Рівень Кількість учнів




Скачати 111.6 Kb.
НазваРівень Кількість учнів
Дата конвертації21.04.2013
Розмір111.6 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы


УКРАЇНА

ВОРОШИЛОВСЬКА РАЙОННА В МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДА

ВІДДІЛ ОСВІТИ
83050 м. Донецьк, вул. Щорса, 27 тел/факс: (062) 335-30-81,е-mail: roo_vorosh@rambler.ru
від_29.12.11 №_1829/01-16

Керівникам НВЗ
Довідка

щодо адаптації учнів

загальноосвітніх навчальних закладів району

в 2011-2012 н.р.
Згідно з планом роботи РМК та на виконання рекомендацій районного відділу освіти щодо організації діяльності працівників соціально-психологічної служби у 2011/2012 н.р. від 12.09.2011р. № 1148/01-16, з метою виявлення існуючих відхилень у шкільній адаптації учнів, районним методичним кабінетом була проаналізована робота навчально-виховних закладів району з учнями, педагогами та батьками в адаптаційний період.

Практичними психологами шкіл з вересня по листопад були проведені діагностичні дослідження щодо адаптації учнів 1–х, 5–х, 10–х класів до навчання у школі.

При обстеженні в період адаптації не було стопроцентного охвату учнів 1,5,10 класів в НВК №1, ЗОШ №3, 9, гімназії №18, ліцеї №22 «Лідер».

Загалом по району було обстежено 634 (92%) учнів 1-х класів, 536 (92%) учнів 5-х класів, 491 (97%) учнів 10-х класів.
Адаптація учнів 1 класів

Результати дослідження адаптаційного періоду першокласників показали наступне:

  1. За рівнем психологічної готовності до навчання у школі за методикою Єкжанової високий рівень показали 154 учнів району, 348 – середній, 88 – нижче середнього, тобто «група ризику», 44 – низький рівень. В порівнянні з минулим роком кількість першокласників з високим рівнем психологічної готовності зменшилась на 10%, а кількість дітей з низьким рівнем зросла в два рази.



Рівень

Кількість учнів


%

Висока вікова норма

154

24%

Стабільна середина

348

53%

“Група ризику”

88

15%

Низький рівень

44

8%


Враховуючи результати діагностики, практичні психологи ЗОШ №2, НВК «Корн», гімназії №15 з метою підвищення пізнавальних процесів проводили заняття з учнями, які показали низький рівень готовності або попали в «групу ризику» («Запам’ятай слово», «Відчуття та увага», «Алфавіт», тощо).

Незважаючи на те, що за результатами діагностики була виявлена значна кількість першокласників з низьким рівнем психологічної готовності до школи в ліцеї №22 (25%), ЗОШ №9 (14%), гімназії №18 (12%), практичними психологами цих закладів роботи щодо розвитку пізнавальної сфери учнів проведено не було.


  1. За результатами спостереження класних керівників 545 (85%) учнів району повністю адаптувалися до школи, 77 (12%) – показали неповну адаптацію, 12 (2%) – дезадаптацію.



Ступінь адаптування

Кількість учнів

%

Повна

545

86%

Неповна

77

12%

Дезадаптація

12

2%



3. Більшість батьків першокласників (83%) відмітили наявність у дітей навчальної мотивації та стабільність емоційного стану в період адаптації. Проте за результатами опитування батьків у дітей спостерігається недостатня сформованість довільності (усвідомленість, підпорядкованість волі) психічних процесів: 48% дітей з можливою дезадаптацією та 6% - показали дезадаптацію.


Показники адаптування

Адаптація

Можлива дезадаптація

Дезадаптація

Наявність навчальної мотивації та стабільність емоційного стану


529 (83%)


100 (16,2%)


5 (0,8%)

Довільність психічних процесів

293 (46%)

304 (48%)

37 (6%)

Розумова працездатність та темп розумової діяльності

534 (84%)

76 (12%)

24 (4%)



Робота з учнівськими колективами щодо корекції емоційної сфери учнів, підвищенню їхньої мотивації до навчання, розвитку довільності психічних процесів була проведена в НВК №1,5, «Корн», гімназії №15,18, ЗОШ №13 («Мій настрій», «Незоряна вдіпустка кроліка Квікі», «Мій клас- моя школа», «Намалюй своє ім’я», тощо).

Успішно пройшов адаптаційний період для першокласників в ЗОШ №3, НВК №5, «Корн», СФМШ №17, бо дезадаптованих учнів за результатами діагностики не виявлено.

Найбільша кількість дезадаптованих першокласників спостерігається в ліцеї №22 – 8%, ЗОШ №2 – 7%, ЗОШ №9 – 5%. Проте практичними психологами ліцею №22 та ЗОШ №9 не було проведено жодних корекційних заходів щодо стабільності емоційного стану цих учнів, практичним психологом ЗОШ №2 проведено недостатньо роботи з учнями в цьому напрямку.

Аналізуючи результати всіх психодіагностичних досліджень учнів 1 класів, можна зробити висновок, що більшість (79%) першокласників району повністю адаптувалися до школи, у 18% учнів спостерігається неповна адаптація, у 3% школярів - синдром шкільної дезадаптації.

У порівнянні з минулим роком кількість учнів, у яких безболісно та швидко пройшов адаптаційний період, збільшилась на 14%, проте кількість дезадаптованих дітей теж збільшилась - на 0,7%.

Адаптація учнів 5 класів

Аналіз параметрів шкільної тривожності за методикою Філіпса виявив ситуації шкільного життя учнів 5 класів, які пов'язані з високою емоційною напруженістю і негативними переживаннями, а саме:

  1. Страх самовираження: 24% учнів району відчувають негативні емоційні переживання ситуацій, демонстрації себе та своїх можливостей.

  2. Страх ситуації перевірки знань: 20% учнів району відчувають негативне відношення і переживання тривоги у ситуаціях перевірки (особливо - публічній) знань, досягнень, можливостей.

Показники

низький рівень

середній рівень

високий рівень

Загальна шкільна

тривожність

294 (55%)

162 (30%)

80 (15%)

Фрустрація потреби у досягненні успіху

316 (59%)

161 (30%)

59 (11%)

Страх самовиразу

236 (44%)

171 (32%)

129 (24%)

Страх ситуації перевірки знань

268 (50%)

161 (30%)

107 (20%)

Відношення з вчителями

300 (56%)

177 (33%)

59 (11%)


Тренінгові заняття щодо корекції показників шкільної тривожності були проведені з учнівськими колективами 5 класів в НВК №1, «Корн», гімназії №15,18 («Заговори, щоб я тебе побачив», «Втома та перевтома», «Я серед людей», «Джерела моєї душі» та інше).

В ЗОШ №9, 13 та гімназії №15 були проведені індивідуальні консультації та бесіди з учнями з високим рівнем тривоги, в НВК №5 – поглиблена діагностика учнів з високим рівнем тривоги за методикою ДОН (дитячий опитувальник нервозності) з метою з’ясування причин підвищеної тривоги.

За результатами діагностики несприятливо пройшов адаптаційний період для учнів 5 класів в ЗОШ №3, УГК, бо кількість дітей з високим рівнем тривоги дуже велика по всім показникам шкільної тривоги. Практичними психологами цих закладів не було проведено роботи щодо корекції рівня тривожності учнів.

Крім того, практичні психологи ЗОШ №14 та ліцею №22 також не провели корекційної роботи з учнями щодо подолання негативних емоційних переживань, пов’язаних з переходом учнів 5 класів до основної школи.

Результати анкетування учнівських колективів 5 класів за методикою Гільбуха «Мій клас» на визначення відношення до шкільного життя в класі показують, що рівень конфліктності в класних колективах району вище (10,4 б.), ніж за рівень згуртованостості (9,3 б.), проте при цьому рівень задоволеності взаємовідносинами в колективі високий (12 б.). Це говорить про низький рівень психологічної культури учнів, які ще не усвідомлюють критерії сприятливого психологічного клімату колективу та правила безконфліктного спілкування між учнями.


Задовільність

Конфліктність

Згуртованість

12 балів

10,4 балів

9,3 балів


Практичними психологами ЗОШ №2 та СФМШ №17 були проведені тренінгові заняття щодо згуртованості класних колективів («Вчимося бути толерантними», «Я люблю тебе за те...», тощо).

Недостаньо було проведено роботи щодо зменьшення рівня конфліктності у учнівських колективах 5 класів в гімназії №18, ЗОШ №13, бо за результатами анкетування в цих колективах високий рівень конфліктності.

Таким чином, можна зробити висновок, що 5-ті класи, як учнівські колективи ще не сформовані, в адаптаційний період було проведено недостатньо роботи щодо згуртованості, вмінню вирішувати конструктивно конфліктні ситуації та корекції показників шкільної тривоги. Показники кількості учнів з високим рівнем шкільної тривожністі у порівнянні з минулим роком збільшилися: загальна шкільна тривожність - на 5% учнів, страх самовираження - на 10%, страх ситуації перевірки знань – на 3%.
Адаптація учнів 10 класів

Результати дослідження реактивної тривожності учнів 10–х класів показали, що для 15% учнів адаптаційний період проходив важко. У них спостерігається високий рівень хвилювання, нервозності та напруги на різноманітні ситуації шкільного життя, що може визивати порушення уваги та тонкої координації.


Ситуативна (реактивна) тривожність

Низький рівень

Середній рівень

Високий рівень

144 (29%)

273 (56%)

74 (15%)


Сприятливо пройшов адаптаційний період для учнів 10 класів в ЗОШ №14, СФМШ №17, бо учнів з високим рівнем тривожності в цих закладах не виявлено.

З метою з’ясування причин підвищеного рівня тривоги практичними психологами ЗОШ №2, НВК №5 проведені корекційні бесіди-консультації з учнями, які показали високий рівень тривожності («Проблеми в школі та шляхи їх вирішення», «Причини виникнення тривожності» тощо).

Проте за результатами діагностики великий відсоток учнів з високим рівнем тривоги виявлений в гімназії №18 (39%), №15 (28%), ЗОШ №3 (32%), №13 (29%), НВК №1 (26%), УГК (25%), що говорить про недостаню корекційно-консультаційну роботу з учнями практичних психологів цих закладів.

Таким чином, можна зробити висновок, що адаптаційний період в 10 класах в більшості закладах проходів з ускладненнями. В порівнянні з минулим роком кількість учнів з високим рівнем тривоги збільшилась на 8%.
Аналіз роботи навчально-виховних закладів з батьками в адаптаційний період свідчить, що в ЗОШ №2, гімназії №15 та НВК №1 було проведено тематичні збори для батьків 1,5,10 класів («Особливості адаптаційного періоду першокласників», «Труднощі учнів в навчанні та спілкуванні при переході з початкової до середньої школи», «Вікові особливості юнаків. Профільне навчання»). В НВК №5 та СФМШ №17 проведені тематичні збори лише для батьків 1,5 класів, в гімназії №18 - тільки для батьків 1 класів. Практичний психолог УГК на батьківських зборах 5, 10 класів ознайомила присутніх з результатами протікання адаптаційного періоду учнів та надала рекомендації щодо правил спілкування з дитиною в адаптаційний преіод. Крім того, за результатами діагностики батькам учнів ЗОШ №2,13, гімназії №15,СФМШ №17, УГК практичними психологами цих закладів були надані індивідуальні консультації.

Не було проведено тематичних просвітницьких виступів для батьків учнів 1,5,10 класів в ЗОШ №3,9,13,14, ліцеї №22, НВК «Корн».
В плані просвітницько-консультативної роботи з педагогами практичні психологи ЗОШ №2, НВК №5, СФМШ №17, УГК провели виступи на педрадах щодо результатів протікання адаптаційного періоду в 1,5,10 класах, практичний психолог гімназії №18 ознайомила педагогів тільки з особливостями адаптації учнів 1,5 класів.

Надані індивідуальні консультації класним керівникам щодо результатів протікання адаптаційного періоду в учнівських колективах в ЗОШ №9, 13, НВК «Корн», гімназії №15.

Не проведено консультативно-просвітницької роботи з педагогічним колективом щодо результатів протікання адаптаційного періоду в НВК №1, ЗОШ №3, 14, ліцеї №22.
Враховуючи вищезазначене, районний відділ освіти рекомендує:

  1. Керівникам НВЗ:

1.1. Проаналізувати отримані результати дослідження на педагогічних радах..

Термін: до 10.01.12 р

1.2.Провести психолого-медико-педагогічний консиліум щодо адаптації учнів 1,5,10 класів до нових умов навчання з метою з’ясування причин труднощів протікання адаптації та плануванню подальшої роботи.

Термін: до 13.01.12 р.

2. Практичним психологам:

2.1. З'ясувати причини труднощів учнів з нестійкою адаптацією та підвищеним рівнем тривожності за допомогою поглибленої діагностики та бесід з педагогами та батьками учнів.

Термін: до 13.01.12р.

2.2. Провести групові тренінгові заняття з учнівськими колективами 5 класів щодо конструктивного вирішення конфліктів та підвищення рівня згуртованості.

Термін: до 01.03.12р.

2.3. Провести індивідуальні консультації для батьків, педагогів за результатами діагностики.

Термін: до 13.01.12р.

2.4. Надати на батьківських зборах рекомендації батькам учнів щодо оптимального режиму навантаження на дітей, враховуючи вікові особливості.

Термін: до 30.01.12р

2.5. Провести індивідуальні та групові корекційно-розвивальні заняття з учнями, які показали дезадаптацію або неповну адаптацію з метою усунення існуючих відхилень у шкільній адаптації.

Термін: до 01.03.2012р

2.6. Провести повторне діагностичне дослідження дезадаптованих та з неповною адаптацією учнів 1,5 класів та учнів 10 класів з високим рівнем тривожності. Результати повторної діагностики та звіт щодо проведеної роботи по усуненню відхилень у шкільній адаптації надати до РМК.

Термін: до 15.03.2012р.

3. Класним керівникам та вчителям-предметнікам 1,5,10 класів:

3.1. Використовувати в навчальному процесі здоров’язберігаючі технології з метою входження учня в освітнє поле школи без втрат для здоров’я, досягнення позитивного результату без зайвої напруги та перевтомлення.

Термін: постійно

3.2. Забезпечити кожній дитині сферу успіху, самореалізації в навчально-виховному процесі.

Термін: постійно

3.3. Учителям-предметникам узгодити свою роботу, рівномірно розподіляючи навчальне навантаження з різних предметів і в першу чергу до домашніх завдань.

Термін: постійно

3.4. Організувати роботу з родинами учнів через консультації, просвітницькі заходи, надання рекомендацій щодо індивідуального підходу та розвитку особистості дітей.

Термін: постійно
Начальник районного відділу освіти Н.А.Скалдіна


Назаренко

305-07-69
Розіслано: до справи – 1,

методисту – 1,

НВЗ – 13.

Схожі:

Рівень Кількість учнів iconУрок 46 Тема. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми...
Мета: перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмових вимог: рівень теоретичних знань дат, фактів, подій, понять...
Рівень Кількість учнів iconУрок 40 Тема. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми...
Мета: перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмових вимог: рівень теоретичних знань дат, фактів, подій, понять...
Рівень Кількість учнів iconУрок 18 Тема. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми...
Мета: перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмових вимог: рівень теоретичних знань дат, фактів, подій, понять...
Рівень Кількість учнів iconУроку
Програма: 10-11 класи – Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний...
Рівень Кількість учнів iconПро зміст науково-методичної роботи та рівень її організації в Славутицькій...
Кількість комп'ютерів та наявність доступу до мережі Інтернет в методичному кабінеті закладу
Рівень Кількість учнів icon«рзм. Лист. Зв’язок минулого з майбутнім»
Державний освітній стандарт – це сукупність вимог, які визначають обов’язковий мінімум змісту основних освітніх програм, максимальний...
Рівень Кількість учнів iconНавчальна програма рівень стандарту, академічний рівень Пояснювальна записка
Найбільший потенціал для подолання даної проблеми серед на­вчальних предметів має трудове навчання (тех­нології), оскільки успішне...
Рівень Кількість учнів iconМатематичний конкурс  «золотий  ключик-2008»
З 25 учнів класу 18 захоплюються спортом, 19 іноземними мовами, 21 ком­п'ютером, 22  сучасною музикою. Вкажіть найбільшу кількість...
Рівень Кількість учнів iconРозробка вчительки математики Якимчук Л. В
Мета: Викликати інтерес учнів до розв’язування цікавих задач з математики, розбудити в них прагнення до пізнання нового, невідомого....
Рівень Кількість учнів iconІнформація про стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з історії І правознавства
У першу чергу вивчення було спрямовано на вивчення позитивних сторін викладання цих навчальних предметів, стану навчально-методичного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка