Скачати 496.82 Kb.
|
Відділ освіти Слов’янської райдержадміністрації Слов’янський районний методичний кабінет Райгородоцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ![]() Методичні рекомендації Райгородок 2011-2012 нав.рік Газукіна Ніна Степанівна, заступник директора з науково-методичної роботи Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель вищої категорії, вчитель-методист, вчитель математики Міщенко Оксана Анатоліївна, практичний психолог Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст ІІ категорії ^ вчитель української мови та літератури Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель вищої категорії Чала Тетяна Павлівна, вчитель української мови та літератури Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель І категорії ^ , вчитель математики Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, вчитель вищої категорії Методичний збірник містить матеріал про історію виникнення і розвиток педагогічної ідеї, яка відома під назвою «Функціональна асиметрія півкуль», а також досвід її реалізації. Методика викладання, враховуючи функціональну асиметрію півкуль, дає можливість досягти ситуації успіху у навчанні учнів, а також їх творчого розвитку. Для всіх вчителів, практичних психологів, батьків, для всіх дорослих, які навчають дітей не лише з обов’язку, а й за бажанням. Рецензенти: ^ , завідуюча Слов’янським районним методичним кабінетом Сергієнко Марта Михайлівна, методист Слов’янського районного методичного кабінету ^ , методист Слов’янського районного методичного кабінету Зміст Вступ…………………………………………………..................4 Розділ І. Плекання компетентної творчої особистості з урахуванням функціональної асиметрії півкуль ......................6 Розділ ІІ. Практична частина 1.1 Склад творчої групи………...…………………………..... 11 1.2 Методика вивчення функціональної асиметрії півкуль учнів 6-х класів та вчителів математики, української мови…12 1.3 Результати тестування……………………………………..16 ^ Використання функціональної асиметрії півкуль на уроках української мови та математики….……………………………….……................21 Розділ ІV. Розробки уроків математики та української мови ………………………………………………………………….. 28 Висновки ……………………………………………………....51 Літературні джерела……………………………………….....55 Додатки Вступ Освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації, держави. Вона є визначальним чинником політики, економіки, культури і науки. Рівень освіти й науки визначає місце й роль держави у світовій спільності. ХХІ століття висуває до освіти нові вимоги. Пріоритетом розвитку освітньої галузі є формування творчої особистості. Творчі люди потрібні скрізь, у зв’язку з цим розвиток творчого потенціалу особистості, формування компетентності, продуктивної творчої праці є одним з найважливішим питань сучасної школи. Саме математика є найбільш зручним предметом для розвитку творчих здібностей учнів. Потрібно не лише шукати оригінальне розв’язання вже усвідомленої проблеми, а й уміти знайти, «побачити» проблеми навколо себе. Державі сьогодні потрібні не відмінні виконавці, а інтелектуально розвинені, творчо обдаровані особистості. Перед загальною школою сьогодні стоїть завдання виховати компетентнісноспроможну людину, а це можливо тільки тоді, коли розвинуто обидві півкулі мозку. Домінування півкуль є природженою особливістю людини і багато в чому визначають риси мислення, здатність до навчання. Це дає підставу здійснювати диференціацію школярів на математиків і гуманітаріїв з урахуванням асиметрії мозку. А в нашій сучасній школі більшість учителів переоцінює роль лівої півкулі й логічного мислення, більшість шкільних методик розвиває переважно ліву півкулю, ігноруючи другу половину розумових можливостей дитини (фантазію, уяву), особливості учнів гуманітаріїв при цьому не враховуються. А процес навчання буде ефективнішим, якщо на уроці вчитель намагатиметься подразнювати різні ділянки головного мозку дитини, і всі ці особливості обов’язково врахувати під час підготовки до уроку. Саме в нашому методичному посібнику ми спробували розкрити деякі нові підходи в методиці викладання математики та української мови на базі функціональної асиметрії півкуль. Це теоретичні і практичні аспекти дослідження експериментальної творчої групи на протязі двох років в 6АБ класах, де були задіяні заступник директора з науково-методичної роботи, практичний психолог школи, методисти Слов’янського районного методичного кабінету, вчителі математики і української мови, класні керівники 6АБ класів. Сподіваємось, що вас зацікавлять ці нові методичні знахідки й розроблені уроки за новою методикою вчителів Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів Слов’янського району. У книжці ми не даємо готових рецептів на всі випадки шкільного життя, а лише пропонуємо орієнтири для створення в класі творчої доброзичливої атмосфери співпраці всієї шкільної родини. А далі, звичайно, кожен обирає для себе… якщо досвід асиметрії півкуль вас зацікавить, ви зможете для детальнішого ознайомлення звернутися до літератури, список якої ми також пропонуємо в нашому методичному посібнику. Намагайтеся вивчити кожного учня в класі і скласти «психологічний портрет класу». Увага! З вами діти: правопівкульні, лівопівкульні, рівнопівкульні. Поспішайте навчати і розвивати їх. Розділ І. Плекання компетентної творчої особистості з урахуванням функціональної асиметрії півкуль Не так давно нейрологи, педагоги та психологи 30 країн, що об'єднали свої зусилля в новому глобальному npoeктi «Мозок i навчання», винесли шокуючий вирок освіті, заявивши, що «сучасна система навчання молоді несприятливо впливає на мозок». Кращого в нашої освіти ніхто не відніме: це її фундаментальність й універсальність, традиції наукових шкіл, талановиті педагоги. А поруч «несумісна з мозком» модель - спадщина однакового підходу, переважає сліпе повторення заданих істин. Той, хто не встигає в цьому повторенні, одразу враховується у безперспективного, часто відлучався від шкільної лави. Але новітні дослідження нейронауки показали, що мозок кожної людини по різному реагує на piзнi види інформації, що надходить у нього. Дає відповідь нам, чому людина вчила, але не засвоїла матеріалу. Різна активність різних мозкових зон дає piзнi шанси на засвоєння інформації. А сьогодні не кожний вчитель знає, що один учень сприймає її очима, інший - на слух, а третьому потрібно дати образний словесний опис. I сьогодні головне завдання стоїть перед школою - як урахувати ці особливості в педагогічній практиці? До сьогоднішнього дня предметом нейрології переважно було лікування хворого мозку, то тепер вона звернулася до мозку здорового. Тепер питання «Як лікувати?» доповнюється питанням «Як вчити?». Тепер стоїть задача перед нейронаукою, як допомогти педагогам i психологам зазирнути в таємні сфери мозку, щоб знати ключ для розвитку здібностей кожного школяра. Доктор Роджер Cпeppi отримав Нобелевську премію за те, що першим дав пояснення специфіки функціювання двох півкуль мозку. Нині всім відомо, що ліва півкуля мозку відповідає за логічні oпepaцii, встановлює їхню послідовність (аудити), а права контролює ініціативу й творчість (візуалісти). Ліва півкуля працює на письменників, математиків, природничників-учених, а права на художників, музикантів, скульпторів, композиторів. Встановлено, що права півкуля сприймає тембр і мелодію, а ліва – ритми. Запам'ятати ім'я людини - функція лівої півкулі, а відчуття правильного удару - робота правої. Люди, в яких домінує ліва півкуля (правий) більш наполегливі, краще керують своїм вербально-логічним мисленням для вирішення малих завдань, за принципом «дорогу здолає той, хто йде». Якщо домінує права півкуля, то може виникнути надлишок мети, голова засмічується нездійсненними завданнями i тоді виникає хронічна невдоволеність, негативізм, поганий настрій. На асиметрію мозку впливає також статевий чинник. Дослідження вчених свідчить, що в чоловічого плоду приблизно на третьому місяці внутрішньоутробного розвитку відбуваеться викид тестостерону, який трохи знижує темпи росту лівої півкулі. В результаті інша, права півкуля розвивається сильніше й бере управління в свої руки. Надалі це впливає на психіку хлопчиків: вони схильні менше розмовляти, а більше діяти руками, краще орієнтуються в npocтopi, розглядають проблеми загалом i ставлять перед собою великі завдання. Тоді як дівчата - icтоти «лівопівкульні»: вони посидющі, старанні, добре відповідають на уроках, акуратно вписують літери між лінійками прописів i взагалі схильні до словесності. Запам'ятайте!!! Вчені зробили висновок, якщо лівшею (правопівкульні) народжується дівчинка, то перевчити її легше - в лівій півкулі зберігається додатковий ресурс, щоб стати правшею. У хлопчиюв проміжних варіантів менше i перевірити ix складніше. А зараз це i не потрібно, бо мозок функціонує як єдине ціле. Обидві півкулі одночасно обробляють колосальну кількість інформації й контролюють багато ситуацій. Активність півкуль змінюється кожні 90-100 хв. Тобто протягом дня людина активно включає то одну, то другу півкулі. В людині існують ритми - під назвою BRAC (break - перерва, rest - відпочинок, activity cycle - цикл активності). Мозок людини, що складаеться з двох півкуль, буде нерозвиненим, якщо його постійно не загружати. Тому ми, вчителі математики й української мови, зрозумівши, що сьогодні вивчення тeopiї асиметрії півкуль дуже важливе значення має для навчання. Якщо ми хочемо виростити компетентнісно спроможну людину у cycпільствіi, то потрібно розвивати у дитини обидві півкулі мозку. Сьогодні шкільна програма зорієнтована взагалі тільки на лівопівкульних учнів i це є недоліком в роботі вчителів. Так працювати легше вчителю. А може враховуються проблеми правопівкульних? (-). А інтуїцію треба розкручувати постійно. Бо інтуїція — це творчість. Шкільне навчання для учня — це не просто повсякденна праця, а подолання труднощів, перекон адаптаційного періоду на початку шкільного життя та адаптація до подальшого зростання навчальних навантажень. Вчителям треба шукати шляхи гармонізації та оптимізації навчальної діяльності учня, щоб зберегти його фізичне та психічне здоров'я. А головним координатором доброго фізичного i психічного стану дитини є мозок. Тому починати роботу в класі потрібно з діагностики учнів на домінування півкуль. Ми зрозуміли, що завдання психолога й вчителя — створити поетапну ситуацію ycпixy на уроці, яка має складатися з: а) формування мотивації до навчання; б) особливостей сенсорного сприйняття; в) операційного етапу діяльності учня; г) диференційованого підходу до навчання; д) результативного етапу навчання. Враховуючи розподіл функцій між лівою i правою півкулями мозку Методика подання нової теми Лівопівкульні Правопівкульні Правило - приклад, приклад Приклад — правило, приклад Дівопівкульний вчитель у 82% краще оцінює дітей свого типу. («Люблю того, кого вмію навчити») Але щоб розвинути обидві півкулі, вчителю доцільно застосовувати на уроці форми робіт, що спрямовані на ефективне навчання ycix учнів. (див. таблиц! + форми робгг). Велику увагу на уроці потрібно приділяти релаксації - це здатність до розслаблення. На ypoках в 6АБ ми використовуємо незвичайну фізхвилинку. (Протяжне глибоке «о-о-о» завершує звук «м-м-м» «ом - це початок світобудови, це звук тибетських монахів) У філософії індусів цей склад священний i наповнений енергією Всесвіту. Вчені Гарвардського університету встановили, що даний метод релаксації дуже добре, знижує артеріальний тиск у людей, що страждають на гіпертензію. ^ і. Для розвитку пам'яті дітей використовувати «ефект края», тобто ліві частини дошки i зошита використовують для запису головного матеріалу, який потрібно запам'ятати на уроці. Ще одна пам'ятка. Центри мовлення у лівій швкулі розвиваються не від говоріння, а від писання: письмові вправи активізують, тренують ліву півкулю. Якщо людина на все життя залишиться неграмотною, буде зайнята рутинною роботою, и півкулі будуть нерозвинені. Нерозвинені півкулі у хворих олігофренією, відмінності згладжуються у людей похилого віку, які перестають тренувати свій мозок. Тільки спеціалізація півкуль дає можливість людині розглядати свій світ з двох точок зору, пізнавати його об'єкти, користуючись не тільки словесно-граматичною логікою, але i інтуїцією з iї просторово-образним піходом до явищ i моментальним охватом цілого. Спеціалізація півкуль народжує у мозку двох співрозмовників i створює фізіологічну основу для творчості. Вважаємо, що для «дружнього мозку» дидактики потрібні такі дані, що формують різноманітні педагогічні методики, сюди повинні ввійти обов'язково природні особливості мозку (домінуюча півкуля), плюс вікові, плюс досвід i мотивація. А це дуже непроста задача, але розв'язувана. З цією метою творча група вчителів математики та української мови планує видати методичний посібник на допомогу вчителю, він вийде з друку у вересні 2008 року. Нехай девізом у вашій cправі стануть слова: «Пізнай себе i світ». Розділ ІІ. Практична частина 1.1 Склад творчої групи ^ РАЙГОРОДОЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ ТВОРЧА ГРУПА ВЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ^ «Підвищення ефективності навчання на основі урахування психологічних особливостей учнів» Тема: «Викладання математики та української мови на базі теорії функціональної асиметрії півкуль» (2007-2008 н.р.) Склад групи:
Керівник Газукіна Н.С. 1.2 Методика вивчення функціональної асиметрії півкуль учнів 6-х класів та вчителів математики, української мови Розвиток мислення – це одна з основних задач навчання та виховання дитини, але для того, щоб правильно формувати мислення, необхідно точно уявляти його психологічні механізми. Відкриття функціональної асиметрії мозку стало такою ж визначною подією у фізіології, як і ділення атомного ядра у фізиці. За результатами експериментів американського дослідника, Нобелівського лауреату Р.Сперрі, а також інших вчених, специфікою «правопівкульного» мислення є готовність до цілісного сприйняття багатьох предметів та явищ світу у цілому зо всіма елементами, тоді як «лівопівкульне» мислення виявляє здатність до поступового пізнання, яке має аналітичний, а не синтетичний характер. Завдяки правій півкулі ми маємо цілісний образ світу, а ліва півкуля допомагає поступово складати модель світу з окремих, але добре вивчених деталей. Звичайно, вчителю, який в процесі занять розвиває мислення дитини, необхідно знати, яка дитина, правопівкульна чи лівопівкульна прийшла на урок. Яким чином це можна визначити? Проаналізувавши літературу даної тематики ми виділили декілька експериментів, які нескладно було би провести у шкільних умовах. Звичайно, мова йдеться про умовне домінування, тому що точне визначення – це справа нейрологів. Коротко перелічимо ці тести: 1. ^ . Необхідно швидко, не думаючи, переплести пальці обох рук. Зверху виявляється великий палець ведучої (правої у правші і лівої у лівші) руки. 2. «Поза Наполеона». Не роздумуючи, схрестити руки на грудях. Як правило, у правші права кисть лягає на ліве передплічче першою і зверху, тоді як ліва кисть лягає пізніше і опиняється під правим передпліччям. 3. Оплески. Показати, як дитина аплодує. Помічено, що активно при цьому рухається ведуча рука, плескаючи в іншу, яка залишається в одному і тому ж положенні або менш активна. 4. ^ . На аркуші паперу зображені два квадрати 1,5*1,5 см, необхідно швидко заповнити їх вертикальними лініями – спочатку однією, потім іншою рукою. Число ліній, намальованих ведучою рукою, як правило, більше і вони виходять більш акуратними. 5. ^ . На чистому аркуші паперу поставити жирну крапку в центрі, 15-20 разів підряд треба влучити в неї олівцем із закритими очима. У правші точність попадання вища при роботі правою рукою: крапки ближче до цілі, розміщені рівномірно навколо неї, а площа розсіювання за формою наближається до овалу. Ліва ж рука, порівняно з правою, частіше за все влучає в ліву половину листка і далі від цілі. 6. ^ . Пропонується взяти у кожну руку по олівцю і, діючи одночасно обома руками, насалювати, не дивлячись, коло, квадрат, трикутник. Порівнюємо якість ліній і повноту зображень заданої геометричної фігури. Зображення, які виконано ведучою рукою, як правило, виглядають більш повними і правильними. 7. ^ . Як правило, виконується ведучою рукою. 8. Складання сірників у коробку. Активні дії здійснює ведуча рука, неведуча тримає або притримує коробок. Результати тестів заносяться до спеціального бланку відповідей, а далі визначається домінуюча півкуля. Ми виділили три групи учнів: лівопівкульні (ведуча права рука), правопівкульні (ведуча ліва рука), а також група з однаковою вираженістю (50%/50%). ![]() ![]() Протокол дослідження домінуючої півкулі Прізвище, ім’я __________________________________________ Клас______ Дата______
П Л 5. Проби на точність влучення П Л 6. Проби на одночасні дії обох рук П Л 7. Піднімання предмету, який лежить на підлозі П Л 8. Складання сірників у коробку П Л Обробка даних:
Висновок_____________________________________ _____________________________________________ ^ В рамках експерименту ми не лише спробували визначити домінуючі півкулі, але й вивчити зв'язок інших показників. Так, ми вивчили семестрову успішність учнів, а навчальні предмети об’єднали в 3 групи: природничо-математичні, гуманітарні, предмети творчого напрямку. Далі вивчили зв'язок між успішністю по предметах і домінуванням півкуль (Таб 1, 2) ^ (група підвищеного рівня )
Таблиця 2 ^
^ ![]() Розподіл рівнів успішності правопівкульних учнів,% ![]() Розподіл рівнів успішності учнів з однаковою вираженістю півкуль,% ![]() Побудовані діаграми ілюструють отримані результати, а саме: - група дітей з домінуючою лівою півкулею отримала семестровий бал переважно достатнього та високого рівнів; - група дітей з домінуючою правою півкулею отримала семестровий бал переважно середнього та достатнього рівнів, але на цьому фоні привертає увагу високі показники по предметам творчого напрямку; - діти з однаковою вираженістю півкуль розподілилися наступним чином: 53,3% школярів отримала достатній рівень з гуманітарних предметів, але 40% - високий рівень з предметів природничо-математичного циклу, і знову високі показники по предметам третьої групи. Можливо, такі предмети, як музика, праця та малювання у порівнянні, наприклад, з математикою та англійською мовою здаються легкими і, як правило даються дітям легко, тому ми і отримали такі високі показники, це дає привід переосмислити і, можливо, знайти інші змінні для пошуку кореляцій та інших цікавих зв’язків. ^ Матриця спостережень за етапами успіху на уроці, які враховують особливості функціональної асиметрії півкуль Формування мотивації до навчання
Особливості сенсорного сприйняття. Операційний етап діяльності.
Диференційний підхід у навчанні
Результативний етап
^ Розподіл функцій між лівої і правою півкулями головного мозку Пам’ятка учителю
^
^ Урок математики № 1 Учитель Газукіна Ніна Степанівна |
![]() | Методичні рекомендації щодо основних завдань діяльності фахівців... «Про стан, проблеми та основні завдання діяльності психологічної служби на 2011/2012 навчальний рік» надає методичні рекомендації... | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2011 2012 навчальному році Олена Бобкова Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй та юнеско проголосили 2011 рік Міжнародним роком Хімії |
![]() | Методичні рекомендації до формування робочих навчальних планів на... Методичні рекомендації до формування робочих навчальних планів на 2012-2013 навчальний рік | ![]() | Методичні рекомендації щодо викладання п редмет Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу в 2011-2012 н р |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення Київщинознавства у 2011 2012... Методичні рекомендації щодо вивчення Київщинознавства у 2011 – 2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури... Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури у 2011 – 2012 навчальному році |
![]() | Методичні рекомендації для працівників психологічної служби черкаської... Аналіз діяльності психологічної служби системи освіти області та загальні положення | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2011 2012 навчальному році Наталія Скрипчук Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2011 – 2012 навчальному році |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії у 2011... Методичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії у 2011 – 2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2011 2012... Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2011 – 2012 навчальному році |