І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп




НазваІ. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп
Сторінка1/7
Дата конвертації10.03.2013
Розмір0.84 Mb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
  1   2   3   4   5   6   7



Відділ освіти Ворошиловської районної в м.Донецьку ради




Робота творчої групи практичних психологів

«Психологічна підтримка учасників

навчально-виховного процесу під час підготовки та проведення

зовнішнього незалежного оцінювання»

Керівник творчої групи:

Назаренко Л. Л. – методист РМК

Члени:

Зейтунян О.Н. – практичний психолог НВК №1

Отрощенко Н.М. - практичний психолог ЗОШ №3

Уланська Н.М. – практичний психолог НВК №5

Перепетченко Н.І. – практичний психолог СФМШ №17

2010 р.

Зміст
Вступ

І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання

ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками НВП

  1. Практичні рекомендації для батьків

    1. Готуємось до тестування разом.

    2. Як допомогти підготуватися до іспитів.

  2. Поради учням перед та під час проведення ЗНО

    1. Поради для зняття нервового напруження.

    2. Правила організації вивчення навчального матеріалу.

    3. Пам'ятка: як краще підготуватися до іспитів.

    4. Виступ «Готуємося до іспитів».

    5. Пам'ятка: як краще всього запам'ятовувати матеріал.

    6. Десять правил самоорганізації уваги при засвоєнні навчального матеріалу.

    7. Практичні рекомендації учням, що складають іспит.

    8. Як підготуватися психологічно.

    9. Напередодні тестування.

    10. Рецепт успішної здачі ЗНО.

    11. Що робити, якщо втомились очі?

    12. Режим дня.

    13. Декілька рад, які можуть допомогти вам уникнути переживання.

    14. Який одяг краще надіти на тестування?

    15. Як допомогти собі у гострій стресовій ситуації.

    16. Як зробити себе невдахою.

  3. Практичні рекомендації педагогам щодо підготовки учнів до ЗНО

ІІІ. Корекційно-відновлювальні вправи для випускників на зняття емоційної напруги

1. Вправи на дихання, що піднімають тонус.

2. Вправи на зняття м'язових затисків, нервово-психічної напруги.

3. Короткі комбіновані методики на розслаблення.

4. Надшвидкі методи зняття напруги.

5. Вправи для психотехнічного відпочинку

6. Вправа – релаксація на зняття стресу «Дерево»

7. Використання ароматерапії в корекційній роботі.

8. Вплив лікувальної музики на організм людини.

9. Заняття «Як запобігти стресу перед тестуванням»

ІV. Діагностичні методи для визначення рівня нервово-психічної напруги

  1. Тест передекзаменаційного почуття за методикою С. С. Балтівець

  2. Оцінка рівня домагань по В.К. Горбачевському.

  3. Методика діагностики станів та дезадаптацій (САН)

  4. Методика визначення рівня самооцінки.

V. Література

Вступ
Зовнішнє незалежне оцінювання – це іспит. А будь-яке випробування провокує стресову ситуацію. Само поняття «Екзаменаційний стрес» існує давно. На думку психологів і медиків, він породжується інтенсивною розумовою діяльністю, статичним навантаженням із-за обмеження рухової активності, порушенням режиму сну і відпочинку і, найголовніше, негативними переживаннями. За дослідженнями спеціалістів, в екзаменаційний період маса тіла знижується у 48 відсотків хлопців, і 60 – дівчат, підвищується до 140-155 мм ртутного стовпа артеріальний тиск, загострюються шкірні захворювання, а на самому іспиті спостерігається звуження або розширення судин, зміна ритму дихання, складу крові і слини, посилене потовиділення.

Найбільш схильні до стресу школярі з ослабленим здоров'ям, страждаючі хронічними захворюваннями, а особливо уразливі учні з відхиленнями від норми в нервовому і психічному плані. Є і інша «група ризику» - невпевнені, тривожні, недовірливі, з високим відчуттям відповідальності що вчаться, а таких багато навіть серед відмінників і добре успішних.
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення ЗНО
Робота по профілактиці екзаменаційного стресу має три етапи.

^ Перший етап починається задовго до іспитів, адресований педагогам і включає в себе наступні напрямки:

1.Просвітницькі заходи щодо подолання стресу та підтримки учнів в період підготовки і під час написання ЗНО:

1.1.Семінари по оптимізації навчально-виховного - «Профілактика екзаменаційного стресу», «Школа і психічне здоров'я учнів», «Синдром емоційного вигорання педагога».

1.2. Виступи на педрадах та методичних об'єднаннях класних керівників за темами – «Вчитель учень», «Попередження суіцидальної поведінки учнів».

1.3. Консультації (індивідуальні та групові) по поводженню з випускниками в період підготовки і під час ЗНО та по розвитку особистості учнів старшого підліткового та юнацького віку - «Причини стресу», «Методи боротьби зі стресом», «Аутоаналіз особистого стресу».

1.4. Допомога класним керівникам в оформленні стендів з рекомендаціями для випускників по підготовці до ЗНО.

2. Корекційно-розвивальна робота по ознайомленню педагогів зі способами саморегуляції психічних станів:

2.1. Тренінги педагогічної усвідомленості.

2.2. Корекційно-розвивальні заняття.

2.3. Ділові ігри, вправи тощо.

В цілому, педагогічному колективу навчального закладу на І етапі пропонується засвоїти наступні основні умови успішної підготовки до іспитів: по-перше, підвищити якість навчання, саме від цього залежить вибір предметів для додаткових іспитів і успішна підготовка до обов'язкових. По-друге навчитися, «плавно готувати до іспитів», протягом всього навчального року, а не на незліченних консультаціях навесні. І, по-третє, не залякувати учнів і батьків іспитами. Це стало поганим стереотипом поведінки деяких вчителів.

^ Другий етап адресований школярам і батькам, починається безпосередньо перед іспитами і в період підготовки до них. До другого етапу входять:

1. Діагностична робота. На цьому етапі психолог за допомогою психологічних методик проводить дослідження рівня тривожності учнів 9, 11 класів з метою виявлення у них схильності до стресу, наявність /відсутності/ нервово - психічної напруги. Для визначення рівня тривожності можна використовувати будь-яку з перерахованих методик:

  • Методика «Визначення рівня тривожності» (Ч.Д.Спілберг, Ю.Л.Ханін).

  • Методика «Самооцінка психічних станів» (А.Уессман, Д.Рікс) - в методиці є шкали «спокій-тривожність», «енергійність-втома», «бадьорість-пригніченість», «упевненість в собі - безпорадність», в методиці 40 питань, зручний у використанні.

  • Тест шкільної тривожності Філіпса.

  • Шкала особової тривожності Прихожан для учнів 10-16 років. У тесті є шкали: «загальна тривожність», «шкільна тривожність», «тривожність самооцінки», «міжособова тривожність», 30 питань.

  • Фрайбургський багатофакторний опитувальник. У опитувальнику є шкали: «депресія», «упевненість», «емоційна лабільність» і др.,114 питань.

  • Опитувальник Г.Айзенка. Опитувальника дає можливість визначити рівень тривожності, фрустрации, агресії і ригідності. У опитувальнику 40 питань.

  • Метод «Незавершені речення».

  • Колірний тест М.Люшера.

  • Проектні методики.

На підставі отриманих результатів тестування і характеристик випускників класними керівниками психолог визначає «групу ризику» та планує свою подальшу роботу з ними.. До цієї ж групи входять ті, що навчаються з низькою успішністю, але високим рівнем домагань і випускники, прагнучі отримати медалі, а також емоційно нестійкі особи.

  1. Консультаційна та просвітницька робота

з випускниками:

2.1. Міні - лекція «Як готуватися до іспитів» (повідомлення в доступній формі про ефективні способи підготовки до іспитів). У ній повинен міститися матеріал про психологічну готовність, про режим дня і режим харчування в період підготовки до іспитів, про організацію місця для занять, рекомендації по зняттю втоми з очей, раді із запам'ятовування матеріалу, розвитку мислення і пояснення деяких закономірностей запам'ятовування, кинезіологичні вправи по стимуляції пізнавальних здібностей.

2.2. Міні - лекція «Як поводитися під час іспитів» (знайомство випускників з поведінкою до і після іспиту).

2.3. Бесіда з випускниками про способи зняття нервово-психічної напруги, ознайомлення з цими способами і їх відпрацювання у формі тренінгу.

2.4. Бесіда по темі: «Як боротися із стресом». (Вивчення вправ на зняття напруги і їх відпрацювання в тренинговій формі).

2.5. Міні - лекція «Як справитися із стресом» (Поради з нейтралізації стресу).

2.6. Міні - лекція «Як управляти своїми емоціями». (Поради про те, як розрядити свої емоції; відпрацювання їх в тренинговій формі).

2.7. Індивідуальні психологічні консультації випускників по шкільним і особистим проблемах.

Старшокласникам потрібно детально змалювати атмосферу іспитів, пояснити буквально все: як слід одягнутися, як сидіти, що істи перед іспитами, що брати з собою, як заходити, що казати та інше. Потрібно допомогти їм розподілити час для підготовки, сказати про значення повноцінного сну і живлення, і обов'язково нагадати про головний, на думку лікарів, антистресор - активний рухливий режим (прогулянки, спорт), який допоможе відновити психічну рівновагу і нормальний фізичний стан.

з батьками випускників:

2.1. Батьківські збори на тему: «Попереду у нас - випробування». (Бесіда з ними про майбутні іспити, поради про збереження психічного здоров'я випускників в сім'ї, рекомендації по створенню домашніх умов для підготовки до іспитів).

2.2. Індивідуальні та групові психологічні консультації батьків випускників

2.3. Оформлення інформаційних куточків з рекомендаціями для батьків.

Батьків необхідно застерегти від переоцінки можливостей дітей і гіперпрогнозів за підсумками іспитів; пояснити їх роль в створенні умов для підготовки іспитів вдома - дотримання режиму сну і харчування, увага, участь, психологічна підтримка тощо.

3. Корекційна робота з випускниками:

3.1. Тренінгові заняття на підвищення у випускників рівня комунікативної компетентності.

3.2. Тренінг упевненості у собі.

3.3. Тренінг особового зростання.

3.4. Тренінг цільополагання.

3.5. Корекційно-розвивальні заняття та вправи.

Робота психолога на цьому етапі направлена на навчання випускників, що входять до «групи ризику», навикам саморегуляції психічних станів, навикам самоконтролю; відпрацювання з ними стратегії і тактики поведінки в період підготовки до ЗНО; навиків упевненої поведінки і підвищення опірності стресу; навчання навикам конструктивної взаємодії, це навчити учнів контролювати свою емоційно-вольову сферу під час ЗНО, підготувати до можливого негативного результату, програти заздалегідь можливі стресові ситуації (отримав «не ту» оцінку, захворів, не здав) та підказати розумний шлях виходу з них.

^ Третій, останній етап - сам іспит. Для учня це «пік страху». Страх блокує пам'ять і інтелект, паралізує волю. Тому досить часто спостерігаються сльози, провали пам'яті, іноді непритомність. Практичні психологи повинні під час ЗНО знаходитись поруч з учнями, допомагати вчителям передбачати всі можливі надзвичайні події. Наприклад, учень запізнився на іспит — учитель не повинен спопеляти поглядом, а іноді і словом. Учениця розгубилася, нервує, плаче, - підійти, допомогти, підбадьорити, а не зберігати крижану байдужість. Прийшли представники з вищестоящих організацій (районних, а то і обласних) - зберігати спокій, не заражати своїм страхом дітей.

У стресовому стані вчитель не може об'єктивно оцінити відповідь учня, ставить непотрібні питання, дорікає учням в поганій підготовці і сам є додатковим стрессором. Поведінка вчителя на іспиті - це теж іспит. Перевірка його професіоналізму, психологічної і етичної культури. Тому, психологічна служба повинна постійно проводити роботу по підвищенню рівня спілкування учнів та вчителів, профілактики стресів та психологічній підтримці під час ЗНО.
ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками НВП


  1. Практичні рекомендації для батьків

    1. ^ Готуємось до тестування разом.

Не турбуйтеся про кількість балів, які дитина отримає на іспиті, і не критикуйте ії після іспиту. Вселяйте дитині думку, що кількість балів не є досконалим вимірюванням його можливостей.

Не підвищуйте тривожність дитини напередодні іспитів - це може негативно позначитися на результаті тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть справитися зі своїми емоціями, то дитина через вікові особливості може емоційно "зірватися".

Підбадьорюйте дітей, хваліть їх за те, що вони роблять добре. Підвищуйте їх упевненість в собі, оскільки чим більше дитина боїться невдачі, тим більше вірогідність допущення помилок.

Спостерігайте за самопочуттям дитини, ніхто, окрім Вас, не зможе вчасно відмітити, і запобігти погіршенню стан дитини, пов'язаний з перевтомою.

Контролюйте режим підготовки дитини, не допускайте перевантажень, поясніть йому, що він обов'язково повинен чергувати заняття з відпочинком.

Забезпечте удома зручне місце для занять, прослідкуєте, щоб ніхто з домашніх не заважав.

Звернете увагу на живлення дитини: під час інтенсивної розумової напруги йому необхідна живильна і різноманітна їжа і збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і так далі стимулюють роботу головного мозку.

Допоможіть дітям розподілити теми підготовки по днях.

Ознайомте дитину з методикою підготовки до іспитів. Не має сенсу вищерблювати весь фактичний матеріал, досить проглянути ключові моменти і уловити сенс і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки і таблиці, упорядковувавши матеріал, що вивчається, за планом. Якщо він не уміє, покажіть йому, як це робиться на практиці. Основні формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим столом, над ліжком, в їдальні і так далі

Підготуйте різні варіанти тестових завдань по предмету (зараз існує безліч різних збірок тестових завдань), велике значення має тренаж дитини саме по тестуванню, адже ця форма відрізняється від звичних для нього письмових і усних іспитів.

Заздалегідь під час тренування по тестових завданнях привчайте дитину орієнтуватися в часі і уміти його розподіляти. Тоді у дитини буде навик уміння концентруватися впродовж всього тестування, що додасть йому спокій і зніме зайву тривожність. Якщо дитина не носить годинника, обов'язково дайте йому годинник на іспит.

Напередодні іспиту забезпечте дитині повноцінний відпочинок, він повинен відпочити і як слід виспатися.

Порадьте дітям під час іспиту звернути увагу на наступне:

• пробігти очима весь тест, щоб побачити, якого типу завдання в нім містяться, це допоможе настроїтися на роботу;

• уважно прочитати питання до кінця і зрозуміти його сенс (характерна помилка під час тестування - не дочитавши до кінця, за першими словами вже припускають відповідь, і поспішають його вписати);

• якщо не знаєш відповіді на питання або не упевнений, пропусти його і відзнач, щоб потім до нього повернутися;

• якщо не зміг протягом відведеного часу відповісти на питання, є сенс покластися на свою інтуїцію і вказати найбільш вірогідний варіант.

І пам'ятаєте: найголовніше - це понизити напругу і тривожність дитини і забезпечити відповідні умови для занять.
  1   2   3   4   5   6   7

Схожі:

І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп icon1. Створити робочу групу з питань підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання (Додаток 1)
Хоіппо щодо підготовки до проведення в області в 2009 році зовнішнього незалежного оцінювання та з метою належної організації проведення...
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconПро порядок проведення реєстрації учасників зовнішнього незалежного оцінювання у 2008 році
України від 13. 07. 2007р. № 607 Про проведення у 2008 році зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх...
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconВитяг із Порядку проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання
Пробне зовнішнє незалежне оцінювання (далі пробне тестування) це добровільне тестування осіб, що мають намір вступати до вищих навчальних...
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconІнформація щодо психологічної підтримки учасників нвп під час підготовки...
Донецьк, вул. Щорса, 27 тел/факс: (062) 335-30-81,е-mail: roo від
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconІнформація про проведення у 2010 році зовнішнього незалежного оцінювання
У 2010 році вступ до вищих навчальних закладів України буде здійснюватись за результатами зовнішнього незалежного оцінювання
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconПоради психолога по підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання
Тому психологи радять учням в період підготовки до іспитів дотримуватись таких рекомендацій
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconПрограма зовнішнього незалежного оцінювання з історії україни
Метою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України є оцінювання рівня сформованості історичної компетентності випускника...
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconПро затвердження нормативно-правових актів щодо проведення зовнішнього...
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року №1095 "Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного...
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconПрограма зовнішнього незалежного оцінювання з математики Мета зовнішнього...
...
І. Алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання ІІ. Просвітницька та консультаційна робота з усіма учасниками нвп iconПрограма зовнішнього незалежного оцінювання з математики Мета зовнішнього...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка