Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми




Скачати 353.39 Kb.
НазваКорекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми
Сторінка1/3
Дата конвертації03.05.2013
Розмір353.39 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
  1   2   3
Погоджено:

Методист, який відповідає

за психологічну службу району

______________/Марусій О.В./

Корекційно-розвивальна програма
ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ШЕСТИРІЧНОГО ВІКУ ДО ШКОЛИ
Основна мета програми:

  • розвиток психологічної готовності шестирічок до школи (розкриття творчого, морального, інтелектуального потенціалу дитини, розвиток навичок міжособистісної взаємодії з ровесни­ками й дорослими);

  • профілактика психологічної дезадаптації дітей на початко­вому етапі навчання.


Завдання програми:

  1. Допомогти дитині в усвідомленні свого реального «Я», підви­щенні самооцінки; розвивати потенційні можливості, сприяти подоланню внутрішніх конфліктів.

  2. Розвивати інтелектуально-мовну сферу дитини (пам'ять, увагу, мислення, сприйняття, творчі здібності, уяву, мовлення).

3. Підвищувати рівень самоконтролю щодо свого емоційного стану під час спілкування; формувати толерантність.
Заняття проводяться в рамках психолого-педагогічних курсів із підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі (ЗЛ «Логос»). Заняття ділиться на 2 частини по 25 хв із перервою 10 хв.

Група дітей — до 15 осіб.
Напрями роботи психолога з підготовки дітей 6-річного віку до школи

  1. Розвиток мотиваційної сфери (усвідомлення дитиною свого реального «Я», ставлення дитини до школи).

  2. Розвиток інтелектуально-мовленнєвої сфери (мислення, пам'ять, увага/мовлення).

  3. Розвиток емоційно-вольової сфери (емоції, почуття, розви­ток довільної поведінки).


Види та прийоми роботи

Психологічна підготовка дітей б-річного віку до школи, від­повідно до даної програми, передбачає використання наступних видів роботи: вправи, спрямовані на розвиток емоційно-вольової сфери дитини; вправи, спрямо­вані на розвиток пізнавальних процесів (мислення, пам'яті, уваги, сприйняття, уяви); бесіди, спрямовані на профілактику шкільної дезадаптації.

Програма передбачає використання наступних прийомів розвиваючого навчання:

• початок занять повинен бути незвичайним;

  • на занятті має панувати «дух відкриття» (нічого не повідом­ляти дітям у готовому вигляді);

  • тримати паузу, сприяючи включенню розумових процесів У Дітей;

  • не залишати без уваги жодної відповіді дітей;

  • пам'ятати про розвиток мовлення під час усіх видів діяльності;

  • підтримувати відчуття успішності.


Загальна структура заняття

  1. Розминка (коло вітання).

  2. Вправи на розвиток емоційно-вольової сфери.

  3. Вправи на розвиток пізнавальної сфери (уваги, мислення та пам'яті).

  4. Рефлексія (спрямована на формування вміння аналізувати свої емоції та враження).

  5. Психогімнастика (хвилинка руху).

  6. Заключна частина (прощання).



Критерії ефективності програми

Перед початком роботи курсів і після їхнього закінчення про­водиться діагностичний зріз результативності роботи з вико­ристанням таких методик:

  1. «Лабіринт» (розвиток концентрації уваги, довільності й орієн­тації).

  2. «Четвертий зайвий» (розвиток наочно-образного мислен­ня).

  3. «Запам'ятай слова» (визначення обсягу довільної вербальної пам'яті).

4. «Чим залатати килимок?» (сформованість сприйняття).

  1. «Так» і «Ні» не говорити» (визначення готовності до навчання, емоційно-вольова регуляція).

  2. Для визначення мовної готовності використовуються на­ступні методики: визначення понять; з'ясування пасивного слов­никового запасу; визначення активного словника.

Критеріальним показником ефективності програми є складена нами модель майбутнього першокласника.

ЗАНЯТТЯ 1

Розминка. Коло вітання

Мета: розвиток емоційної сфери.

Діти стають у коло, не тримаючи одне одного за руки. На сло­ва ведучого: «Здрастуй, друже!» — вітаються із сусідами ліворуч і праворуч.

«Як ми раді всім навколо!» — розводять руки в сторони, як знак бажання обійнятися.

«Світ прекрасний, у світі Я!» — руки складають на грудях.

«От і всі мої друзі!» — усі беруться за руки, утворюючи коло.

«Якщо дружними ми будемо, сумувати не будемо!» — беруться за руки, утворюючи коло, розгойдують руками вперед-назад.
^ Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Веселий м'яч»

Мета: знайомство, розвиток емоційної сфери. Діти передають м'яч по колу й відповідають на запропоновані ведучим запитання:

  • Як тебе звати?

  • Що ти любиш робити?

  • Який у тебе настрій тощо?


Вправи на розвиток пізнавальної сфери

Вправа «Четвертий зайвий»

Мета: розвиток уваги, пам'яті, логічного мислення.

Діти сидять у колі. Ведучий кидає м'яча дитині, називаючи чотири предмети, три з яких відносяться до одного загального поняття. Дитина має назвати зайвий предмет, тобто той, котрий не має відношення до інших, пояснити свій вибір і повернути м'яча ведучому.

Варіанти слів:

  • стіл, стілець, ліжко, чайник;

  • кінь, кішка, собака, щука;

  • ялинка, береза, дуб, смородина;

  • огірок, морквина, цибуля, заєць;

  • щоденник, газета, зошит, портфель;

  • кавун, помідор, яблуко, м'яч;

  • лялька, машинка, мозаїка, книжка;

  • вовк, лисиця, ведмідь, кішка;

  • поїзд, літак, самокат, корабель;

  • горобець, орел, оса, ластівка;

  • лижі, ковзани, човен, санки;

  • стілець, молоток, сокира, пилка;

  • сніг, мороз, жара, лід;

  • вишня, виноград, картопля, слива;

  • автобус, трамвай, літак, тролейбус;

  • річка, ліс, асфальт, поле;

  • пожежник, космонавт, балерина, міліціонер;

  • парта, дошка, учень, їжачок;

  • змія, черепаха, жаба, метелик;

  • олівці, фарби, чайник, альбом;

  • молоко, чай, лимонад, хліб;

  • капелюх, дах, двері, вікно;

  • нога, рука, голова, черевик.


Вправа «Відгадай запитання»

Мета: розвиток уваги, мислення.

Діти сидять у колі. Ведучий кидає м'яча дитині, називаючи іменник. Дитина, повертаючи м'яч, називає запитання до цього іменника «Хто?» або «Що?».
^ Вправа «Порівняй предмети»

Мета: розвиток розумових операцій.

Дитина порівнює пари запропонованих їй предметів (у чому подібність, а в чому відмінність). Дитина повинна мати уявлення про ці предмети.

Пари слів:

  • муха й метелик;

  • будинок і хатинка;

  • стіл і стільці;

  • книжка й зошит;

  • вода й молоко;

  • сокира й молоток;

  • піаніно і скрипка;

  • витівка й бійка;

  • лоскотати і гладити;

  • місто і село.

Аналізується, скільки пар порівняла дитина, що давалося лег­ше: пошук подібності чи відмінності.
Рефлексія

Мета: формування вміння аналізувати свої емоції та враження. Ведучий пропонує дітям подумати й розповісти вголос про свої емоції та враження на занятті. Висловлюється кожна дитина.
Психогімнастика. Хвилинка руху

Діти виконують рухи, вимовляючи такі слова:

  • «Мама є» — плеснути в долоні, підстрибнути.

  • «Ось тато йде» — походити на місці.

  • «Я за ним біжу» — біг на місці.

  • «Мама — сонце» — руки вгору.

  • «Тато — небо» — розвести руки в сторони.

  • «Я — квітка в саду» — притулити руки до обличчя.


Заключна частина

Прощання.
ЗАНЯТТЯ 2

^ Розминка. Коло вітання
Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Угадай емоцію»

Мета: формування вміння проявляти емоції, впізнавати їх в інших людях.

Ведучий пропонує дітям по черзі показати емоцію своєму сусідові, використовуючи тільки міміку. А та дитина, яка стоїть поруч, має визначити емоцію.
^ Вправи на розвиток пізнавальної сфери Вправа «Закінчи слово» Мета: розвиток швидкості мислення.

Дитині пропонується закінчити слово, почате ведучим: «Від­гадай, що я хочу сказати? По...».

Усього пропонується 10 складів: по; на; за; мі; му; до; че; при; ку; зо.

Фіксується не тільки правильність відповідей, але й час, що є показником швидкості розумових процесів, кмітливості, мовної активності.
^ Вправа «Об'єднай слова»

Мета: розвиток уваги, швидкості мислення, мови.

Ведучий кидає м'яча кому-небудь із дітей, вимовляючи неузгоджені слова. Дитина, піймавши, складає висловлювання із цих слів і кидає м'яча ведучому.

Варіанти неузгоджених слів:

«собака— гуляти»; «дерево— рости»; «дощ— лити»; «сонце — світити»; «кішка — дряпати»; «ніж — різати»; «бу­динок — будувати»; «кравець — шити»; «лікар — лікувати»; «футболісти — грати»; «учень — відповідати»; «телефон — дзвонити»; «телевізор — показувати»; «дівчинка — плакати»; «трава — зеленіти»; «книжка — читати»; «перукар — стригти»; «голова — боліти»; «мишка — шарудіти»; «олівець — точити»; «фарби — малювати»; «кришталь — розбити»; «м'яч — упус­тити».

Рефлексія

Психогімнастика

Заключна частина

Прощання.
^ ЗАНЯТТЯ З

Розминка. Коло вітання
Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Долоньки-компліменти»

Мета: формування вміння налагоджувати контакт із іншими дітьми.

Ведучий пропонує одній дитині підійти до іншої, подивитися їй у вічі, взяти за руки і сказати компліменти.
^ Вправи на розвиток пізнавальної сфери Вправа «Назви сусідів»

Мета: розвиток пам'яті, здатності до переключення уваги.

Діти стають у коло й уважно слухають слова (назви днів тижня або число), які говорить ведучий. Ведучий кидає м'яча одному з дітей, той має назвати «сусідів» названого дня або числа, після чого повертає м'яча ведучому. Дитина, яка помилилася двічі, вибуває з кола і спостерігає за грою збоку.
^ Вправа «Не пропусти професію»

Мета: розвиток здатності до переключення уваги, розши­рення кругозору.

Діти стають у коло й уважно слухають слова, які говорить веду­чий. Щоразу, коли серед слів звучить назва професії, діти мають підстрибнути на місці.

Варіанти слів: лампа, водій, механік, липа, сталевар, яблуко, ябеда, архітектор, олівець, будівельник, гроза, обруч, столяр, па­пуга, пекар, папір, екскурсовод, учитель, сіно, терпіння, кондитер, окуляри, ручка, продавець, зошит, перукар, фантазія, тракторист, ветеринар, ложка, птах, лікар, вогонь, бабуся, кулемет, чайник, фотограф, метелик, музикант, пиріг, артист, свічка, газета, конт­ролер, жарт, геолог, ковзани, водолаз, океан, країна, президент, посмішка, глина, компас, агроном, пам'ять, вальс, брехун, льотчик, книжка, міліціонер, м'яч, комп'ютер, психолог.

Рефлексія

Психогімнастика

^ Заключна частина

Прощання.

ЗАНЯТТЯ 4

Розминка. Коло вітання
Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Закінчи фразу»

Мета; зниження тривожності з виходом на позитивні емоції. Ведучий пропонує дітям закінчити фрази:

  1. Я боюся, коли... (Чому?)

  2. Я почуваюся впевнено, коли... (Чому?)

  3. Я ображаюся, коли... (Чому?)

  1. Мені дуже подобається, коли... (Чому?)

  2. Я веселий, якщо... (Чому?)


Вправи на розвиток пізнавальної сфери

Вправа «Закінчи фразу»

Мета: розвиток понятійного мислення.

Діти сидять у колі. Ведучий кидає м'яча і говорить початок фрази. Дитина, яка піймала м'яча, має закінчити фразу, а потім повернути м'яча ведучому. Той, хто двічі не зміг закінчити фразу, вибуває з кола і спостерігає за грою збоку.

Варіанти:

  • Лимон кислий, а цукор...

  • Птах літає, а змія...

  • Собака гавкає, а кіт...

  • Човен плаває, а машина...

  • Уночі темно, а вдень...

  • Ми бачимо очима, а дихаємо...

  • Трава зелена, а небо...

  • У людини дві ноги, а в собаки...

  • Узимку холодно, а влітку...

  • Балерина танцює, а піаніст...

  • Усі їдять ротом, а слухають...

  • Дрова пиляють, а цвяхи...

  • Уранці ми снідаємо, а вдень...

  • Співак співає, а будівельник...

  • Композитор пише музику, а музикант...

  • Помідор росте над землею, а картопля...


Вправа «Повітряні малюнки»

Мета: розвиток уваги.

Ведучий стає обличчям до дітей і малює в повітрі різні пред­мети (будинок, машину дерево, квітку тощо). Діти мають угадати й назвати малюнок. Завдання можна ускладнити, запропонував­ши вгадати написані букви і слова.
Рефлексія

Психогімнастика

^ Заключна частина

Прощання.

ЗАНЯТТЯ 5

Розминка. Коло вітання

Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Тінь»

Мета: розвиток уміння будувати партнерські стосунки, фор­мування відповідальності, зняття фізичного напруження.

Ведучий пропонує кожній дитині вибрати собі пару. В парі одна дитина виконує різні рухи, а інша повторює за нею, як «тінь». «Тінь» має не відставати від свого господаря, а господар повинен намагатися, щоб «тіні» було цікаво повторювати рухи. Потім діти міняються ролями.
^ Вправи на розвиток пізнавальної сфери

Вправа «Об'єднай слова»

Мета: розвиток словесно-логічного мислення. Дитині пропонується назвати одним узагальнюючим словом або словосполученням ряди слів:

  1. Сталь, бронза, золото, срібло — метали.

  2. Суп, каша, гуляш, кисіль — їжа.

  3. Троянда, ромашка, дзвіночок, гвоздика — квіти.

  4. Штани, піжама, сорочка, кофта — одяг.

  5. Курка, гусак, качка, індик — домашні птахи.

  6. Поезія, музика, живопис, кіно — мистецтво.

  7. Яблуко, груша, слива, вишня — фрукти.

  8. Великобританія, Франція, Румунія, Болгарія — країни.

  9. Береза, осика, дуб, верба — дерева.

  1. Корова, кінь, кіт, свиня — свійські тварини.

  2. Черевик, тапочок, валянок, туфля — взуття.

  3. Дніпро, Волга, Дон, Десна — річки.

  4. Лото, пазли, дочки-матері, схованки — ігри.

  5. Тигр, слон, вовк, лисиця — дикі тварини.

  6. Чашка, тарілка, миска, ложка — посуд.

Вправа «Назви протилежна»

Мета: розвиток словесно-логічного мислення.

Дитині пропонується назвати протилежне за значенням слово:

  • брудний — чистий;

  • гарний — потворний;

  • добрий — злий;

  • багато —мало;

  • низ — верх;

  • голосний — тихий;

  • великий — маленький;

  • спокійний — неспокійний;

  • ворог — друг;

  • піднімати — опускати;

  • молодший — старший;

  • легкий — важкий;

  • високий — низький;

  • сильно — слабко;

  • твердий — м'який;

  • світло — темрява;

  • сухий — мокрий;

  • падати — вставати;

  • день — ніч;

  • ранок — вечір.
  1   2   3

Схожі:

Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconПсихологічна готовність дітей до навчання
Вступ до школи є однією з найважливіших подій у житті дитини. Оскільки сьогодні багато дітей починають навчання не з семи-, а з шестирічного...
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconКорекційно-розвивальна програма Розвиток емоційної сфери, пізнавальних...
Забезпечення збереження психічного здоров'я вихованців, їх психологічного та психосоматичного благополуччя
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconВажливі доступність, зручність І простота стимульного матеріалу....
Вступ до школи І початковий період навчання викликають перебудову всього способу життя І діяльності дитини. Школа з її класно-урочною...
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconПрограма адаптаційних занять мета програм и розвиток у дітей раннього...
Мета програми — розвиток у дітей раннього віку навичок, які б сприяли ус­пішній адаптації, збереженню здоров'я дитини
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconТема: Психологічна просвіта батьків щодо виховання дітей дошкільного віку
Важливим завданням просвітницької роботи є підвищення психологічної компетентності батьків. Мета психолога полягає в тому, щоб батьки...
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconАнкета для опитування вихователів днз
Просимо Вас відповісти на запитання анкети. Опитування не є перевіркою Вашої діяльності. Його мета – збір та узагальнення інформації...
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconОсновні завдання районної-психолого-медико-педагогічної консультації
На підставі медичного обстеження та діагностики функціональної готовності дітей шестирічного віку до навчання вирішує питання щодо...
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconГра як основна діяльність дитини. Різновиди гри
Українське дошкілля", "Дитина в дошкільні роки", "Зернятко". На виході "Базова програма розвитку дітей дошкільного віку", спрямована...
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconТема Корекційно –розвиваюче заняття «Знайомство з майбутніми першокласниками» Мета
Мета : познайомитися з дітьми для подальшої співпраці, зацікавити дітей до занять
Корекційно-розвивальна програма психологічна підготовка дітей шестирічного віку до школи основна мета програми iconПсихологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років)
Якщо є можливість, то викладач формує групи з дітей близького віку, але іноді такої можливості немає, І дуже важко працювати з дітьми...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка