Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно




НазваПсихологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно
Дата конвертації11.03.2013
Розмір42.9 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
Назаренко Л.Л.,

методист РМК
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до ЗНО
Згідно плану роботи РВО практичні психологи району вже другий рік поспіль здійснюють психологічну підтримку учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання, бо зовнішнє незалежне оцінювання – це іспит. А будь-яке випробування провокує стресову ситуацію.

Найбільш схильні до стресу школярі з ослабленим здоров'ям, страждаючі хронічними захворюваннями, а особливо уразливі учні з відхиленнями від норми в нервовому і психічному плані. Є і інша «група ризику» - невпевнені, тривожні, недовірливі, з високим відчуттям відповідальності, а таких багато навіть серед відмінників і добре успішних.

Творчою групою практичних психологів НВК№1, ЗОШ№3, НВК№5 створена методична розробка для практичних психологів, педагогів та батьків випускників, в якій наданий алгоритм психологічного супроводу в період підготовки та проведення ЗНО, практичні рекомендації учням, педагогам, матеріали просвітницької та консультативної роботи, корекційно-відновлювальні вправи для випускників на зняття емоційної напруги, діагностичні методи для визначення рівня нервово-психічної напруги. Розробку можна побачити на сайті нашого районного відділу освіти в розділі «Психологічна служба».

Психологічний підтримку учасників НВП в 2010-2011 н.р. здійснювали наступні навчальні заклади: ЗОШ №2, 3, 9,14, НВК №5, СФМШ№17, гімназія №18, ліцей №22. В інших закладах в цьому році немає 11 класів.

Робота по профілактиці екзаменаційного стресу проходила в два етапи.

^ Перший етап починається задовго до іспитів, адресований педагогам і батькам, включає в себе консультаційну та просвітницьку роботу.

Виступи на педрадах, методичних об'єднаннях класних керівників, батьківських зборах за темами «Дезадаптація під час підготовки до ЗНО», «Профілактика емоційного стресу», «Як допомогти дитині підготуватися до ЗНО» були проведені в ЗОШ №2, СФМШ№17, НВК №5.

Допомога педагогам в оформленні стендів з рекомендаціями для батьків та випускників по підготовці до ЗНО здійснювалась в ЗОШ №2, 3, ліцей №22, гімназія №18.

На жаль, просвітницька робота з батьками та педагогами щодо ознайомлення з умовами успішної підготовки учнів до тестування не проведена в ЗОШ № 9,14.

В цілому, педагогічному колективу навчального закладу на І етапі пропонується засвоїти наступні основні умови успішної підготовки до іспитів: по-перше, підвищити якість навчання, саме від цього залежить вибір предметів для додаткових іспитів і успішна підготовка до обов'язкових. По-друге, навчитися, «плавно готувати до іспитів», протягом всього навчального року, а не на незліченних консультаціях навесні. І, по-третє, не залякувати учнів і батьків іспитами. Це стало поганим стереотипом поведінки деяких вчителів.

^ Другий етап адресований школярам, починається безпосередньо перед іспитами і в період підготовки до них. До другого етапу входять:

1.Діагностична робота. На цьому етапі психологи за допомогою психологічних методик проводили дослідження рівня тривожності учнів 11 класів з метою виявлення у них схильності до стресу, наявність або відсутність нервово - психічної напруги.

Згідно результатів діагностики більшість учнів (95%) демонструють середній та низький рівень передекзаменаційного хвилювання. Причиною високого рівня тривожності учнів (5%) є низький рівень знань та як наслідок цього невпевненість у своїх силах.

За оцінкою рівня домагань випускники достатньо впевнено себе відчувають перед ЗНО, чітко розуміють рівень своїх знань. При цьому юнаки виявляють більшу впевненість до здачи ЗНО ніж дівчата. Найважливіший мотив у підготовці до тестування - мотив самоповаги. Також дослідження показало тенденцію до бажання зміни виду діяльності, зниження вольового потенціалу із-за важкості завдань тестів. Проте 96% учнів фактори прогнозу тестування оцінюють як позитивні, рівень мобілізації зусиль високий, результати ЗНО для них є значущими.

Стан фізичного, психічного та емоційного здоров’я у більшості учнів задовільний. Проте знижена активність учнів, відчувається втома та пасивність у навчанні.

На підставі отриманих результатів тестування і характеристик випускників класними керівниками психолог визначає «групу ризику» та планує свою подальшу роботу з ними. До цієї ж групи входять ті, що навчаються з низькою успішністю, але високим рівнем домагань і випускники, прагнучі отримати медалі, а також емоційно нестійкі особи.

У всіх навчальних закладах, крім ЗОШ № 2,14, випускникам були надані консультації або рекомендації щодо правил поведінки та саморегуляції емоційного стану під час ЗНО, проведені бесіди «Як готуватися до іспитів», «Як поводитися під час іспитів», про способи зняття нервово-психічної напруги тощо.

Корекційно-розвивальна робота завжди залишається більш ефективною ніж просвітницька, бо вона направлена на навчання випускників навикам саморегуляції психічних станів; відпрацювання з ними стратегії і тактики поведінки в період підготовки до ЗНО; навиків упевненої поведінки і підвищення опірності стресу; вмінню контролювати свою емоційно-вольову сферу під час ЗНО, підготуватися до можливого негативного результату, програти заздалегідь можливі стресові ситуації (отримав «не ту» оцінку, захворів, не здав) та підказати розумний шлях виходу з них. Проте корекційно-відновлювальних заходів з учнями, які показали високий рівень тривожності та низький рівень мотивації до тестування, не проводилось в жодній школі.

Враховуючи результати дослідження та проведеної роботи з учасниками НВП, можна зробити висновок: психологічна готовність випускників 11 класів до зовнішнього незалежного оцінювання знаходиться на задовільному рівні, більшість учнів можуть контролювати свій емоційний стан перед тестуванням.

Районним методичним кабінетом рекомендовано:

1. Директорам НВЗ:

1.1. Запланувати в річному плані на наступний навчальний рік просвітницькі та корекційні заходи щодо психолого-педагогічної підтримки випускників під час підготовки до ЗНО зі всіма учасниками навчально-виховного процесу: учнями, батьками, педагогами.

  1. Практичним психологам НВЗ:

    1. 2.1. Проводити тренінги або корекційно-розвивальні вправи, заняття з учнями, які мають високий рівень передекзаменаційного хвилювання та несприятливий стан фізичного, емоційного та психологічного здоров'я.

    2. 2.2. Проводити корекційно-розвивальну роботу по ознайомленню педагогів зі способами саморегуляції психічних станів (тренінги педагогічної усвідомленості, ділові ігри, вправи тощо).

Схожі:

Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconШановні батьки, психологічна підтримка це один з найважливіших чинників,...
Вашої дитини під час здачі зно. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності у вашої дитини, на кшталт, «якщо ти …, то…», нав’язуємо...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconЗаслухати на колегії відділу освіти відповідальних осіб за організацію...
З метою створення безпечних умов навчально-виховного процесу, запобігання травматизму серед учасників навчально-виховного процесу,...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно icon7. Негайно повідомляти відділ освіти про всі нещасні випадки з учнями...
«Про організацію роботи закладів освіти району з питань запобігання дитячого травматизму у 2011 – 2012 навчальному році», з метою...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconМетодичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...
Щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconСлавутицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
«Про організацію роботи щодо безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу на час літніх канікул» та з метою збереження...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconПравила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в...
Нада­лі Правила) поширюються на всіх учасників навчально-виховного проце­су, які працюють або навчаються в кабінетах (лабораторіях)...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconПравила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в...
Нада­лі Правила) поширюються на всіх учасників навчально-виховного проце­су, які працюють або навчаються в кабінетах (лабораторіях)...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconПравила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в...
Нада­лі Правила) поширюються на всіх учасників навчально-виховного проце­су, які працюють або навчаються в кабінетах (лабораторіях)...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconПравила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в...
Нада­лі Правила) поширюються на всіх учасників навчально-виховного проце­су, які працюють або навчаються в кабінетах (лабораторіях)...
Психологічна підтримка учасників навчально-виховного процесу під час підготовки до зно iconМетодичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу
Міністерство освіти І науки України надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка