Тема: Струнка симфонія чисел. Мета




Скачати 67.03 Kb.
НазваТема: Струнка симфонія чисел. Мета
Дата конвертації24.07.2013
Розмір67.03 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Математика > Документы
Тема: Струнка симфонія чисел.

Мета: Виявлення спільних закономірностей і елементів музики і математики; розвиток логічного і абстрактного мислення, творчих здібностей, дати уявлення про цілісність світу і взаємозв’язок шкільних предметів; виховувати інтерес до предметів математика і музика.

Обладнання: Таблиця чисел, матеріали проекту «Математика + музика»(буклет, бюлетень, презентація), зображення нот, акордеон, магнітофон, диск з аудіо записом пісні, метроном.

Не можна бути математиком,

не будучи водночас і поетом у душі.

К. Вейєрштрасс

Хід уроку

І. Організаційний етап.

А) привітання.

Б) налаштування на роботу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вч. математики.

  • З давніх пір до нас дійшов афоризм, що математика і музика – сестри. Та я не розумію, що може бути тут спільного між наукою, що користується строгими логічними доведеннями і музикою – одним з прекрасніших мистецтв.

Вч. музики:

  • А я вважаю, що в музиці є багато таких властивостей і знань, що завдячують математиці.

1

Вч. математики:

  • Тож ви вважаєте, що математика потрібна музиці?

Вч. музики:

  • Неодмінно.

Вч. математики:

  • А давайте запитаємо в дітей.

Учень:

  • Я теж не розумію. От ми вивчаємо на математиці тему ділення і множення дробів. От спробуйте поділити щось у музиці.

Учениця:

  • А нас в музичній школі навчили тому що музичні звуки можуть дробитися за своєю довготою. І співвідношення довгих і коротких звуків має свою чітку закономірність: кожен звук може бути довшим чи коротшим за інший у два, чотири, вісім, шістнадцять, і навіть у тридцять два рази. І тут без подріблення чи ділення не обійтись.

Вч. музики.

  • Ти молодець.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Вч. математики:

  • Тож давайте на сьогоднішньому нестандартному уроці на тему « Струнка мелодія чисел»( записуємо тему в зошити) спробуємо знайти, що є спільного між математикою і музикою. І розкриємо Наталі Володимирівні невеликий секрет. Адже ми вже раніше задумались над цим питання і працювали над проектом «Математика+музика», на уроці представленні результати нашої роботи різних груп.

  • Над буклетом «як ви розумієте слова Піфагора – Все є число» працювали учні: Люклянчук К., Богданова К., Гордієнко О., Кучеренко В., Радашевська А., Прокоп’єва В., Гуляєв Д., Куйбар В., Третяков В.

2

- Випустили бюлетень «Музика лікує організм» учні: Чоботар Я., Вінницька Ю., Радик К., Заболотня Р., Ковальова В., Соловей С.

- Представили презентацію «Чи є зв'язок між Піфагором і Бахом?» учні класу: Дорожинська О., Кузьмішина А., Возігнуєва Я., Черненко В., Красовська К., Крикливенко В.Остапчук Д.

ІV. Актуалізація опорних знань і вмінь.

Вч. музики.

- Продовжуючи думку дітей, дійсно, звуки бувають різними за довготою і мають чіткий поділ і співвідношення між собою.

Ось цілий звук, або той, що містить в собі 4/4 довготи звучання.(приколюємо на дошку ноти)

Вч. математики:

  • А в математиці теж 4/4, це одна ціла.

Вч. музики:

  • А ось половинний звук. Він звучить в два рази коротше цілого, тобто містить половину (або 2/4) довготи звучання цілого.

Вч. математики:

  • Якщо скоротити дріб 2/4 одержимо 1/2

Вч. музики:

  • Та в музиці є окрема довгота, що містить 1/4часу звучання. Це четвертний за довготою звук. І позначається він так:

- є в музиці і 1/8 звучання

- і 1/16

- і навіть 1/32

Вч. математики:

- Спробуйте розв’язати математичні завдання.

3

(на дошці приклади додавання дробів

; ; ; .

Діти біля дошки розв’язують завдання)

Вч. музики:

- Давайте ми ці математичні приклади випишемо в одну лінію за допомогою нот і побачимо що у нас одержиться.

/ на дошці викладається ритмічний рисунок, що одержався з математичної задачі/

Учениця:

  • Та це ж ритмічний рисунок.

Вч. музики:

  • Давайте спробуємо його прочитати.

/Вчитель музики допомагає класу прочитати ритмічний рисунок, що виплив з математичної задачі/

Вч. музики:

  • Цей ритмічний рисунок поділений на чотири рівні частини рисочками. Ці відрізки називаються тактами. Кожна перша чверть такту виділяється наголосом, тобто сильною долею. Інші ¾ становлять другу, третю і четверту слабкі долі. Таке ділення ритму на сильні і слабкі долі дуже важливе. Музиканти його називають метром.

Учень:

  • Є спеціальний пристрій який може відраховувати метр – метроном. Подивіться і послухайте як він діє.

/Демонстрація дії метроному/

4

Вч. музики:

  • А знаєте як метр відраховують на інструменті музиканти?

/На інструменті демонструється басовий акомпанемент/

  • А якщо на цей метр накласти мелодію, то одержиться ось що…

/Грається на інструменті мелодія/

  • А давайте ви разом хлопками будете виділяти сильні долі, а я під ваш акомпанемент заграю мелодію.

/Діти хлопками під музику вистукують метр/

Вч. математики:

  • Оточуючий нас світ наповнений різноманітними ритмами: це ритм коліс, стукіт серця, кроки людини… Ритми можна знайти і серед чисел.

(Робота з таблицею чисел від 1 до 30)

  • Два учні в таблиці виділять числа які діляться на 2 квадратиком, на 3 кружечком.

  • Через який інтервал, чи ритм вони повторюються?

  • Яку властивість мають числа обведенні двічі?

  • Добре, ви мене переконали: ритм об’єднує музику і математику. А що ви скажете про протилежності? В математиці їх безліч. Назвіть їх!

/ Діти перелічують приклади протилежностей: множення – ділення, додавання – віднімання, більше – менше, тупий – гострий, просте – складне. /

Вч. музики:

  • Діти, а в музиці є протилежності? Давайте їх назвемо.

/ Діти перелічують протилежності у музиці: форте-піано; швидко-повільно; мажор-мінор…/

Вч. математики.

  • Який урок математики без задачі? Сьогодні розв’яжему музичну.

5

(за дошкою текст задачі)

Задача.

Композитор написав симфонію. На написання І частини витратив всього часу, ІІ частини - . На ІІІ частину витратив стільки часу, як на І і ІІ разом. Знайти, яку частину свого часу він витратив на написання фіналу?

(розв’язуємо з поясненням)

Вч. математики.

  • А чи є в музиці поняття паралельності? Адже воно в природі зустрічається на кожному кроці. Це і залізничні рейки і траєкторія дощових крапель, в математиці без паралельних прямих не обійтися.



Вч. музики:

- Діти, чи зустрічаємо ми в музиці паралельні прямі?

/Діти приводять приклади паралельностей у музиці/

Вч. математики.

  • А якщо ми зараз заспіваємо разом одну і ту ж пісню, як будуть звучати наші голоси?

Учні.

  • Паралельно.

Вч. музики.

  • В музиці такий спів називається унісон. От давайте зараз і заспіваємо пісню в унісон.

/Діти співають пісню «Ми любимо читати»/

V. Підсумок по уроку.

6

Вч. математики.

  • На перший погляд музика і математика нічого спільного не мають. Але варто лише на мить задуматися і зв’язок відразу відшукається. Музика не відривна від нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот "раз – і – два – і – три – і …”, відділяємо такти, стежимо за ритмом. А такі назви тривалостей нот, як "половинна”, " четвертна”, " восьма,” " шістнадцята ” і т. д. схиляють до думки про безпосередній зв’язок музики і математики. І це лише найпростіші приклади. Найкращим прикладом поєднання музики і математики є комп’ютер, який сам складає музику та інтерпритує її. Розглядаючи цей зв’язок глибше, можна помітити, що музика просто немислима без математики.

Вч. музики.

  • Ось і підійшов до кінця урок. Я вважаю, що кожен із вас знайшов ту невидиму ниточку, яка пов’язує математику і музику. Згадайте, які закономірності ми виявили?

/ відповіді дітей /

Оцінення учнів за активність на уроці.

Вч. математики.

  • Математика і музика – два шкільних предмети, два полюси людської культури. Слухаючи музику, ми потрапляємо в чарівний світ звуку. Розв’язуючи задачі, занурюємося в суворий простір чисел. І не замислюємося про те, що світ звуків і простір чисел здавна є сусідами один з одним.

VІ. Домашнє завдання.

Творче завдання:

а) скласти « музичну » задачу на дії з дробами;

б) скласти ритмічний рисунок.

7

Схожі:

Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconЗадача на спільну роботу. Мета
Тема: Утворення трицифрових чисел. Читання чисел, записаних у нумераційній таблиці. Додавання чисел різних розрядів. Задача на спільну...
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconТема: Письмова нумерація чисел 11-20. Записування чисел під диктовку....
Тема: Письмова нумерація чисел 11-20. Записування чисел під диктовку. Задачі на на зменшення на кілька одиниць Порівняння чисел
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconУрок 47 Тема. Послідовність чисел від 0 до 10. Порівняння чисел у...
Мета: закріплювати вміння порівнювати числа, встановлювати порядок чисел; формувати вміння розв’язувати задачі на знаходження суми...
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconУрок 44 Тема. Послідовність чисел від 0 до 10. Віднімання рівних...
Мета: закріплювати в учнів вміння й навички складання прикладів на віднімання й додавання, вчити орієнтуватись у ряду натуральних...
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconТема: Запис та читання трицифрових чисел. Порівняння трицифрових...
Тема: Запис та читання трицифрових чисел. Порівняння трицифрових чисел. Розв'язання задач на три дії
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconТема: Додавання І віднімання числа 1 Мета
Мета. На основі практичних вправ І знань про послідовність чисел у натуральному ряді розкрити прийоми додавання І віднімання 1
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconУроку Тема уроку
Спільні дільники кількох чисел. Найбільший спільний дільник (нсд) кількох чисел. Взаємно прості числа
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconУрок з математики у 6 класі 11. 10. 2012 Тема. Додавання І віднімання...
Продовжити роботу з відпрацювання навичок виконання до­давання І віднімання дробів з різними знаменниками. Розпочати роботу з формування...
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconПоследовательность чисел, каждый член которой равен сумме двух предыдущих,...
Мета: спонукати учнів до дослідницької роботи, використовувати електронні засоби та наукову літературу,виховувати стійкий інтерес...
Тема: Струнка симфонія чисел. Мета iconУроків математики у 2 класі
Додавання І віднімання чисел частинами. Додавання І віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд. Порівняння чисел
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка