Скачати 305.37 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ВІДДІЛ ОСВІТИ КУП’ЯНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ШКОЛА СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю ![]() Новоосинівська загальноосвітня школа І - ІІ ступенів Куп’янського районної ради Харківської області Концепція навчального закладу Школи сприяння здоров’ю Затверджено педагогічною радою Новоосинівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів протокол від 27.08. 2004 р. № 9 Голова педради О.В.Донцова Затверджено на загальношкільній конференції Новоосинівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів протокол від 09.07. 2004 р. № 2 Голова ради школи ^ Головна цінність суспільства – життя і здоров’я людини. Здоров’я завжди було головним чинником безпеки нації. Одним з найважливіших завдань орієнтованої держави є сприяння розвитку молодого покоління, завдання його потреб та виконання обов’язків, передбачених Конвенцією ООН про права дитини, Всесвітньою декларацією про забезпечення виживання захисту і розвитку дітей та Планом дій щодо її виконання. Втілення в життя вимог цих документів потребує від Української держави невідкладних дій, спрямованих на пріоритетне ефективне вирішення проблем дитинства. Ситуація, що склалась у сфері розвитку дітей – складова демографічної кризи, яка характеризується погіршенням не лише кількісних, а й якісних характеристик населення, зокрема загостренням проблеми здоров’я дітей. Вже вступаючи до школи 60 % відсотків дітей мають ті чи інші порушення соматичного та психічного характеру. Зростає кількість дітей, які мають психоневрологічні захворювання (328,8 тисячі), хвороби нервової системи і органів чуття (1,3 мільйона), 10 % відсотків від загальної кількості дітей, які вступають до першого класу загальноосвітньої школи, мають затримку психічного розвитку. І значної частини школярів спостерігається недорозвиненість емоційно-почуттєвої інтелектуальної та вольової сфери. Почастішали випадки порушення імунної системи, хронічних запальних захворювань, бронхолегеневої системи, органів травлення, сечових шляхів та захворювань щитовидної залози. Основними причинами деструктивних явищ є ускладнення програм сучасної школи, інтенсифікація навчального процесу, зниження рухомої активності, неповноцінне харчування, забруднення навколишнього середовища, недостатній рівень культури здоров’я населення. У сучасному суспільстві збереження і зміцнення здоров’я людини повинні стати стабільною ціннісною орієнтацією. Правильно задати цей напрямок зобов’язана школа. Саме у школі формуються життєві пріоритети особистості, і від того, як вони будуть сформовані залежить майбутнє країни. Кожний навчальний заклад повинен бути перетворений в центр культури здоров’я та здорового способу життя, що передбачає перехід на більш високий рівень культури життєдіяльності школи та освітніх процесів у школі, підвищення якості навчання та виховання, гуманості, демократичності. Розширення мережі шкіл сприяння здоров’ю набуло актуальності в сучасних умовах складної демографічної ситуації в країні. По суті кожна українська школа повинна стати школою сприяння здоров’ю, незалежно від її статусу. ІІ. СУТЬ, МЕТА, ЗАВДАННЯ ШКОЛИ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю. Будуючи детермінований об’єктивними і суб’єктивними факторами, оздоровчо-освітній процес є важливою складовою частиною педагогічного процесу, має свою мету, принципи, зміст, форми і методи та використовує елементи медико-оздоровчої, санітарно-просвітницької, спортивно-масової, превентивної роботи. Система роботи школи сприяння здоров’ю будується на теоретично-методологічних засадах особистісно-орієнтованого гуманістичного підходу до особистості у відповідності із Законом про освіту, Національною доктриною розвитку освіти, на основі Міжгалузевої комплексної програми “Здоров’я нації на 2002-2011 роки”, положень Національної програми “Діти України”, Національної програми “Репродуктивне здоров’я 2001-2006” та інших нормативних документів. Метою навчального закладу – Школи сприяння здоров’я є формування і розвиток фізичного, психічного, соціально і морально здорової особистості зі стійкими переконаннями та системою знань про здоровий спосіб життя; створення умов для збереження і зміцнення здоров’я учнів, підготовка їх до суспільно значущого самоствердження, самодостатності та самореалізації в дорослому житті. Основні завдання:
ІІІ. ПІДХОДИ ТА ПРИНЦИПИ ОЗДОРОВЧО-ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ШКОЛИ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю Досягнення основної мети Школи сприяння здоров’я вимагає дотримання наукового підходу до організації оздоровчо-освітнього процесу. Ефективність цієї роботи значною мірою визначається реалізацією у навчально-виховному процесі діяльнісного підходу, відповідно до якого в структурі особистості виникають і закріплюються передусім ті новоутворення, які сприяють вихованню людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності. В сучасних умовах особливого значення набуває особистісно орієнтований підхід, коли в центрі освітньо-виховного процесу стоять інтереси дитини, її потреби, можливості, головне – її здоров’я. Необхідною умовою виховання свідомого ставлення до свого здоров’я є системний підхід, який передбачає розгляд цілісного багаторівневого, взаємозалежного процесу в його розвитку й саморозвитку. Серед принципів, які є найбільш важливими у оздоровчо-освітньому процесі слід назвати такі:
^ Ефективність виховання свідомого ставлення до зміцнення здоров’я залежатиме від повноти реалізації його складових. Конкретними шляхами можуть бути:
^ Від створеної моделі навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю очікуємо:
^ Оздоровчо-освітня діяльність здійснюється за рахунок благодійних та спонсорських внесків, коштів, зароблених учнями під час виконання сільськогосподарських робіт. ^ Педагогічний колектив Новоосинівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів налічує 17 вчителів. З них мають: Вищу категорію – 3 чоловіки, один з яких має звання «Старший вчитель» І категорію – 3 чоловіки ІІ категорію – 5 чоловік Спеціаліст – 5 чоловік Вчителі плідно і творчо працюють над реалізацією основних завдань сучасної школи в умовах переходу на 12 – річний термін навчання. Беруть участь у різноманітних обласних і Всеукраїнських конкурсах педагогічної майстерності. Роботи кращих вчителів були представлені на виставці-ярмарці педагогічних ідей. В школі продовжується постійний пошук нових форм і методів виховання підростаючого покоління. В школі 9 класів-комплектів, в яких налічується 67 учнів. Це діти сільської місцевості. З 2000 року в навчальному закладі діє модель учнівського самоврядування. Учнівська громадськість поділена на штаби :
Керівництво учнівського самоврядування здійснює Голова учнівського комітету., який обирається на учнівських зборах відкритим голосуванням. Він контролює діяльність організації. Класний керівник допомагає учням розподілити обов’язки. Учнівські збори відбуваються за планом роботи учнівського самоврядування, щомісяця кожен штаб звітує про свою роботу. Школа має добре обладнані кабінети, сучасний комп’ютерний клас, спортивний зал, їдальню, майстерню. За підсумками підготовки шкіл до нового навчального року школа постійно займає призові місця. Робота з охорони здоров’я, попередження захворювань, шкідливих звичок відображення у річному плані, класні керівники у своїх планах теж передбачають і відображають систему роботи з цього напрямку. У школі обладнано куточок “За здоровий спосіб життя”. (Додаток 12). Колектив школи розуміє, що фундамент здоров’я закдадається у дитячому віці, під час навчання у школі. Конкретні знання з охорони здоров’я учні одержують на уроках “Охорони безпеки життєдіяльності”, Я і Україна, біології, фізики, хімії.. Згідно рекомендаціям Міністерства освіти та науки України в школі проводиться робота з валеологізації всього навчально-виховного процесу. На кожному уроці проходять фізкультурні хвилинки. Формування здорового способу життя продовжується і на перервах. Чергові вчителі разом з членами учнівського самоврядування планують свою роботу так, що перерви у школі стали динамічною паузою між уроками. У позакласній та позашкільній роботі повторюються, поглиблюються та закріплюються гігієнічні знання, набуті на уроках. Зміст позакласної та позашкільної роботи з питання зміцнення здоров’я включає питання особистої гігієни, режиму дня школяра, вплив фізичної праці та фізичної культури на здоров’я та гігієну розумової праці, харчування, профілактику короткозорості, статевого виховання. . На зміст роботи впливає епідемічна ситуація (сезонність захворювання на грип, виникнення гострих шлунково-кишкових захворювань) та проведення шкільних масових профілактичних заходів (щеплення, профілактичні огляди, дегільмінація). Санітарні активісти надають допомогу вчителям у контролі за дотриманням учнями особистої гігієни, чистоти кабінетів та території школи. При безпосередньому контакті дітей зі спеціалістами під час лекції і бесід живе слово вчителя, медичного працівника позитивно впливає на формування гігієнічних навичок у дітей. Питання, які становлять учні під час бесід дають можливість уточнити їхні знання.Сімейний лікар Попова Т.І.., яка згідно плану роботи щорічно проводить з учнями бесіди, які перетворюються на цікаві диспути, у взаємний обмін думками. У кінці бесіди учням рекомендуть літературу з питань, які їх цікавлять. Тематичні вечори, які проводяться у школі, присвячені різноманітним проблемам охорони здоров’я. Наприклад, цікаво проходять тиждень охорони здоров’я, День здоров’я “Ми за здоровий спосіб життя”, традиційне свято “Тато, мама і я – спортивна сім’я”, (додаток 13) виховні заходи “Здорові будемо – все здобудемо”. Учнівська молодь бере активну участь у різноманітних конкурсах, акціях, диспутах, бесідах з пропагування здорового способу життя.(Додаток 15). Сумісна та узгоджена робота школи та сім’ї забезпечує єдині погляди на сутність та значення гігієнічних вимог та норм поведінки у житті людини, яка дозволяє в сімейних умовах продовжувати навчання і закріплювати набуті у школі знання. Форми роботи з батьками різноманітні: групові та індивідуальні, бесіди, лекції батьківського лекторію, участь батьків у санітарно-гігієнічних заходах. У цьому навчальному році на перших загальношкільних батьківських зборах були прочитані лекції “Гриби – не їжа для дітей” та “Завдання батьків” по охороні життя та здоров’я дітей в позаурочний та канікулярний час”, “Виховання етичних норм поведінки дітей в сім’ї та громадських місцях”. На заняття батьківського лекторію запрошено лікаря Попову Т.І. Батькам першокласників вручені пам’ятки, які містять поради щодо організації режиму дня та робочого місця школяра. (Додаток 4). Щороку на початку жовтня проводиться медичний огляд учнів. Аналіз показує, що динаміка чисельності учнів, які мають ті чи інші вади здоров’я має тенденцію поки що до збільшення. (Додаток 5,6,7). У кожному класі ведуться листи здоров’я. (Додаток 8). Розроблені Правила для учнів, які сприяють формуванню здорового способу життя учнів. (Додаток 9). Учні початкових класів забезпечені безкоштовним харчуванням.До меню входять риба, ковбаса, салати з капусти, буряка, моркви, огурці, помідори солоні. Аявність пришкільної ділянки дає можливість урізноманітнити та здешевити учнівські обіди. У їдальні організовано чергування вчителів та учнів. Кожен пам’ятає, що чистота та порядок – ознака дуже важлива, від якої залежить здоров’я дітей. Цілеспрямовано проводить роботу по зміцненню здоров’я школярів учитель фізичної культури Войтенко О.Я. На стендах у спортивному залі регулярно вивішуються матеріали про підсумки проведення змагань та тестових нормативів. На уроках фізкультури вчитель враховує вікові та анатомо-фізіологічні особливості розвитку учнів, розкриває значення занять фізичними вправами сприяє формуванню вміннь та навичок здорового способу життя, профілактики захворювань, травматизму. Поряд зі школою є стадіон, де діти мають можливість розвивати свої фізичні здібності. Шляхом вирішення навчальних проблем, розвивальних (оздоровчих), пізнавальних та виховних цілей вчитель працює над розвитком в учнів основнимх фізичних якостей та рухових здібностей, сприяє формуванню життєво важливих рухових навичок та вмінь, прищеплює інтерес та звички до занять фізичними вправами, надає елементарні знання з фізкультури, гігієни та здорового способу життя, виховує бережливе ставлення до свого здоров’я, сприяє вихованню морально-вольових і психологічних якостей особистості. На уроках здійснюється диференційований підхід до учнів, враховується рівень здоров’я та рівень фізичної підготовленості. Базуючись на цих показниках, вчитель підбирає фізичні вправи, навантаження, враховує їх інтенсивність. Особлива увага приділяється самостійній роботі на уроках дитячої творчості. Після отримання завдання, наприклад : скласти композицію з акробатики (з раніше вивчених елементів) кожен учень працює самостійно, складає композицію, яка б не була повторенням будь-якої іншої вправи. На уроках фізкультури здійснюється міжпредметні зв’язки з анатомією та фізіологією людини, гігієною, географією, музикою, історією фізкультури і спорту. Вчитель тримає під контролем належність спортивного одягу та взуття в учнів, вимагає дбайливого і охайного ставлення до свого робочого одягу, шкільного майна, спортивного обладнання. Вчитель методично забезпечує, організовує і проводить з учнями своїх класів позакласну і фізкультурно-спортивну роботу. Щорічно згідно з планом у школі проводяться спортивні змагання.. Це: змагання з баскетболу (додаток 10), стрибків у висоту, тестових нормативів, легкоатлетичного кросу, “Старти надій”, настільного тенісу, “Веселих стартів”, “Козацьких розваг”, стрибків у довжину, з бігу на 30 м, підтягування на високій перекладині (хлопчики), шахів. Учні школи майже 100% беруть участь у шкільних змаганнях (крім учнів спеціальної медичної групи). Всі змагання оформлені протоколами. Для успішного проведення тренувальних занять школа має необхідний спортивний інвентар баскетбольні, волейбольні та футбольні м’ячі, 1 стіл для настільного тесіну, гімнастичні снаряди та інший спортінвентар. Учні школи є активними учасниками районних спортивних змагань. Часто займають призові місця. Регулярно, один раз на рік учні підлягають медичному огляду за його результатами школярі тимчасово розподіляються на основну, і спеціальну медичну групи. З загальної кількості учнів, що відвідують школу до спеціальної медичної групи віднесено 16 чоловік. Всі вони відвідують обов’язкові уроки, але виконують загальнорозвиваючі і коригуючі вправи з різним фізичним навантаженням та ті, які їм не протипоказані. Чотири рази на рік вчитель проводить інструктаж з техніки безпеки під час проведення уроків фізкультури, тренувальних занять та спортивних змагань, про що свідчать записи в журналі з техніки безпеки та підписи учнів. Вчитель бере участь у роботі шкільних, районних методичних об’єднань, виступає на батьківських зборах, районних семінарах зі спортивною тематикою, організовує та проводить семінари і конференції у школі : “ Про здоровий спосіб життя”, “ Особиста гігієна”, “Гипертрофия без от безделия”, “Особь и личность” та інше. У школі ведеться велика пропагадистська робота, починаючи з початкових класів. Розроблені Правила для учнів, які сприяють формуванню здорового способу життя учнів (додаток № 9). Обладнані спортивні фотостенди, стенди з підсумками участі у змаганнях різного рівня, результатів тестування учнів. В кінці навчального року в школі створюється літній оздоровий табір з денним перебуванням. В школі створений банк данних про інноваційні технології щодо формування позитивної мотивації на здоровий та безпечний спосіб життя у підростаючого покоління інших людей – як найвищої цінності суспільства. Така повсякденна цілеспрямована і систематична робота сприяє збереженню і зміцненню учнів, розвитку основних фізичних якостей, рухових здібностей та підвищення рівня фізичної підготовленості учнів. ПРОГРАМА “Навчальний заклад – школа сприяння здоров’ю” «Здорова дитина – щаслива родина – багата країна» на 2009 -2012 роки Затверджено на педагогічній раді Новоосинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів протокол від 27.08.2009 р. № 6 Директор школи _________________ О.В.Донцова.
СТАТУТ ^ “ШКОЛА СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю” НОВОООСИІНВСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІ СТУПЕНІВ РОЗДІЛ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ 1.1.Середня загальноосвітня школа – загальноосвітній навчальний заклад – Школа сприяння здоров’ю у своїй діяльності керуються Конституцією україни “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, “ Про позашкільну освіту” та іншими відповідними законодавчими актами України, Конвенцією про права дитини міжгалузевою комплексною програмою “Здоров’я нації” 2002-2011 роки та іншими міжнародними актами Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України, цими основними вимогами та власним Статутом. 1.2.Головною метою навчального закладу – Школа сприяння здоров’я є: формування і розвиток фізично, психічно, соціально і морально здорової особистості зі стійкими переконаннями та системою знань про здоровий спосіб життя, створення умов для збереження і зміцнення учнів, підготовка їх до суспільно-значущого самоутвердження, самодостатності та самореалізації в дорослому житті. 1.3.Головними завданнями навчального закладу – Школа сприяння здоров’ю є:
1.4.Навчальний заклад – Школа сприяння здоров’ю несе відповідальність за якість знань про здоров’я та рівень формування здорового способу життя, відповідальність форм методів і засобів навчально-виховної діяльності віковим фізіологічним, психологічним особливостям учнів, вимогам щодо охорони їхнього життя і здоров’я. |
![]() | Положення Відділ освіти Золочівської районної державної адміністрації є структурним підрозділом районної державної адміністрації І підпорядковується... | ![]() | Положення про відділ освіти Великобурлуцької районної державної адміністрації Головному управлінню освіти І науки Харківської обласної державної адміністрації |
![]() | Річний план роботи Куп’янської загальноосвітньої школи І ііі ступенів... Створення оптимальних умов для забезпечення права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти | ![]() | Розпорядження Положення про відділ освіти Великобурлуцької районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови районної державної... |
![]() | Положення про архівний відділ Великобурлуцької районної державної... Великобурлуцької районної державної адміністрації (далі – відділ) є структурним підрозділом районної державної адміністрації, що... | ![]() | Положення про архівний відділ Великобурлуцької районної державної... Великобурлуцької районної державної адміністрації (далі – відділ) є структурним підрозділом районної державної адміністрації, що... |
![]() | Україна відділ освіти, сім’Ї, молоді та спорту кременчуцької районної державної адміністрації Департаменту освіти І науки Полтавської обласної державної адміністрації від 09. 07. 2013 №268 „Про організацію діяльності психолого-медико-педагогічних... | ![]() | Райдержадміністрації від 23. 04. 2013 №60 положення Відділ освіти уманської районної державної адміністрації (далі відділ освіти) є структурним підрозділом районної державної адміністрації... |
![]() | Відділ освіти білоцерківської районної державної адміністрації маловільшанська... України, з метою запобіганання виникнення тютюнової залежності у дітей І молоді, захисту здоров’я людей та забезпечення їхнього права... | ![]() | Розпорядження Київської та Севастопольської міської державної адміністрації І затвердження Типового положення про відділ освіти районної, районної... |