Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини




Скачати 121.7 Kb.
НазваПочаток навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини
Дата конвертації12.03.2013
Розмір121.7 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
Поради батькам

майбутніх першокласників
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний і досить складний період у житті дитини.
Адже дуже багато змін відбудеться в житті дитини: з’являться нові знайомства, як з однолітками, так і з дорослими; нові взаємовідносини нові обов’язки. Зміниться вид діяльності: нині основною діяльністю вашого малюка є гра, з приходом до школи основною діяльністю стане навчання.
Зміниться соціальна позиція дитини: ще сьогодні ваш малюк є простою дитиною, а завтра – стане учнем із певними обов’язками. Основною діяльністю дитини стане навчання, яке потребує неабияких зусиль із боку дитини, певних знань, а також певних умінь та навичок. Усе життя буде підпорядковуватися навчанню, школі, шкільним справам. Безумовно, легше пристосуватися до тих змін у житті, що пов’язані з початком навчання в школі й успішніше себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до шкільного навчання.

У психології виділяють таке поняття, як «готовність дитини до навчання». Що означає це поняття, з чого воно складається, чим визначається?
Загалом, поняття «готовності дитини до школи» розглядається комплексно, багатогранно, що охоплює всі сфери життя та діяльності майбутнього першокласника. Необхідно одразу розділити поняття педагогічної та психологічної готовності до школи.

Під педагогічною готовністю зазвичай розуміють уміння читати, рахувати та писати. Однак сама по собі наявність лише цих умінь та навичок не є гарантією того, що дитина буде навчатися успішно.
Психологічна готовність до навчання в школі складається з таких компонентів:


  • фізіологічна готовність;

  • інтелектуальна (пізнавальна) готовність;

  • емоційно-вольова готовність;

  • соціальна готовність;

  • мотиваційна готовність.


Фізіологічна готовність означає достатній рівень дозрівання організму дитини, стан її здоров’я. Зрозуміло, що здорові діти краще пристосуються до змін, пов’язаних з початком навчання.
Інтелектуальна (пізнавальна) готовність пов’язана з відповідним рівнем розвитку пізнавальної сфери дитини, тобто тих процесів, завдяки яким дитина пізнає навколишній світ: мислення, увага, пам'ять, сприймання, уява.
Мислення є найважливішою функцією мозку людини. Будь-який вид діяльності не може обійтися без мислення. А особливо – навчання. На момент початку навчання в школі дитина має володіти певним запасом знань про навколишній світ, про себе, про природу, про інших людей, про стосунки між людьми. Наприклад, дитина має знати своє ім’я, прізвище, основні кольори, основні геометричні фігури (трикутник, прямокутник, коло). Володіти поняттями «більший – менший», «вищий – нижчий», «ширший – вужчий». Бажано, щоб дитина орієнтувалась у просторі (знала, де права рука, розуміла поняття «під», «над», «біля», «між»). Дитина повинна вміти аналізувати, встановлювати зв’язки, порівнювати узагальнювати, визначати головні та другорядні ознаки предметів та явищ.
Увага є ще однією складовою інтелектуальної готовності. Чим вищий рівень уваги, тим вища ефективність навчання. Навчання ставить перед дитиною нові завдання, не схожі на ті, які вона звикла виконувати під час гри. Навчальні завдання на відміну від ігрових містять більше нової інформації, а процес виконання навчальних завдань вимагає більшого зосередження. А для цього бажано тренувати здатність дитини бути уважною, наприклад, за допомогою ігор і спеціальних вправ.
Безумовно, легше буде навчатися тій дитині, в якої гарно розвинута пам'ять.

Дуже бажаним для успішного навчання є вміння дитини відповідати на запитання, уміти висловлювати свої думки. Передумовою цих умінь є достатній словниковий запас дитини. Достатній розвиток мовлення є ще однією складовою інтелектуальної готовності дитини до навчання.
Достатній розвиток мязів руки, вміння виконувати пальчиками дрібні дії

(наприклад нанизувати намистинки) буде запорукою того, що дитина легко навчиться писати.

Якщо ви хочете, щоб ваш малюк добре навчався, із радістю відвідував школу – допоможіть йому. Читайте малюку книжки: казки, вірші оповідання. Після того як казка прочитана, попросіть, щоб малюк переказав прочитане.

Розвивати мислення, увагу, пам'ять, дрібну моторику, розширювати словниковий запас можна й під час спеціальних ігрових занять із малюком (саме гра перетворює нудне навчання на яскраву, цікаву пригоду), і під час щоденного побутового спілкування. Наприклад, коли ви гуляєте з малюком, розказуйте йому про те, яка зараз пора року, що відбувається в природі; якого кольору поїхала машина; яке дерево вище, а яке нижче. Розказуйте різні відомості про навколишній світ. Розширювати словниковий запас малюка можна за допомогою гри «Хто більше?»: згадайте якийсь предмет чи явище і називайте його ознаки – хто більше назве? Наприклад «сніг» - білий, холодний, блискучий, іскристий, м’який, ранній, несподіваний, глибокий, дрібний, пухнастий, лапатий і т. д.

Щоб розвинути дрібні м’язи руки, надавайте малюкові можливість ліпити, малювати розфарбовувати розмальовки; вирізати чи виривати пальчиками обведені фігурки. Створюйте разом із дитиною різні фігурки з паличок (можна використовувати навіть сірники – тільки обов’язково під вашим наглядом). Нехай малюк складе таку саму фігурку, яку склали ви, спочатку дивлячись на неї (так буде розвиватися сприймання, вміння орієнтуватися на зразок), а потім із пам’яті (щоб розвивалася пам'ять, ваші фігурки із сірників спочатку мають бути дуже простими, поступово їх потрібно ускладнювати).

Зараз у книжкових магазинах, на базарах, у кіосках можна придбати велику кількість книжок із розвитку мислення, пам’яті, уваги, сприймання, з підготовки дитини до навчання в школі.

Не менш важливою є емоційно-вольова готовність дитини до навчання. Ця складова означає достатній розвиток волі, послаблення імпульсивних реакцій, уміння управляти своїми емоціями (наприклад, слухати не перебиваючи). Емоційно-вольова готовність вважається сформованою, якщо дитина вміє ставити мету, докладати зусиль для її реалізації, долати перешкоди, виконувати нецікаву, але корисну роботу.

Чи має ваш малюк прості але постійні доручення ( наприклад, поливати квіти)?

Чи прибирає за собою іграшки? Чи заселяє свою постіль (нехай і з вашою допомогою)? Чи не перебиває вас під час розмови? Чи має терпіння? Давши відповідь на ці прості запитання, ви дізнаєтеся, чи сформована в малюка емоційно-вольова готовність.
Наступний компонент – соціальна готовність. Вона містить у собі сформованість у дитини якостей, завдяки яким вона може спілкуватися з іншими дітьми, з учителем. Це і бажання спілкуватися, і вміння налагоджувати стосунки з однолітками і дорослими; уміння поступатися, підкорятись інтересам дитячої групи, класу; повага до бажань інших людей. Взагалі, дитина поводиться з іншими дітьми в школі так, як бачить це і чує вдома. Тобто дитина у своїх стосунках з іншими дітьми є дзеркалом того, які взаємовідносини панують у сім’ї. Саме в родині дитина отримує перші зразки спілкування. Якщо дитина вдома є свідком неповаги членів сім’ї один до одного, сварок, бійок, то вона вважає таку поведінку нормальною і сама починає так поводитися в школі.
^ Мотиваційна готовність сформована, якщо в дитини є бажання ходити до школи, є прагнення здобувати знання, дізнаватися нове, цікаве, виконувати нову соціальну роль – роль школяра. І тут багато що залежить від вас, шановні батьки. Не залякуйте малюка школою, фразами, подібними до такої: «Ось підеш у школу – там тобі покажуть!» Налаштовуйте малюка на школу позитивно: «У школі буде цікаво, радісно, ти дізнаєшся багато нового і корисного».
^ Бажаємо вам,

щоб початок навчання малюка в школі

став приємною подією в житті всієї родини!




^ Кілька порад батькам першокласників



  1. З початку навчального року привчіть дитину прокидатися раніше, щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання. Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом.




  1. Не підганяйте, розраховувати час - це ваш обов'язок, якщо ви цю проблему не вирішили − провини дитини в цьому немає.




  1. Обов'язково привчіть дитину зранку снідати. Це важливий момент у запобіганні хвороб шлунка.




  1. Давайте дитині у школу бутерброд, фрукти. Вона в школі працює, витрачає багато сил і енергії.




  1. Привчіть дитину збирати портфель напередодні ввечері. Перевірте, чи не забула вона чого-небудь важливого. Запитайте її, чи не передавав вчитель прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час дитина привчиться сумлінніше ставитись до своїх обов'язків і стане більш зібраною.



  1. Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів, без застережень: „Дивись, поводь себе гарно!", „Щоб не було поганих оцінок" та таке інше. У дитини попереду - важка праця




  1. Забудьте фразу „Що ти сьогодні отримав?!", а краще запитайте: „Про що нове ти сьогодні дізнався?". Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй можливість розслабитись (згадайте, як вам буває важко після напруженого дня). Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте.




  1. Після закінчення занять дайте дитині відпочити. Обід − зручний момент для цього. Школяр може розповісти про свій робочий день і у такий спосіб звільнитися від психологічного напруження.




  1. Якщо дитина замкнулась у собі, щось її турбує, не вимагайте пояснень, нехай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.




  1. Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини. Вислухавши, не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з дитиною спокійно.




  1. Після школи не змушуйте дитину одразу сідати за виконання завдань, необхідно 1,5 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань - з 15 до 17 години.



  1. Пам'ятайте, що телевізор - ворог № 1 успішного навчання. Не потрібно вмикати його раніше, ніж усі завдання будуть виконані. Якщо дитина дивиться телевізор під час денного відпочинку, то їй буде важко зосередитись. Бажано дозволяти дивитися тільки дитячі передачі.




  1. На початку навчального року корисно контролювати, як дитина виконує домашні завдання. Перевіряйте, чи правильно вона зрозуміла пройдений матеріал, попросіть її прочитати вголос. У І і II чверті краще це робити щовечора, а в II півріччі контроль можна зменшити до 2-3 разів на тиждень.




  1. Перевіряти не значить „робити замість" − ніколи не підказуйте дитині готових рішень. Обов'язково перевірте, щоб те, що потрібно було вивчити напам'ять, було вивчено добре: точність виконання завдань − важлива умова успішного навчання. Потрібно також впевнитись, що дитина може застосувати набуті знання на практиці. Для цього їй треба запропонувати виконати кілька вправ.




  1. Не треба навантажувати дитину позашкільною діяльністю з самого початку навчального року. Спорт і заняття в гуртках, звичайно, корисні для загального розвитку, але спочатку впевніться, що у дитини вистачить сил і часу. Початок навчального року − період стресу, і перевантаження можуть тільки нашкодити.



  1. Протягом дня знайдіть (намагайтеся знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.




  1. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Усі розходження щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Коли щось не виходить, порадьтеся з вчителем, психологом. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.




  1. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось її турбує: головний біль, поганий загальний стан. Найчастіше це об'єктивні показники втоми, перевантаження.




  1. З перших днів навчання вимагайте виконання режиму дня дитиною, щоб вона лягала спати в один і той же час. Сон для школярів має першочергове значення. У І чверті дитина повинна спати не менше 10-11 годин, потім можна скоротити до 9-10 годин.




  1. Якщо дитина засинає не відразу, все одно примушуйте її лягати в ліжко. І не треба думати, що школяр уже достатньо дорослий для того, щоб йому розповідали казки. Використайте спосіб, перевірений століттями: тихо поговоріть з дитиною перед сном, попросіть її що-небудь розповісти чи розкажіть самі. Такі хвилини - одна з не багатьох можливостей для справжнього спілкування.



  1. Знайте, що навіть великі діти (7-8 років) люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтесь цього робити. Це їх заспокоює, знімає денну напругу, допомагає спокійно заснути і відпочити. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі, про роботу. Завтра новий трудовий день і дитина повинна бути готова до нього. А допомогти в цьому їй мають батьки своїм доброзичливим ставленням. Чекати якогось дива від дитини, радісних поривів душі, доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині, постійно заохочуючи її.




  1. Батькам необхідне терпіння. Ентузіазм перших днів швидко проходить, його місце займає втома. Допоможіть дитині зберегти нормальний ритм і не піддайтеся спокусі зробити їй маленьке послаблення. Часті нарікання на дитину чи порівняння з іншими можуть розвинути комплекс неповноцінності. Навпаки, інколи треба похвалити дитину, навіть коли у неї щось не виходить, дати їй невеличкий перепочинок і потім повернутися до виконання завдань.




  1. Ні в якому разі не ставте ваші стосунки з дитиною в залежність від її успішності. Гарні довірливі стосунки і усвідомлення того, що дитина завжди може розраховувати на Вашу підтримку, допоможуть їй налаштуватися на успіх з початку нового навчального дня.





Дай руку, першокласнику!

З 15 лютого 2012 року

продовжено проведення Всеукраїнської акції «Дай руку, першокласнику!»

2012 рік є особливим для початкової школи. Саме з 1 вересня у початковій школі розпочнеться поступове впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти та нових навчальних програм для початкової школи. Для забезпечення високого рівня знань іноземних мов, їх вивчення учні початкових класів розпочнуть з 1 вересня 2012 р., передбачається посилення використання здоров’язбережувальних технологій. Значна увага приділятиметься екологічній та інформаційно-комунікаційній освіті.

^ Базовим навчальним планом передбачено

з 1 класу впровадження нових предметів: природознавство, іноземна мова,

з 2 класу – інформаційно-комунікаційні технології.
До уваги батьків!

Тривалість уроків у 1-х класах становить 35 хв.

Робочий тиждень передбачає додатковий розвантажувальний день – четвер, у розклад якого не вводяться предмети, що потребують значного розумового напруження (математики, мови).

^ На уроках письма, мови, математики через кожні 15 хв. уроку проводяться фізкультхвилинки та гімнастика для очей.

У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів.

^ У першому класі домашні завдання не задаються.
Анкета-самоаналіз для батьків

Шановні батьки! Спробуйте подивитися на себе очима Вашої дитини і дайте відповідь на наступні питання:

  1. Яким (якою) мене бачить мій син чи донька?

  2. Чи відчуває моя дитина, що я її люблю?

  3. Чи вважає вона, що я її розумію?

  4. Чи є в неї підстави думати про мене, як про справедливу, добру, чуйну людину?

  5. Чи подобається їй, як я з нею розмовляю?

  1. Чи хотів (хотіла) би я, щоб вона так розмовляла зі мною, як я з нею?

  2. Якщо я, коли ми сваримося чи сперечаємося, відчуваю образу, злість, то що вона відчуває до мене?

  3. Чи хотів би я, щоб мене зараз виховували так, як я виховую свою дитину?

  4. Чи відчуває вона себе одинокою, чи має відчуття, що її не розуміють?

  1. Від чого вона страждає і чи знаю я про ці страждання або навіть не здогадуюсь?.

  2. Чи є у нас з нею хоча б одне заняття, яким ми обоє займаємося із задоволенням?

12. Чи часто ми разом проводимо своє дозвілля?



ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ

МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА
^

1. Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт із нею. Знаходьте радість у спілкуванні з дітьми.

2. Хай не буде жодного дня без прочитаної книги.

^

3. Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Цікавтеся справами та проблемами дитини.

4. Дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізувати, наклеювати, ліпити.

^

5. Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.

6. Надавайте перевагу повноцінному харчуванню.

7. Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп’ютері до 30 хвилин.

8. Привчайте дитину до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.

9. Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім’ї зі своїми правами і обов’язками.

10.Пам’ятайте, що діти – не тільки продовжувачі наших особистих умінь і здібностей. Кожна дитина має право на власний вияв своїх потенційних можливостей і на свою власну думку.


 

Схожі:

Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconЯкі предмети буде вивчати першокласник?
Початок навчання дитини у першому класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини. Адже відбувається багато...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconСпливає день за днем літня пора. Незабаром шеола знову відчинить...
Проте найбільше хвилювання виникає у тих дітлахів, які вперше прийдуть до школи. А ще більше хвилюються батьки майбутніх першокласників,...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconАдаптація учнів 5-х класів до навчання у основній школі
Вступ дитини до п'ятого класу, перехід від молодшої до середньої школи – відповідальний І достатньо важкий період у житті кожного...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconАдаптація дитини до школи
У період начання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду. Створення сприятливого середовища...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconПоради педагогам при організації навчально – виховного процесу для учнів 1 класу
У початковий період навчання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconШановні батьки, психологічна підтримка це один з найважливіших чинників,...
Вашої дитини під час здачі зно. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності у вашої дитини, на кшталт, «якщо ти …, то…», нав’язуємо...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconНавчання у початкових класах можна порівняти з фундаментом будинку,...
Необхідний деякий початковий рівень психічного розвитку дитини, без якого навчання у школі, як правило, буде сумним І з дуже низькими...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconВчитель початкових класів злш №13
З переходом з умов гри до умов навчальної діяльності настає в житті дитини переломний момент. Нове становище дитини в суспільстві...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconЗаконних інтересів дитини відповідно
Конвенції про права дитини на період до 2015 року», від 03. 06. 2011 №394 «Про забезпечення захисту прав І законних інтересів дитини...
Початок навчання дитини в 1-му класі – це дуже відповідальний І досить складний період у житті дитини iconТема: Усвідомлений вибір професії запорука життєвого успіху
Приймати рішення І відповідати за наслідки – ознака дорослої людини. Звичайно, ви вмієте це робити, але у питаннях вибору майбутньої...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка