Урок-казка по темі "Дії з натуральними числами" проводився для від




Скачати 157.95 Kb.
НазваУрок-казка по темі "Дії з натуральними числами" проводився для від
Дата конвертації01.03.2013
Розмір157.95 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Математика > Урок







Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Любашівської районної державної адміністрації

Зеленогірська ЗОШ І-ІІІ ст.

"Гра" - це іскра, що запалює вогник допитливості ".

В. Сухомлинський.

Вчитель вищої кваліфікаційної категорії

КОСЮГА Людмила Іванівна

2011 р.

І. Розвиток творчої розумової діяльності, самостійності суджень учнів через використання традиційних і нетрадиційних форм і методів викладання математики

Хотілося б поділитися досвідом своєї роботи на уроках математики. Математика - це один з предметів в шкільному курсі, де безпосередньо на кожному уроці учень отримує велике розумове навантаження, тому треба замислюватися над тим, як підтримати у учнів інтерес до предмету.

У своїй практиці, на уроці, де закріплюється або повторюється матеріал, я використовую нестандартні види роботи, зокрема ігри. Гра викликає дух змагання, будить емоції учнів, примушує дивуватися. Особливо вдалі такі уроки в середній ланці. Так, наприклад, урок-казка, урок-подорож, урок-змагання при вивченні тем "Дії з натуральними числами", "Дії з десятковими дробами". Ці уроки примушують усіх дітей включитися в гру, докладаючи усіх зусиль, щоб не підвести товаришів по грі.

^ Урок-казка по темі "Дії з натуральними числами" проводився для відпрацювання навичок виконання дій з натуральними числами. В процесі такої форми уроку виробляється звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивається увага, прагнення до знань. Урок-казка - саме для дітей такого віку. Це розвиває інтерес до предмету. Цей урок ведеться на основі казки про Івана-царевича і Кощія Безсмертного.

Ідея змагання по бальній системі закладена у багатьох іграх, які ми дивимося по телевізору з великим задоволенням. Тому уроки узагальнювального повторення можна провести у формі телепередач "Щасливий випадок", "Поле чудес" і тому подібне. У старших класах на уроках можна застосовувати групову форму навчання. Прикладом є урок-гра "Лабіринт" на тему "Тригонометричні функції і їх властивості".

^ Велика зацікавленість у учнів до предмету виникає в позакласній роботі. Тижні математики, що щорічно проводяться в нашій школі, сприяють розвитку розумової діяльності, логічного мислення, прищеплюють інтерес до предмету. Різноманітні за формою математичні змагання виявляють обдарованих дітей і дітей, які люблять цей предмет, хоча у них і не усе виходить. Природно, що такі заходи часто не проводяться, але використання нестандартних форм навчання на уроках і в позакласній роботі сприяють захопленню учнів предметом.

^ Гра має бути не самоціллю на уроці, а засобом навчання і виховання.

Що найцінніше для людини? "Здоров'я", - не замислюючись, дамо відповідь ми, але хочеться ще додати, нехай людина буде здоровою фізично і розумово. Думка - цінна якість для людини. Наскільки принадна, дивна, всесильна математика в розвитку саме розумової діяльності людини.

^ Я зупинюся на деяких видах розумової діяльності школярів на уроках математики.

· Усний рахунок. Першочергове завдання кожного учителя математики вироблення в учнів навичок хорошого рахунку. Різноманітні способи усного рахунку :

o Фронтальний - учитель ставить питання, учні відповідають.

o Різні види ігор, наприклад, естафета при розвязуванні прикладів на багато дій .

Звичайно, найчастіше такі моменти використовуються в молодшій і середній ланці, а в старших класах використовується матеріал згідно з пройденими темами.

Зараз, через програми, що змінилися, шкільний курс арифметики настільки малий, що не лише відпрацювати обчислювальні навички, але і донести увесь матеріал іноді бракує часу. До того ж в століття мікрокалькуляторів, мобільних телефонів і персональних комп'ютерів у учнів падає інтерес до розумової обчислювальної роботи. У наш час існує думка, що обчислювальна робота повинна стати долею комп'ютерів, а людина може відійти від цього рутинного заняття. Але при цьому ми не помічаємо, що, звільняючи дітей від обчислень, ми звільняємо їх від розумового розвитку.

o Кругові приклади - наступний вид занять, що підвищує розумову діяльність учнів. Це приклади, що дозволяють учням здійснювати самоконтроль, а учителеві полегшують перевірку робіт.

· Подобається дітям, коли учитель дає завдання на виправлення навмисно зроблених помилок в рішенні, на відновлення частково стертих записів, завдання із зайвою умовою і, навпаки, коли не вистачає даних, підвищують інтерес, стимулюють роботу учнів. Діти люблять, коли уроки жваві завданнями-жартами і завданнями на увагу.

· Творчі завдання: складання задач, казок, кросвордів, ребусів, виготовлення стереометричних фігур.

· Груповий метод розв’язуння завдань .

· Програмоване опитування . Зараз тестування дуже актуальне, оскільки більшість учнів після закінчення школи вступають до ВУЗів. Його можна проводити як в паперовому варіанті, так і з використанням інтерактивної дошки, тестуючих пристроїв, так і за допомогою комп'ютерів в кабінеті інформатики. У останньому випадку потрібне спеціальне програмне забезпечення.

· Використання на уроках елементів історизму .

· Нетрадиційні форми уроків : "Щасливий випадок", "Поле чудес", "Зоряна година", "Найрозумніший …" і тому подібне, урок-лабіринт, казка, подорож, математичне кафе.

· Доповіді по темах . Дозволяють значно різноманітити урок, проводити його у формі семінару. При підготовці доповіді до семінару або до звичайного уроку, на якому ця доповідь буде фрагментом, учень виробляє навички роботи з джерелами, їх конспектування, аналізу різних думок, систематизації матеріалу навколо теми доповіді і так далі

· Рішення проблемних творчих завдань аналогічно розумовій діяльності творчих і наукових працівників.

· Виконання практичних робіт .

· Виконання індивідуальних завдань .

· Різні перевірочні, самостійні, контрольні роботи і диктанти .

Я перерахувала декілька прийомів, що підвищують розумову діяльність учня. Звичайно, на кожному уроці використовувати усі ці прийоми неможливо. Але, навіть іноді використовуючи деякі їх них, сам відчуваєш задоволення.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках математики за допомогою ігрових моментів

^ Ні для кого не секрет, що математика складний предмет, який вимагає плідної праці. Математику не можна вивчити ("зазубити"), її потрібно зрозуміти! А як зрозуміти предмет, якщо він здається учневі нудним, уроки одноманітними. Ось тут і потрібна моя педагогічна винахідливість, яка має одну мету, - зацікавити!!! Вияв цікавості до предмету можна добитися шляхом застосування нових сучасних або як їх зараз називають інноваційних технологій в навчанні. На своїх уроках я успішно застосовую багато з відомих на даний момент нововведень, одним з яких є гра. В процесі своєї педагогічної діяльності я працюю над темою "Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках математики за допомогою ігрових моментів". Чому саме цю тему я вибрала для себе?

Психологи стверджують, що гра створює необхідні умови для розвитку особистості учня, його творчих здібностей. Гра також є одним із засобів передачі досвіду від старшого покоління до молодшого.

Математика - складний предмет. Це наука, побудована на певних законах, визначеннях, математичних фактах. Іноді матеріал, що вивчається на уроці, важко дається учням. І ось одного разу я спробувала на одному з уроків провести пояснення нового матеріалу у вигляді гри. Така форма уроку стала для учнів новою і несподіваною, що дуже їм сподобалося. Це захопило їх, підштовхнуло до самостійної роботи: вони вдома захотіли знайти додатковий матеріал по цій темі, розвязати складніші завдання, виявити свою творчість.

Інтерес до предмету відбивається одноманітністю методів і прийомів навчання.

Включення гри в навчальний процес підвищує інтерес предмету, оскільки в процесі гри мислення протікає активніше під впливом позитивних емоцій, змагання, бажання виграти. Гра - метод навчання, і з її допомогою повинні вирішуватися освітні, розвиваючі і виховні завдання.

^ В процесі проведення гри я намагаюся реалізувати наступні цілі:

1 .Освітню - закріплення і узагальнення отриманих знань, включення елементів цікавості інтересу в урочну і неурочну роботу для успішнішого засвоєння матеріалу, отримання нових знань в процесі гри;

2. Розвиваючу - уміння зіставити і порівняти факти, робити самостійні висновки; розвивати творчу самостійність учнів, творче мислення, уміння працювати з різними джерелами інформації;

3. Виховну - формування інтересу до предмету; виховання почуття колективізму, відповідальності за результати своєї роботи і навчання.

^ У своїй роботі я використовую наступні види ігор :

· ігри- змагання;

ігри-подорожі;

· інтелектуальні.

Під час таких ігор учні не відчувають на собі безпосереднього тиску з боку учителя, можуть висловити вільно свою точку зору, продемонструвати, не соромлячись, свою творчість. А також в грі здійснюються міжпредметні зв'язки, зв'язок з реальним життям.

Найчастіше у формі гри я провожу повторювально-узагальнюючі уроки, на яких учніх класу ділю на декілька груп так, щоб в кожній групі виявилися і сильні, і слабкі учні. В даному випадку використовую одну з форм навчання - групову роботу. Групова робота учнів давно увійшла до шкільного життя. Ця форма і до цього дня являється в нашій школі основною, а ось навчальні і виховні можливості групової роботи явно недооцінюються. На своїх уроках групову роботу я будую на наступних принципах:

· Клас розбивається на декілька невеликих груп - від 3 до 6 чоловік.

· Кожна група отримує своє завдання (завдання можуть бути однаковими для усіх груп або диференційованими).

· Усередині кожної групи між її учасниками розподіляються ролі.

· Процес виконання завдання в групі здійснюється на основі обміну думками, оцінками

· Вироблені в групі рішення обговорюються усім класом.

Як бачимо, для такої роботи характерна безпосередня взаємодія і співпраця між учнями, які, таким чином, стають активними суб'єктами власного вчення. А це принципово змінює в їх очах сенс і значення навчальної діяльності.

Я вважаю, що перевага групової роботи в тому, що учень вчиться висловлювати, відстоювати власну думку, прислухатися до думки інших, зіставляти, порівнювати свою точку зору з точкою зору інших. Виробляються навички контролю за діями інших, самоконтролю, формується критичне мислення. Групове обговорення, дискусія пожвавлюють пошукову активність учнів.

Потрібно відмітити, що при усіх наявних очевидних перевагах групова форма навчання не має абсолютного значення. Для різних учнів фронтальна, групова і індивідуальна форми мають неоднакове значення. Учні з середніми здібностями однаково добре засвоюють навчальний матеріал як при фронтальній, так і груповий формах. Цей шар складає основну масу школярів. У сильних же учнів на першому місці по продуктивності стоїть індивідуальна робота, оскільки при розвязуванні завдань більш високого рівня складності у них виникають питання, на які вони хотіли б отримати грамотну і вичерпну відповідь. А слабким учням більше імпонує групова форма роботи. Слабкі учні при груповій роботі виконують об'єм будь-яких вправ на 20-30 відсотків більше, ніж при фронтальній формі.

^ Організація групової роботи змінює функції учителя. Якщо на традиційному уроці він передає знання в готовому виді, то тут він має бути організатором, режисером уроку, співучасником колективної діяльності. Його дії повинні зводитися до наступного:

· Пояснення мети майбутньої роботи.

· Розбиття учнів на групи.

· Роздача завдань для груп.

· Контроль за ходом групової роботи.

· Поперемінна участь в роботі груп, але без нав'язування своєї точки зору як єдино можливої, а спонукаючи до активного пошуку.

· Після звіту груп про виконане завдання учитель робить висновки. Звертає увагу на типові помилки. Дає оцінку роботі учнів.

ІІІ. Розвиток інтелектуальних здібностей учнів на уроках математики

Мета освітнього навчання - формування конкурентноспроможної особи учня, що має мобільність знань.

Сучасна людина та, хто багато знає і уміє. Успіх людини у будь-якій діяльності визначається її інтелектом і креативністю.

Мета розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів :

· підтримка інтересу до предмету;

· розвиток якостей творчої особи : пізнавальної активності, завзятості в досягненні мети, самостійності;

· формування і подальший розвиток розумових операцій аналізу і синтезу, порівняння, узагальнення;

· розвиток мислення взагалі, і творчого зокрема;

· підготовка учнів до творчої діяльності;

· уміння переносити знання в незнайомі ситуації.

Інтелектуальна діяльність і творчість - дві ланки одного процесу.

Творчий процес у будь-якому інтелектуальному середовищі не може здійснюватися без участі цілісної цікавої особи. Необхідно, щоб учитель був:

· доброзичливим і чуйним;

· розбирався в особливостях психології дітей, відчував їх потреби і інтереси;

· мав високий рівень інтелектуального розвитку;

· мав широкий круг інтересів;

· мав живий і активний характер;

· проявляв гнучкість, був готовий до перегляду своїх поглядів і постійного вдосконалення;

· мав творчий, нетрадиційний світогляд;

· був готовий до подальшого придбання спеціальних знань.

Метою моєї роботи є створення умов для розвитку інтелектуальних здібностей і креативності учніів на уроках математики.

Відповідно до теми і мети поставлені завдання:

· розвиток пізнавальних інтересів, потреб і здібностей;

· формування умінь приймати нестандартні рішення;

· створення умов для розкриття особистого потенціалу учня, його оптимального самовизначення і самореалізації.

А з ними створюються необхідні соціально-педагогічні умови: учні займаються в кабінеті, оснащеному екраном і мультимедійним проектором, креслярськими інструментами, комп'ютером, дидактичними матеріалами, наочністю.

^ Реалізація психолого-педагогічних умов здійснюється через оновлення змісту освіти шляхом внесення в програму додаткового пізнавального матеріалу, дидактичних ігор і елементів етнокультурного компоненту.

Сприятлива атмосфера процесу навчання і перевірки якості знань проявляється в тісній співпраці з учнями на уроці, в затвердженні комфортного морально-психологічного клімату у взаєминах між ними, об'єктивності оцінювання знань школярів не лише учителем, але і самими учнями.

^ Уся система здійснюється на основі диференційованого підходу, який дозволяє вести навчання математики з урахуванням інтелектуальних здібностей учнів. Учням з високим потенціалом пропоную розвязувати завдання декількома способами, вводжу додаткові вправи, притягаю їх до участі в конкурсах і олімпіадах. Учням дещо слабшим даю завдання за зразком, з використанням карток для корекції знань, карток-підказок.

Відомий французький математик Ж.А.Пуанкаре відмічав, що: ". всяке навчання стає яскравіше, багатіше, від кожного зіткнення з історією предмету". Тому на уроках знайомлю учнів з відомими людьми, що творили науку, з епізодами їх життя, часто мені в цьому допомагають самі учні, вони готують доповіді, повідомлення.

^ Цікавість - необхідний засіб збуджувати і підтримувати увагу і інтерес до предмету. І ніщо краще не допомагає, як використання на уроках дидактичної гри.

"Гра" - це іскра, що запалює вогник допитливості ".

В. Сухомлинський.

Гра викликає у дітей почуття здивування, живий інтерес до процесу пізнання, допомагає учням засвоїти будь-який навчальний матеріал. В процесі гри учні непомітно для себе виконують різні вправи. Гра ставить учня в умови пошуку, будить інтерес до перемоги, а звідси прагнення бути швидким, зібраним, спритним, метким, уміти чітко виконувати завдання, дотримуватися правила гри.

У іграх, особливо колективних, формуються і моральні якості особи.

Які ж вимоги до гри?

· гра не повинна відволікати від навчального змісту, а навпаки, привертати ще більшу увагу;

· гра повинна позитивно впливати на розвиток емоційно-вольових, інтелектуальних, фізичних якостей її учасників;

· ігри мають бути простими;

· гру треба організовувати і направляти, при необхідності стримувати, не пригнічувати, забезпечувати кожному учневі можливість проявляти ініціативу;

· у грі не повинна принижуватися гідність учасників, особливо програвших;

· гра повинна мати логічний кінець з результатом.

Дидактичні ігри можна класифікувати:

· по меті навчання :

- навчальні;

- контролюючі;

- виховні;

- узагальнюючі;

- розвиваючі.

· по масовості:

- групові;

- індивідуальні.

· по реакції:

- рухливі;

- тихі.

· по темпу:

- швидкісні;

- якісні.

· за формою проведення:

- ігри - подорожі;

- ігри - доручення;

- ігри - пропозиції;

- ігри - бесіди;

- ігри - загадки та ін.

Дидактична гра не самоціль на уроці, а засіб навчання і виховання. Тому найбільш суттєвими є наступні питання:

· визначення місця гри в системі інших видів діяльності на уроці;

· доцільне використання гри на різних етапах вивчення математичного матеріалу;

· розробка методики проведення гри з урахуванням мети уроку і підготовленості учнів;

· вимоги до змісту ігрової діяльності у світлі ідей розвиваючого навчання.

Ось деякі приклади уроків, які я проводила.

"Урок - змагання"

Основна мета: закріплення навичок рішення завдань, формування навичок колективного рішення, наукового застосування знань в нових ситуаціях, розвиток уміння робити висновки.

^ Увесь урок діти знаходяться в умовах спортивної спартакіади. Підбираються цікаві завдання. Учні змагаються, а у кінці уроку є переможці.

"Урок - казка", "Урок - подорож", "Урок - екскурсія"

Такі уроки я проводжу, як уроки узагальнення і систематизації знань.

Теми по математиці переносяться в умови казки, подорожі, екскурсії. Такі уроки дозволяють не лише пробудити інтерес до предмету, але і пробудити інтерес до витоків національної культури, формування національних звичаїв і обрядів, виховувати гордість за вітчизняну науку і культуру.

У більшості випадків застосовую ігрову ситуацію.

^ Уроки пожвавлюю завданнями-жартами, завданнями-казками, написаними у віршованій формі з цікавим сюжетом.

У таких завданнях необхідно логічно думати, пригадувати, здогадуватися. Розвивається здатність до аналізу і узагальнення.

У домашньому завданні пропоную вигадати завдання-казки, їх можна дати у будь-якому класі, по будь-якій темі.

^ Вигадування завдань припускає уміле застосування математики і життя, а також розвиває грамотне володіння мовою.

У "Ділових іграх" на основі ігрового задуму моделюються життєві ситуації і стосунки.

^ Дидактична гра Тема уроку

"Будівельник" Площа прямокутника, трикутника.

Сума кутів трикутника.

"Конструктор" Перетворення графіків. Подібність.

"Подорож" Метод координат.

"Банкір" Відсотки. Пропорції.

Герої книг "Знайко" і "Незнайко" приходять на допомогу, коли учням треба знайти помилки в розвязанні задач , прикладів, рівнянь.

У проведенні усного рахунку використовую елементи гри "Ромашка", "Математичне лото", "Зачарована відповідь", "Кругові приклади", "Естафета".

У грі "Своя гра" учні самі вибирають і виконують завдання свого рівня і набирають бали.

Пам'ятаючи слова К.Ф.Гаусса про те, що : "Математика - наука для ока, а не для вух", використовую на уроках свої презентації, а також презентації виконані учнями.



Схожі:

Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconУрок гра. «Математика І навколишній світ» 5 клас Тема: «Дії з натуральними числами»
Нехай живуть, радують нас красою, перелітаючи з квітки на квітку, опилять їх, щоб квітів було більше І ще кращих
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconМіністерство освіти І науки, молоді та спорту України Державний вищий навчальний заклад
Натуральні числа І нуль. Читання І запис натуральних чисел. Порівняння натуральних чисел. Дії над натуральними числами
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconПідсумковий урок по темі: “Десяткові дроби та дії над ними”
Мета: Через гру закріпити вміння учнів виконувати дії з десятковими дробами, розвивати в учнів інтелектуальні та творчі здібності,...
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconТема. Дії над числами у двійковій системі числення
Мета: Навчитись перетворювати числа з десяткової системи числення у двійкову І навпаки, виконувати основні операції над двійковими...
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconУрок з математики
«Об̓ємні геометричні тіла та їх назви. Розгортка куба. Прості й складені задачі на знаходження швидкості, часу І відстані. Дії з...
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconТема : Дії над числами в різних системах числення
Для перетворення двоїнного числа в восьмирічне необхідно двоїнну послідовність роздрібнити на тріади справа на лево та кожну групу...
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconУрок по темі «Комп'ютерні мережі. Internet»
Узагальнюючий урок по темі «Комп'ютерні мережі. Internet» рольова гра «Суд над Інтернетом. Internet: глобальне добро або зло?»
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconУроків Урок №1
Урок №1. Хто за чуже хапається, свого позбувається. Російська народна казка «Лисичка»
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від iconУроку з алгебри на тему: «Додатні І від’ємні числа. Дійсні числа....
Тема уроку: Додатні І від’ємні числа. Дійсні числа. Правила дай з цілими невід’ємними, від’ємними І дробовими числами
Урок-казка по темі \"Дії з натуральними числами\" проводився для від icon1. літохімія та гідрохімія
Відповідно у створі гідрохімічного випробування проводився відбір проб донних від­кладів (глибинним пробовідбірником гр-69), берегового...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка