометрії» Декарта. Більш загального і важливим для розвитку диференціального вирахування був метод побудови дотичних Ферма. Ґрунтуючись на результатах Ферма і деяких інших висновках, Лейбниц значно повніше своїх попередників вирішив задачу, про яку йде мова, створивши відповідний алгоритм. У нього задача знаходження tg , тобто кутового коефіцієнта дотичної в точці М, до плоскої кривої, обумовленою функцією , зводиться до знаходженню похідної функції y по незалежній змінній x при даному її значенні (або в даній точці) x = x1. Теорема 1.Якщо функція ![]() ![]() ![]() Проте виявляється, що цього недостатньо, бо може |
![]() | Урок №3 Тема уроку: Задачі, які приводять до поняття похідної. Поняття... Ввести поняття похідної та з’ясувати її механічний, геометричний та економічний зміст | ![]() | 11 клас Алгебра. І семестр Задачі, що приводять до поняття похідної. Похідна функції, її механічний та геометричний зміст |
![]() | Основною задачею диференціального числення є знаходження похідної... Основною задачею диференціального числення є знаходження похідної заданої функції. Одна з фізичних трактувань цієї задачі – визначення... | ![]() | Ілюстрації: М. Корнева та Н. Худяка Дік Гордон підняв важку голову з похідної подушки І непевним голосом, що в ньому ще боролися свідомість І глибокий сон втомленої... |
![]() | Дайте означення похідної. Який фізичний зміст має похідна? Як можна дослідити функцію на зростання, застосовуючи похідну та її геометричний зміст. Зробіть рисунок | ![]() | "Ознаки І поняття (укр.)" Будь-які елементи обсягу поняття, які виділяють на підставі специфічних ознак, що не входять до змісту цього поняття |
![]() | Логіка. Програма курсу для 2-4 класів загальноосвітньої школи з міст... Поняття та його ознаки. Зміст, обсяг поняття. Родове І видове поняття. Види понять: загальні, конкретні, одиничні, збірні, абстрактні.... | ![]() | Тема. Геометричний І фізичний зміст похідної Мета: систематизувати знання учнів з теми й підготувати їх до контрольної роботи; показати учням, наскільки ця тема важлива при розв'язанні... |
![]() | План стор. Вступ 3 Розділ Поняття права 5 1 Різноманітність підходів... Право, як І держава, належить до числа не тільки найважливіших, але І найскладніших суспільних явищ | ![]() | Техніка. Поняття про механізми Мета: сформувати поняття про механізми, їх види, призначення та застосування в техніці, уміння розрізняти та пояснювати сутність... |