Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта»




Скачати 118.43 Kb.
НазваПроект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта»
Дата конвертації19.03.2013
Розмір118.43 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Право > Документы
УКРАЇНСЬКА МОВА – ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ

Урок-проект з курсу «Я і Україна. Громадянська освіта», 4 класс
Проблема проекту: сформувати в учнів поняття про українську мову як державну мову; розкрити красу і мелодійність рідної мови; виховувати повагу і бажання вивчати та спілкуватися рідною мовою. (2 слайд)

Спосіб вирішення проблеми: підбір матеріалу в бібліотеці, в Інтернеті, ознайомлення з додатковою літературою,

етап – підготовчий. Визначення теми та завдань. (3 сайд)


У чому полягає задум

Для цього це потрібно

Дізнатись якомога більше про українську мову.

Пробудити в учнів повагу, любов до української мови, бажання вивчати та оберігати її.


ІІ етап – планування діяльності для досягнення поставленої мети.

(4 слайд)

Клас поділяється на групи.

Завдання: пошук інформації

Результат

1група –значення мови в нашому житті .

1-й промінчик – легенда «Як ростуть слова».

2 група – відображення відношення народу до мови та слова в усній народній творчості.

2-й промінчик – народна скарбничка

3 група – як розвивалась українська мова протягом багатьох століть

3-й промінчик – скорботний календар української мови

4 група – що таке державна мова і що записано про державну мову України в Конституції України.

4-й промінчик - українська мова – державна мова України.

5 група – краса і мелодійність рідної мови.

5- промінчик – вірші про українську мову.


етап – виконання проекту. (5 слайд)

Кожна група готується до подання своїх результатів. Учні працюють з додатковою літературою, відвідують шкільну бібліотеку, шукають інформацію в Інтернеті.

^ IY етап – підбиття підсумків. Захист проекту. (6 слайд)

Урок-свято

Мета: сформувати в учнів поняття про українську мову як державну мову; розкрити красу і мелодійність рідної мови; виховувати повагу і бажання вивчати та спілкуватися рідною мовою.

Обладнання: проектор, екран, малюнок сонечка, папір, фломастери, костюми для інсценівки.
^ Хід уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

А Вкраїни ж мова –

Мов те сонце дзвінкотюче,

Мов те золото блискуче,

Вся і давність, і обнова –

Українська мова.

  • Так говорив про українську мову Павло Тичина.

Про українську мову будемо говорити сьогодні і ми. Наш урок – незвичайний. Це урок-захист проекту «Українська мова – державна мова України». Ви всі старанно готувалися, кожна група виконувала своє завдання і сьогодні покажете результати своїх пошуків, своїх досліджень. Наша мова «мов те сонце дзвінкотюче» і тому ми вирішили, що кожна група додасть свій промінчик до цього сонечка.

Прислухайся: з ранку до вечора навколо тебе звучить мова. Ось у сусідній кімнаті з кимось розмовляє мама, віддалік чується голос диктора, а з вулиці долітають ледь чутні голоси людей.

Ти так звик до цього, що майже не помічаєш звучання мови. Ти чуєш її лише тоді, коли вона звернена до тебе безпосередньо.

А тепер припусти на хвилинку, що мови нашої – та й інших мов на землі – ще нема.

Якою була б земля? Якими були б ми?

Навіть уявити важко, яка б це була сумна й похмура картина. Стіною стоять непрохідні ліси, а в них – хижі звірі, гадюки, сови...

А хто там боязко визирає з печери?

Та то ж первісна людина!

Скоцюрбилась від холоду й страху, щільніше натягує на голі плечі якусь шкуру, сторожко оглядається... Такими наші пращури були колись, такими б надовго вони зоставались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли мову. (А. Коваль)

Послухайте легенду про те, як люди навчились розмовляти.

1-й промінчик – 1-ша група. (До сонечка прикріплюється перший промінець).
Інсценівка легенди „Як ростуть слова”. (7 слайд)
^ ЯК РОСТУТЬ СЛОВА (ЛЕГЕНДА)

Ведучий

Про це вже мало хто пам’ятає, бо минуло відтоді не сто, не двісті, а тисячі років. На щедрих плодючих землях, оточених горами, жило плем’я німів. Вони вирощували виноград, персики, апельсини, всіляку городину і жили в достатку. Та коли б ми з вами якимось дивом потрапили в ті краї, то не почули б жодного слова – лише шум водограю і щебетання пташок звучали там. Німи не вміли говорити, вони тільки ворушили губами і читали слова по вустах. Може, то було й непогано, бо ж не знали ні сварок, ні лайки, а тому й приятелювали і старий , і малий.

Одна лише бабуся Мова жила сама за високим кам’яним парканом. Щодня вона поралася у квітнику. Мову вважали чарівницею, бо ж розумілася на травах: яка від кашлю, яка від зубного болю, а яка від лихоманки. (Входить бабуся Мова в гарній хустині. Ходить, збирає до кошика квіти і трави).

Якось до бабусі прийшов хлопець. (Входить хлопець. Ворушить губами, розповідає, допомагає собі рухами). З його тремтячих вуст дізналася Мова про горе. Сусідська дівчина, сліпа від народження, хотіла вмерти, бо почувалася дуже самотньою. Люди нічим не могли їй зарадити, адже дівчина не бачила слів утіхи...

- Не зумію я повернути дівчині зір, - похитала головою Мова. – Та у мене є таємниця.

І мова повела хлопця у свій дивовижний квітник.

- Здрастуй... здрастуй... здрастуй...- забриніло зусібіч. Ті звуки линули від квітів. (Учениці, вдягнені в різнокольорові сукні, тримають в руках яскраві квіти).

- Це – слова, - пояснила бабуся. – Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона почує, хай радість прийде в її засмучену душу.

(Хлопець зриває букет, несе дівчині, віддає. Дівчина притискає букет до себе, посміхається).

Який же то був букет! Мінився золотим, червоним, синім кольорами, пахтів, наче персиковий сад, і звучав так чарівно, що серце завмирало:

  • Ти...красива...Ти...потрібна...мені... Живи...

А наступного дня всі німи юрмилися біля Мовиного подвір’я. Вони

прийшли по слова. Благально простягали руки, з надією дивилися на бабусю Мову. (Кілька німів обступають Мову, простягають до неї руки, ворушать губами).

  • Я навчу вас вирощувати слова, - ворухнулися губи старенької.

Мова винесла повний кошик корінчиків.

- Кожне слово, наче квітка, має корінь, а з нього виростають листочки -

суфікси, пагінці – префікси і пуп’янки – закінчення. З одного кореня може вирости багато слів-квітів. Бережіть свої квітники, виполюйте бур’яни і вирощуйте найкращі слова.

По корінчику розібрали німи щедрий подарунок Мови, обсадили всю землю дивоквітами і передали наступним поколінням таємницю про те, як ростуть слова.
Вчитель. «Рідна мова дорога людині, як саме життя», – говорить народна мудрість. Друга група вивчала народні вислови про мову, її вплив на життя людини.

^ 2 промінчик – Народна скарбничка (8 слайд)

(До сонечка прикріплюється другий промінчик. Прислів’я виставляються на дошці.)
1-й учень. Мова людини – показник її вихованості, загальної культури, розуму. Отже, треба старатися так вивчати мову, щоб розмовляти нею правильно і красиво. Треба завжди пам’ятати, що рідна мова – це неоціненне духовне народне багатство, яке передається з покоління в покоління і несе в собі народну мудрість, славу, культуру, традиції.

2-й учень. «Кожне слово рідної мови, - писав Василь Сухомлинський, - має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат і відтінок барви, - а цих відтінків кожна барва має тисячі».

3-й учень. Любов до рідного слова знайшла своє відтворення і в народній творчості. Здавна люди вважали, що влучні народні прислів’я і приказки завжди виховували людину.

Учні розказують, які прислів’я вони вивчили та пояснюють, як їх розуміють.

  • Слово не горобець, випустиш – не спіймаєш.

  • Мудрий не все каже, що знає, а нерозумний не все знає, що каже.

  • Птицю пізнають по пір’ю, а людину – по слову.

  • Умій сказати, умій і змовчати.

  • Гостре словечко коле сердечко.

  • Вода все сполоще, а злого слова – ні.

  • Рідна мова – не полова: її з вітром не розвієш.

  • Хто своєї мови цурається, той сам себе соромиться.


Вчитель. Видатний український письменник і педагог Василь Сухомлинський писав: «Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як добрим ім’ям своєї родини. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, - це людина без роду й племені».

^ Третій промінчик –Скорботний календар української мов

(9 слайд)

1-й учень. Замислимось над тим, що таке наша мова. Протягом кількох століть жорстоко знищувалася культура українського народу. Особливої наруги зазнала наша мова, оскільки саме вона була, є і буде коренем народу українського. Її забороняли, принижували, охрестивши “холопською”.

2-й учень. Зародившись десь на світанні суспільного слов’янського життя, мова наша витерпіла страшне лихоліття, пережила утиски сусідніх держав.. Були такі часи, коли українцям заборонялося розмовляти, читати й писати рідною мовою. Не там десь – за морями-океанами – а на своїй землі. Та попри все зберіг наш народ мову, доніс з глибин віків до нас її багатство і велич.

3-й учень. 1720 рік. Указ російського царя Петра І про заборону друкування книжок українською мовою.

1-й учень. 1769 рік. Видано розпорядження російської церкви про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.

2-й учень. 1775 рік. Заборона викладання українською мовою у Києво-Могилянській Академії. Зруйнування Запорізької Січі та закриття українських шкіл при полкових козацьких канцеляріях.

4-й учень. 1862 рік. Закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.

5-й учень. 1863 рік. Циркуляр міністра внутрішніх справ Російської імперії Валуєва про заборону друку українською мовою.

6-й учень. 1876 рік. Емський указ, за яким не допускалося ввезення з-за кордону, друкування та видання в імперії книг „на малороссийском наречии”, заборонялися різні сценічні вистави і читання, друкування текстів до нот. Скасовувалися з вжитку слова: Україна, козак, Запорозька Січ.

3-й учень. 1884 рік. Зачинено всі українські театри.

1-й учень. 1908 рік. Вся культурна й освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою, «могущей вызвать последствия, угрожающие спокойствию и безопасности Российской империи».

2-й учень. 1914 рік. Російський цар Микола ІІ зліквідовує українську пресу – газети й журнали.

4-й учень. 1938 рік. Сталінський уряд видає постанову про обов’язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.

5-й учень. 1983рік. Видано постанову про так зване посилення вивчення російської мови в школах и поділ класів в українських школах на дві групи – російську і українську, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.

6-й учень. 1989 рік. Видано постанову, яка закріпила в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.

4-й учень

. Хотіли вирвати язик,
Хотіли ноги поламати,
Топтали під шалений крик,
В’язнили, кидали за грати,
Зробить калікою з калік
Тебе хотіли, рідна мати.

Вчитель Рідна мово! У страшні часи національного гноблення до тебе припадали, як до цілющого джерела, рятуючись від духовної смерті. А були й такі, що зрікалися тебе, забуваючи про свій рід, про своє коріння. Це про них писав педагог Василь Сухомлинський: „Той, хто цурається рідної мови, засуджує себе на злиденність душі”. Це про них говориться у віршах сучасних поетів Дмитра Павличка і Дмитра Білоуса.

3-й учень.

Ти зрікся мови рідної. Тобі
Твоя земля родити перестане.
Зелена гілка в лузі на вербі
Від доторку твого зів’яне. 

^ 2-й учень
Ти зрікся мови рідної. Ганьба
Тебе зустріне на шляху вузькому.
Впаде на тебе, наче сніг, журба –
Її не понесеш нікому.

5-й учень.
Н
аш великий національний геній, Тарас Григорович Шевченко, перетворив українське слово на чисте золото поезії. Саме рідне слово, рідна мова залишилися тоді тією скарбницею, що вберегла національний дух від остаточної руйнації. Тоді ж почали поступово утверджувати етнічні і політичні поняття слів „Україна”, „український народ”, а нашу мову визначили як українську.

6-учень.
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!

^ 4 промінчик – Українська мова – державна мова України.

(10 слайд)
1-й учень. Мову називають одним із найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію. Без знання рідної мови не можна пізнати свій народ, його історію, звичаї, традиції.

2-й учень. Старі мудрі люди вважають, що без певних наук людина може прожити, а ось без знання рідної мови – ніяк. Без мови не може існувати народ та його культура.

3-й учень. Для кожної людини, що живе в Україні, українська мова є державною мовою. Про це говорить основний закон нашої країни -

Конституція України. Стаття 10.

4-й учень. (Зачитує з Конституції). Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.

5- учень.(Зачитує з Конституції). В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської , інших мов національних меншин.

Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.

4-й учень. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.
6-й учень.Закон про мови містить 6 розділів (40 статей). У ньому зазначається, що закон регулює суспільні відносини у сфері всебічного розвитку і вживання української та інших мов, якими користується населення країни, в державному, економічному, політичному і господарському житті, охорону конституційних прав громадян у цій сфері, виховання шанобливого ставлення до національної гідності людини, її культури і мови.

1-й учень. Укр. мова проголошується державною мовою в Україні. Їй забезпечується всебічний розвиток і функціонування у всіх сферах життя; створюються також необхідні умови для розвитку і використання мов інших національностей.

2-й учень. Визначаються обов’язки службових осіб щодо володіння державною мовою.

6- учень. Державна мова – це мова, яку повинні знати всі люди, які проживають на території держави. Кожна держава має свою державну мову, яку слід усім поважати. При цьому кожна людина має право думати і розмовляти своєю рідною мовою, вивчати і любити її.

Вчитель. Доки мова для внуків звучить солов’їно
І дзвенить, мов кришталь, мов трава степова,
Ти не вмреш, ти не вмреш, Україно!
Не загине народ, що в негоду співа.
^ 5 промінчик – Вірші про українську мову. (11 – 16 слайди)

1-й учень. Наша мова –одна з найбагатших і наймелодійніших мов світу. Відомий український поет Володимир Сосюра так написав про неї:

2-й учень. О місячне сяйво і спів солов'я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів, це - мова моя,
Це - мова моєї Вкраїни.

3-й учень. Яка у ній сила - і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини! О мово моя,
Душа голосна України!

4-й учень. Ти - сурми на сонці, ти - стягів гаї,
Ти - вибухів огненних повна.
Це - матері мова. Я звуки твої
Люблю, наче очі дитини...

2-й учень . О мово вкраїнська!

3-й учень. Хто любить її...

2-й, 3-й і 4-йучні. Той любить мою Україну.
5-й учень Рідна мова

О мово рідна,

Скільки в тобі пісні!

Тієї пісні, що мати співає,

Коли дитя маленьке колихає.

О мово рідна,

Скільки в тобі хвилі!

Тієї хвилі, як Дніпро бринить

І розливає лагідну блакить

.

Ти – із криниці свіжая вода,

Що в спеку рідну землю напуває

І з квітами тихенько розмовляє.

Ти – лебідь, що на озері прозорім.

Навколішки не станеш, не впадеш,

Ніколи з України не минеш.

Ти – мов лелека, що приносить щастя,

Ти - полум’я незгасної зорі.

Ти – цвіт моєї рідної землі.

Ти - джерело моєї України.

О мово рідна,

Скільки в тобі сили!

6-й учень. Рідна мова. Сидір Воробкевич

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.

Як ту мову нам забути,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

1-й учень Р. Котик Моя мова.

Моя любов – мово –

Мово українська.

Скільки в тебе рідного!

Скільки в тебе близького!

Скільки в тебе мудрості!

Скільки в тебе ласки…

Ти моя улюблена і чарівна казка.

Лагідна, співуча,

І дзвінка, й красива,

Мов життя, жагуча,

Мово наша – диво.

^ Y. Підсумок.

Вчитель.Підходить до кінця наш урок.

  • Яку тему ми вивчали на уроці?

Робота в групах. (17 слайд)

  • Охарактеризуйте українську мову. Яка вона? На своїх малюнках домалюйте сонечку промінці, допишіть, які слова про мову ви підібрали (виконує кожна група).

  • Для чого важливо знати рідну мову?

  • Яку мову називаємо державною?

  • Як ви розумієте слова державна мова?

  • Який висновок ви зробили для себе?


Мені хочеться звернутись до вас словами поета Максима Рильського.

Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
- Я сподіваюсь, що ваші серця відгукнуться на цей заклик і ви будете гордитися тим, що ви – українці, будете вивчати і шанувати українську мову, тому що для більшості з вас вона – рідна, а для всіх нас – державна.

Давайте на закінчення заспіваємо пісню «Вивчай і люби рідну мову». (Звучить пісня). (18 слайд)

- Дякую вам за роботу. Ви добре попрацювали. Наш урок закінчено.

Схожі:

Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconМіжнародний проект „Громадянська освіта Україна”
Програма міні-проектів для підтримки позакласної роботи з розвитку демократії у загальноосвітніх навчальних закладах
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconМіжнародний проект „Громадянська освіта Україна”
Програма міні-грантів для підтримки позакласної роботи з розвитку демократії у загальноосвітніх навчальних закладах
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconРозклад уроків 3–А класу Софіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Понеділок Четвер
...
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconЯ І україна. Громадянська освіта
Синє озеро Синяк. Волинське чудо. Робота з картою. Де ми побували. Робота з словником
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» icon-
У посібнику вміщено матеріали для використання в прочаткових класах на уроках “я І україна”, “Громадянська освіта”, у виховній роботі...
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconВикористання матеріалів Народного календаря на уроках
У посібнику вміщено матеріали для використання на уроках «я І україна», «Громадянська освіта» по темі «Народний календар» в початкових...
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconДовідка про стан викладання навчального курсу «Я І Україна»
Рнд учнів з "я І україна" та аналіз результативності участі учня 4 класу у районній олімпіаді з курсу "я І україна"
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconКомплексно цільова програма «Громадянська освіта та виховання в школі»...
Вивчення найбільш важливих проблем у навчанні та вихованні, обґрунтування їх актуальності
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconУрок. Математика. Громадянська освіта
Мета: повторити вивчені прийоми додавання й віднімання трицифрових чисел; опрацювати розв’язання задач на зведення до одиниці; розвивати...
Проект з курсу «Я І Україна. Громадянська освіта» iconПроект «курс: Освіта»

Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка