Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна




Скачати 496.82 Kb.
НазваМетодичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна
Сторінка1/3
Дата конвертації15.03.2013
Розмір496.82 Kb.
ТипМетодичні рекомендації
uchni.com.ua > Математика > Методичні рекомендації
  1   2   3


Відділ освіти Слов’янської райдержадміністрації

Слов’янський районний методичний кабінет

Райгородоцька загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів

Методичні рекомендації

Райгородок 2011-2012 нав.рік

Газукіна Ніна Степанівна, заступник директора з науково-методичної роботи Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель вищої категорії, вчитель-методист, вчитель математики

Міщенко Оксана Анатоліївна, практичний психолог Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст ІІ категорії

^ Нікітіна Вікторія Віталіївна, вчитель української мови та літератури Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель вищої категорії

Чала Тетяна Павлівна, вчитель української мови та літератури Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель І категорії

^ Черепня Світлана Іванівна, вчитель математики Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель вищої категорії

Методичний збірник містить матеріал про історію виникнення і розвиток педагогічної ідеї, яка відома під назвою «Функціональна асиметрія півкуль», а також досвід її реалізації. Методика викладання, враховуючи функціональну асиметрію півкуль, дає можливість досягти ситуації успіху у навчанні учнів, а також їх творчого розвитку.

Для всіх вчителів, практичних психологів, батьків, для всіх дорослих, які навчають дітей не лише з обов’язку, а й за бажанням.


Рецензенти:

^ Базарова Лариса Сергіївна, завідуюча Слов’янським районним методичним кабінетом

Сергієнко Марта Михайлівна, методист Слов’янського районного методичного кабінету

^ Литвинова Ірина Михайлівна, методист Слов’янського районного методичного кабінету

Зміст
Вступ…………………………………………………..................4

Розділ І. Плекання компетентної творчої особистості з урахуванням функціональної асиметрії півкуль ......................6

Розділ ІІ. Практична частина
1.1 Склад творчої групи………...…………………………..... 11
1.2 Методика вивчення функціональної асиметрії півкуль учнів 6-х класів та вчителів математики, української мови…12
1.3 Результати тестування……………………………………..16

^ Розділ ІІІ. На допомогу вчителю. Використання функціональної асиметрії півкуль на уроках української мови та математики….……………………………….……................21

Розділ ІV. Розробки уроків математики та української мови ………………………………………………………………….. 28

Висновки ……………………………………………………....51

Літературні джерела……………………………………….....55

Додатки

Вступ

Освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації, держави. Вона є визначальним чинником політики, економіки, культури і науки.

Рівень освіти й науки визначає місце й роль держави у світовій спільності. ХХІ століття висуває до освіти нові вимоги. Пріоритетом розвитку освітньої галузі є формування творчої особистості. Творчі люди потрібні скрізь, у зв’язку з цим розвиток творчого потенціалу особистості, формування компетентності, продуктивної творчої праці є одним з найважливішим питань сучасної школи. Саме математика є найбільш зручним предметом для розвитку творчих здібностей учнів.

Потрібно не лише шукати оригінальне розв’язання вже усвідомленої проблеми, а й уміти знайти, «побачити» проблеми навколо себе. Державі сьогодні потрібні не відмінні виконавці, а інтелектуально розвинені, творчо обдаровані особистості. Перед загальною школою сьогодні стоїть завдання виховати компетентнісноспроможну людину, а це можливо тільки тоді, коли розвинуто обидві півкулі мозку. Домінування півкуль є природженою особливістю людини і багато в чому визначають риси мислення, здатність до навчання. Це дає підставу здійснювати диференціацію школярів на математиків і гуманітаріїв з урахуванням асиметрії мозку.

А в нашій сучасній школі більшість учителів переоцінює роль лівої півкулі й логічного мислення, більшість шкільних методик розвиває переважно ліву півкулю, ігноруючи другу половину розумових можливостей дитини (фантазію, уяву), особливості учнів гуманітаріїв при цьому не враховуються. А процес навчання буде ефективнішим, якщо на уроці вчитель намагатиметься подразнювати різні ділянки головного мозку дитини, і всі ці особливості обов’язково врахувати під час підготовки до уроку.

Саме в нашому методичному посібнику ми спробували розкрити деякі нові підходи в методиці викладання математики та української мови на базі функціональної асиметрії півкуль. Це теоретичні і практичні аспекти дослідження експериментальної творчої групи на протязі двох років в 6АБ класах, де були задіяні заступник директора з науково-методичної роботи, практичний психолог школи, методисти Слов’янського районного методичного кабінету, вчителі математики і української мови, класні керівники 6АБ класів.

Сподіваємось, що вас зацікавлять ці нові методичні знахідки й розроблені уроки за новою методикою вчителів Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів Слов’янського району.

У книжці ми не даємо готових рецептів на всі випадки шкільного життя, а лише пропонуємо орієнтири для створення в класі творчої доброзичливої атмосфери співпраці всієї шкільної родини.

А далі, звичайно, кожен обирає для себе… якщо досвід асиметрії півкуль вас зацікавить, ви зможете для детальнішого ознайомлення звернутися до літератури, список якої ми також пропонуємо в нашому методичному посібнику.

Намагайтеся вивчити кожного учня в класі і скласти «психологічний портрет класу». Увага! З вами діти: правопівкульні, лівопівкульні, рівнопівкульні. Поспішайте навчати і розвивати їх.

Розділ І.

Плекання компетентної творчої особистості з урахуванням функціональної асиметрії півкуль
Не так давно нейрологи, педагоги та психологи 30 країн, що об'єднали свої зусилля в новому глобальному npoeктi «Мозок i навчання», винесли шокуючий вирок освіті, заявивши, що «сучасна система навчання молоді несприятливо впливає на мозок». Кращого в нашої освіти ніхто не відніме: це її фундаментальність й універсальність, традиції наукових шкіл, талановиті педагоги. А поруч «несумісна з мозком» модель - спадщина однакового підходу, переважає сліпе повторення заданих істин. Той, хто не встигає в цьому повторенні, одразу враховується у безперспективного, часто відлучався від шкільної лави.

Але новітні дослідження нейронауки показали, що мозок кожної людини по різному реагує на piзнi види інформації, що надходить у нього. Дає відповідь нам, чому людина вчила, але не засвоїла матеріалу.

Різна активність різних мозкових зон дає piзнi шанси на засвоєння інформації. А сьогодні не кожний вчитель знає, що один учень сприймає її очима, інший - на слух, а третьому потрібно дати образний словесний опис.

I сьогодні головне завдання стоїть перед школою - як урахувати ці особливості в педагогічній практиці?

До сьогоднішнього дня предметом нейрології переважно було лікування хворого мозку, то тепер вона звернулася до мозку здорового. Тепер питання «Як лікувати?» доповнюється питанням «Як вчити?».

Тепер стоїть задача перед нейронаукою, як допомогти педагогам i психологам зазирнути в таємні сфери мозку, щоб знати ключ для розвитку здібностей кожного школяра.

Доктор Роджер Cпeppi отримав Нобелевську премію за те, що першим дав пояснення специфіки функціювання двох півкуль мозку.

Нині всім відомо, що ліва півкуля мозку відповідає за логічні oпepaцii, встановлює їхню послідовність (аудити), а права контролює ініціативу й творчість (візуалісти). Ліва півкуля працює на письменників, математиків, природничників-учених, а права на художників, музикантів, скульпторів, композиторів. Встановлено, що права півкуля сприймає тембр і мелодію, а ліва – ритми.

Запам'ятати ім'я людини - функція лівої півкулі, а відчуття правильного удару - робота правої. Люди, в яких домінує ліва півкуля (правий) більш наполегливі, краще керують своїм вербально-логічним мисленням для вирішення малих завдань, за принципом «дорогу здолає той, хто йде».

Якщо домінує права півкуля, то може виникнути надлишок мети, голова засмічується нездійсненними завданнями i тоді виникає хронічна невдоволеність, негативізм, поганий настрій.

На асиметрію мозку впливає також статевий чинник. Дослідження вчених свідчить, що в чоловічого плоду приблизно на третьому місяці внутрішньоутробного розвитку відбуваеться викид тестостерону, який трохи знижує темпи росту лівої півкулі. В результаті інша, права півкуля розвивається сильніше й бере управління в свої руки. Надалі це впливає на психіку хлопчиків: вони схильні менше розмовляти, а більше діяти руками, краще орієнтуються в npocтopi, розглядають проблеми загалом i ставлять перед собою великі завдання.

Тоді як дівчата - icтоти «лівопівкульні»: вони посидющі, старанні, добре відповідають на уроках, акуратно вписують літери між лінійками прописів i взагалі схильні до словесності.

Запам'ятайте!!!

Вчені зробили висновок, якщо лівшею (правопівкульні) народжується дівчинка, то перевчити її легше - в лівій півкулі зберігається додатковий ресурс, щоб стати правшею. У хлопчиюв проміжних варіантів менше i перевірити ix складніше.

А зараз це i не потрібно, бо мозок функціонує як єдине ціле. Обидві півкулі одночасно обробляють колосальну кількість інформації й контролюють багато ситуацій.

Активність півкуль змінюється кожні 90-100 хв. Тобто протягом дня людина активно включає то одну, то другу півкулі. В людині існують ритми - під назвою BRAC (break - перерва, rest - відпочинок, activity cycle - цикл активності).

Мозок людини, що складаеться з двох півкуль, буде нерозвиненим, якщо його постійно не загружати.

Тому ми, вчителі математики й української мови, зрозумівши, що сьогодні вивчення тeopiї асиметрії півкуль дуже важливе значення має для навчання. Якщо ми хочемо виростити компетентнісно спроможну людину у cycпільствіi, то потрібно розвивати у дитини обидві півкулі мозку. Сьогодні шкільна програма зорієнтована взагалі тільки на лівопівкульних учнів i це є недоліком в роботі вчителів. Так працювати легше вчителю. А може враховуються проблеми правопівкульних? (-). А інтуїцію треба розкручувати постійно. Бо інтуїція — це творчість. Шкільне навчання для учня — це не просто повсякденна праця, а подолання труднощів, перекон адаптаційного періоду на початку шкільного життя та адаптація до подальшого зростання навчальних навантажень.

Вчителям треба шукати шляхи гармонізації та оптимізації навчальної діяльності учня, щоб зберегти його фізичне та психічне здоров'я. А головним координатором доброго фізичного i психічного стану дитини є мозок. Тому починати роботу в класі потрібно з діагностики учнів на домінування півкуль.

Ми зрозуміли, що завдання психолога й вчителя — створити поетапну ситуацію ycпixy на уроці, яка має складатися з:

а) формування мотивації до навчання;

б) особливостей сенсорного сприйняття;

в) операційного етапу діяльності учня;

г) диференційованого підходу до навчання;

д) результативного етапу навчання.

Враховуючи розподіл функцій між лівою i правою півкулями мозку

Методика подання нової теми

Лівопівкульні Правопівкульні

Правило - приклад, приклад Приклад — правило, приклад

Дівопівкульний вчитель у 82% краще оцінює дітей свого типу.

(«Люблю того, кого вмію навчити»)

Але щоб розвинути обидві півкулі, вчителю доцільно застосовувати на уроці форми робіт, що спрямовані на ефективне навчання ycix учнів. (див. таблиц! + форми робгг).

Велику увагу на уроці потрібно приділяти релаксації - це здатність до розслаблення. На ypoках в 6АБ ми використовуємо незвичайну фізхвилинку. (Протяжне глибоке «о-о-о» завершує звук «м-м-м» «ом - це початок світобудови, це звук тибетських монахів)

У філософії індусів цей склад священний i наповнений енергією Всесвіту. Вчені Гарвардського університету встановили, що даний метод релаксації дуже добре, знижує артеріальний тиск у людей, що страждають на гіпертензію.

^ Ще одна порада вчителеві. Для розвитку пам'яті дітей використовувати «ефект края», тобто ліві частини дошки i зошита використовують для запису головного матеріалу, який потрібно запам'ятати на уроці.

Ще одна пам'ятка.

Центри мовлення у лівій швкулі розвиваються не від говоріння, а від писання: письмові вправи активізують, тренують ліву півкулю.

Якщо людина на все життя залишиться неграмотною, буде зайнята рутинною роботою, и півкулі будуть нерозвинені. Нерозвинені півкулі у хворих олігофренією, відмінності згладжуються у людей похилого віку, які перестають тренувати свій мозок.

Тільки спеціалізація півкуль дає можливість людині розглядати свій світ з двох точок зору, пізнавати його об'єкти, користуючись не тільки словесно-граматичною логікою, але i інтуїцією з iї просторово-образним піходом до явищ i моментальним охватом цілого.

Спеціалізація півкуль народжує у мозку двох співрозмовників i створює фізіологічну основу для творчості.

Вважаємо, що для «дружнього мозку» дидактики потрібні такі дані, що формують різноманітні педагогічні методики, сюди повинні ввійти обов'язково природні особливості мозку (домінуюча півкуля), плюс вікові, плюс досвід i мотивація. А це дуже непроста задача, але розв'язувана. З цією метою творча група вчителів математики та української мови планує видати методичний посібник на допомогу вчителю, він вийде з друку у вересні 2008 року.

Нехай девізом у вашій cправі стануть слова: «Пізнай себе i світ».

Розділ ІІ. Практична частина
1.1 Склад творчої групи


^ ВІДДІЛ ОСВІТИ СЛОВ’ЯНСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

РАЙГОРОДОЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ

ТВОРЧА ГРУПА ВЧИТЕЛІВ

МАТЕМАТИКИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

^ У 6А,Б КЛАСІ
«Підвищення ефективності навчання на основі урахування психологічних особливостей учнів»
Тема: «Викладання математики та української мови на базі теорії функціональної асиметрії півкуль»

(2007-2008 н.р.)
Склад групи:

  1. Сергієнко М.М. – методист РМК

  2. Газукіна Н.С. – вчитель математики, завуч з науково-методичної роботи Райгородоцької ЗОШ

  3. Міщенко О.А. – практичний психолог Райгородоцької ЗОШ

  4. Нікітіна В.В. – вчитель укр. мови Райгородоцької ЗОШ

  5. Чала Т.П. – вчитель укр. мови Райгородоцької ЗОШ

  6. Черепня С.І. – вчитель математики Райгородоцької ЗОШ


Керівник Газукіна Н.С.
1.2 Методика вивчення функціональної асиметрії півкуль учнів 6-х класів та вчителів математики, української мови
Розвиток мислення – це одна з основних задач навчання та виховання дитини, але для того, щоб правильно формувати мислення, необхідно точно уявляти його психологічні механізми. Відкриття функціональної асиметрії мозку стало такою ж визначною подією у фізіології, як і ділення атомного ядра у фізиці. За результатами експериментів американського дослідника, Нобелівського лауреату Р.Сперрі, а також інших вчених, специфікою «правопівкульного» мислення є готовність до цілісного сприйняття багатьох предметів та явищ світу у цілому зо всіма елементами, тоді як «лівопівкульне» мислення виявляє здатність до поступового пізнання, яке має аналітичний, а не синтетичний характер. Завдяки правій півкулі ми маємо цілісний образ світу, а ліва півкуля допомагає поступово складати модель світу з окремих, але добре вивчених деталей.

Звичайно, вчителю, який в процесі занять розвиває мислення дитини, необхідно знати, яка дитина, правопівкульна чи лівопівкульна прийшла на урок. Яким чином це можна визначити?

Проаналізувавши літературу даної тематики ми виділили декілька експериментів, які нескладно було би провести у шкільних умовах. Звичайно, мова йдеться про умовне домінування, тому що точне визначення – це справа нейрологів. Коротко перелічимо ці тести:

1. ^ Переплетіння пальців рук. Необхідно швидко, не думаючи, переплести пальці обох рук. Зверху виявляється великий палець ведучої (правої у правші і лівої у лівші) руки.

2. «Поза Наполеона». Не роздумуючи, схрестити руки на грудях. Як правило, у правші права кисть лягає на ліве передплічче першою і зверху, тоді як ліва кисть лягає пізніше і опиняється під правим передпліччям.

3. Оплески. Показати, як дитина аплодує. Помічено, що активно при цьому рухається ведуча рука, плескаючи в іншу, яка залишається в одному і тому ж положенні або менш активна.

4. ^ Малювання вертикальних ліній. На аркуші паперу зображені два квадрати 1,5*1,5 см, необхідно швидко заповнити їх вертикальними лініями – спочатку однією, потім іншою рукою. Число ліній, намальованих ведучою рукою, як правило, більше і вони виходять більш акуратними.

5. ^ Проби на точність влучення. На чистому аркуші паперу поставити жирну крапку в центрі, 15-20 разів підряд треба влучити в неї олівцем із закритими очима. У правші точність попадання вища при роботі правою рукою: крапки ближче до цілі, розміщені рівномірно навколо неї, а площа розсіювання за формою наближається до овалу. Ліва ж рука, порівняно з правою, частіше за все влучає в ліву половину листка і далі від цілі.

6. ^ Проби на одночасні дії обох рук. Пропонується взяти у кожну руку по олівцю і, діючи одночасно обома руками, насалювати, не дивлячись, коло, квадрат, трикутник. Порівнюємо якість ліній і повноту зображень заданої геометричної фігури. Зображення, які виконано ведучою рукою, як правило, виглядають більш повними і правильними.

7. ^ Піднімання предмету, який лежить на підлозі. Як правило, виконується ведучою рукою.

8. Складання сірників у коробку. Активні дії здійснює ведуча рука, неведуча тримає або притримує коробок.

Результати тестів заносяться до спеціального бланку відповідей, а далі визначається домінуюча півкуля. Ми виділили три групи учнів: лівопівкульні (ведуча права рука), правопівкульні (ведуча ліва рука), а також група з однаковою вираженістю (50%/50%).







Протокол дослідження домінуючої півкулі

Прізвище, ім’я __________________________________________

Клас______

Дата______


  1. Переплетіння пальців рук П Л

  2. «Поза Наполеона» П Л

  3. Оплески П Л

  4. Малювання вертикальних ліній








П Л
5. Проби на точність влучення П Л

6. Проби на одночасні дії обох рук П Л

7. Піднімання предмету, який лежить

на підлозі П Л

8. Складання сірників у коробку П Л

Обробка даних:

№ завдання

Результат

1




2




3




4




5




6




7




8




Підсумок




Висновок_____________________________________
_____________________________________________

^ 1.3 Результати тестування
В рамках експерименту ми не лише спробували визначити домінуючі півкулі, але й вивчити зв'язок інших показників. Так, ми вивчили семестрову успішність учнів, а навчальні предмети об’єднали в 3 групи: природничо-математичні, гуманітарні, предмети творчого напрямку. Далі вивчили зв'язок між успішністю по предметах і домінуванням півкуль (Таб 1, 2)

^ Таблиця 1

Порівняльна таблиця показників успішності учнів 6 А,Б класів за 2 роки відносно домінуючих півкуль


(група підвищеного рівня )





Клас

Рівні навчальних досягнень

Активна півкуля







І рівень

ІІ рівень

ІІІ рівень

ІV рівень

Права

Ліва

Річні за 5 клас

5-А

Л –

П –

Л –

П –

Л 5

П 2

Л 3

П –

2

8

5-Б

Л –

П –

Л 1

П –

Л 5

П 1

Л 2

П 1

2

8

І сем.

6 кл

6-А


Л –

П –

Л 1

П –

Л 3

П 2

Л 4

П 0

2

8

6-Б


Л 1

П –

Л 1

П –

Л 4

П 1

Л 2

П 1

2

8


Таблиця 2
^ Розподіл показників успішності учнів 6 А,Б класів під час викладання предметів різної спрямованості





Цикли предметів

Рівні навчальних досягнень

Активна півкуля







І рівень

ІІ рівень

ІІІ рівень

ІV рівень

Права

Ліва

50% - 50%

Успішність за І семестр

2007-2008 навчального року

Природничо-математич

ний (математика, природознавство, інформа

тика)

Л 7,7%

П 8,3%

50%-50% 20%

Л 23,1%

П 33,3%

50%-50% 6,7%

Л 35,9%

П 50%

50%-50% 33,3%

Л 33,3%

П 8,3%

50%-50% 40%

4

26

5

Гуманітар

ний (укр..мова, заруб.літ., англ.. мова)

Л 2,6%

П 0

50%-50% 20%

Л 19,2%

П 58,3%

50%-50% 0

Л 55,1%

П 41,7%

50%-50% 53,3%

Л 23,1%

П 0

50%-50% 26,7%

4

26

5

Предмети творчого напрямку (музика, малювання, праця)


Л 0

П 0

50%-50% 6,7%

Л 3,9%

П 16,7%

50%-50% 13,3

Л 33,3%

П 33,3%

50%-50% 13,3%

Л 62,8%

П 50%

50%-50% 66,7%

4

26

5


^ Розподіл рівнів успішності лівопівкульних учнів, %



Розподіл рівнів успішності правопівкульних учнів,%


Розподіл рівнів успішності учнів з однаковою вираженістю півкуль,%


Побудовані діаграми ілюструють отримані результати, а саме:

- група дітей з домінуючою лівою півкулею отримала семестровий бал переважно достатнього та високого рівнів;

- група дітей з домінуючою правою півкулею отримала семестровий бал переважно середнього та достатнього рівнів, але на цьому фоні привертає увагу високі показники по предметам творчого напрямку;

- діти з однаковою вираженістю півкуль розподілилися наступним чином: 53,3% школярів отримала достатній рівень з гуманітарних предметів, але 40% - високий рівень з предметів природничо-математичного циклу, і знову високі показники по предметам третьої групи.

Можливо, такі предмети, як музика, праця та малювання у порівнянні, наприклад, з математикою та англійською мовою здаються легкими і, як правило даються дітям легко, тому ми і отримали такі високі показники, це дає привід переосмислити і, можливо, знайти інші змінні для пошуку кореляцій та інших цікавих зв’язків.

^ Розділ ІІІ. На допомогу вчителю

Матриця спостережень за етапами успіху на уроці,

які враховують особливості

функціональної асиметрії півкуль

Формування мотивації до навчання

Мотиваційний етап

Учні у яких домінує права півкуля - «лівші»

Учні, у яких домінує ліва півкуля -«правші»

Просторова організація

Робоча півсфера - ліва

Робоча півсфера - права

Кольорова організація

Світла дошка - темна крейда

Темна дошка - світла крейда

Умови, необхідні для успішної навчальної діяльності

Цілісні образи (гештальт). Контекст;. Зв'язок інформації з реальністю, практикою. Творчі завдання. Експерименти. Музичний фон. Мовленнєвий і музичний ритм.

Технологія. Деталі. Абстрактний, лінійний стиль викладання інформації. Неодноразове повторення навчального матеріалу. Тиша на уроці.

Формування мотивації

Завоювання авторитету. Престижність становища у колективі. Встановлення нових контактів. Соціальна значущість діяльності.

Прагнення до самостійності. Глибина знань. Висока потреба у розумовій діяльності. Потреба в освіті.

Особливості сенсорного сприйняття. Операційний етап діяльності.

Операційний етап

Учні, у яких домінує права півкуля

Учні, у яких домінує ліва півкуля

Сприйняття матеріалу

Цілісне. Інтонаційний бік мовлення. Зорове (візуалісти)

Дискретне (частинами). Смисловий бік мовлення. Слухове (аудисти)

Переробка інформації

Швидка. Миттєва

Повільна. Послідовна.

Інтелект

Невербальний. Інтуїтивний

Вербальний. Логічний

Діяльність

Схильність до практики

Схильність до теорії

Емоції

Екстравертивність. Негативні (страх, сум, гнів, лють)

Інтровертивність. Позитивні (радість, насолода, щастя)

Пам'ять

Мимовільна. Наочно-образна

Довільна. Знакова

Мислення

Наочно-образне. Оперування образами. Спонтанне. Емоційне. Інтуїтивне. Тривимірне (в просторі)

Абстрактно-логічне. Оперування цифрами, знаками. Формальне. Раціональне. Програмове. Двовимірне (на площині)

Диференційний підхід у навчанні

Методи диференційованого підходу у навчанні

Учні, у яких домінує права півкуля


Учні, у яких домінує ліва півкуля

Математика

Синтез. Завдання на час. Робота в групі. Формулювання теорем. Оперування просторовими зв'язками. Завдання у картинках. Геометрія (просторове мислення). Схеми, таблиці, картки)

Аналіз. Завдання без регламентації часу. Доказ теорем. Оперування знаками на площині. Завдання у символах. Алгебра (логічне, послідовне мислення на площині). Багаторазове повторення.


Результативний етап

Результативний етап

Учні, у яких домінує права півкуля

Учні, у яких домінує ліва півкуля

Самоконтроль

Не контролюють правильність мовлення. Змістовні пропуски. Вільна конверсація (перетворення, зміни).

Високий самоконтроль мовлення. Високий самоконтроль викладання матеріалу.

Характерні помилки

Ненаголошені голосні. Помилки у словникових словах. Пропуски літер, описки. Власні імена пишуть з маленької літери.

Ненаголошені голосні. Пропуск м'якого знака. Написання зайвих літер. Заміна одних приголосних іншими. Відмінкові закінчення.

Методи перевірки

Усне опитування. Завдання з обмеженим терміном виконання. Питання «відкритого» типу (власна розгорнута відповідь).

Розв'язування задач. Письмові опитування без визначення терміну виконання. Питання «закритого» типу (вибрати готовий варіант відповіді)


^ Психофізіологічні особливості діяльності мозку дитини

Розподіл функцій між лівої і правою півкулями головного мозку
Пам’ятка учителю


Л і в а п і в к у л я

П р а в а п і в к у л я

Сприйняття

Дискретне (частинами)

Аналітико-розсудливе

Мови (смислового аспекту)

Висоти звуків

Цілісне

Емоційно-почуттєве

Музики та шумів

Низьких звуків

^ Переробка інформації

Повільна

В поняттях

Словесно-знаково-логічна-послідовна

Швидка

В образах

Миттєвий чуттєвий аналіз складних сигналів, інтуїтивна орієнтація в навколишньому світі

Емоції

Хвилювання, почуття насолоди, щастя. Переважно внутрішнього (імпресивного плану)

Страх, сум, гнів, лють, інші негативні емоції. Переважно зовнішнього (експресивного) плану

Свідомість

Центр свідомості і контролю, управління довільними психічними процесами. Почуття індивідуальності, усвідомлення та виділення себе («я») з навколишнього середовища

Центр підсвідомих та без свідомих психічних процесів. Почуття спільноти («ми»), єднання з природою і людьми

Мова

Центр мовлення і мови, знакових систем. Смисловий бік мови. Читання і лічба, письмо, опора на приголосні

Інтонаційний бік мовлення. Міміка, жестикуляція при мовленні, опора на голосні

Мислення

Швидше раціональне.

Абстрактно-логічне, формальне, програмоване.

Індукція (виділення часткового).

Оперування цифрами, математичними формулами та іншими знаковими системами

Швидше емоційне.

Наочно-образне, інтуїтивне, спонтанне.

Дедуктивне (утворення загального).

Використання відчуттів, здогадок, передчуттів, уявлень наочних життєвих прикладів.

Пам'ять

На цифри, формули, слова.

Довільна

Послідовність подій та їх ймовірні властивості.

Прогноз майбутнього (екстраполяція)

Зорово-наочна, образна, емоційна.

Мимовільна

Дійсність, реальний час, інформація про минуле

Інтелект

Вербальний (словесний), логічний компонент, відданість теорій

Невербальний, інтуїтивний компонент, відданість практиці

Діяльність

Орієнтація на час

Орієнтація у просторі, стеження за рухомими предметами, керування рухом, почуття тіла


^ Практические рекомендации для учителей и родителей


  1. Не забывайте, что перед вами не бесполый ребенок, а мальчик или девочка с определенными особенностями мышления, восприятия, эмоций.

  2. Никогда не сравнивайте между собой детей, хвалите их за успехи и достижения.

  1. Обучая мальчиков, опирайтесь на их вы­сокую поисковую активность, сообразительность.

  2. Обучая девочек, не только разбирайте с ними принцип выполнения задания, но и учите их действовать самостоятельно, а не по заранее разработанным схемам.

  3. Ругая мальчика, помните о его эмоциональной чувствительности и тревожности Из­ложите ему кратко и точно свое недовольство. Мальчик не способен долго удерживать эмоциональное напряжение, очень скоро он перестает вас слушать и слышать.

  4. Ругая девочку, помните о ее эмоциональной бурной реакции, которая мешает ей понять, за что ее ругают. Спокойно разберите ее ошибки.

  5. Девочки могут капризничать из-за уста­лости (истощение правого «эмоционального» полушария). Мальчики в этом случае истощаются информационно (снижение активности левого "рационально-логического" полушария). Ру­гать их за это бесполезно и безнравственно.

  6. Ориентируйте программы и методики обучения на конкретного ребенка с определен­ным типом функциональной асимметрии полушарий, дайте ему возможность раскрыть свои способности, создайте ему ситуацию успеха.

  7. Обучая ребенка грамотному письму, не разрушайте основы "врожденной" грамотности. Ищите причины неграмотности ребенка, анализируйте его ошибки.

  8. Не забывайте, что ваша оценка, данная ребенку, всегда субъективна и зависит от вашего типа асимметрии полушарий. Возможно, вы от­носитесь к разным типам мозговой организации и по-разному мыслите.

  9. Вы должны не столько научить ребенка, сколько развить у него желание учиться.

  10. Помните, что любой ребенок может чего-то не знать, не уметь, в чем-то ошибаться.

  11. Лень ребенка - сигнал неблагополучия «вашей педагогической деятельности».

  12. Для гармоничного развития ребенка необходимо научить его по-разному осмысливать учебный материал (логически, образно, интуитивно).

  13. Для успешного обучения мы должны свои требования превратить в желания ребенка.

  14. Сделайте своей главной заповедью «Не навреди!»


^ Розділ ІV. Розробки уроків математики та української мови

Урок математики № 1

Учитель Газукіна Ніна Степанівна

  1   2   3

Схожі:

Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо основних завдань діяльності фахівців...
«Про стан, проблеми та основні завдання діяльності психологічної служби на 2011/2012 навчальний рік» надає методичні рекомендації...
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2011 2012 навчальному році Олена Бобкова
Генеральна Асамблея Організації Об’єдна­них Націй та юнеско проголосили 2011 рік Міжнародним роком Хімії
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації до формування робочих навчальних планів на...
Методичні рекомендації до формування робочих навчальних планів на 2012-2013 навчальний рік
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо викладання п редмет
Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу в 2011-2012 н р
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо вивчення Київщинознавства у 2011 2012...
Методичні рекомендації щодо вивчення Київщинознавства у 2011 – 2012 навчальному році
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури...
Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури у 2011 – 2012 навчальному році
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації для працівників психологічної служби черкаської...
Аналіз діяльності психологічної служби системи освіти області та загальні положення
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2011 2012 навчальному році Наталія Скрипчук
Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2011 – 2012 навчальному році
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії у 2011...
Методичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії у 2011 – 2012 навчальному році
Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав рік Газукіна Ніна Степанівна iconМетодичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2011 2012...
Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2011 – 2012 навчальному році
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка