Скачати 96.37 Kb.
|
Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №100 Методична розробка « ![]() Автор роботи: Харлац Юлія Олександрівна Посада: соціальний педагог КЗШ№100, м. Кривий Ріг П Л А Н 1. Поняття «неблагополучна сім’я». 2. Соціальний супровід неблагополучної сім’ї. 3. Ознаки неблагополучної сім’ї. 4.Завдання соціального педагога у роботі з неблагополучною сім’єю. 5. Методи та форми роботи з сім’єю. Соціальне інспектування. ^ 1. Поняття «неблагополучна сім’я». Для українського суспільства актуальною проблемою є проблема неблагополучних сімей. Вона вимагає свого розв’язання, оскільки сім’я - найважливіший фактор соціалізації дитини, від неї залежить, яким буде наше майбутнє, наше суспільство. Неблагополучною сім’єю є та сім’я, в якій порушуються права її членів, права людини, юридичні норми суспільства. Причинами цього можуть бути алкоголізм, наркоманія членів сім’ї, психолого-педагогічна і правова неграмотність, хвороби, політична ситуація, насильство щодо членів сім’ї, економічні фактори суспільства. ^ Соціальний супровід сім’ї – один із напрямів роботи соціального педагога із сім’єю, спрямований на підтримку сім’ї в різних видах її життєдіяльності, формування здатності сім’ї самотужки долати свої труднощі, надання допомоги сім’ї з метою розв’язання різних проблем. Соціальний супровід здійснюється шляхом надання сім’ї різних видів матеріальної та психологічної допомоги, консультування, соціальних послуг, захисту інтересів сім’ї в органах державної влади. Тривалість соціального супроводу окремої родини залежить від гостроти проблем, які існують у сім’ї, рівня розвитку адаптаційного потенціалу її членів, ступеня функціональної спроможності сім’ї щодо самостійного подолання труднощів, рівня розвитку зв’язків сім’ї з мікро- та макросередовищем. ^ Можна відокремити такі ознаки неблагополучної сім’ї: - невиконання батьками обов’язків щодо виховання дітей та їх матеріального утримання; - байдуже ставлення до здоров’я, фізичного, духовного та морального розвитку дітей; - жорстоке поводження, фізичне, сексуальне, психологічне, економічне насильство над неповнолітніми; - зловживання алкоголем, наркотичними, токсичними речовинами, їх моральна поведінка у суспільстві; - утягування неповнолітніх до протиправної діяльності, бродяжництва та жебракування; - різні форми експлуатації дітей; - житлово-побутові, санітарно-гігієнічні умови, що загрожують здоров’ю та життю неповнолітніх. ^ Завдання соціального педагога у роботі з неблагополучною сім’єю: - виявлення випадків порушення прав людини в сім’ї, причин неблагополуччя, інформування про них органів влади; - профілактика девіантної поведінки в сім’ї та суспільстві, рецидивів порушення прав членів сім’ї у родині та суспільстві; - пропагування ідеальної моделі сімейного життя, здорового способу життя; - правова і психолого- педагогічна просвіта населення з питань сім’ї та шлюбу, прав людини; - організація предметного спілкування членів неблагополучних сімей між собою, з іншими сім’ями для подолання причин неблагополуччя; - різноманітна допомога в організації життєдіяльності сім’ї, створенні умов для її функціонування, самореалізації та розвитку її членів. ^ Соціально-реабілітаційна робота з неблагополучною сім’єю спрямована насамперед на відновлення виховного потенціалу сім’ї, захист прав членів родини у кризових ситуаціях, зміну соціального та сімейного статусу окремих членів родини. Об’єктами соціальної реабілітації є члени родини, які зазнають різних форм психічного, фізичного та сексуального насильства; сім’ї, які за певних умов послабили або неправильно реалізують свою виховну функцію; сім’ї, в яких окремі члени потребують медичної або професійної реабілітації. Основні форми роботи із соціальної реабілітації неблагополучної сім’ї – індивідуальні та групові. Серед індивідуальних важлива роль належить консультаціям і психотерапевтичним бесідам з батьками, подружжям і дітьми. Серед групових форм роботи варто зазначити тренінгові заняття, які можуть проводитися як із подружніми парами, так і окремо з чоловіками та жінками. Груповими формами психолого-педагогічної реабілітації є семінари, відеолекторії, зустрічі з фахівцями, групи самодопомоги тощо. Соціально-профілактична робота з неблагополучною сім’єю спрямована на запобігання неконструктивній взаємодії між членами сім’ї, різним формам насильства, помилкам у сімейному вихованні, формуванню різних видів хімічної залежності у членів сім’ї, на виявлення потенційно неблагополучних сімей. Групові та масові форми роботи є провідними в таких напрямках: зміцнення інституту сім’ї шляхом формування в населення розуміння сім’ї як базової цінності в житті людини; підготовка молоді до сімейного життя, відповідального батьківства; пропагування здорового способу життя серед членів сім’ї; психолого-педагогічне просвітництво подружжя з питань побудови конструктивних взаємовідносин і сімейного виховання; попередження типових причин розлучень. Серед основних форм профілактичної роботи можна виділити лекторії, семінари, тренінги, клуби для молодих сімей, тематичні дні тощо. Соціальне інспектування – це складова соціального супроводу, метою якого є контроль соціального педагога чи працівника за реалізацією в сім’ї прав її членів, виявлення випадків їх порушення та умов, що цьому сприяють. Основними об’єктами соціального інспектування є сім’ї, де дорослі ведуть аморальний спосіб життя, перебувають на обліку в міліції, наркологічному диспансері, службі у справах неповнолітніх, у наркологічному диспансері, повернена з притулку для неповнолітніх у сім’ю, не відвідує школу, схильна до бродяжництва. ^
^
^
^ - Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, зустріньтесь і обговоріть це з класним керівником, соціальним педагогом. -Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей. - Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів. - Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння. - Обов’язково дотримуйтесь режиму дня . Потрібно пристосувати режим дня так, щоб він позитивно впливав і на режим харчування, сон, прогулянки, і на виконання домашніх завдань, тощо. - Головне новоутворення підліткового періоду – відкриття своєї індивідуальності, свого «Я». Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності. - У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям. Пам’ятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність, скільки право на неї. - Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду, а також ослабляти контроль за навчальною діяльністю зразу. Підліток дуже вразливий і легко піддається як позитивному впливу, так і негативному. - Заохочуйте допитливість дитини. Якщо ви спробуєте позбутись її, коли вона ставить відверті запитання, дитина шукатиме відповіді на стороні. - У цьому віці розширюється коло спілкування, з’являються нові авторитети. - Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо. - У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів. ЯКЩО: • Дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти; • Дитину висміюють, вона стає замкнутою; • Дитину хвалять, вона вчиться бути вдячною; • Дитина росте в докорах, вона вчиться жити з почуттям провини; • Дитина росте в терпимості, вона вчиться розуміти інших; • Дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою; • Дитина росте в безпеці, вона вчиться вірити в людей; • Дитина росте у ворожнечі, вона вчиться бути агресивною. ЯКЩО ДИТИНУ ПІДТРИМУВАТИ, ВОНА ВЧИТЬСЯ ВПЕВНЕНОСТІ В СОБі ^
Література:
|
![]() | Інформаційно-аналітичний звіт про організацію та здійснення системою... Одним із пріоритетних напрямів діяльності центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді є соціальна робота з сім’ями, які опинилися... | ![]() | Проек т «невстигаючий обдарований учень» Виконавець-заступник директора... Учасники проекту: заступник директора з навчально- спортивної роботи,психолог, соціальний педагог, керівники мо, учні |
![]() | Педагогічна характеристика учня з ускладненою поведінкою Склад (тип) сім’ї. Прізвище, ім’я, по-батькові батьків. Місце роботи батьків, посада | ![]() | Відділ освіти Погребищенської райдержадміністрації Капустіна Т. А. –методист, який відповідає за психологічну службу району; практичний психолог, соціальний педагог Гопчицької сзш... |
![]() | Педагог має бути річкою, в якій зливається гаряче серце й холодний розум У сучасних умовах координацію виховних дій сім’ї покладено на освітній заклад, І від того, як організована робота з батьками, значною... | ![]() | Амазонка авангарду олександра Олександрівна Екстер Як живописець, сценограф, педагог, одна із засновниць арт-деко, О. Екстер зробила свій внесок у розвиток не лише українського, а... |
![]() | Санталова світлана олександрівна, педагог-організатор Скандинавської гімназії м. Києва Вед.(уч.): здається, що лише вчора ви переступили поріг нашої школи, а вже пройшли перші напружені місяці І ви носите горде ім’я... | ![]() | 1. Загальні відомості про дитину Склад (тип) сім’ї. Прізвище, ім’я, по-батькові батьків. Місце роботи батьків, посада. Освіта батьків. Матеріальне становище родини... |
![]() | Рекомендована література для класних керівників та вчителів при роботі... Алексенко О. Діти нашого сьогодення. Нестандартна поведінка //Соціальний педагог. – 2009. №7 | ![]() | Діяльність соціального педагога в навчальних закладах Соціальний педагог здійснює комплекс заходів з виховання, навчання, розвитку І соціального захисту особистості в закладах І за місцем... |