Скачати 353.39 Kb.
|
Погоджено: Методист, який відповідає за психологічну службу району ______________/Марусій О.В./ Корекційно-розвивальна програма ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ДІТЕЙ ШЕСТИРІЧНОГО ВІКУ ДО ШКОЛИ Основна мета програми:
Завдання програми:
3. Підвищувати рівень самоконтролю щодо свого емоційного стану під час спілкування; формувати толерантність. Заняття проводяться в рамках психолого-педагогічних курсів із підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі (ЗЛ «Логос»). Заняття ділиться на 2 частини по 25 хв із перервою 10 хв. Група дітей — до 15 осіб. Напрями роботи психолога з підготовки дітей 6-річного віку до школи
Види та прийоми роботи Психологічна підготовка дітей б-річного віку до школи, відповідно до даної програми, передбачає використання наступних видів роботи: вправи, спрямовані на розвиток емоційно-вольової сфери дитини; вправи, спрямовані на розвиток пізнавальних процесів (мислення, пам'яті, уваги, сприйняття, уяви); бесіди, спрямовані на профілактику шкільної дезадаптації. Програма передбачає використання наступних прийомів розвиваючого навчання: • початок занять повинен бути незвичайним;
Загальна структура заняття
Критерії ефективності програми Перед початком роботи курсів і після їхнього закінчення проводиться діагностичний зріз результативності роботи з використанням таких методик:
4. «Чим залатати килимок?» (сформованість сприйняття).
Критеріальним показником ефективності програми є складена нами модель майбутнього першокласника. ЗАНЯТТЯ 1 Розминка. Коло вітання Мета: розвиток емоційної сфери. Діти стають у коло, не тримаючи одне одного за руки. На слова ведучого: «Здрастуй, друже!» — вітаються із сусідами ліворуч і праворуч. «Як ми раді всім навколо!» — розводять руки в сторони, як знак бажання обійнятися. «Світ прекрасний, у світі Я!» — руки складають на грудях. «От і всі мої друзі!» — усі беруться за руки, утворюючи коло. «Якщо дружними ми будемо, сумувати не будемо!» — беруться за руки, утворюючи коло, розгойдують руками вперед-назад. ^ Мета: знайомство, розвиток емоційної сфери. Діти передають м'яч по колу й відповідають на запропоновані ведучим запитання:
Вправи на розвиток пізнавальної сфери Вправа «Четвертий зайвий» Мета: розвиток уваги, пам'яті, логічного мислення. Діти сидять у колі. Ведучий кидає м'яча дитині, називаючи чотири предмети, три з яких відносяться до одного загального поняття. Дитина має назвати зайвий предмет, тобто той, котрий не має відношення до інших, пояснити свій вибір і повернути м'яча ведучому. Варіанти слів:
Вправа «Відгадай запитання» Мета: розвиток уваги, мислення. Діти сидять у колі. Ведучий кидає м'яча дитині, називаючи іменник. Дитина, повертаючи м'яч, називає запитання до цього іменника «Хто?» або «Що?». ^ Мета: розвиток розумових операцій. Дитина порівнює пари запропонованих їй предметів (у чому подібність, а в чому відмінність). Дитина повинна мати уявлення про ці предмети. Пари слів:
Аналізується, скільки пар порівняла дитина, що давалося легше: пошук подібності чи відмінності. Рефлексія Мета: формування вміння аналізувати свої емоції та враження. Ведучий пропонує дітям подумати й розповісти вголос про свої емоції та враження на занятті. Висловлюється кожна дитина. Психогімнастика. Хвилинка руху Діти виконують рухи, вимовляючи такі слова:
Заключна частина Прощання. ЗАНЯТТЯ 2 ^ Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Угадай емоцію» Мета: формування вміння проявляти емоції, впізнавати їх в інших людях. Ведучий пропонує дітям по черзі показати емоцію своєму сусідові, використовуючи тільки міміку. А та дитина, яка стоїть поруч, має визначити емоцію. ^ розвиток швидкості мислення. Дитині пропонується закінчити слово, почате ведучим: «Відгадай, що я хочу сказати? По...». Усього пропонується 10 складів: по; на; за; мі; му; до; че; при; ку; зо. Фіксується не тільки правильність відповідей, але й час, що є показником швидкості розумових процесів, кмітливості, мовної активності. ^ Мета: розвиток уваги, швидкості мислення, мови. Ведучий кидає м'яча кому-небудь із дітей, вимовляючи неузгоджені слова. Дитина, піймавши, складає висловлювання із цих слів і кидає м'яча ведучому. Варіанти неузгоджених слів: «собака— гуляти»; «дерево— рости»; «дощ— лити»; «сонце — світити»; «кішка — дряпати»; «ніж — різати»; «будинок — будувати»; «кравець — шити»; «лікар — лікувати»; «футболісти — грати»; «учень — відповідати»; «телефон — дзвонити»; «телевізор — показувати»; «дівчинка — плакати»; «трава — зеленіти»; «книжка — читати»; «перукар — стригти»; «голова — боліти»; «мишка — шарудіти»; «олівець — точити»; «фарби — малювати»; «кришталь — розбити»; «м'яч — упустити». Рефлексія Психогімнастика Заключна частина Прощання. ^ Розминка. Коло вітання Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Долоньки-компліменти» Мета: формування вміння налагоджувати контакт із іншими дітьми. Ведучий пропонує одній дитині підійти до іншої, подивитися їй у вічі, взяти за руки і сказати компліменти. ^ Мета: розвиток пам'яті, здатності до переключення уваги. Діти стають у коло й уважно слухають слова (назви днів тижня або число), які говорить ведучий. Ведучий кидає м'яча одному з дітей, той має назвати «сусідів» названого дня або числа, після чого повертає м'яча ведучому. Дитина, яка помилилася двічі, вибуває з кола і спостерігає за грою збоку. ^ Мета: розвиток здатності до переключення уваги, розширення кругозору. Діти стають у коло й уважно слухають слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів звучить назва професії, діти мають підстрибнути на місці. Варіанти слів: лампа, водій, механік, липа, сталевар, яблуко, ябеда, архітектор, олівець, будівельник, гроза, обруч, столяр, папуга, пекар, папір, екскурсовод, учитель, сіно, терпіння, кондитер, окуляри, ручка, продавець, зошит, перукар, фантазія, тракторист, ветеринар, ложка, птах, лікар, вогонь, бабуся, кулемет, чайник, фотограф, метелик, музикант, пиріг, артист, свічка, газета, контролер, жарт, геолог, ковзани, водолаз, океан, країна, президент, посмішка, глина, компас, агроном, пам'ять, вальс, брехун, льотчик, книжка, міліціонер, м'яч, комп'ютер, психолог. Рефлексія Психогімнастика ^ Прощання. ЗАНЯТТЯ 4 Розминка. Коло вітання Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Закінчи фразу» Мета; зниження тривожності з виходом на позитивні емоції. Ведучий пропонує дітям закінчити фрази:
Вправи на розвиток пізнавальної сфери Вправа «Закінчи фразу» Мета: розвиток понятійного мислення. Діти сидять у колі. Ведучий кидає м'яча і говорить початок фрази. Дитина, яка піймала м'яча, має закінчити фразу, а потім повернути м'яча ведучому. Той, хто двічі не зміг закінчити фразу, вибуває з кола і спостерігає за грою збоку. Варіанти:
Вправа «Повітряні малюнки» Мета: розвиток уваги. Ведучий стає обличчям до дітей і малює в повітрі різні предмети (будинок, машину дерево, квітку тощо). Діти мають угадати й назвати малюнок. Завдання можна ускладнити, запропонувавши вгадати написані букви і слова. Рефлексія Психогімнастика ^ Прощання. ЗАНЯТТЯ 5 Розминка. Коло вітання Вправа на розвиток емоційно-вольової сфери «Тінь» Мета: розвиток уміння будувати партнерські стосунки, формування відповідальності, зняття фізичного напруження. Ведучий пропонує кожній дитині вибрати собі пару. В парі одна дитина виконує різні рухи, а інша повторює за нею, як «тінь». «Тінь» має не відставати від свого господаря, а господар повинен намагатися, щоб «тіні» було цікаво повторювати рухи. Потім діти міняються ролями. ^ Вправа «Об'єднай слова» Мета: розвиток словесно-логічного мислення. Дитині пропонується назвати одним узагальнюючим словом або словосполученням ряди слів:
Вправа «Назви протилежна» Мета: розвиток словесно-логічного мислення. Дитині пропонується назвати протилежне за значенням слово:
|
![]() | Психологічна готовність дітей до навчання Вступ до школи є однією з найважливіших подій у житті дитини. Оскільки сьогодні багато дітей починають навчання не з семи-, а з шестирічного... | ![]() | Корекційно-розвивальна програма Розвиток емоційної сфери, пізнавальних... Забезпечення збереження психічного здоров'я вихованців, їх психологічного та психосоматичного благополуччя |
![]() | Важливі доступність, зручність І простота стимульного матеріалу.... Вступ до школи І початковий період навчання викликають перебудову всього способу життя І діяльності дитини. Школа з її класно-урочною... | ![]() | Програма адаптаційних занять мета програм и розвиток у дітей раннього... Мета програми — розвиток у дітей раннього віку навичок, які б сприяли успішній адаптації, збереженню здоров'я дитини |
![]() | Тема: Психологічна просвіта батьків щодо виховання дітей дошкільного віку Важливим завданням просвітницької роботи є підвищення психологічної компетентності батьків. Мета психолога полягає в тому, щоб батьки... | ![]() | Анкета для опитування вихователів днз Просимо Вас відповісти на запитання анкети. Опитування не є перевіркою Вашої діяльності. Його мета – збір та узагальнення інформації... |
![]() | Основні завдання районної-психолого-медико-педагогічної консультації На підставі медичного обстеження та діагностики функціональної готовності дітей шестирічного віку до навчання вирішує питання щодо... | ![]() | Гра як основна діяльність дитини. Різновиди гри Українське дошкілля", "Дитина в дошкільні роки", "Зернятко". На виході "Базова програма розвитку дітей дошкільного віку", спрямована... |
![]() | Тема Корекційно –розвиваюче заняття «Знайомство з майбутніми першокласниками» Мета Мета : познайомитися з дітьми для подальшої співпраці, зацікавити дітей до занять | ![]() | Психологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років) Якщо є можливість, то викладач формує групи з дітей близького віку, але іноді такої можливості немає, І дуже важко працювати з дітьми... |