Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім»




Скачати 110.93 Kb.
НазваМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім»
Дата конвертації28.02.2013
Розмір110.93 Kb.
ТипМетодичні рекомендації
uchni.com.ua > Право > Методичні рекомендації
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році

«Україна – наш спільний дім»

Методичні рекомендації до проведення

Першого уроку у 2011-2012 навчальному році

…Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє — все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори…

Ліна Костенко

24 серпня 2011 року український народ відзначає історичну дату – 20-річчя незалежності України.

Історія багатовікових державотворчих процесів України складна і суперечлива. На всіх етапах становлення буття український народ демонстрував високий національний дух і прагнення жити вільно і незалежно, у мирі та злагоді з іншими народами.

24 серпня 1991 року Верховною Радою УРСР було затверджено Акт проголошення незалежності України. На Всеукраїнському референдумі 1 грудня 1991 року близько 90,3 відсотка громадян підтвердили віковічне прагнення українського народу будувати незалежну державу.

Згідно з розпорядження обласної державної адміністрації від 31.03.2011 №117 «Про заходи з відзначення в області у 2011 році Року освіти і інформаційного суспільства», наказу управління освіти і науки облдержадміністрації від 07.04.11 №143 «Про відзначення в області Дня Державного Прапору України та 20-ї річниці незалежності України» рекомендуємо Перший урок у 2011-2012 навчальному році  присвятити 20-й річниці незалежності України.

Головною метою першого уроку є: виховання в учнів любові до Батьківщини, українського народу, державної мови, розуміння того, що від сумлінної праці й навчання кожного, від усвідомлення себе часткою українського народу залежить майбутнє і сучасне нашої держави; розвиток громадянських якостей особистості: патріотизму, громадянської свідомості і самосвідомості, відповідальності, гідності, мужності; осмислення учнями інтересів усіх етносів українського народу в розбудові України, формування міжнаціональної толерантності і солідарності всіх її громадян; формування особистої відповідальності кожного за долю своєї держави та власного народу.

Як правило, першому уроку передує урочиста загальношкільна лінійка, присвячена 1 Вересня – Дню знань. Осмислюючи слова великого українського просвітителя Григорія Сковороди: «З усіх скарбів знання – найкращий. Його не можна ні вкрасти, ні згубити, ні знищити» – варто наголосити, що кожний учень може зробити свій внесок у становлення Української держави.

Доцільно буде започаткувати конкурс «Мої знання і праця – для тебе, Україно», номінації якого можна обговорити заздалегідь. Важливо, щоб переможцями такого конкурсу могли стати не лише окремі учні, а й групи школярів, класи, учителі.

Рекомендуємо керівникам загальноосвітніх навчальних закладів організувати тематичні виставки художніх творів і творів мистецтва, присвячені видатним сторінкам історії України.

Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними, традиційними і нетрадиційними, варто обирати їх відповідно до вікових особливостей учнів, рівня розвитку учнівського колективу.

Музичний супровід уроку, виконання Гімну України, використання державної та національної символіки сприятимуть створенню урочистої атмосфери на уроці. Учителю варто звернути увагу на додаткове святкове оформлення класної кімнати, залучити до роботи учнів, батьків. Змістовно провести урок допоможуть запрошені гості: учасники історичних подій, політичні діячі, письменники, знавці і шанувальники історії рідного краю, вчені.

Урок можна розпочати з визначення досягнень Української держави протягом двадцятиріччя: у політичній, соціально-економічній, культурно-освітній сферах, природничо-математичній суспільно-гуманітарній, військово-технічній, медичній галузях сучасної української науки; повернення забутих імен, відродження літератури і мистецтва, розвиток фізичної культури і спорту тощо.

Учителю необхідно наголосити, що сьогодні Україна стає повноправним членом міжнародної спільноти. За 20 років незалежності зріс її авторитет на міжнародній арені.

Перший урок у 1-4 класах має сприяти формуванню і розвитку уявлень про такі поняття як: «моя Батьківщина – Україна», «рідний дім», «патріот і громадянин». Кожен учень повинен ідентифікувати себе  з народом України, усвідомити, що успішне навчання в школі – це його громадянський обов’язок  перед суспільством і державою.

У новому навчальному році першокласниками стануть тисячі дітей. Важливо, щоб цей урок – урок-свято – запам’ятався їм на все життя, сприяв знайомству та згуртуванню колективу.

Молодші школярі вступають у широке коло суспільних відносин. Поняття «батьківщина» має стати для них вищою духовною цінністю. Урок доцільно провести у формі бесіди, гри-подорожі з використанням матеріалів українського народознавства, художніх творів, віршів про рідну землю.

Учителю важливо дати учням уявлення про Основний Закон України – Конституцію, державну символіку (Герб, Прапор, Гімн), звернути увагу на значущість цих символів у житті всієї держави і кожного громадянина зокрема.

Оскільки в молодшому віці у дітей домінує образне мислення, враховуючи психофізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, бажано надати перевагу ігровим формам роботи, діалогічному спілкуванню. Під час проведення Першого уроку найхарактернішими можуть бути такі форми роботи: ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова гра, інсценування, гра-бесіда, екскурсія, ігрова вправа, уявна подорож, перекличка повідомлень.

Елементами уроку можуть бути вікторина «Україна в загадках, прислів’ях та приказках», конкурс на кращий віночок українських пісень «Заспіваймо пісню веселеньку», виставка дитячих малюнків «Я малюю рідну неньку-Україну», конкурс на знання українських казок.

Для активізації навчальної діяльності учнів на уроці доцільно організувати поетичну сторінку «Моя Україна», хвилинки з мистецтвом «Краса природи України у творах образотворчого мистецтв», виставку квітів «Україна в розмаїтті суцвіть».

Можна познайомити дітей з гербаріями рідного краю, організувати екскурсії в природу – «Зелен-світ України» тощо.

Учителю варто запросити на урок людей, які будуть цікавими співрозмовниками для учнів, організувати зустріч зі старожилами сіл, міст, знавцями народної творчості, звичаїв, обрядів.

Використання наочності на Першому уроці в початковій школі є обов’язковим. Такими матеріалами можуть стати репродукції краєвидів України, національне вбрання українців різних регіонів, портрети відомих діячів історії, політики, культури, фотокартки самих дітей, їхніх родин

.

Обираючи форму Першого уроку, педагогу основної школи            (5-9 класи) доцільно врахувати вікові особливості та рівень готовності класу сприймати певні види роботи, надавати перевагу діалогічному, а не монологічному способу спілкування, використовувати творчий потенціал учнів.

Під час проведення Першого уроку в основній школі (5-9 класи) форми роботи можуть бути різноманітними: вікторина «Нині свято нашого народу! Свято України, її роду!», бесіда «Моя земля», анкета думок, зустріч «Україно! Ти для мене диво!», колективна творча справа (жива газета, презентація, колаж) «Без верби і калини нема України», інтелектуальна гра «Ігри патріотів».

На уроці в основній школі можна започаткувати проектну діяльність під гаслом «Велична і свята моя рідна земля», оголосити проведення акцій, творчих конкурсів пісень, творів, віршів, театральних композицій: «Україна неповторна, єдина, свята»,  написання рефератів «Сучасна українська держава і світ», збір інформації «Славні імена» (про видатних діячів України минулого та сьогодення), турнір шкільних поетів «Любіть Україну!»

Вступне слово вчителя може бути у формі бесіди-роздумів про Батьківщину, значення її в житті кожної людини. Нехай учні спробують висловитись, що є для кожного з них Україна, розкажуть про неї вірші, заспівають пісень. Якщо у 5-7 класах можна розповісти про відомих діячів історії, їхню роль у розбудові Української держави, то у 8-9 класах школярі здатні дослідити з допомогою вчителя етапи державотворення України. При цьому доцільно використовувати різні рольові ситуації, де учень веде розповідь від першої особи як історичного діяча чи мандрівника у часі.

Вчителю необхідно ознайомити дітей з важливими і основоположними документами України. Відповідно до вікових особливостей учнів сформувати уявлення про Декларацію про державний суверенітет України як документ, в якому було проголошено волевиявлення українського народу – будувати власну суверенну державу; Акт проголошення незалежної України, який 20 років тому закріпив за Україною статус незалежної і самостійної держави. Рекомендуємо визначити головні пріоритети розвитку України, досягнення у внутрішній і зовнішній політиці.

Підбиваючи підсумки  Першого уроку, варто підкреслити, що кожен учень може зробити свій внесок у становлення нашої держави: виконувати конституційні обов’язки громадянина, наполегливо вчитися, бути патріотом України.

Старший шкільний вік є сенситивним у формуванні світогляду, виробленні стратегії життя, визначенні життєвих планів, формуванні вміння творити власну долю, активно, відповідально й ефективно реалізувати громадянські права і обов’язки.

Разом із розвитком абстрактного й цілісного мислення в учнів старших класів відбувається перехід до вищих рівнів мовлення, виникає прагнення до його самовдосконалення, намагання зробити його більш виразним, точним.

Старшокласники вже вільно користуються комп’ютером, Інтернетом, енциклопедичними словниками і зіставляють інформацію із різних джерел, тому рекомендуємо під час Першого уроку в старшій школі (9-11 класи) використати такі форми роботи як диспут, відверта розмова, презентація, круглий стіл, прес-конференція, усний журнал «Видатні борці за незалежність України», тематичний діалог «Моя земля – земля моїх батьків», захист проектів «Українські жінки – гордість народу України» (Настя Лісовська, Маруся Богуславка, Маруся Чурай, Леся Українка, Софія Русова та ін., читацька конференція за книжками, присвяченими незалежності України тощо.

Емоційно збагатять урок тренінги, рольові ігри інші інтерактивні форми роботи.

Завданням учителя є максимальне використання потенціалу знань учнів, їхніх творчих здібностей та обдарувань. Педагог повинен звернути увагу на культуру спілкування, стимулювати розвиток гуманних якостей учнів. Вони повинні чітко засвоїти, що кожен має право висловити свою думку і бути почутим.

Рекомендуємо розпочати урок коротким екскурсом в історію українського державотворчого процесу, доцільно буде зосередити увагу учнів на основоположних нормативно-правових актах, якими проголошено і закріплено суверенітет і незалежність нашої держави, розглянути загальні засади демократичного та суспільного ладу в Україні.

Під час проведення Першого уроку потрібно наголосити на проблемі національного державного будівництва в нашій країні. Провести аналіз етнонаціональної сфери, державотворчих процесів у минулому і сьогоденні. Обговорити проблеми національного відродження у контексті історичного досвіду. Учні мають задуматись над словами Шевченковими «Хто ми? Чиї сини? Яких батьків?». Підкреслити, що знання свого родоводу, історичних та культурних надбань предків необхідне не лише для формування національної самосвідомості, а й для використання кращих традицій в етнонаціональній практиці сьогодення.

Потрібно наголосити, що людина – це частка єдиного цілого, яким є народ, тому в основу Першого уроку мають бути покладені відомості про історико-культурні традиції українського народу, особливості його трудової діяльності й побуту, матеріальну та духовну культуру, історичний досвід. Висвітлити сучасний спосіб організації життєдіяльності суспільства, спосіб життя і виховання в сім’ї, подати відомості про рідний край. Підкреслити, що любов до рідного краю, повага до батьків, знання свого родоводу є джерелом, що живить патріотизм молодої людини, її любов до Батьківщини.

Бажано ознайомити учнів з історією української національної символіки.

Необхідно звернути увагу на те, що незалежність – заслуга не тільки певних політичних сил та рухів, а й усього українського народу, здійснення мрій багатьох його поколінь. Історичний зміст уроку має бути якомога тісніше пов’язаний з реаліями сьогодення, процесами та явищами, що відбуваються у найближчому соціальному оточенні молодої людини та суспільства в цілому. І тут потрібно наголосити, що Україна як держава виникла в результаті консолідації народу України.

Особливо варто підкреслити, що незалежність і суверенність держави створили сприятливі умови для демократичних перетворень, що суттєво вплинули на подальший розвиток прав в свобод людини і громадянина, забезпечили широке міжнародне визнання, підписано серію політичних та економічних угод із сусідніми і далекими державами, що визначає наше місце у світовому співтоваристві та допомагає політичному і економічному  становленню.

Особливу увагу треба приділити проблемам усебічного розвитку культури міжетнічного спілкування, рішучого подолання проявів націонал-нігілізму та націонал-шовінізму, усунення причин, що їх породжують. Необхідно звернути увагу старшокласників, що свідомий громадянин України є насамперед морально стійкою людиною, яка веде здоровий спосіб життя, є працьовитою, милосердною людиною, без шкідливих звичок тощо. Як підсумок має прозвучати: майбутнє України, а отже, й кожного громадянина, інтеграція її у світове співтовариство залежить від кожного з нас.

Важливо разом із старшокласниками зробити висновок, що патріот України – це не красномовний трибун, а той, хто вміє бачити труднощі, нерозв’язані проблеми, розуміє суспільно-політичну ситуацію в країні, проте не панікує, не стоїть осторонь, а готовий долати перешкоди. Патріот – це той, хто сприяє розбудові демократичної держави.

Під час підготовки та проведення Першого уроку в старшій школі варто використовувати плакати з символікою України, карти і художні репродукції краєвидів України, тексти художніх творів, фотографії, тематичні плакати,   квіти тощо.

Можливе використання уривків із відомих творів класиків і сучасних майстрів слова, які присвятили свої твори темі українського державотворення, зокрема  Володимира Сосюри, Павла Тичини, Олеся Гончара, Ліни Костенко, Василя Стуса, Василя Симоненка та інш.

Фрагментом уроку може бути тематична екскурсія «З Україною в серці» до шкільного музею історичного спрямування або до музейної кімнати.

Для створення урочистої атмосфери доцільно використати музичний супровід уроку – пісні про Україну,  рідний край, музику і пісні українських композиторів, як в запису, так і у виконанні учнів або гостей.

Підвищити ефективність проведення Першого уроку можна відповідним використанням аудіо- та відеоматеріалів, оформленням класної кімнати.

У бібліотеках закладів освіти рекомендуємо організувати  ілюстровані виставки художньої та мемуарної літератури, присвячені Дню незалежності України.

Звертаємо увагу керівників шкіл та педагогів, що запропонований матеріал є лише канвою для творчої роботи щодо наповнення цих заходів матеріалами, які б відображали самобутнє обличчя конкретного закладу. До змістовного наповнення першого уроку слід підійти диференційовано, враховуючи вікові особливості учнів.

Кожен педагогічний колектив знайде у своєму методичному арсеналі безліч прийомів, що допоможуть зробити День знань цікавим та пам’ятним для учнів.

Схожі:

Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення у загальноосвітніх та професійно-технічних...
Плану заходів з відзначення 20-ї річниці незалежності України Міністерство надсилає методичні рекомендації щодо проведення єдиного...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення у загальноосвітніх та професійно-технічних...
Про проведення єдиного уроку, присвяченого відзначенню 20-ї річниці незалежності України
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення у загальноосвітніх та професійно-технічних...
Донецьк, вул. Артема, 129-а, тел/факс: (062) 305-18-86, (062) 304-68-87, е-mail
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012-2013...
Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012-2013 навчальному році
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012 ­- 2013...
М. В. Остроградського направляє методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012 ­– 2013 навчальному році за темою: «Полтавщина...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення в 2011-2012 навчальному році Дня Знань І Першого уроку
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Розробки уроків, позакласних заходів та пішохідних екскурсійних маршрутів для проведення
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному...
Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у 2011-2012 навчальному році «Україна наш спільний дім» iconМетодичні рекомендації щодо організації та проведення п
У 2013-2014 навчальному році загальними темами до проведення першого уроку можуть бути
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка