Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю




Скачати 411.76 Kb.
НазваБілоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю
Сторінка1/4
Дата конвертації02.04.2013
Розмір411.76 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Право > Документы
  1   2   3   4
Білоцерківська районна державна адміністрація
ВІДДІЛ ОСВІТИ
Районний методичний кабінет


НА ДОПОМОГУ ШКІЛЬНОМУ БІБЛІОТЕКАРЮ

( з досвіду роботи провідних бібліотекарів району )

1




м.Біла Церква-2009рік

Затверджено на засіданні ради РМК

Протокол № 5 від 23/04/2009


У методичному збірнику № 1 даються рекомендації щодо пропаганди українського слова в школі, краєзнавчого матеріалу та екологічної освіти засобами шкільної бібліотеки. Звертається увага на оформлення бібліотеки та пропонуються сценарії масових заходів.

Рекомендовано шкільним бібліотекарем та педагогічним працівникам загальноосвітніх закладів.






З досвіду роботи бібліотекарів району

^ Слєпньова О.Г. – провідний бібліотекар, керівник МО бібліотекарів району, завідувач бібліотекою Узинської ЗОШ І-ІІІ ст. №1

Дашківська Л.А. – провідний бібліотекар, керівник проблемної групи бібліотекарів району, завідувач бібліотекою Маловільшанської ЗОШ І-ІІІ ст. №2

Труш К.М. – провідний бібліотекар, член проблемної групи бібліотекарів району, завідувач бібліотекою Фурсівської ЗОШ І-ІІІ ст.




Відповідальний за випуск – Лавренчук Г.М.

Укладач – Степанчук С.І.

Технічний редактор – Кучерява Н.М.
В С Т У П
Впродовж багатовікової історії становлення і розвитку української освіти бібліотека була і є невід’ємною складовою навчального закладу.

Сьогодні бібліотека в школі є найважливішим культурно-освітнім, виховним та науково-методичним центром, який виконує важливу роль у формуванні національної свідомості, любові до свого народу, до мови, до своєї землі.

Шкільна бібліотека розвиває творчі здібності, таланти, пізнавальні інтереси, сприяє успішному засвоєнню навчальних програм учнями, підвищенню методичної та педагогічної майстерності вчителів через відповідні інформування та різні форми обслуговування.

Бібліотека разом із учителем спроможна гарантувати якісний рівень освіти. Тільки тісно співпрацюючи, координуючи свої зусилля, бібліотекар, вчитель можуть виховати повноцінну духовну особистість.

Використовуючи різні форми і методи масової роботи, бібліотека бере участь у підготовці всіх заходів, що підтримують розвиток самостійності та індивідуалізації школярів.

Велику допомогу в роботі бібліотекаря надає фахова преса. Але на сьогодні, на жаль, досить відчутною є обмежена забезпеченість фаховою періодикою бібліотекарів шкіл нашого району. Саме це і послугувало виданню циклу методичних посібників, які допоможуть бібліотекарю, а також вчителю в проведенні масових заходів різної тематики.

Запропонований матеріал сприяє формуванню молодого покоління, зумовлює вихованню естетичних смаків, переконань, ідеалів інтелектуального розвитку, громадянських позицій у підлітків.

Тематичний підбір методичних розробок відповідає програмовому матеріалу.


^ Рятуймо рідне слово …
(з досвіду роботи провідного бібліотекаря, завідувача бібліотекою

Узинської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, керівника МО бібліотекарів району

Слєпньової О.Г.)
Українське слово – це диво, провічний скарб, який ми успадкували від дідів-прадідів. Є українська держава, український народ і живе українське слово, яке сьогодні необхідно берегти і величати:

як білих журавлів,

як первоцвіт ранковий,

як старовинний спів,

рятуймо рідне слово …

Лариса Каширіна

Викреслюється завдання шкільної бібліотеки як оберега нашого слова. Ми ставимо собі за мету – виховувати у підростаючого покоління почуття патріотизму й любові до рідної мови. Ми розширюємо знання, одержані на уроках, розвиваємо інтерес до науки.

Бібліотекар – розпорядник долі книг. Він провідник, який допомагає книзі знайти дорогу до серця читача. Саме ми стоїмо біля витоків мудрості, пізнання і допитливості. Саме з наших уст і рук читач отримує орієнтири в книжковому морі, прищеплюємо любов до книги, навчаємо користуватись бібліотекою і її фондами, довідково-бібліографічним апаратом.

Рідне слово ! Ти прийшло до нас з маминих уст і її посмішки, ти вчиш нас добра і мудрості, і сьогодні ти просиш про допомогу від нас, шкільних бібліотекарів.

Поширення інтересу читачів до рідного слова – один з найголовніших чинників бібліотечної роботи. Ми спланували свою роботу, використовуючи всі форми і методи сьогодення.

І Наочність:


  • Книжково-ілюстративні виставки; тематичні викладки;

  • Виставки-перегляди однієї книги, статті, журналу;

  • Тематичні папки.


ІІ Інформаційно-консультативна робота:


  • Бібліографічні огляди; рекомендована література;

  • Анкетування; бібліотечно-бібліографічні уроки.


ІІІ Масова робота:


  • Дитячі ранки; читання і обговорення книг;

  • Презентації; конкурси, вікторини;

  • Прес-клуби; круглий стіл.


ІV Пошукова робота:


  • Створення рукописної книги прислів’їв;

  • Складання словника власних імен


Велику роль відіграє правильне формування і розкриття фонду художньої літератури і мовознавства.

Фонд художньої літератури розставлено за віком наших читачів, а в межах фонду – за алфавітом прізвищ авторів і назв книг. Окремо виділено в фонді довідкову літературу з мовознавства – енциклопедії, довідники, словники. Таке розмаїття довідкової літератури заставляє поміркувати наших читачів над питанням: „Чи добре я знаю свою мову ?” Чи володію нею, чи вмію грамотно, виразно висловлюватись ?” Тільки словники дають відповіді на ці запитання, адже слово рідної мови оповите таємницею свого народження, кожне слово ховає в собі тисячолітній шлях розвитку. Доречним буде проведення інтегрованих бібліотечних уроків з учителями -предметниками в бібліотеці за темою „Словники”.

1 – 4 класи: „Твої перші словники”;

5 – 7 класи „Подорож у країну словників”;

8 – 11 класи „Словник – інструмент пізнання світу”.

Залюбки допитливі малюки знайомляться з „Тематичним словником школяра” – тут нові слова, нові цікаві зустрічі і щось надзвичайно таємниче і цікаве. Мандруючи сторінками цього видання, школярі збагачують свій словниковий запас, розвивають мислення , знайомляться з роботами художника, який оформляв це видання. Книга навчає свого читача користуватись довідковою літературою, привчає до роботи з словниками різних типів і дає змогу постійно удосконалювати свої знання з рідної мови.

Культурна людина повинна знати, які словники існують і як ними правильно користуватись. А ми, шкільні бібліотекарі, навчимо ними користуватись і читачі їх полюблять, адже вони, словники - це весь всесвіт в алфавітному порядку.

Бібліотечні уроки дають змогу вивести учня за рамки підручника, глибше осмислити і зрозуміти матеріал, що вивчається. Саме бібліотечні уроки – це процес формування інформаційних потреб і запитів, вони дають ази пошуку інформації. Обов’язковий урок для учнів 10 класів „Бібліографія” ми проводимо з вчителем української мови. Уроки проводимо в формі бесід, лекцій, конкурсів.

Сьогодні шкільна бібліотека не може похвалитись фондом літератури по мовознавству. Ось і стали в пригоді журнали „Дивослово”, „Українська мова та література в школі”, окремі номери „Все для вчителя”. Кожна стаття цих часописів опрацьовується і заноситься в картотеку газетно-журнальних статей, рубрику „Українська мова”. Саме читачі-старшокласники вчаться користуватися картотеками, самостійно працювати в бібліотеці над написанням рефератів, МАНівських робіт.

Книжкові виставки бібліотеки – це її обличчя. Мета всіх їх – привернути увагу читачів до даної теми, розширити і поглибити знання. Книжково-ілюстративна виставка „Із слова починається людина” складається з таких розділів:

  1. Мова і закон.

  2. Мова – голос народу.

  3. Краса і сила слова.

  4. Звідки твоє ім’я

Епіграфом до неї стали слова Л.Забашти:

«Прийняла я дарунок

Від нені – то мова,

Тому скарбу ніколи не скласти ціни.»

Тематичні викладки літератури ми оформляємо постійно, одна з них присвячена Дню української писемності і мови „Слово наше рідне”. Тут вміщено матеріали, які дають змогу дізнатись про витоки нашої мови, про її місце серед інших мов, про скорботні дати в календарі української мови.

Як і книжкові виставки, викладки необхідно популяризувати, проводити по них огляди, звертати увагу читачів на цитати, ілюстративний матеріал. Ми радимо в шкільній бібліотеці організовувати виставки однієї книги, журналу. Викладку-ситуацію оформили в фонді довідкової літератури. Вона має назву „Ці книги потрібні для ділового мовлення”…, а читачі самостійно обирають перелік книг з ділового мовлення.

Допоможуть в роботі по пропаганді українського слова тематичні папки, які ми створили . Перша включає в себе „Закон України про розвиток і застосовування мов в Україні”, мовні обов’язки громадян, культуру мовлення, матеріали Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Друга – це сценарії масової роботи шкільної бібліотеки.

Сьогодення вимагає змінювати форми і методи бібліотечної роботи. Сама бібліотека – це сьогодні інформаційно- консультативний центр. Вона сприяє реалізації державної політики в галузі освіти, здійснює інформаційну підтримку навчальної та освітньої програми. Ми завжди в центрі уваги всього, що діється. Девіз нашої роботи: „Жодного відмовлення в інформації”. Знання інтересів і читацьких можливостей школярів допомагає виділити тих, хто виявляє особливий інтерес і зацікавленість у вивченні мови. Виявити інтереси дітей допомагають анкетування. Сьогодні анкета-сповідь дала змогу подивитись на наших дітей по-іншому. Як глибоко і неординарно вони мислять ! Ні, це не втрачене покоління ! Вони просто сприймають світ по-новому. Нам є чого в них повчитись.

Особливої уваги потребують обдаровані члени-слухачі МАН. Кожного навчального року є група читачів-школярів, які працюють в секціях МАН. Сьогодні ми вишукуємо матеріал, готуємо інформаційні списки літератури про походження української печі. Така була обрана дитиною тема і її вкрай необхідно підтримувати. Сьогодні викреслилась ще одна група читачів, яка чекає консультації в бібліотеці – це учні, які беруть участь на курсах підготовки в вузах.

Шкільна бібліотека – це центр дозвілля. Масові заходи бібліотеки завжди в центрі уваги школи. В цю роботу включено і актив бібліотеки, батьків, класних керівників. Клопітка робота по естетичному, музичному оформленню виявляє таланти наших читачів. Сьогодні ефективними технологіями масової роботи для нашої бібліотеки є постійно діючі відкриті полички: тематичні, одному автору, книзі, проблемі. Ширми – поради – це розгортка інформаційно-методичних матеріалів „Учись учитись”, „Ділове мовлення”, які допомагають учням підготуватись до уроків.

Чи замислювались ми над тим, як сьогодні читають старшокласники ? А переважає сьогодні, так би мовити „ділове читання”. Їм приходиться читати і готуватися до написання творчих робіт. На допомогу цій групі читачів у бібліотеці є ширми-поради, на які необхідно звернути увагу учнів.

Але ніхто не замінить живе слово бібліотекаря, яке завжди виховує вдумливого читача. Майстерність усного мовлення, уміння утримати увагу читачів викликає інтерес до тієї чи іншої книги. І бесіда про прочитане, почуте є однією з основних форм масової і індивідуальної роботи з читачами. Бібліотекар словом пробуджує думку і почуття. Стали доброю традицією голосні читання з читачами-малюками казок в ролях, оповідань О.Донченка, Г.Тютюнника.

Сьогодні рекомендуємо всіх звернути увагу на книги Алли Сокіл і Олени Конечної „Повчальні пригоди хлопчика Колі”, „Петрикові канікули”, „Моя країна Україна „Ми читаємо, обговорюємо, малюємо малюнки. І мова наших дітей „суржиком” змінюється. Діти чують, повторюють красиві, емоційні, ніжні українські слова.

Читачі середньої ланки стали учасниками вікторини за книгою Євгенії Чак „Мандрівка в Країну слова”, яка дає змогу граючись перевірити свої знання, уточнити і пригадати прочитане, на практиці оволодіти культурою мовлення. Звичайно, рідна мова є найкращою для того, хто нею розмовляє з дитинства. Але вивчати і поважати мови інших народів – це значить поважати себе, чому й научить ця книга та вікторина.

Рідна українська мова – засіб спілкування, єднання народу та невичерпної народної гідності. Зацікавила учнів-старшокласників така форма роботи в бібліотеці як прес-діалог „З перших вуст” …

Це була зустріч з міським головою та працівниками всіх служб. Навчити, допомогти висловлювати вже вивчене на уроках свою думку, правильно поставити запитання і почути відповідь на нього – такі ми ставимо собі завдання. А учні і представники влади були на рівних.

Дитячі ранки, конкурси і вікторини дають змогу розкритись талантам наших дітей, у них формується інтерес до рідного слова, до пізнання нового в мові. Ставимо за мету виховувати щиру любов і почуття гордості за мову, бажання її вивчати і берегти.

В день рідної мови, 21 лютого, варто провести засідання прес-клубу з читачами за круглим столом „Міжнародний день рідної мови”, конкурс „Найкращий знавець рідного слова”, годину гумору „Спілкуємося українською”, випуск газет і виступ по шкільному радіо – і ще не весь спектр масових засобів по пропаганді у бібліотеці рідного слова.

Щоб задовольнити інформацію читачів, необхідна клопітка систематична робота по збору матеріалу. В бібліотеці необхідно обов’язково проводити пошукову роботу. Зібрали і видали словник „Що в імені твоїм”. Збираємо і систематизуємо прислів’я, щоб оформити рукописну книгу малюками. Чи змогли б дорослі намалювати українську мову ? А наші діти читачі-малюки малюють і бачать її мову – дівчиною-українкою, на фоні чудесної природи.

Шкільна бібліотека саме національної української школи формує стійку потребу до навчання, самоосвіти, вміння на практиці застосувати набуті знання.

Гарний і талановитий український народ. Гарні його звичаї і обряди, гарна його мова. Тож шануємо й любімо її. Горнімося до освіти. Тоді й доля наша буде гарна й добра, краща, ніж тепер !

До вашої уваги пропоную сценарій свята «Мужай, прекрасна наша мово!»
^ Мужай, прекрасна наша мово !

(свято рідної мови)

Мета: поширити знання дітей про мову, усну народну творчість, виховувати

любов до українських пісень, хороводів, ігор. Сприяти розвиткові

творчих здібностей дітей, бажання примножувати родинні традиції,

берегти свою національну культуру.

Обладнання: рушники, вишивки, діти в українських костюмах.
Х І Д С В Я Т А

Під музику входять діти з хлібом-сіллю на рушнику.


Господар:

Добридень, шановні гості ! Запрошуємо вас на свято, приурочене рідній

мові.


Господиня:

Гостей дорогих ми вітаємо щиро, стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром. Для гостей відкрита хата наша біла. Тільки б жодна кривда в неї не забігла. Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі, щоб жилось по праці, щоб жилося у мирі. (вручають хліб-сіль гостям !)
  1   2   3   4

Схожі:

Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconМагдалинівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний...
Складання опорних схем за текстом підручника – один з найефективніших методів формування географічної освіти
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconУкраїна уманська районна державна адміністрація Черкаської області...
Впровадження ікт в діяльність бібліотек дозволяє бібліотекарю створювати власні інформаційні продукти,які допомагають читачеві /...
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconБілоцерківська районна державна адміністрація в І д д І лосв І т и районний методичний кабінет
України: 1996р. – м. Славутич Київської обл.; 1997р. – с. Романівка Житомирської обл.; 1998р. – м. Корсунь-Шевченківський Черкаської...
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconЧеркаська область уманська районна державна адміністрація методичний...
Додаток методичний супровід організації навчально – виховного процесу в знз 52
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconЧеркаська область уманська районна державна адміністрація методичний...
Додаток методичний супровід організації навчально – виховного процесу в знз 52
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconЧеркаська область уманська районна державна адміністрація методичний...
Додаток методичний супровід організації навчально – виховного процесу в знз 52
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconУманська районна державна адміністрація методичний кабінет відділу освіти
Всеукраїнського конкурсу винахідницьких І раціоналізаторських проектів еколого-натуралістичного напряму
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconБілоцерківська районна державна адміністрація київської області відділ...
Про закінчення 2012/2013 навчального року та проведення державної підсумкової атестації
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconБілоцерківська районна державна адміністрація київської області відділ освіти
Головному бухгалтеру централізованої бухгалтерії відділу освіти Білоцерківської райдержадміністрації Веремієнко В.І. віднайти можливість...
Білоцерківська районна державна адміністрація відділ освіти районний методичний кабінет на допомогу шкільному бібліотекарю iconБілоцерківська районна державна адміністрація київської області відділ освіти
На виконання Закону України «Про загальну середню освіту», Положення про загальноосвітній навчальний заклад та з метою урегулювання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка