Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці




Скачати 44.03 Kb.
НазваПроблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці
Дата конвертації01.02.2014
Розмір44.03 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці.

У підлітковому та юнацькому віці часто зустрічаються різні відхилення в поведінці. Розрізняють девіантну (система вчинків, що відхиляються від загальноприйнятої норми психічного здоров'я, права, моралі тощо) та делінквентну (протиправна, кримінальна або злочинна) поведінку.

Як причини девіантної й делінквентної поведінки виділяють:

  • внутрішні труднощі перехідного періоду дорослішання, коли відбувається перебудова «Я-концепції»;

  • граничність і невизначеність соціального стану особистості, яка дорослішає;

  • протиріччя механізмів соціального контролю - дитячі форми контролю, засновані на дотриманні зовнішніх норм і слухняності, не діють, а дорослі способи свідомої дисципліни та контролю ще не склались і не зміцніли.

^ Види відхилень у поведінці

Алкоголізм. Деякі психологічні причини.

1. Оскільки алкоголь знижує почуття тривоги, то пияцтво частіше зустрічається там, де більше соціально-напружених конфліктних ситуацій.

2. Випивка пов'язана зі специфічними формами соціального контролю: ритуали (церемоніальне пияцтво) й антинормативна поведінка як спосіб звільнення від зовнішнього контролю.

3. Бажання почуватись і видаватися сильнішим - основний мотив пияцтва в жінок.

4. Алкоголізм корениться частіше у внутрішньому конфлікті: прагненні особистості перебороти відчуття залежності (якщо в дитинстві суворий контроль змінювався установкою на самостійність та особистісні досягнення, то людині важко було їх сполучити, що викликало почуття залежності й мотиваційний конфлікт, які при алкогольному сп'янінні знаходять тимчасове рішення).

5. Як причина може виступати і прагнення до експериментування або негативний приклад батьків.

Наркотизм. Основні стадії:

1. Одиничне й рідке вживання наркотиків;

2. Багаторазове вживання наркотиків, але без ознак фізіологічної та психологічної залежності;

3. Наркоманія першого ступеня: сформувалась психічна залежність, наркотик використовується, щоб одержати приємні відчуття; ще немає фізичної залежності, і припинення прийому наркотиків не викликає болісної абстиненції;

4. Наркоманія другого ступеня: склалась фізична залежність від наркотика, і його пошук пов'язаний із запобіганням мук абстиненції;

5. Наркоманія третього ступеня: повна фізична та психічна деградація.

Причини наркоманії різні, але найчастіше зустрічаються такі: експериментування («що там - за гранню забороненого») й наслідування (90 % починають пробувати наркотики в компанії). Наслідком наркоманії, як правило, є залучення у кримінальне середовище.

^ Агресивна поведінка.

Як правило, агресивна поведінка проявляється у групі. У жорстокості можна знайти сплав помсти, самоствердження й самоперевірки. У момент прояву антисоціальної й антигуманної поведінки групова солідарність доходить до ейфорії, яку підлітки потім не можуть ніяк пояснити.

^ Суїцидальна поведінка.

За статистикою, серед 15-19-річних старших підлітків кожна четверта у Франції й кожна третя у США причина смерті - самогубство.

Причинами суїциду можуть бути:

  • помста або протест проти чого-небудь чи кого-небудь (як остання репліка в діалозі з іншими);

  • спроба привернути увагу до нестерпної ситуації;

  • спроба уникнути покарання;

  • наслідування - самогубство під впливом прикладу;

  • переживання глибокого особистісного неблагополуччя, утрата сенсу життя.

Остання причина складніше за все піддається усуненню, але в підлітків вона зустрічається рідко. За даними вітчизняної статистики, кількість дитячих самогубств за останні 10 років зросла на 100 %.

Л. Гінзбург так охарактеризував стан людини, готової до самогубства: «Коли немає найважливішого - усе стає неважливим, і все неважливе стає важливим, і кожне може стати смертельним».

Спроба самогубства в підлітків у 9 випадках із 10-ти - це крик про допомогу, тому що 80 % дітей здійснюють суїцид удома вдень або ввечері, коли хтось може втрутитись. До деякої міри тут можна навіть говорити про суїцидальний шантаж.

Практично з усіма формами девіантної поведінки пов'язана знижена повага дитини до себе. Щоби підвищити свій статус, вона самостверджується, здійснюючи якісь негативні поведінкові акти. Підліток насправді хоче відповідати вимогам, але з якихось причин не може цього зробити (конституціональні особливості, соціальна ситуація, невміння визначити свою соціальну ідентичність і соціальну роль, інші суперечливі очікування значущого, погана соціальна адаптація й ін.).

Наявність девіантної групи в цьому випадку, по-перше, полегшує здійснення девіантних дій, якщо особистість до них внутрішньо готова; по-друге, забезпечує психологічну підтримку й заохочення; по-третє, зменшує ефективність особистісних і соціальних контрольних механізмів, що можуть загальмувати девіантні схильності.

Вплив підліткової та юнацької девіантності та деліквентності на дорослу долю неоднозначний (чим сильніше така поведінка була виражена в юності, тим більша ймовірність, що вона буде продовжуватись).

Психічні розлади. Різні порушення, як правило, уже намічені в дитинстві, а в підлітковому віці вони тільки проявляються, тому що до індивіда пред'являються непосильні вимоги.

Іноді до психічних розладів відносять акцентуації характеру, коли окремі риси характеру надмірно посилені й виявляється виборча уразливість до визначених психогенних впливів.

^ У перехідний період можуть виникати такі особистісні розлади:

1. Синдром відчуження, коли світ сприймається не тільки як дивний і чудовий, а і як далекий, сторонній, емоційно незначущий; має місце відчуття втрати емоційного зв'язку зі знайомими місцями, особами, ситуаціями, що як би відсуваються і стають чужими, хоча індивід і усвідомлює їх фізичну реальність.

Відчуження може бути спрямоване на середовище - дереалізація («далеким представляється зовнішній світ предметів) і на власне «я» - деперсоналізація (далеким і дивним здається власне тіло, утрачає зміст будь-яка діяльність, притупляються емоції й розвивається апатія).

2. Депресія, що уражає емоційне життя особистості, тому що вона є сплавом сильної туги, тривоги та розпачу. Психіатричне поняття депресії включає: «негативний» погляд на себе, на світ і на майбутнє; стан «навченої безпорадності», відчуття нездатності контролювати події власного життя; нездатність поступати так, щоб одержувати необхідне позитивне підкріплення.

Початок депресії пов'язаний з якимись драматичними подіями в родині та з «часткою контролю», тобто з тим, кому людина приписує відповідальність за

Схожі:

Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconВисновки Література Додатки Вступ
Розділ Теоретичне дослідження проблеми порушення поведінки у підлітковому віці
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconКуріння в підлітковому віці, як з цим боротися
Психологи називають це конформізмом коли людина вважає за краще вибирати думку групи на шкоду власному. І від цього страждає сама...
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconТема: Психологічні особливості розвитку І формування особистості у підлітковому віці
Аналіз проблеми підліткової кризи. «Важкий підліток» як дискусійна проблема вікової психології
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconКурсова робота Психологічні умови становлення ідентичності у підлітковому віці
Вступ І. Теоретичні аспекти проблеми ідентичності у психології
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconТема: „Психокорекція дитячо-батьківських стосунків”
Причини виникнення відхилень в поведінці та емоційному розвитку дітей 6-7 років 18
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconРекомендації для педагогів Підготувала методист з психологічної служби рмк
Психологічні особливості розвитку дитини у молодшому шкільному віці (6/7-11 років) та підлітковому віці (11-15 років). Особливості...
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconВплив занять спортом на організм дітей І підлітків план лекції
Спортивне тренування у дитячому І підлітковому віці викликає більш значні, виникаючі, морфологічні І функціональні зрушення, ніж...
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconПоложення про раду профілактики Завдання
Створити максимально сприятливі умови для співробітництва педагогів, учнів та їх батьків, з метою запобігання І подолання відхилень...
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconТема: Психологічні особливості розвитку особистості в юнацькому віці
Заповніть таблицю вікової періодизації психічного розвитку старшокласника за раніше вказаною схемою
Проблеми відхилень у поведінці у підлітковому та ранньому юнацькому віці iconЗміст Вступ Розділ I
Емоційної сфери в підлітковому віці Error: Reference source not found
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка