Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з




Скачати 105.95 Kb.
НазваФранцисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з
Дата конвертації05.04.2013
Розмір105.95 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Право > Документы
ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ФОС.
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з Ассизі (див.розділ «Святий Франциск»). Спочатку цей святий заснував Перший чоловічий Орден, а потім разом зі св. Кларою, Другий жіночий Орден. Тому заснована ним община мирян, що живуть у світі , виконуючи свої професійні і суспільні обов’язки та прагнуть до християнської досконалості, Франциск назвав « братами та сестрами від покути». А з часом була названа Третім Францисканським Орденом (Терціарієм), який сьогодні має офіційну назву Францисканського Ордену Світських (ФОС).

Створення ІІІ Францисканського Ордену святий Кюре з Арсу вважав «найкращою справою, яку можна пропагувати в парафіях, бо це є найпотужніший засіб, щоб запалити любов». Папа Лев ХІІІ говорив: «Як би я хотів, щоб усі вірні були світськими францисканцями!»

Ідея створення світського ордену зявилася у Франциска під час його апостольських мандрувань.

З іншого боку , велика релігійна ревність, яку пробудив приклад життя та проповіді св. Франциска і його особа, надзвичайно притягувала багатьох тих, хто прагнув наслідувати Ісуса Христа за прикладом св. Франциска.

Одного дня, коли він проповідував на площі в Альвіано, ластівки галасливо защебетали, перешкоджаючи йому. Святий попросив їх помовчати: «Сестри, дайте й мені сказати; ви вже багато зробили; а тепер посидьте тихо і помовчіть, аж доки я не закінчу говорити». Ластівки послухались. Вражені дивом, здивовані слухачі говорили: « Дійсно, цей чоловік є святим!». І, випереджуючи один одного, намагались з побожністю торкнутись його одягу. Тоді багато з них захотіли піти за ним. Виникнення Ордену світських францисканців відповідало прагненням тих світських людей, які бажали вести поглиблене духовне життя згідно Євангелії та апостольську працю, але не могли вступити до Першого чи Другого Ордену через обов’язки чи то професійні, чи сімейні.

Тома Челано, перший біограф св. Франциска, свідчить: « Численні дворяни, духовні та світські, під впливом божественного натхнення, йшли до святого, прагнучи назавжди приєднатись до нього і жити під його духовним керівництвом» (1 Чел 37). У 1221 році Франциск проголошував проповідь у місцевості Ціннара , в Умбрії, після чого багато чоловіків та жінок різного соціального стану, які прагнули жити за Євангелієм, за прикладом Франциска, звернулись до нього з проханням порадити, що вони повинні робити, щоб наблизитись до Бога. Франциск відповів їм, що необхідно повернутися до щоденних обов’язків, а він невдовзі покаже їм дорогу. Саме цим часом датується прийняття перших мирян – подружжя Лукерія та його дружини Буанадонни з містечка Поджібонсі поблизу Сієни, яких прийняв сам св. Франциск. Він сам одягнув їх у сірий, бідний одяг, схожий на той, який одягали Менші брати, підперезав мотузкою, зав’язавши пасок вузлом, а через декілька місяців передав їм правила їхнього життя, назвавши новий Чин Терціарі, тобто «треті» . І це було початком створення Третього Ордену «для спасіння усіх усюди».

Св. Франциск і його товариші допомагали людям усвідомити що не обов’язково перебувати за мурами монастиря для того, щоб осягнути досконалість християнського життя. Адже святими можуть стати також і світські особи – в родинному житті та виконанні своїх професійних обов’язків.


  • 2 -


В організації ІІІ Ордену і наданню йому правових норм, тобто в прийнятті правил життя в Ордені – першої Регули (Статуту), св. Францискові допоміг кардинал Уголіно, який пізніше став Папою Григорієм ІХ. Він допоміг йому опрацювати Регулу, яка в 1221 році була затверджена Святим Престолом, Папою Гонорієм ІІІ.

Проголошення Регули ознаменувало офіційний початок діяльності ІІІ Францисканського Ордену. Йдеться про справжній Орден, відмінний від усякого братерства. У нього, як і в інших Орденів, була Регула (Статут), затверджена Апостольською столицею, обряд прийняття в кандидати, новіціат та складання обітниці євангельського життя. Ті, що належали до нього, повинні були кожен по-своєму та в міру своїх можливостей, прагнути досягнення досконалості та святості.

Терціарами, тобто членами Третього чину , могли стати всі: священники, миряни, дівчата, вдови, одружені, якщо вони були католиками, вірними Церкві. Терціари могли жити у своїх домах християнським життям, чинячи добрі діла, зокрема справи милосердя.

Той, хто вступав до Чину братів і сестер Покути, як його назвав кардинал Уголіно, зобов’язувався помиритися з ворогами, повернути майно, нажите нечесним способом, платити церковну десятину; написати відповідно до закону власний заповіт, щоб після його смерті не виникли чвари між спадкоємцями; наколи не носити зброї; ніколи не клястися, за винятком випадків, коли Церква це дозволяє, наприклад, для захисту віри, для закріплення миру, для того, щоб дати покази у суді, не приймати громадських почестей.
Третій Чин показує, яке велике соціальне значення святого Франциска. Якби він зупинився на двох перших орденах, він був би великим засновником, але не реформатором чи «поправником», як назвав його папа Пій ХІ, вживши сміливе слово , нове в історії Церкви. Воїнство покути, в якого пояс був замість шаблі, хрест замість прапора, святий Франциск замість кондотьєра, навертало душі до євангельського милосердя і підготовляло майбутнє. Францисканський устав подібний до мотузяного пояса: він може бути широким або вузьким, залежно від того, як хтось ним підперезується, а це вповні відповідає педагогіці святого Франциска, який наказує небагато – крок у крок ступати за Ісусом Христом , але вимагає, щоб воно було точно виконане.


^ ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ФОС.
Заснований Францисканський Орден швидко поширювався. Спочатку в усій Італії, а пізніше в інших країнах, куди прибували брати Першого Ордену св. Франциска. Неначе гірчичне зернятко, Орден незабаром розвинувся і розрісся, як велике дерево.

Його життєва програма була чітко окреслена: слідувати за Ісусом Христом за прикладом св. Франциска в сімї і на роботі, разом зі своїми дітьми йти радісним шляхом

християнського та особистого самовдосконалення. Це був швидкий і приємний шлях, проста, добровільна , а не примусова школа служіння та любові до Бога і ближнього.

Про повсталу справу Франциска, яка тривала багато століть, папа Бенедикт ХУ у енцикліці «^ Sacra Propediem» 1921 р, присвяченій ІІІ Ордену, написав: «Франциск, з допомогою Божої благодаті, першим розпочав втілення думки про те, щоб монаший стиль життя в Ордені зробити загальним, що до цих пір не вдалося зробити жодному настоятелю з інших Орденів».

Заохочені до наслідування Ісуса Христа , вбогого,смиренного, покірного, лагідного і постійно радісного в любові , люди, захоплені неповторною постаттю Франциска, об’єднувались і продовжують об’єднуватись у спільноти, що переймають досвід євангельського життя від послідовників св. Франциска.

Середньовічна Церква знайшла у Третьому Ордені могутню підтримку і надзвичайну силу. Нова духовність , основана на ідеях Франциска та затверджена Миколою ІУ, не могла не вплинути на суспільство і людей.

Світські францисканці діяли в усіх сферах, зокрема, в цехових та ремісничих гільдіях. Можна сказати, що середньовічний феодалізм був поборений завдяки почуттю братерства і рівноправ’я Третього Ордену. При кожній спільноті зявлялися притулки та богадільні, що утримувалися на великодушні пожертвування всіх братів. Францисканці світські вважали цілком природнім, що бідні мають право на співчуття, тому зазвичай називали їх «нашими панами і господарями».

Святий Франциск добре розумів, що його поради і заклики, хоча й давали «приємні плоди доброти і добра», були тільки тимчасовими заходами. Насправді, часи мінялися, росли вимоги. Він написав листа «До всіх вірних», де окреслив практичні норми життя, але цього було замало для тих, що хотіли жити за його ідеалом, живучи згідно з Євангелієм. Потрібно зазначити, що щойно відбувся ІУ Латеранськифй Собор, який дав нові директиви.

У Римі, в папській курії, Франциск мав великого друга – кардинала Уголіно, графа Ананії і єпископа Остії, котрий згодом став Папою Григорієм ІХ. Саме до нього звернувся св.Франциск у цю хвилину труднощів та непевності з проханням допомогти скласти нову Регулу. Йшлося про складну та кропітку роботу: поєднати вимоги обітниці євангельського життя з обов’язками щодо сімї і праці.

Втішений та підтриманий молитвами та досвідом Франциска, кардинал рішуче приступив до роботи і незабаром завершив її, виявившись справжнім «митцем та вчителем».

Честь затвердити першу Регулу Третього Францисканського Ордену випала на долю Папи Гонорія ІІІ. Затверджена Регула складалась з 12 розділів та починалась словами: «В імя Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь! Памятка життя Братів і Сестер у Покуті, що живуть у сімях, розпочато року Господнього 1221». У цій Регулі св. Франциск зобов’язує до публічного сповідування віри, послуху Церкві. Він закликає відмовитись від будь-яких форм насильства, а також – до сумлінного виконання своїх обов’язків. Вимагає турбуватись про лагідність, чистоту серця та жертовність духа в служінні бідним. Раз у
місяць терціари мали збиратися разом, щоб брати участь у Службі Божій, вислухати проповідь і вирішити спільні справи. Принаймні три рази в рік вони повинні причащатися – на Різдво, на Пасху і на Пресвятої Трійці. Вони мали відвідувати хворих братів, молитися за померлих і платити щомісячний внесок, відповідно до достатку, для допомоги бідним і жертвам несподіваного лиха. Убогість, на відміну від І та ІІ Чинів , не була зобов’язуючою, але у своєму серці кожний мав би відійти від світських благ і користуватися ними помірно, як засобом до існування, а не метою свого життя. А слово «покута» , яким названо цілий Чин, вказувала на його дух. Йоанн Фанійський в своєму Коментарі до Регули пише, що тільки той може зрозуміти її, хто має в собі любов; тільки той може її виконати, хто в смиренні відкриється для дії Святого Духу.

Згідно зі словами Регули наше життя складається у наслідуванні святого Євангелія Господа нашого Ісуса Христа (Рег.1.1) Святий Франциск, коли писав Регулу, не стільки бажав створити якийсь юридичний документ, скільки визначити спосіб життя. Ключем для розуміння Регули є особа Ісуса Христа. Чим більше ми пізнаємо Ісуса і чим більше розпалюється в нас любов до Нього, тим більш ревно та впевнено ми будемо виконувати Регулу. Ця любов збереже нас і від втілення в життя нашого бачення життя, вона ж буде спонукати нас ревно та радикально виконувати Регулу. Жити згідно Регули - значить, виконувати Євангеліє.

Зобовязання Третього Чину повертати майно, нажите нечесним шляхом і насиллям, часто приводило до того, що спадщина танула, доводячи до неймовірного гніву спадкоємців, але воно відновлювало справедливість, вгамовувало образи розорених і бідних, попереджало найжорстокіші розправи над суперниками, застерігало лихварів і хабарників. До добра приводило і те, що члени Третього Чину складали заповіти, згідно зі своїм сумлінням.

Зобовязання не присягати, за винятком особливих випадків, також вдаряло по феодальній системі, коли впливові сімейства з’єднувалися між собою, заманюючи у свої спілки бідніших людей і тих, що потребували опіки, а потім ставили їх на службу своїм інтересам, заперечуючи спільному благу. Тому, члени Третього Чину, не зв’язували себе ні з партіями, ні з володарями , і в такий спосіб не були під владою ні під суспільною, ні під персональною, раз і назавжди вступивши добровільно у воїнство духу.

Зобовязання не носити зброю було в ті часи нечуваним, адже тоді наймиролюбніша

людина не виходила з дому, не пристебнувши до пояса хоча б стилета. «Вам пробють голову» - застерігали їх друзі, але члени Третього Чину відповідали: «Якщо Бог з нами, то хто проти нас?»

Члени платили щомісячні внески і це було своєрідною касою взаємодопомоги. Спільний фонд збирали по зернятку: тут були пожертви лицарів, ремісників, селян. Так, багач не міг чванитися тим. Що тільки він один жертвує гроші, але й бідняк не міг обійтися без багача. Скромний мотузяний пасок сильніше за золотий шнур зв’язував воєдино багатих і бідних у любові Ісуса Христа.

З роками до Регули 1221 року були внесені доповнення та зміни. Однак, коли хтось і сьогодні, через 800 років,переймається духом його засновника і живе за правилами Чину, належить до воїнства покути.

Спільноти поширились не тільки в Італії, але й по всій Європі. Наступив час, коли виникла потреба в точній практично-юридичній систематизації розпоряджень, заборон, порад, закликів.

Микола ІУ, перший францисканський Папа, переглянув і доповнив Регулу 1221 року. Робота його не була легкою: йшлося про пристосування Регули до вимог тогочасного життя і до внутрішніх змін у самому Ордені. Затвердження та обнародування Регули відбулося 18 серпня 1289 року знаменитою буллою «Supra Montem».

30 травня 1882 року Папа Лев ХІІІ доопрацював Регулу 1289 року,виклавши нову редакцію більш стисло та лаконічно. Про цю Регулу було сказано: «шедевр ясності, зразок юридичного стилю, досконалий кодекс суспільного апостольського служіння».

Лев ХІІІ, прагнучи провести рішучу реформу в тогочасному суспільстві, не бачив знаряддя кращого , ніж Третій Францисканський Орден. В 1891 році він опублікував енцикліку Rerum Novarum і довірив її виконання світським францисканцям: «Моєю соціальною реформою є Третій Орден св. Франциска . Я абсолютно впевнений, що поширення францисканського духу врятує світ».
Остання редакція Регули, якою сьогодні керуються світські францисканці, була переглянута та скорегована 24 червня 1978 року, затверджена апостольським листом «Seraphicus Patriarca» Папи Павла УІ під час ІІ Ватиканського Собору. Вже в 1964 році Папа Павло УІ, розмовляючи зі світськими францисканцями, сказав: «Нехай дух св. Франциска овіє вас життєвим подихом. А його заповіт братерства нехай звучить, неначе чудова луна, щоби засвідчити світові непохитність Церкви». Нововведенням цієї Регули була її нова назва. Раніше, для визначення групи світських францисканців, вживався термін «ТФО»(«Третій Францисканський Орден»). В новій назві було додано прикметник «світський», і тепер його офіційна назва – «ФОС» («Францисканський Орден світських»). Однак назва «Третій Францисканський Орден» можлива для вживання.

Св. Франциск, хоч і віддалений у часі, завжди близький сучасній людині своїми цінностями, тому, що вони актуальні й не минають так само, як актуальне та вічне Євангеліє.

Францисканський Орден світських (ФОС) належить до Римо-Католицької Церкви, живе францисканською духовністю в спільнотах (див. розділ «ФОС сьогодні – Структура») під духовним керівництвом священників Першого Францисканського Ордену та Третього Регулярного Ордену (ТОР). Привязанність та відданість Третього Ордену по відношенню до Першого Ордену викликало захоплення, як в часи виникнення Ордену, так і сьогодні. Наслідуючи приклад свого святого засновника, брати вважали світських францисканців членами своєї родини. При кожному монастирі були і є братерські спільноти, яких він приймає і духовно підтримує. Ще з тих перших часів взаємна співпраця вважалась необхідною умовою для розквіту обох Орденів.

Після ІІ Ватиканського Собору, який звернув увагу на необхідність присутності та свідоцтва світських католиків у будь-якому середовищі, Третій Орден особливим чином відновився. У 1978 році Папа Павло УІ затвердив новий терціарський Устав (Регулу), а у 1990 році Папа Йоан Павло ІІ – нову Конституцію ФОС , згідно з якою всі католики: діти, молодь і дорослі можуть , йдучи за Божим покликанням, впроваджувати Євангеліє в життя, приймаючи духовність Францисканського Ордену Світських. На сьогодні у світі францисканців Третього Ордену – близько 450 тисяч.

В Україні перші спільноти Світських францисканців зявилися уже в ХІУ столітті. Такий спосіб життя у євангельському братерстві завжди захоплював народ нашого краю. Жорстоке переслідування після Жовтневого перевороту не могло знищити в серцях людей прагнення того чарівного шляху до Небесного Отця, який нам був вказаний св. Франциском. Переслідувані терціарії пронесли крізь десятиліття перлини віри та францисканської духовності. Зараз в Україні близько 1100 членів ФОС, об’єднаних в більш, як 50 спільнот . Членами ФОС є люди різних професій, різного віку та соціального статусу.

Францисканський Орден Світських існує в Церкві 800 років. Протягом всього свого існування завжди допомагав Церкві. «Від самісінького початку Франциск бачив «ми» своє і малих братів як велике «ми» єдиної і вселенської Церкви» - сказав про це у зверненні до членів Францисканської Родини, учасників міжнародної Капітули Наметів 18 квітня 2009 року Папа Бенедикт ХУІ.

Орден дав зі своїх рядів велику кількість святих та блаженних. Церква зарахувала до сонму святих 112 осіб з Францисканського Ордену Світських, серед яких: король Франції Людовік ІХ, свята Єлизавета,дочка угорського короля, Папа Лев ХІІІ, Папа Бенедикт ХУ, Христофор Колумб, Томас Бекон та інші ( див. розділ «Орден-Святі та блаженні») І сьогодні проходять беатифікаційні процеси брати і сестри з його лав.

Схожі:

Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconФранцисканський Орден Світських – справжній Орден
Але що це означає – бути Орденом? І чому наші Генеральні Конституції визначають Францисканський Орден Світських (Ordo Franciscanus...
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconЛітургія та урочистості Францисканського Ордену Світських
Кожен орден має власні традиції, звичаї, привілеї отримані від Святого Престолу. Також має власний Ритуал, затверджений Римською...
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconІсторія та структура Францисканського Ордену Світських
Особи, які прагнуть вступити в Орден, повинні намагатися більше дізнатися про його історію, обставини виникнення, його працю для...
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconГоловне майно, головна сума; у 19 століття багатство?
Тести: «Промисловий розвиток І українські міста І торгівля в першій половині 19 століття»
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconРефератів з всесвітньої історії тема: Перша світова війна
Країни Латинської Америки в першій половині ХХ століття. Особливості економічний та політичних процесів у регіоні
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconНещодавно на території нашого селища проводились археологічні розкопки...
В першій половині XIX століття розкопками археологічних старожитностей на території нашого селища займався граф Раст-воровський,...
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconБіблія це стародавня збірка, різних за формою І змістом релігійних...
Першу частину – Старий Заповіт – написано в дохристиянські часи давньоєвропейською мовою, а Новий Заповіт ідеологами християнства...
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з icon9-10 листопада 2012 року за ініціативи Національної Ради ofs(Францисканського...
Францисканського Ордену в Церкві, оживлення Ордену та напрямків його розвитку. Базою для розгляду тем реколекцій були матеріали Синоду...
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconЛегенди… відгомін сивої давнини нашої. Творив їх народ впродовж усієї...
Село Крушанівка було засноване в першій половині 18 століття. Воно було приписане до Китайгородської єпархії
Францисканський Орден Світських виник в Італії, в першій половині ХІІІ століття, а саме, у 1221 році. Францисканський Орден світських засновано св. Франциском з iconФормаційний проект Міжнародної Ради фос
Компендіуму Соціальної доктрини Церкви, який було опубліковано Папською Радою «Справедливості І миру» в 2004 році. Ця стаття представляє...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка