Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей




Скачати 113.74 Kb.
НазваТема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей
Дата конвертації25.03.2013
Розмір113.74 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
Інтерактивні форми роботи з батьками

Перший клас

Батьківські збори

Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей.

Обладнання: Таблиці «Готовність дитини до школи», «Режим дня першокласника»; діагностичний матеріал; виставка перших зошитів учнів; фотогазета «Перший день у школі»; пам’ятка для батьків.
План

  1. Знайомство.

  2. Повідомлення психолога «Про складові готовності дитини до школи».

  3. Повідомлення вчителя «Режим дня першокласника».

  4. Ділова гра «Готовність дитини до школи».

  • Об’єднання в групи.

  • Вироблення правил співпраці.

  • Ознайомлення із завданням та вирішення проблемних ситуацій.

  1. Психолого-фізіологічна готовність дитини до школи. (Слово педагога. Робота з таблицями.)

  2. Аналіз діагностичних матеріалів.

  3. Поради батькам.

  4. На книжкову полицю батьків.


Із скриньки народної мудрості.

У вихованні все головне і урок, і розвиток різнобічних інтересів дітей поза уроком, і взаємовідносини вихованців у колективі.

В. О. Сухомлинський
Школа – духовна колиска народу.

В. О. Сухомлинський
Школа – це майстерня, де формується думка молодого покоління. Треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.
А. Барбюс
Освіта може і повинна починатися з першого проблиску думки у дитини.
Д. Писарєв
Дати дітям радість праці, радість успіху в навчанні, пробудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання.

В. О. Сухомлинський
1. Знайомство.

«Мене звати… Я хочу побажати своїй дитині…».

2. Готовність дітей до школи. Виступ психолога.
- Успішність навчання значною мірою залежить від того, настільки готовим до цієї нової складової діяльності прийдуть діти до школи.

Що ми розуміємо під поняттям «готовність до школи»?



Емоційно-вольова

готовність


Фізична готовність

Мовленнєво-комунікативна готовність



Позитивна мотивація


Готовність дитини

до школи

Інтелектуальна готовність



Соціальна зрілість






Психічний розвиток



3. Виступ учителя.

- Дитина пішла в перший клас…

Відбувається зміна провідних видів діяльності: місце гри поступово займає навчання. Яким воно буде? Чи буде воно успішним для вашої дитини? Адже нові обов’язки вимагають від дитини зібраності, затрат духовних і фізичних сил. Ось чому так важливо розпорядок дня школяра продумати до найдрібніших деталей.

Відомий фізіолог І. П. Павлов вважав, що дотримуючись певного розпорядку дня, ми допомагаємо роботі нервових клітин, запобігаємо виснаженню нервової системи, перевтомі.
Розглянемо робочий день першокласника.
Підйом. Школяр має вставати о 7 годині ранку. Наступні 50 хвилин витрачаються на ранкову гімнастику, водні процедури, сніданок. Зарядка тонізує нервову систему, поліпшує роботу серця, легень, сприяє гарній поставі. Сніданок дитині потрібен легкий, оскільки попереду об 10 годині 30 хвилин її чекає другий гарячий сніданок у школі. Нехай вдома дитина вип’є чай, з’їсть печиво, фрукти.
Дорога до школи. Батьки повинні показати дитині найбезпечніший шлях до школи, постійно нагадувати про дотримання правил вуличного руху.
Заняття у школі тривають до 12 год 30 хв. Перерва між шкільними заняттями і домашніми має становити 3 – 3,5 години. Цей час витрачається на обід, післяобідній відпочинок, заняття за інтересами, прогулянку на свіжому повітрі. Для першокласників важливий денний сон протягом години.

Для відновлення зниженої на кінець першої половини дня працездатності доцільний активний відпочинок. Молодшим школярам рекомендують перебувати

на свіжому повітрі не менше трьох годин в день. Це необхідно для того, щоб дитина росла здоровою.
Виконання домашніх завдань. Близько 16 години учень приступає до виконання домашніх завдань. Раціонально обладнаний робочий куточок сприяє зосередженості, а звичка підтримувати в ньому порядок виховує почуття відповідальності.

Світло на стіл має падати зліва. Меблі – відповідати зросту школяра. Висота стільця має бути такою, щоб нога всією ступнею торкалася до підлоги. Батьки мають стежити за правильною поставою під час письма та читання. Голова – у вертикальному положенні або трохи нахилена уперед, передпліччя вільно лежать на столі. Відстань від очей до предметів має становити 30-35 см.

Заняття тривають 30 хвилин. Перерви між ними – 5 – 10 хвилин.
Вечірній відпочинок. Цей час використовується відповідно до особистих нахилів і інтересів дитини. Вона завжди має бути впевненою, що в неї знайдеться час для спілкування з батьками і друзями, для читання улюблених книжок, малювання, конструювання, заняття спортом, перегляду телепередач. Лікарі та психологи радять дивитися телепередачі не частіше трьох разів на тиждень, причому тривалість не повинна перевищувати 6-7 годин.
Вечеря має бути легкою і становити не більше 20% денного раціону.
Перед сном дитина має скласти в ранець все, що необхідно для занять, підготувати одяг, взуття до наступного дня.
Сон. Першокласника рекомендують вкладати спати не пізніше 21.00. Щоб забезпечити достатньо глибокий сон, необхідно привчити дитину лягати і вставати завжди в один і той самий час; практикувати перед сном 20-30 хвилинні прогулянки на свіжому повітрі, спати при відчиненій кватирці.

Відхилення від режиму має бути розумним, індивідуальним для кожної дитини, але батьки завжди мають дбати про те, щоб сприяти дотриманню учнями основних режимних моментів: глибокий і міцний сон, повноцінне харчування, достатнє перебування на свіжому повітрі, забезпечення загального розвитку дитини тощо.
4. Ділова гра «Готовність дитини до школи».
Основні правила гри:

  • бути активними учасниками;

  • уважно прислухатися до думки кожного;

  • у грі немає глядачів, усі учасники.

Кожна група отримує опис ситуації. Завдання: ознайомитися з текстом і відповісти на запитання.
Ситуація №1. Дівчинка до 6-річного віку виховувалась у бабусі в селі. Влітку перед навчанням батьки забрали її в місто. З перших днів навчання у дитини виникли проблеми в спілкуванні з однолітками. Під час знайомства вона не могла розповісти про себе. Чому?

Запитання. Чи потрібно активізувати інтерес дитини до навколишнього світу? Якими знаннями повинна володіти дитина 6-7 років?

Вчитель (психолог) підводить підсумок. Інтелектуальна готовність передбачає сформованість уваги, розвинену пам’ять, операції аналізу, синтезу, узагальнення. До 6-7 років дитина повинна знати свою адресу, назву міста (села), де мешкає, назву своєї країни та її столицю; ім’я та по батькові батьків, де вони працюють, розуміти, що бабуся – це мама батька чи матері. Повинна знати пори року, їх послідовність й основні ознаки, назви місяців, дні тижня; основні види дерев, квітів, розрізняти домашніх і диких тварин, тобто орієнтуватися в часі, просторі, найближчому оточенні.

Отож, це інтелектуальна готовність.
Ситуація №2. Дитина володіє високим рівнем знань та навичок, необхідних для навчання в школі. У ході діагностування мотиваційної готовності хлопчик сказав: «Я відвідую школу тому, що мене мама примушує. А якщо б не мама, я б до школи не ходив».

Запитання. Чи буде успішним навчання дитини у школі? Які ваші рекомендації щодо формування мотиваційної готовності?

Отже, мотиваційна готовність – це бажання школяра прийняти нову для нього соціальну роль. Для цього важливо, щоб школа подобалася своєю головною діяльністю – навчанням.
Ситуація №3. Сергій був дуже розвиненим хлопчиком. До моменту вступу до школи він умів читати, знав багато віршів. Але, незважаючи на те, що хлопчик пішов до школи з охотою, з перших днів навчання він став порушувати дисципліну: міг без дозволу ходити по класу під час уроку, не реагував на зауваження вчителя.

Запитання. Що стало причиною такої поведінки Сергія у школі? Які ваші рекомендації щодо формування вольової готовності?

Отже, вольову готовність потребує від учня вміння поставити мету, прийняти рішення, намітити план дій, виконати його, виявити зусилля, оцінити результат свого вольового зусилля.
Ситуація №4. Мама розповідає: «Із двох років Маринка перебуває в товаристві дітей, проте дуже боязка, несмілива, сором’язлива. На заняттях активності не виявляє. Від однолітків тримається осторонь. Думаю, що у школі їй буде нелегко».

Запитання. Чи є у мами підстави для хвилювання? Які ваші рекомендації з формування комунікативної готовності?

Отже, комунікативна готовність передбачає уміння увійти в дитяче товариство, діяти разом з іншими, поступатися, підкорятися. Тобто ті риси, які забезпечують безболісну адаптацію дитини, що сприяє її позитивному розвиткові. Краще адаптовані діти, які мають високе й адекватне само оцінювання, демонструють високий рівень комунікативної готовності.
Підведення підсумків. «Мозковий штурм»

Орієнтовні пропозиції. Яка роль батьків у подоланні труднощів, пов’язаних з адаптацією дитини до школи?

  • Дбати про здоров’я дитини.

  • Допомагати у підготовці домашніх завдань.

  • Не сварити дитину за оцінки.

  • Організовувати робоче місце дитини. Привчати до охайності й порядку.

  • Привчати до самостійності.

  • Заохочувати найменші успіхи дитини у навчанні й поведінці, використовуючи для цього слова схвалення.

5. Психолого-фізіологічна готовність дитини до школи. Слово педагога.

- З початком навчання у житті дитини відбувається дуже багато змін. Це нові умови життя та діяльності, нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем; соціальний інститут навчання і виховання: не садочок, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Усе підпорядковується навчанню, школі.

Пристосування (адаптація) дитини до школи відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5-6 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадають напруження та тривожність.

Залежно від стану здоров’я, сімейної ситуації, відвідування чи не відвідування дитячого садочка адаптація до школи має різний перебіг.

Легше проходить період пристосування до школи і краще справляються з розумовими та фізичними навантаженнями здорові діти. Та сьогодні лише 20-25 % дітей ідуть до школи здоровими. Решта мають різноманітні порушення та відхилення у стані здоров’я.
Виступ психолога. Фізіологічна адаптація.

- Процес фізіологічної адаптації дитини до школи можна розділити на кілька етапів. Я проходить цей процес, які зміни в організмі дитини наявні в ході адаптації до школи, протягом багатьох років вивчали спеціалісти в галузі медицини.


Перший етап



2-3 тижні

орієнтовний, коли у відповідь на весь комплекс нових впливів бурхливо реагують усі системи організму

(«фізіологічна буря»)


Другий етап



1-2 місяці

помітне нестійке пристосування, коли організм шукає і знаходить певні оптимальні варіанти реакцій на ці впливи.


Третій етап



до 3-6 місяців

період відносно стійкого пристосування, коли організм знаходить найбільш оптимальні варіанти реагування на навантаження



Що ж відбувається в організмі дитини в перші дні навчання?

  • Нестійка працездатність;

  • дуже високий рівень напруження серцево-судинної системи;

  • низькі показники координації різних систем організму між собою;

  • зміни функціонального стану центральної нервової системи;

  • різке зниження навчальної активності;

  • зниження працездатності;

  • до кінця першої чверті маса тіла зменшується у 60 % дітей;

  • скарги на втому, головний біль, сонливість, погіршення апетиту, поганий сон;

  • розгальмованість рухова або в’ялість, втома;

  • розлади шлунково-кишкового тракту;

  • підвищення артеріального тиску.


Варіанти шкільної дезадаптації

Дезадаптація невстигання.

Причина – педагогічна занедбаність. Тут величезна провина дорослих, бо вони неуважні чи байдужі до того, як у дитини формуються навички і вміння.
Дезадаптація як невміння дітей довільно регулювати свою поведінку, увагу адекватно сприймати вимоги.

Такі учні виконують завдання не за власною ініціативою, а внаслідок зовнішньої стимуляції (коли їх лають, змушують). Подібне проявляється в емоційних дітей, які відрізняються високою чутливістю, збудливістю, неадекватністю переживань і, відповідно, реакцій. Вони зосереджуються на своїх внутрішніх переживаннях, а отже, виконуючи завдання, роблять безліч помилок, неуважні, загальмовані. Це – наслідок сімейного виховання: «вседозволеності», тобто діти прийшли до школи з дуже низьким рівнем вольової готовності.

Дезадаптація як невміння дітей увійти в темп шкільного життя.

Учні, які соматично ослаблені, часто втомлюються, нестримані. Вони пасують перед труднощами, значно недооцінюють свої можливості.
6. Аналіз діагностичних матеріалів.
Проективні методики для діагностики адаптації дитини до шкільного навчання


  1. Визначення самооцінки. «Сходинки». Зразки дитячих тестів (додаток, с. 41).

  2. Емоційний стан. Тест «Намалюй свій настрій».

    • Намалюй, який у тебе настрій, коли ти зранку прокидаєшся і збираєшся до школи.

    • Намалюй свій настрій в школі.

    • Намалюй настрій, з яким ти повертаєшся додому.




  1. «Школи звірів» (додаток, с. 42). Зразки дитячих робіт.

  2. Діагностика мотивації до шкільного навчання (методика М. Р. Гінзбурга).


Для 6-річних дітей найбільш характерними є такі мотиви:

  • власне навчально-пізнавальний мотив, який є основним для пізнавальної потреби (навчальний);

  • широкі соціальні мотиви, які базуються на розумінні суспільної необхідності навчання (соціальний);

  • «позиційний» мотив, пов’язаний із прагненням зайняти нове положення у стосунках з оточуючими (позиційний);

  • «зовнішні» щодо самого навчання мотиви, наприклад, підкорення вимогам дорослих і т. ін. (зовнішній);

  • ігровий мотив, неадекватно перенесений у нову (навчальну) сферу (ігровий);

  • мотив одержання високої оцінки (досягнення).


В основу методики покладено принцип «персоніфікації» мотивів.
Інструкція.
Оповідання «Хлопчики розмовляють про школу»

Перший хлопчик сказав: «Я відвідую школу тому, що мене мама примушує. А якщо б не мама, я б до школи не ходив».

Другий хлопчик мовив: « Я відвідую школу тому, що мені подобається вчитися, подобається готувати уроки. Навіть якщо школи не було б, я б усе одно вчився».

Третій хлопчик сказав: «Я ходжу до школи тому, що там весело і багато дітей, з якими можна гратися».

Четвертий хлопчик сказав: «Я ходжу до школи через те, що хочу стати великим. Коли я в школі, то почуваюся дорослим, а до школи я був маленьким».

П’ятий хлопчик сказав: «Я ходжу до школи тому, що потрібно вчитися. Без навчання ніякої справи не зробиш, а вивчишся – можеш стати ким забажаєш».

Шостий хлопчик сказав: «Я відвідую школу тому, що отримую там гарні оцінки».
Після прослуханого дитині пропонується запитання: «Хто, на твою думку, з них правий? Чому?»

Висновок.

За результатами діагностики на кінець жовтня місяця 88 % дітей 1 класу мають високий рівень адаптації, 12 % - середній рівень адаптації.
7. Поради батькам.

  • Радійте вашій дитині!

  • Розмовляйте з дитиною спокійним голосом.

  • Будьте терплячими.

  • Щодня читайте дитині.

  • Заохочуйте зацікавленість та уяву дитини.

  • Піклуйтеся про те, щоб дитина мала можливість отримувати нові враження, котрі могли б стати джерелом її історій, фантазій, мрій.

  • Купуйте касети з улюбленими казками, піснями дитини.

  • Допоможіть дитині вивчити її ім’я, прізвище та адресу.

  • Відвідуйте разом з дитиною музеї, бібліотеки, театр.

  • Ніколи не втрачайте почуття гумору!


8. На книжкову полицю батьків.


  1. Амонашвили Ш. А. В школу – с шести лет. – М.: Педагогіка, 1986.

  2. Бардин К. В. Как научить детей учиться: Кн.. для учителя. – 2-е изд., доп. и перераб. – М.: Просвещение, 1987.

  3. Белова Л. В. В семне – первоклассник. – М.: Педагогіка, 1980.

  4. Мадорский Л. Р., Зак А. З. Таня, Сережа, Люда, Антон – младшие школьники. – М.: Знание, 1989.

  5. Мир детства. Младший Школьник. Библиотека для родителей. (Под ред.. А. Г. Хрипковой; отв. ред.. В. В. Давидов.) 2-е узд. доп. – М.: Педагогіка, 1999.

  6. Савченко О. Я. Сімейне виховання. Молодші школярі. – К.: Рад. школа, 1979.

Схожі:

Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconАдаптація першокласника
Адаптація першокласників перший раз в перший клас. Це серйозне випробування не тільки для дітей, а й для батьків. Адже часто ми бачимо...
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconУрок №4 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Рівень фізичного розвитку...
Тема: Рівень фізичного розвитку підлітка. Ознаки гармонійного розвитку хлопчиків І дівчаток. Практична робота№2 «Визначення рівня...
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconАдаптація до школи
Дом діяльності — навчанням, із новим типом стосунків з однокласниками І дорослими. Період входження дитини у шкільне життя, тобто...
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconБатькам майбутніх першокласників
Перший рік навчання у школі є одним із суттєвих, переломних періодів, від того, як пройде адаптація дитини,залежить її психологічний...
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconПоради психолога батькам першокласників
Часом більше самих першокласників хвилюються їхні батьки, які мучаться думкою, чи готовий їх синок чи донька до першого класу. До...
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconВедемо дитину в перший клас. Поради психолога батькам першокласників...
Не "дорослим" школярем, але І для його мами І тата. Часом більше самих першокласників хвилюються їхні батьки, які мучаться думкою,...
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconПлан проведення ІІ засідання рмо вчителів хімії
Тема : Самореалізація особистості вчителя І учня в навчальній діяльності, як умова розвитку професійної компетентності педагога
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconУроку хімії у 7 класі. Вчитель Євсюкова Т. В. Тема «Складання формул...
Тема: Самореалізація особистості вчителя І учня в навчальній діяльності, як умова розвитку професійної компетентності педагога
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconПсихолого-педагогічні умови забезпечення гармонійного розвитку дітей...
В статті розкрито особливості екопсихологічного підхіду до розвитку інтелектуально обдарованих дошкільників
Тема: Успішна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостей iconАдаптація першокласників
Тому на першому етапі адаптаційного періоду, який триває приблизно тиждень, вчитель, перш за все ставить завдання познайомити дітей...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка