Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)




Скачати 53.93 Kb.
НазваТема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)
Дата конвертації14.07.2013
Розмір53.93 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Математика > Документы



Українська мова. 5 клас.

«Групи слів за значенням»

ТЕМА. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ (СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ)

Мета: поглибити знання учнів щодо синонімів, антонімів, омонімів; удосконалити вміння п'ятикласників відрізняти омо­німи від багатозначних слів, правильно вживати їх у мов­ленні; навчити добирати фразеологічні синоніми, антоніми; формувати вміння аналізувати групи слів, порів­нювати їх між собою і робити висновки; виробляти вмін­ня використовувати антоніми для увиразнення, чіткого окреслення висловленої думки; вибирати з синонімічного ряду й використовувати зі стилістичною настановою найвідповідніше слово; за допомогою дидактичного матеріалу виховувати любов до при­роди України, її фольклору.

Обладнання: дидактичний матеріал, ілюстрації, мультимедійна дошка, презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

Форма проведення: урок-казка

^ ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

- На сьогоднішньому уроці ми з вами заглянемо у казку і зустрінемося з Іваном Царевичем.

Пригадайте, героєм яких українських народних казок є Іван Царевич.

^ II. Установчо-мотиваційний етап. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Групи слів за зна­ченням».

IІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Десь, колись, у якійсь країні був Іван Царевич. Вирішив він розширити свої знання з «Лексикології». Наш герой уже ознайомився з однозначними та багатозначними словами, прямим та переносним значенням слова і думав, що все знає. Але, як завжди у казці, опинився перед вибором.

Оголошення теми уроку. (Слайд №2. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми). Запишемо в зошити дату й тему уроку. З чого почати? Давайте разом з казковим героєм вирушимо в путь. Але спочатку визначимо, мету нашої подорожі.

Оголошення мети уроку. (Слайд №3. Мета уроку) і заповнимо дві колонки таблиці (картки в кожного учня).

(Заповнення учнями картки «Знаю, хочу дізнатися, навчився»)

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників

Для того, щоб робота була результативною, пригадаймо відомості, які нам будуть потрібні на уроці.

Бліц-опитування:

  • Яке значення слова називається лексичним?

  • Які слова називаються однозначними, які – багатозначними? Наведіть приклади.

  • Яке значення слів пряме, а яке переносне? Поясніть на прикладах.

  • Дайте визначення фразеологізму.

^ V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Як ви вже помітили, Іванові Царевичу треба опрацювати багато матеріалу. Поки він збирається з силами, давайте йому допоможемо.

  1. ^ Робота в групах (Слайд №4)

І група. Опрацюйте матеріал підручника (с.214, 215) і дайте відповіді на питання, проілюструвавши відповіді власними прикладами.

  1. Які слова називаються синонімами?

  2. Що таке синонімічний ряд (синонімічне гніздо)?

  3. Які синоніми є абсолютними?

ІІ група. Опрацюйте матеріал підручника (с. 219) і дайте відповіді на питання, проілюструвавши відповіді власними прикладами:

  1. Які слова називаються антонімами?

  2. Назвіть способи вираження антонімів, заповнивши таблицю:

Частини мови

Приклади

Іменник




прикметник




дієслово




прислівник




прийменник






Презентація роботи в групах. Аналіз вкладу в роботу кожного учня.

3.Подякував наш герой учням і хотів уже йти далі, як прямо перед ним виявився камінь. І, як завжди, на камені напис. (Слайд №5 «Направо підеш – косу знайдеш, наліво підеш - косу знайдеш, прямо підеш - косу знайдеш»). Вирішив Іван, що має справу з омонімами (з синонімами та антонімами він ознайомився). Про що ж було написано на камені? Щоб дізнатися, давайте відгадаємо загадку.

^ Слайди №6-7.

Зрізаю я траву, колосся,

в дівчат я сплетена з волосся;

а ще я суші довга стрічка,

що збігає в море, в річку.

(Запис у зошит загадки та відгадки з поясненням лексичного значення слова)

Слайди № 8 – 9. Утомився Іван Царевич, сів відпочити аж бачить – під кущем лисички. Пояснення значення слова лисички. Запишіть у зошит значення слова лисички.

Слайди № 10 – 11. Тільки-но розібрався Іван з лисичками, подивився навколо і бачить – сонечко. Підкажіть Іванові, які значення має слово сонечко.

4. Формулювання визначення учнями

- Що ви можете сказати про звучання і написання омонімів?

Слайд №12. І зрозумів наш герой, що є ключ до розуміння омонімів. Прийшов Іван до висновку, що омоніми – це… (учні формулюють правило).

Зіставлення власних висновків та визначення на слайді.

- Які значення слова ключ ви знаєте? (Слайд №13: ключ – багатозначне слово, ключ - омонім).

3.Колективне опрацювання матеріалу про види омонімів (Слайд №14)

Перевірка сприйняття (Слайди № 15 - 20).

4.Фізкульхвилинка. (Слайд №21)

5.Розібравшись з групами слів за значенням, Іван Царевич вирішив записати те, про що дізнався.(Слайди №22,23).

Значення слова ручка записати в зошит.

6. Слайди №24- 25. Виконавши разом з вами всі завдання наш герой сів і хотів запалити люльку. Тут у нього з’явилася думка. Яка?

«Мікрофон».

Доповніть речення: «На мою думку, Іван Царевич подумав про те, що …».

^ VII. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення творчих умінь з теми

1.Слайди № 26 – 27. До поданих слів доберіть антоніми. Прочитайте ключове слово.

  • Пасивний - активний

  • День - ніч

  • Голосно - тихо

  • Песиміст - оптиміст

  • Вчений - неук

  • Колективний – індивідуальний

  • Багато - мало

2.Слайд №28. Запишіть словосполучення, замініть це слово синонімом, доберіть до кожного антонім

  • Свіжа газета –нова газета –стара газета

  • Свіжа сорочка

  • Свіжий вітер

  • Свіжий хліб

3. Слайд №29Робота з підручником. Творча робота за вправою 493, с.227

Складіть каламбур за зразком.

VIII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

1.Слайд №30-31. Гронування.

Багато завдань виконав Іван Царевич. І, хоча втомився (вчити лексикологію – це не зі змієм битися), був задоволений тому, що дізнався про… (Підкажіть Іванові)

2.Слайд №32. Спробуйте за малюнками підібрати омоніми, визначте їх вид

IX. Підсумок уроку

Слайд №33 . Закінчити заповнювання таблиці. Самооцінка учнями своєї роботи. Оцінювання

X. Домашнє завдання. Слайд № 34.

Опрацювати теоретичний матеріал за підручником, с. 214, 219, 224,
виконати вправу 477 за варіантами, останнє завдання для тих, хто бажає проявити свої творчі здібності

Схожі:

Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconУрок розвитку зв’язного мовлення «Подорож в країну слів. Слова-синоніми,...
Франческо Петрарка «Книга пісень». Любов Петрарки до Лаури, як джерело його інтимної лірики
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconТема уроку. Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словни- ком синонімів. Мета
Пригадати,як називаються слова,які однакові або близькі за значенням,але різні за
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconТема: Групи слів за значенням: антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів. Мета
Міжпредметні зв”язки: використання антонімів у творах усної народної творчості
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconНові надходження
Словник сучасної української мови Синоніми, антоніми, пароніми, омоніми фразеологізми, іншомовні слова
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconУрок 1 тема. Омоніми
Мета: сформувати уявлення про омоніми; виробити вміння відрізняти омоніми від багатозначних слів; розвивати логічне мислення, зв’язне...
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconПрикметники синоніми, прикметники антоніми. Пряме й переносне значення прикметників
Тема: Прикметники синоніми, прикметники антоніми. Пряме й переносне значення прикметників
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconТема: Звук [ п], позначення його буквою «пе». Звуковий аналіз слів....
Тема: Звук [ п], позначення його буквою «пе». Звуковий аналіз слів. Уявлення про омоніми. Словниково – логічні вправи. Опрацювання...
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconТема. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми та прикметники багатозначні слова
Слова, неначе кольорові камінчики. І недостатньо їх назбирати в купу. Треба ще й уміти складати узори з них, а для цього треба розуміти...
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconЗавдання для ІІІ етапу ІХ міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
До кожного з поданих слів добери й запиши по 2-3 антоніми, ураховуючи багатозначність цих слів. Три-чотири утворених антонімічних...
Тема. Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) iconДайте визначення понять “лексика”, “лексичний склад мови”, “лексикологія”....
Прочитайте синонімічний ряд до слова говорити. Доберіть синоніми до слів характерний, житло, обов’язково. Які з поданих та дібраних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка