Скачати 125.67 Kb.
|
1. Тези доповіді заступника директора з виховної роботи Месь О. В. Соціально-психологічні механізми та загальнопедагогічні чинники організації виховного процесу У Законах України „Про освіту", „Про загальну середню освіту", у Національній доктрині розвитку освіти, Національній програмі виховання дітей та учнівської молоді підкреслюється, • що головною метою сучасної школи є допомога учнівській молоді у їх „життєвому самовизначенні, самореалізації, життєтворчості згідно з національними цінностями та в контексті ідеї інтеграції української держави у Європейський простір" [6.7]. Пріоритетним завданням діяльності педагогів визначено розвиток активної, творчої особистості, здатної виконувати масштабні завдання, які забезпечать поступ нації. Як організувати навчально-виховний процес, щоб він сприяв становленню особистості? Як здійснити виховуюче навчання? Як сприяти гуманізації виховного процесу? Як виробити в учня індивідуальний стиль життя? Ці та інші питання - в центрі уваги педагогічного колективу школи . Виходячи з того, що „виховання - процес залучення особистості до засвоєння вироблених людством цінностей, створення сприятливих умов для реалізації нею свого природного потенціалу та творчого ставлення до життя, спрямований на утвердження суспільно-значущих норм і правил поведінки особистості", а „вихованець - суб'єкт виховного процесу, який свідомо засвоює морально-духовні цінності, на їх основі плекає власні особистісні надбання, приймає самостійні рішення, покладає на себе відповідальність, здійснює свідомий життєвий вибір" , педагоги надають великого значення у виховному процесі особистісно орієнтованій комунікативній взаємодії вчителя і учня. Щоб така взаємодія була результативною, виховний процес будується на принципах: Суб'єкт-суб'єктної взаємодії учасники навчально- виховного процесу виступають рівноправними партнерами, беруть до уваги точку зору один одного, визнають право на її відмінність від власної, узгоджують свої позиції ;у нашій школі – це співпраця адміністрації, шкільного самоврядування та батьківського колективу:спільні засідання по узгодженню дій, проведенню шкільних свят тощо
особистісно розвиваючого спілкування, при якому вихователь розуміє, визнає і сприймає особистість дитини, вміє стати на її позицію як рівноправного партнера у спілкуванні; співпереживання, пізнавальний аспект якого - вміння виділити і назвати емоції, що переживаються іншими людьми, уміння сприймати їхню точку зору. Емоційний аспект співпереживання полягає у здатності до душевного відгуку; створення емоційно збагачених виховних ситуацій, розв'язання яких розраховане на активність кожного вихованця, його вільний моральний вибір у вирішенні виховних проблем. У таких ситуаціях учитель, класний керівник, активно залучає учнів до спільної діяльності для усвідомлення ними вимог, що випливають із системи цінностей- ставлень; систематичного аналізу вихованцем власних і чужих вчинків. Формування високоморальних вчинків особистості пов'язане з зіткненням розвинених форм поведінки з її власною або чужою поведінкою. Це дає позитивні результати, коли вихованець вміє аналізувати свої та чужі вчинки, робити на основі аналізу певні висновки. Систематичний аналіз власних і чужих вчинків допомагає особистості усвідомлювати моральні норми, передбачати результати своєї поведінки, позитивно позначається на виробленні в неї навичок подолання миттєвих прагнень, станів, бажань;В школі проводяться лінійки дисципліни і порядку на яких аналізуєть ся стан відвідування учнями школи участьу шкільних та позашкільних заходах. Проведено засідання за круглим столом адміністрації, вчителів предметників та учнів 11-Б,10-Б класу та 9-Бз питання аналізу відвідування та навчання, проводилясь індивідуальна робота з учнями, які допускають пропуски уроків без поважних причин та порушують дисципліну Кравчуком А. (9-Б),Пташуком І (11-б) Мовчаном Д. (10-А),Сенькевич Д(10-б)
само актуалізації - вказує на необхідність пробудити та підтримати прагнення особистості проявляти і розвивати природні здібності та набуті можливості, реалізовувати їх у своїй практичній діяльності; суб'єктивного вибору - дозволяє вихованцеві стати суб'єктом життєдіяльності, сприяє формуванню і збагаченню його суб'єктивного досвіду, створює умови вільного вибору і відповідальної свободи; індивідуально-творчого підходу, що передбачає створення умов для творчого розвитку кожної особистості в атмосфері співтворчості і співробітництва: вимагає своєчасно виявляти творчі здібності кожного вихованця і сприяти його самореалізації й самоствердженню у відповідних видах діяльності, розвитку творчих можливостей;проведено та заплановано ряд виставок: « оберіг класу», «Новорічних та різдвяних композицій», «великодній кошик», декоративно- вжиткового мистецтва де не тільки діти, але і їх батьки мжуть показат свою майстерність діалогічного підходу - полягає у створенні умов для вільного спілкування, суб'єкт-суб'єктних стосунків, співробітництва і партнерства, без яких неможливий розвиток особистості; ціннісно-смислової спрямованості виховання - забезпечує необхідні умови для здобуття особистістю смислу своєї життєдіяльності. Цей особистісний смисл є значенням предметів, подій, явищ, опосередкованих мотивами, які впливають на вибір життєвої позиції, світогляду, професії тощо;_ самостійності й активності творчої особистості - полягає у забезпеченні психолого-педагогічних умов для виявлення, розвитку і реалізації її творчої самостійності та активності, обдарованості й таланту у позакласній діяльності; _ вияву і опори на позитивне в особистості, який передбачає довіру до здорових намірів і прагнень вихованців, опору на їх позитивні особистісні якості; включення особистості в діяльність - полягає у реальному залученні вихованців до всіх видів активної діяльності, оскільки ефективне оволодіння ним системою цінностей - ставлень здійснюється шляхом організації особистісно значущої активності, у якій кожен вихованець може реалізувати себе як особистість; У плані роботи школи заплановано заходи, які не тільки максимально задовольняють потреби і інтереси дитини а й задіюють максимальну кількість учнів до їх проведення. Це всеукраїнські еонкурси «кенгуру, колосок, левеня,сояшник, геліантус» тощо, інтернет олімпіади, конкурси МАН, експедиції і т. д.Заплановано проведення творчого марафону між учнями 10,9,8,7,6,5-х клсів та ряд традиційних шкільних заходів: тиждень економіки, міс та містер школи, козацькі забави та ін.. стимулювання активності особистості у всіх видах діяльності вимагає творчості, самодіяльності й активності вихованців, залучення їх до участі в позакласній роботі на основі зацікавлення, розкриття її особистісної значущості;Оновлено шкільну «дошку пошани»,Відбулося нагородження кращих учнів школи на загальношкільному святі «крок до зірок»,привітання переможців у інформаційному центрі школи індивідуально-особистісного підходу, згідно з яким закони духовного і фізичного розвитку, процеси, зміни, що відбуваються у внутрішньому світі кожної особистості, служать головним орієнтиром у вихованні; психологізації виховання - передбачає підвищення рівня психологічної готовності педагога, знання ним психологічних особливостей вихованців, закономірностей розвитку і виховання, оволодіння технологією психодіагностики рівня вихованості особистості, корекції виховного процесу. При цьому класний керівник повинен вміти виділити психологічні основи обраних ним форм і методів виховання, привести їх у відповідність до вікових та індивідуально-типологічних особливостей вихованців;Узгоджено провеення години психолога,проте шкільний психолог повинен більше спілкуватися не тільки з учнями, ай з батьками та класними керівниками.
Реалізація цих принципів визначає стратегію виховного процесу і відносин педагога й учня. Педагогічний колектив використовуює тактичні принципи, що допомагають їм створити умови для виховання творчої особистості на основі співробітництва і співдіяльності. Такі принципи визначають тактику виховної діяльності і орієнтуються на становлення і розвиток учня у процесі його самореалізації, грамотній організації виховного процесу. Враховуючи спрямованість особистості, її моральні якості, інтереси, потреби, мотиви діяльності, педагоги використовують принципи самовдосконалення, самореалізації у творчості, готовності до відповідальних дій, самоповаги тощо. Органічне їх поєднання у практичній діяльності виступає запорукою успіху педагогічного процесу. Вплив учителя на становлення і розвиток особистості цілеспрямовано здійснюється шляхом використання соціально- психологічних методів, таких як: інформації (візуально-слуховий, словесний, пошуковий); сугестії (навіювання) - прикладу, авторитету; організації практичної діяльності, стимулювання позитивної та гальмування негативної поведінки; формування суспільної свідомості, громадської думки; стимулювання, самовиховання; товариського спонукання, переконання, привчання. Крім того, використовуються нетрадиційні методи, побудовані на принципах народної педагогіки, зокрема: народно- педагогічні методи нагромадження життєвого досвіду; виховання словом рідної мови; спонукання; покарання за проступки різної значимості; самоаналіз, самоконтроль, самодисципліна. самозасудження тощо. Особливу групу складають методи саморегуляції, самоорганізації (самоспостереження, само- переконання, самокритика, самозобов'язання). Очевидним є те, що педагогічний колектив нині працює в гуманістичній парадигмі і, відповідно, використовуює більш різноманітні і людяні методи. Вони розраховані на розвиток особистості, її самореалізацію, на позитивну перспективу, позитивні стимули. Організовуючи виховний процес, педагоги значну увагу приділяють формуванню і розвитку активної життєвої позиції особистості учня. Окрім цілеспрямованого використання вказаних механізмів, учителі створюють різноманітні педагогічні ситуації. Серед безлічі ситуацій, створюваних педагогами, що стали традиційними, можна вважати такі [56. 58-59]:
офіційним визнанням: призове місце, кількість балів, почесна грамота, фото з учителем на Дошці пошани тощо;
|
![]() | Книга представляє собою необхідну допомогу у нелегкій роботі Заступника... Казанцева Н. А., Річна робоча книга заступника директора з виховної роботи на 2012 | ![]() | Заступника директора школи з навчально-виховної роботи Дана посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики заступника директора навчального закладу |
![]() | Інструкція № О. П. Для заступника директора з навчально-виховної роботи Перед призначенням на роботу І періодично, один раз на рік, заступник директора закладу освіти повинен проходити медичний огляд | ![]() | План навчання заступників директорів з навчально виховної роботи... Тема навчання: Моніторинг у роботі заступника директора з навчально—виховної роботи |
![]() | До наказу №414 від 17. 09. 2012 Діяльність заступника директора з навчально-виховної роботи по формуванню методичної культури вчителя | ![]() | Заступника директора школи Дана посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики заступника директора навчального закладу |
![]() | Заступника директора школи з виховної роботи Тимчасове виконання обов'язків у даних умовах здійснюється на основі наказу директора школи, виданого з дотриманням законодавства... | ![]() | Інструкція з охорони праці для заступника директора з навчально-виховної роботи Організовує роботу з дотримання в навчальному процесі норм І правил охорони праці |
![]() | Заступник директора з виховної роботи, Самойлович Л.І., вчитель історії сзош№2 Дмитрієва Р. М. заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель української мови та літератури вищої категорії | ![]() | Які підстави притягнення до дисциплінарної відповідальності педагогів,... Й за дії, які вчиняють їх учні. При цьому не важливо – вчинили правопорушення учні в період канікул, карантину, в поза навчальний... |