Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років)




Скачати 78.82 Kb.
НазваПсихологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років)
Дата конвертації31.03.2013
Розмір78.82 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
Специфіка роботи в ізостудії або художніх гуртках позашкільних установ полягає в тім, що відвідують їх діти різного віку від 5 до 18 років. Якщо є можливість, то викладач формує групи з дітей близького віку, але іноді такої можливості немає, і дуже важко працювати з дітьми в різновікових групах. Знання психологічних особливостей дітей різного віку полегшує цю роботу.

ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ВІКУ (5–7 РОКІВ)


Діти в цьому віці дуже емоційні, непосидющі, не можуть довго зосередити увагу на одному предметі. Зір маленьких дітей ще не розвинений, і вони розрізняють набагато менше відтінків кольорів, ніж старші діти або дорослі. Слабко розвинена моторика пальців, і діти не можуть виконувати руками тонку роботу. Дитина ще не може аналізувати, узагальнювати, робити висновки, у неї мало досвіду й зорових вражень. Маленька дитина не може дати повне зображення предмета, у малюнку й ліпленні часто відсутні найістотніші деталі. У той же час, роботам дітей молодшого віку властиві сміливість і безпосередність, тому що вони ще не ставляться критично до своєї діяльності. Якщо дитині не подобається робота, то вона просто не буде її виконувати. Рушійною силою її діяльності є допитливість та інтерес.

При складанні програми для дітей молодшого віку педагог повинен ураховувати всі ці особливості. Заняття бажано проводити в ігровій формі. Воно не повинно тривати більше 30-40 хвилин. Якщо дитина відвідує разом зі старшими дітьми двогодинну групу, йому потрібно зробити перерву на 15 хвилин, а потім змінити завдання, якщо вона втратила інтерес до колишньої роботи (наприклад, чергувати малювання й ліплення). На кожному занятті дитина повинна працювати в новій техніці виконання, засвоювати нову тему. Діти в цьому віці ще не бачать натуру, тому малювання з натури передчасне. Дитині важко пояснити, чому вона не може домалювати до глечика ручку або квіточку, яких на глечику немає.

Можна спробувати малювати з натури прості предмети: яблуко, м’ячик, але робота не повинна перевищувати 20-30 хвилин. При цьому ставиться певне завдання: мячик - круглий, синій; яблуко - кругле, червоне. У той же час зоровий досвід у дітей дуже малий, тому перед кожним завданням треба показувати дітям якнайбільше наочного матеріалу: ілюстрації до книг, діафільми, картинки, малюнки. Якщо є можливість - водити до Будинку природи розглядати тварин і птахів, звертаючи увагу на деталі (дзьоб, лапки, крила й т.д.), показувати їм овочі й фрукти або їхні муляжі, листя дерев ранніх порід, квіти тощо. Перед початком роботи все забрати, щоб не відволікати увагу дітей і дати їм можливість працювати творчо.

Майже всі теми й техніки виконання стають в нагоді для дітей усіх вікових груп, але трохи видозмінюються. Малюнок олівцем заміняється роботою крейдами, графічні роботи -тушшю, пером або фломастером одного кольору - роботою різнобарвними фломастерами. Педагог ставить завдання навчити дітей штрихуванню, лінії тощо. Перед початком робіт потрібно проводити п'ятихвилинні вправи на малювання різних ліній і штрихів. Такі вправи привчать дитину не просто зафарбовувати фломастерами малюнки, а працювати графічно. Надалі вона зможе працювати тушшю, пером. Живопис краще давати без попереднього малюнка олівцем, широким пензлем. Робота широким пензлем аквареллю або гуашевими фарбами краще розвиває творчі здібності дітей, тому що дитині не треба боятися обмежуючих ліній. Не треба домагатися широкої палітри. У цьому віці роботи дітей можуть бути виконані локальними кольорами. Дуже корисне в цьому віці ліплення: добре розвивається моторика пальців, дитина через ліплення пізнає об'ємність предметів. Велике значення має аплікація: основи кольористики можна вивчати через аплікацію (теплі, холодні кольори; контрастні, близькі кольори). Через вивчення аплікації діти засвоюють ази композиції.
^ ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ВІКУ (9-12 РОКІВ)

Дітям підліткового віку також властиві специфічні психологічні особливості, які необхідно враховувати у всій їхній навчальній діяльності Діти вже більше посидющі, зір остаточно розвинений, і вони можуть розрізняти відтінки кольорів.

Моторика пальців уже зміцніла. Підліток може аналізувати, узагальнювати, робити висновки, у нього більше зорових вражень. Але в нього з'являється критичне відношення до своїх робіт, максималізм, він уже не задовольняється схематичним зображенням предмета, прагне до деталізації (підлітковий «натуралізм»). Підліток стає надзвичайно чутливий і дуже болісно переживає невдачу. Зорове сприйняття в них досить розвинено, з'являються індивідуальні особливості (перевага теплій або холодній гамі, яскравому або приглушеному кольорам). Діти, як і раніше, емоційні й захоплені сюжетним боком зображення. Але, у цілому, роботи вже не мають тієї безпосередності й сміливості, що властива малюнкам молодших дітей. Вони не настільки барвисті й декоративні. Ці роботи можуть виглядати недосконалою спробою опанувати основи професійного реалістичного зображення. У них найчастіше гостро відчувається невміння, слабкість розуміння мови реалістичного образотворчого мистецтва. До того ж досить чітко проявляється різний ступінь обдарованості.

Для того, щоб у дітей не зник інтерес до образотворчої діяльності, педагог повинен якнайбільше урізноманітнити програму. Малюнок олівцем не повинен займати велике місце в програмі. Потрібно заміняти його малюванням вугіллям, сангіною, соусом, крейдами тощо. Живопис теж повинен містити в собі різні техніки виконання: робота аквареллю «по сухому», лессировкою, алла прима або «по сирому», робота гуашшю кістю, губкою, робота з попереднім малюнком і без нього, робота темперою й зі старшими дітьми - робота олійними фарбами. Як і раніше включається аплікація, ліплення, декоративно-прикладне й народне мистецтво. Різноманіття тем і жанрів, а також технік виконання підтримує інтерес до роботи, і навіть у дітей з малим ступенем обдарованості з'являються успіхи в тому або іншому виді творчості.

Великого значення набуває робота з натури. Можна пропонувати дітям не дуже складні натюрморти, розраховані на 2-3 сеанси для живопису або малюнка вугіллям, сангіною. Якщо дитина погано справляється з такою роботою, то її можна замінити роботою по пам'яті, уяві з тієї ж теми. Потрібно включати малювання з натури тварин, птахів, риб, квітів. Малювати окремі дерева й етюди, пейзажі з натури, ставити завдання з передачі настрою в пейзажах. Діти можуть малювати портрети, позуючи один одному.

Як у молодшій, так само й у середній групі в програму включаються різноманітні тематичні композиції, завдання з ілюстрування казок і книг, малювання на теми мультфільмів і байок.

При оцінюванні робіт дітей необхідно шукати вдалі сторони в їхніх роботах, а про невдалі говорити дуже тактовно й обережно. Потрібно більше хвалити дітей, заохочувати до діяльності, підказувати, у якому виді творчості їхні роботи найбільш удалі. Все це допоможе зберегти колектив, продовжувати подальшу творчу роботу з естетичного виховання дітей.

^ ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ВІКУ (13-18 РОКІВ)

Якщо в молодшому й середньому віці визначити обдарованих дітей (за рідкісним винятком) дуже важко, то в дітей старше 13 років педагог визначає ступінь обдарованості

легко. До цього ж визначаються в тім або іншому виді творчості. Хтось більш сильний у графіці, інший- у живописі тощо.

Діти старшого віку вже можуть довгостроково працювати над однією й тією же те-мою, в одній техніці, визначати самостійно свої завдання, аналізувати власні роботи, бачити їхні достоїнства й недоліки. У цьому віці вони вже знають, чого хочуть й яким видом образотворчої діяльності воліють займатися. Якщо, працюючи з дітьми середнього віку, педагог намагався утримати цікавими заняттями всіх дітей, то тут цієї мети ставити не треба, тому що діти можуть виявити себе більш повно в іншому виді діяльності. Навіть, якщо залишать ізостудію. Тому робота педагога повинна бути орієнтована тільки на обдарованих дітей. Заняття з дітьми можна будувати у двох напрямках:

  • розвивати індивідуально в кожній дитині її творчі здатності в обраному нею виді творчості,

  • допомагати дитині професійно визначитися, підготуватися до вступу до художнього навчального закладу.

У кожному разі, педагог готується дати повніші знання з теорії образотворчого мистецтва, образотворчої грамоти ( кольористики, перспективи тощо). Приділяється більше уваги роботі з натури, класичному малюванню олівцем гіпсових зліпків, натюрмортів, живопису тощо. Але, одночасно, слід не забувати про розвиток творчих здібностей, фантазії й уяви. У підсумку, ціль роботи педагога в ізостудії – не навчання професійних художників, а розвиток творчої особистості. Образотворча діяльність розвиває органи чуття, і особливо, зорове сприйняття, засноване на розвитку мислення, умінні спостерігати, аналізувати, запам'ятовувати. Вона виховує вольові якості, творчі здібності, художній смак, уяву, знайомить із особливостями художньої мови, розвиває естетичне почуття, уміння бачити красу форм, рухів, пропорцій, кольори, поєднання кольорів. Все це необхідно для розуміння мистецтва, сприяє сприйняттю навколишнього світу, становленню, гармонійному розвитку особистості.

^ СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Глинская И П Изобразительное искусство - К., «Радянська школа», 1991

  2. Горяева Н. А. Перші кроки у світі мистецтва. - М., «Образование», 1990

3. Казакова Т.Г Развивайте у дошкольников творчество. - М., «Образование», 1985

4. Ростовцев Н. Н. История методов обучения рисованию. - М, «Образование», 1981

5. Напивнина В.Н Искусство и дети. - М., «Образование», 1982

6. Косминская В. Б. Теория и методика изобразительной деятельности в детском саду.-М., «Образование», 1985





Роботи

студійців за 8-річною програмою



Ткаченко Марина. «Перед зміною».

Максимова Ольга. “Портрет сестри”.

Ферендович Олександр. “Великий мисливець”.

Маслова Ольга. “У вихідні”.

Удовенко Олександра. “Україна”.


Карпущенко Андрій. “Відкриття Америки”

Шевченко Вікторія. “Олень”



Творчий процес…


та його результати

Схожі:

Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconДипломна робота
Розділ Психологічні особливості пам'яті та уваги дітей молодшого шкільного віку
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconПсихологічні особливості молодшого шкільного віку
Це пояснюється тим, що діти приступають до систематичного шкільного навчання, результатом якого повинно стати не тільки засвоєння...
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconГоу впо «чдпу» Відділ заочної освіти Факультет корекційної педагогіки Курсова робота
«Особливості мовленнєвого розвитку дітей молодшого шкільного віку з порушенням інтелекту»
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconРекомендації для педагогів Підготувала методист з психологічної служби рмк
Психологічні особливості розвитку дитини у молодшому шкільному віці (6/7-11 років) та підлітковому віці (11-15 років). Особливості...
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconР екомендації батькам з розвитку пізнавальної сфери дітей молодшого шкільного віку Увага
Рекомендації батькам з розвитку пізнавальної сфери дітей молодшого шкільного віку
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconРежим дня дітей молодшого віку

Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconОсобливості пам’яті та уваги у дітей молодшого шкільного віку
На ранніх етапах розвитку пам’ять включена в процес сприйняття, має мимовільний характер. Малюнок не вміє ставити перед собою мету...
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconОсобливості пам’яті та уваги у дітей молодшого шкільного віку
На ранніх етапах розвитку пам’ять включена в процес сприйняття, має мимовільний характер. Малюнок не вміє ставити перед собою мету...
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconПлан проведення засідань батьківського університету для батьків учнів 1 – 4 класів
Особливості психологічного розвитку молодшого підліткового віку.      Психолог школи 
Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) iconПсихологічні особливості взаємин батьків І дітей
Вступ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка