Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П




Скачати 498.18 Kb.
НазваКурс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П
Сторінка1/5
Дата конвертації21.03.2013
Розмір498.18 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
  1   2   3   4   5


Березоволуцька ЗОШ І-ІІІ ст.

Гадяцького району Полтавської області


ОБИРАЄМО
ПРОФЕСІЮ


Курс гурткових занять


З досвіду роботи практичного психолога
Березоволуцької ЗОШ І-ІІІ ст.


Клименко В.П.




Гадяч

2009

Обираємо професію. Курс гурткових занять.

Березова Лука: Березоволуцька ЗОШ І-ІІІ ступенів, 2009р. – 47 ст.
Упорядник:

Клименко В.П. – практичний психолог Березоволуцької ЗОШ І-ІІІ ст.


Рецензент:

Божко Л.Ф. – директор Гадяцького РЦППСР

Відповідальний за випуск: Клименко В.П. – практичний психолог Березоволуцької ЗОШ І-ІІІ ст.

У збірці подано методичні матеріали з досвіду роботи по проведенню курсу гурткових занять „Обери професію”, спрямованого на формування загальної готовності до професійного самовизначення учнів
8-9х класів.

ЗМІСТ

ВСТУП 4

^ ХІД ЗАНЯТЬ 7

Заняття №1. Вступ. Моя унікальність 7

Заняття №2. Цінності в моєму житті 9

Заняття №3. Моє життя – мій вибір 11

Заняття №4. Етапи професійного самовизначення 13

Заняття №5. Створення особистої професійної перспективи. 15

Заняття №6. Роль темпераменту в професійній діяльності 18

Заняття №7. Мислення. Його особливості 22

Заняття №8. Інтереси і схильності людини. Визначення професійних інтересів та нахилів. Рекомендації щодо вибору майбутньої професії 24

Заняття №9. Здібності людини й вибір професії. 26

Заняття №10. Творчі здібності людини та їх розвиток. 28

Заняття №11. Я в професійному просторі 30

Заняття №12. Типові помилки при виборі професії 32

Заняття №13. Я хочу – я можу – я буду 34

Заняття №14. Ринок праці запрошує. 36

Заняття №15. Влаштовуємося на роботу 37

Заняття №16. Власна справа: переваги і ризики 41

Заняття №17. Мої життєві перспективи. Я планую своє майбутнє 43

Заняття №18. Заключне заняття. Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху 45

^ ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА 47

ВСТУП
Вибір професій – складний і відповідальний крок у житті людини. Зробити правильний вибір – значить знайти своє місце в житті. Неправильний вибір професії завдає великої шкоди самій людині та призводить до значних економічних втрат, пов’язаних з використанням трудових ресурсів.

Вибір професії для підлітків 13-14 років є досить складною проблемою. Незначний життєвий досвід підлітка, недостатні знання про свої психофізіологічні особливості та особистісні якості і водночас необхідність прийняття важливих рішень щодо свого майбутнього створюють значні труднощі для професійного самовизначення підлітка як особистості. Курс гурткових занять за програмою „Обираємо професію” допоможе підліткам сформувати цілісне сприйняття навколишнього світу, через пізнання себе вірно зорієнтуватись в розмаїтті професій.

^ Мета програми:

Програма гурткових занять „Обираємо професію” покликана допомогти старшим підліткам в реалізації самопізнання, саморозвитку і, як наслідок, допомогти правильно та свідомо обрати професію, спираючись на власні здібності, інтереси, цінності та можливості, пізнавати свої сильні та слабкі сторони, розвивати самосвідомість, почуття власної гідності; найбільш успішно і повно реалізувати себе у поведінці та діяльності.

^ Основні завдання програми

Програма гурткових занять „Обираємо професію” передбачає реалізацію наступних завдань:

  1. Підвищити якість допрофільної підготовки учнів.

  2. Актуалізувати знання підлітків про професію.

  3. Створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів.

  4. Розвивати навички самоаналізу й саморозвитку.

  5. Розвивати комунікативні здібності школярів.

Структура курсу включає вісімнадцять занять для учнів 8-9 класів.

Впровадження даної програми дозволяє виконати наступні функції:

1. Діагностичну.

У програмі використані методики, що дозволяють учневі отримати необхідну кількість інформації про себе, достатню для здійснення усвідомленого вибору профілю подальшого навчання або майбутньої професії, розвинути рефлексію, здатність оцінювати власні дії, можливості, індивідуальні психологічні особливості, складати план дій.

2. Просвітницьку.

На заняттях учні ознайомлюються зі світом професій, можливостями особистої і професійної самореалізації.

3. Розвивальну.

Робота з роздатковим матеріалом, зміст методик та логіка побудови занять дозволяють учням:

  • розвивати вміння самостійно здобувати інформацію, аналізувати досягнення;

  • навчитися робити усвідомлений вибір, знаходити потрібну інформацію для того, щоб прийняти рішення;

  • працювати над собою: вдосконалювати і розвивати мислення, творчі здібності, професійні задатки за допомогою спеціально розроблених вправ і завдань.

^ Прогнозований результат.

Після проходження програми курсу гурткових занять „Обираємо професію” учні отримують інформацію, необхідну для здійснення усвідомленого вибору напряму (профілю) подальшого навчання.

Програма має сприяти:

  • формуванню цілісного уявлення про життєвий вибір, його взаємодію з долею людини та суспільства вцілому;

  • оволодіння учнями технологій прийняття усвідомлених рішень, вмінню передбачати наслідки власного вибору і формуванню психологічної готовності нести відповідальність за прийняття рішення;

  • засвоєнню учнями прийомів самооцінки та діагностики рівня своєї компетентності, як основи проектування життєвих цілей, включаючи продовження освіти;

  • засвоєнню учнями знань про індивідуальні особливості людини, пізнанню індивідуальних психологічних особливостей;

  • розвитку мислення; творчих здібностей, професійних задатків;

  • формуванню у молоді активної життєвої позиції, рефлексії;

  • допомозі учням у виборі майбутнього життєвого шляху.





з/п


Тема

К-сть
годин


1

Вступ. Моя унікальність.

1

2

Цінності в моєму житті.

1

3

Моє життя – мій вибір.

1

4

Етапи професійного самовизначення.

1

5

Створення особистої професійної перспективи.

1

6

Роль темпераменту в професійній діяльності.

1

7

Мислення. Його особливості.

1

8

Інтереси і схильності людини. Визначення професійних інтересів та нахилів. Рекомендації щодо вибору майбутньої професії.

1

9

Здібності людини й вибір професії.

1

10

Творчі здібності людини та їх розвиток.

1

11

Я в професійному просторі.

1

12

Типові помилки при виборі професії.

1

13

Я хочу – я можу – я буду.

1

14

Ринок праці запрошує.

1

15

Влаштовуємося на роботу.

1

16

Власна справа: переваги і ризики.

1

17

Мої життєві перспективи. Я планую своє майбутнє.

1

18

Заключне заняття. Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху.

1


^ Основні поняття для засвоєння.

Самопізнання, профіль навчання, профорієнтація, професійна перспектива, професія, фах, спеціальність, цінності, темперамент, сила нервової системи, мислення, мисленнєві операції (аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, виділення головного, класифікація), інтелект, психодіагностика, обдарованість, талант, інтереси, схильності (нахили), здібності (загальні та спеціальні), творчі здібності, креативність, творчий потенціал, кар’єра, кар’єризм, мотивація (внутрішня мотивація, зовнішня мотивація), підприємництво, підприємець.

^ ХІД ЗАНЯТЬ

Заняття №1

Тема: Вступ. Моя унікальність.

Мета: актуалізувати уявлення учнів про свої індивідуальні особливості та почати формувати практичні навички щодо самопізнання, усвідомлення життєвих планів і цілей.

^ Хід заняття.

І. Організаційний момент.

ІІ. Вступне слово психолога.

Мине кілька років, і кожен із вас повинен буде вибрати свій шлях у величезному дорослому світі. Це означає, насамперед, вибір професії та напрямку подальшого навчання. Приймати рішення і відповідати за наслідки – ознака дорослої людини. Звичайно, ви вмієте це робити, але у питаннях вибору майбутньої професії важливо не помилитися. Сьогодні ми будемо вивчати себе, свої інтереси, здібності, поговоримо про те, як оптимально поєднати свої здібності та інтереси. Всі ви в майбутньому бачите себе як людей успішних. А для того, щоб мрії здійснилися, ви повинні поєднати свої інтереси і здібності, бо від цього в значній мірі залежить, наскільки ви зможете самореалізуватись у житті.

Сьогодні у нас вступне заняття, на якому ми почнемо пізнавати себе, вивчати свої індивідуальні особливості.

ІІІ. Основна частина.

  1. Вправа „Яким я себе бачу”.

Кожен учень отримує вирізану з паперу футболку, на якій потрібно відобразити себе, враховуючи всі сторони своєї особистості: характер, здібності, захоплення, мрії, бажання та ін.

Після завершення роботи учні презентують свої футболки.

Запитання до учнів:

  1. Чи були однакові або схожі футболки? Про що це говорить?

  2. Які футболки вам здалися найцікавішими?

  1. Гра-розминка „Рух Хіпі”.

Виконується з метою активізації учнів, їх підготовки до подальшої роботи.

Учні стають у коло, після чого в центр кола виходить один учасник. Він глибоко вдихає повітря, потім повільно його видихає, говорячи звук „Пх...” і одночасно намагаючись доторкнутись до кожного учасника по колу. Той учасник, на кому зупинилися, стає в центр кола, замінюючи попереднього.

  1. Вправа „Метафорична картина групи”.

Виконання даної вправи передбачає роботу в групах.

За принципом „Зима – Літо” учні діляться на дві групи. Кожна група на аркуші паперу має створити метафоричний образ кожного учасника. Для цього можна використовувати фломастери, маркери, кольоровий папір, клей, ножиці, вирізки з журналів.

На виконання вправи відводиться 15 хвилин. Після завершення роботи кожна група презентує свою метафоричну картину.

Запитання до учнів:

  • Чи завжди те, що пропонувала група співпадало з образом вашого внутрішнього „Я” ?

  • Як ви вважаєте, чому ми виконували цю вправу?

  1. Вправа „Східний базар”.

Кожен учень отримує 7 паперових смужок. На кожній смужці потрібно написати одну власну якість (наприклад, організованість, впертість, правдивість та ін.)

Після підписання всіх смужок, учні отримують пакетики з цукерками (цукерки виконують функцію грошей) і оголошується відкриття східного базару. На цьому базарі учасники, спілкуючись між собою, можуть продати частину своїх якостей, яких у них (на їхню думку) вдосталь і купити ті якості, яких їм не вистачає.

Запитання до учнів:

  • Чи легко було віддавати свої якості?

  • Як ви себе почували після придбання нових якостей?

  • Як ви вважаєте, чому ми виконували цю вправу?

IV. Підсумок заняття.

Вітаю вас, сьогодні ви подолали перший етап на шляху до самопізнання – початковий. Ми почали вивчати і розуміти себе, свої інтереси та здібності. Попереду у нас ще багато цікавих занять. Тож я бажаю вам успіху на шляху до самопізнання та самовизначення!
Заняття № 2

Тема: Цінності в моєму житті.

^ Мета: формувати в учнів свідомість про життєві цінності як необхідну умову досягнення життєвого та професійного успіху.

Хід заняття.

І. Організаційний момент.

ІІ. Основна частина.

  1. Гра-розминка „Оле-неше-нешеков”.

Виконується з метою активізації учнів, їх підготовки до подальшої роботи.

Кожен учасник по черзі питає в сусіда зліва: „А ви не бачили оле-неше-нешекова?” Запитувати потрібно так, щоб товариш розсміявся. Якщо сусід зліва розсміявся, він виходить з гри, якщо ні – задає це ж запитання наступному учаснику.

  1. Мозковий штурм ”Для мене цінність – це ...”

Кожен учень по черзі продовжує речення „ Для мене цінність – це ...”, висловлюючи власну думку. Усі відповіді учнів записуються на фліп-чарті. Після цього психолог узагальнює їх разом з учнями.

  1. Інформаційне повідомлення „ Цінності у нашому житті”.

Оцінюючи певний предмет, людина визначає у першу чергу те, чи має він для неї якесь значення: чи може він задовольнити якісь її потреби, тому зіставляє цей предмет зі своїми потребами, смаками, інтересами тощо. І тільки після цього людина може прийняти рішення, цінний чи нецінний цей предмет.

Речі, які відповідають нашим потребам, сприяють їх задоволенню, мають позитивне значення, називаються цінностями.

Слово „цінність” вживається для позначення об’єкта, що має позитивне чи негативне значення для людини. Розмежовують різні вживання цього слова, іноді говорять про „предмети цінності” і „цінності свідомості”. До „цінностей свідомості” відносять суспільні установки й оцінки, виражені в формі уявлень про добро і зло, справедливість, прекрасне і потворне, ідеали, норми та принципи дії.

Цінністю можна вважати будь-який матеріальний чи ідеальний, дійсний чи уявний предмет, щодо якого люди займають позицію оцінки, приписують йому важливу роль у житті й прагнення володіння ним.

Особистість визначається не своїм характером, темпераментом чи фізичними рисами, а тим, що і як вона знає, цінує, створює; з ким і як вона спілкується; які її художні потреби і як вона їх задовольняє.

Таким чином, цінності в нашому житті займають значне місце, як матеріального так і духовного змісту.

За своїм змістом цінності поділяються на економічні, політичні, моральні, етичні, естетичні, релігійні та ін.

  1. Вправа „Цінності”.

Виконання даної вправи передбачає роботу в групах. За принципом „день – ніч” учні діляться на дві групи. Кожна група отримує аркуш паперу з переліком 18 цінностей. Ці цінності потрібно розставити за ступенем значущості так, щоб під першим номером стояла цінність, що на думку учнів є найбільш важливою для досягнення життєвого успіху.

Перелік цінностей:

    1. Амбітність.

    2. Ввічливість.

    3. Відкритість, вміння спілкуватися.

    4. Відповідальність.

    5. Вихованість.

    6. Організованість.

    7. Пунктуальність.

    8. Старанність.

    9. Щирість.

    10. Точність.

    11. Незалежність, самостійність.

    12. Цілеспрямованість, рішучість.

    13. Вміння йти на розумний зважений ризик.

    14. Потреба в досягненнях (у дальшому розвитку).

    15. Схильність мріяти.

    16. Оптимізм.

    17. Допитливість.

    18. Розвинена інтуїція.

Вкінці аналізується значення кожної цінності.

Запитання до учнів:

  • Як ви думаєте, чи достатньо мати декілька таких цінностей, щоб досягти успіху в кар’єрі та особистому житті?

  1. Вправа „Кодекс цінностей”.

Виконання даної вправи передбачає роботу в групах. За принципом „північ – південь” учні діляться на дві групи. Кожна група на аркуші паперу має створити свій кодекс цінностей. Це може бути схема, малюнок, проект, будь-що.

На виконання вправи відводиться 10 хвилин. Після завершення роботи кожна група презентує свій „Кодекс цінностей”.

Запитання для учнів:

  • ^ Як не втративши себе можна відповідати суспільно-корисним цінностям?

ІІІ. Підсумок заняття.

Життя виявляється осмисленим тільки тоді, коли людина присвячує себе служінню, коли її життя реалізує якість цінності. Той, хто має Навіщо жити, може витримати кожне Як (Ніцше).

.

Заняття № 3

  1   2   3   4   5

Схожі:

Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconПлан І. Розділ Стратегія програми розвитку Березоволуцької зош I-III...
Програма розвитку Березоволуцької зош I-III ступенів Гадяцької районної ради Полтавської області
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconПлан роботи практичного психолога Носівської зош
Участь в навчально-методичних семінарах, методоб'єднаннях психологів, соціальних педагогів, вчителів
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconРічний план роботи; план роботи на місяць; тижневий графік роботи
Матеріали та документація практичного психолога дошкільного навчального закладу зберігаються у кабінеті психолога за відповідними...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconМетодичні рекомендації цпп І ср квнз «Харківська академія непевної...
Есід. Для організації планування години психолога розробляється графік на місяць (квартал, півріччя, рік) з урахуванням річного плану...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconПосадова інструкція практичного психолога (код кп 2445. 2)
Ця посадова інструкція визначає функціональні обов’язки, права та відповідальність практичного психолога загальноосвітнього навчального...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconДо 20 травня Аналітичний звіт щодо діяльності практичного психолога
Аналіз досягнутих результатів (інформація про результати досягнень діяльності практичного психолога І соціального педагога, фіксація...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconПрактичного психолога
України від 27. 08. 2000р. №1/9-352 «Про планування діяльності, ведення документації І звітності усіх ланок психологічної служби...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconНаказ м. Балаклія
Вишнівської зош І-ІІІ ступенів, Червонодонецької зош І-ІІІ ступенів №2, Балаклійської зош І-ІІІ ступенів №1 ім. О. А. Тризни з питання...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconЗвіт про стан організації профілактичної та правовиховної роботи...
...
Курс гурткових занять з досвіду роботи практичного психолога Березоволуцької зош І-ІІІ ст. Клименко В. П iconБілоцерківська районна державна адміністрація київської області відділ освіти нака з
Трушківська зош І-ІІІ ст., Терезинське нво, Сорокотязька зош І-ІІ, Озернянська зош І-ІІ ст. №1, Скребишівська зош І-ІІ ст.,Чупирянське...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка